Be
door Benni Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden dit buitengewoon vervelend en bovendien, oneerlijk. Ten eerste hebben wij hemel en aarde moeten bewegen om van Kwantum sowieso een zinnig antwoord te krijgen. Bovendien betreft het iets waarvan ZIJ zeggen dat het simpel op te lossen is.
Ja, dat wil zeggen: als je er verstand van hebt. Wij branden onze handen er liever niet aan.
En als we nu een auto hadden, dan hadden we het - zowat 2 meter brede gordijn - zelf wel meegenomen naar een filiaal van Kwantum.

groetjes,
Bernard van Wendel de Joode

1635 6 Rapporteer
marita5
door marita5 - Sep 17, 2024 om 13:35
11642 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Benni ,

De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Onzin

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels ( scroll ook helemaal naar beneden onder : Zie ook )

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

sira
door sira - Sep 17, 2024 om 13:35
2521 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u geen handige kennis of misschien zit er een Repair Café bij u in de buurt. Ga eens op internet zoeken.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 17, 2024 om 18:06
920 Antwoorden / 3 Vragen

Is er een van de touwtjes waarmee je het plisségordijn omhoog en omlaag doet? If so, dan kun je dat toch zelf repareren.

Kijk eens naar deze video .

sw
door swat1500 - Sep 17, 2024 om 18:34
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, als u geen recht op garantie heeft is de winkel niet verplicht u te helpen als er geen sprake is van een garantie claim. Er bestaat geen reparatie plicht.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2024 om 14:47
16948 Antwoorden / 202 Vragen

@SWAT1500 Wettelijke ga5antie???!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2024 om 14:51
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op de info die @MARITA5 al gaf de wettelijke regels en mijn advies: de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.  (Hoe dan ook is de wettelijke aansprakelijkheid van de verkoper niet verlopen. De verkoper negeert  dit. Met firma of fabrieksgarantie heeft u in deze in feitelijk helemaal niets meer te maken.

Er
door Erikkkk - Sep 18, 2024 om 15:06
15 Antwoorden / Vragen

Garantie verlopen is onzin. Van elk product mag je een langere levensduur verwachten, men noemt dit ook wel een economische leeftijd.
Dus het verhaal waar Kwantum mee komt hoeft u niet te aanvaarden.