Re
door ReeNee Sep 18, 2024 om 11:57
Huishouden & energie

Klacht over Ista

Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen niet en het heeft te maken met het stookgedrag van de huurder.
Wie heeft hier ook ervaring mee  en bij wie is het naar tevredenheid opgelost ?

728 8 Rapporteer
sira
door sira - Sep 18, 2024 om 12:07
2521 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken Ista verder niet, maar betreft het hier stroom en/of gas?
Woont de ene huurder soms op een hoek? Of is die huurder misschien een koukleum? Laat de huurder overdag de thermostaat aan? Misschien apparaten of lampen die veel verbruiken? Lang douchen misschien?

Ik denk dat u van beiden wekelijks of maandelijks de meterstanden moet gaan bijhouden om zo inzicht in het stookgedrag te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 18, 2024 om 12:23
7341 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien nog eens schriftelijk uw klacht kenbaar maken via het formulier want het verschil is wel erg groot.

https://www.ista.com/be/nl/contact/contactgegevens-ista/

https://www.ista.com/nl/contact/contactgegevens/

marita5
door marita5 - Sep 18, 2024 om 12:25
11642 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Reenee ,

Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat

Als verhuurder heeft u toch een specificatie van de eindafrekening , vergelijk deze .

In deze link vind u de uitleg over de afrekening .

https://www.ista.com/nl/bewonersinformatie/brochures-en-videos/

Veelgestelde Vragen ,

https://www.ista.com/nl/bewonersinformatie/veelgestelde-vragen/

mahadma
door mahadma - Sep 18, 2024 om 12:25
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Ista zal toch met een beter antwoord moeten komen

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2024 om 12:28
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Het lijkt onaannemelijk, zo'n groot groot verschil tussen 2 bewoners. Maar, zoals @sira schrijft, veel dingetjes kunnen een rol spelen in deze verschillende bedragen. Ik weet alleen over Isla dat ze verdraaid hardhoofdig zijn. Dus inderdaad zelf de 2 appartementen iedere maand op verbruik controleren. Meters liegen niet, tenzij ze kapot zijn.
Kennelijk lijkt een van de twee meters kapot.

mahadma
door mahadma Sep 18, 2024 om 21:53
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Had vroeger ook ISTA, in een klein kamertje werd nooit de cv aangezet, en toch liep de meter op, net zoals in een kamer met de zon op de meter zichtbaar.

tenormin
door tenormin Sep 18, 2024 om 22:15
16927 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, klopt, ik ook had zo'n meter die op alle radiotoren, die allemaal op uit stonden. Maar toentertijd bofte ik, want woon op de eerste etage en de dikke verwarmingspijpen liepen precies onder mijn flat. Wij deden de verwarming nooit aan, die ouderwetse buizen gaven voldoende warmte. Omdat die zomer en winter aan stonden. Ook zonder ook maar iets "aan te hebben", die metertjes verbruiken ook (kennelijk nog steeds) iets waarvan men denkt: uit is uit. Nu we allen onze eigen HR ketel hebben, en de buizen onder de flat liepen weggehaald zijn, zijn eerste verdieping flatwoningen hartstikke koud geworden. Maar ik draag nog steeds bij aan Ista, nu alleen via de WBV. Dus sinds de renovatie bij Eneco (2009).

ne
door neodutchio - Sep 18, 2024 om 12:34
5237 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn meer klachten voorbijgekomen, met name over de meters van Ista. Het nadeel is dat deze de warmte meten op een verwarming. Woon je aan de schaduwkant meet de meter netjes het verbruik. Staat de zon vol op de ruimte en ook op de meter, dan is de kans groot dat deze warmte meegerekend word.

Geen idee hoeveel woningen het complex heeft, maar u kunt het totaalverbruik vergelijken met de afrekeningen per woning. Stel dat het hele complex 100.000kWh verbruikt heeft, dan moeten alle individuele woningen bij elkaar geteld ook dat verbruik moeten hebben. Als dat gelijk ligt zou het dus wel aan de huurder liggen. Zit er een behoorlijk verschil in, dan kan je er van uit gaan dat er verkeerd gemeten word op woningniveau.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 18, 2024 om 12:44
458 Antwoorden / 3 Vragen

Dat iemand in dezelfde flat woont met een zelfde appartement zegt niet veel.  Behalve het stookgedrag van een persoon
hangt het stookverbruik ook af van hoe goed of slecht een appartement is geisoleerd, en ook van de gewenste temperatuur.
En wat in een appartement ook heel erg meespeelt is hoe goed de vloer de warmte van de onderburen doorlaat. Er zijn heel
veel mensen die in een appartement juist kiezen voor een warmtedoorlatend iets op de vloer.  Immers warmte stijgt op en de
warmte van de onderburen verwarmt hun plafond en dus de vloer van hun bovenburen.  het overgrote deel van de mensen
redeneert van: Waarom de warmte van een een "gratis" verwarmde vloer gaan isoleren en vervolgens zelf die ruimte weer
gaan verwarmen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 18, 2024 om 15:15
2246 Antwoorden / Vragen

Het feit dat twee huishoudens een verschillende energierekening hebben is op zich natuurlijk volstrekt onvoldoende informatie. Er wonen vast nog wel wat andere mensen in die flat, begint u eens informatie van een huishouden of tien te vergelijken. Wat is het gemiddelde, hoe is de verdeling.en vooral zit daar een echte uitschieter bij.