xa
door xantippe Oct 21, 2003 om 10:50
Vrije tijd & tuin

Zevenblad

Mijn hele tuin staat vol met zevenblad. Na drie keer volledig omploegen en spitten blijft het onkruid opkomen. Elke dag groeit het minstens tien centimeter de lucht in, en de wortels zijn gigantisch. Hoe kom ik van zevenblad af, zonder gif te gebruiken?

6970 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is echt bijna niet te doen zonder gif. Helaas. Je hebt wel een aantal verdelgers die iets minder slecht zijn voor het milieu. Ik zou eens naar het tuincentrum gaan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zevenblad is erg moeilijk uit te roeien zonder gif. Alleen ploegen en pitten helpt zeker niet.Zevenblad heeft namelijk worteluitlopers zoals je vast wel eens gezien hebt. De wortels zijn lange witte slierten met op de slierten 'ogen'die ook weer uitlopen. Als je ploegt of omspit breek je de wortels en alle kleine stukjes zullen uitlopen. Je moet dus echt alle stukje wortel verwijderen!. Zit het echt vergroeit met de wortelkluit van een andere plant dan kun je deze het beste verwijderen want je krijgt het zevenblad er nooit helemaal uit.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad heb ik ook de ervaring dat op deze manier de schade binnen de perken is te houden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

heel eenvoudig als je zeven bld er uit wil hebben is het zo spitten en uit harken meerdere malen omdat zich het vermeerdert door wortel doe het maar dan lukt het wel

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gif is troep, dus als je dat kan vermijden, prachtig! Zevenblad is het ergste onkruid wat er is. Oplossing: zwart landbouwplastic op het stuk grond waar de zevenblad groeit. leggen. Laten liggen (1/2 tot 1 jaar minimaal) dan verstikt het.
Het is geen fijn gezicht maar de enigste oplossing!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn eigenlijk geen oplossingen voor dit probleem, zoals hieronder al staat, elke knoop en elk stukje wortel wordt een nieuwe plant. Er zijn wel enkele truukjes toe te passen:
plukken, zoveel mogelijk tussen al je planten uitplukken, de wortel blijft zitten en zal weer uitlopen, "helpt"dus alleen cosmetisch.
heb je kippen? laat ze los rondlopen, echt fantastisch, ze eten het erg graag en ze schoffelen je tuin lekker om, de wortels vinden ze ook heerlijk, dus het probleem wordt echt minder.
Selectief met gif, dus echt plaatselijk aantippen.
Je niet ergeren, zo lelijk is de plant nu ook weer niet.
Bedenk wel dat als je plukt je het afval niet op de composthoop gooit, je krijgt volgend jaar nog meer troep.( Voor de durvers: je kunt het ook eten, maak het klaar als spinazie, laten slinken en met een scheutje room erdoor prima!).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen kort kunt u alle tuinvragen vinden op Http://www.pbtuin.nl.

Het enigste wat u kunt doen is elk wortelteverwijderen en dat duurt een paar jaar tot alles weg is uw buren moeten dat ook doen anders is het onbegonnen werk, bestrijdings middelen werken hier niet tegen of u moet z'n hoge dosering gebruiken maar dan gaan uw planten ook kapot.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken het probleem ik heb jaen geleden een huis met een tuin van 400 vierkante meter gekocht deze was zwaar verwaarloosd en stond van voor naar achter vol met zevenblad het is bij ons in de buurt een groot probleem zelfs onkruidverdelger helpt niet na verloop van tijd piept het weer op, ik heb het zelf uit de tuin gekregen door inderdaad net als jij met spitten, alleen nu komt het probleem het is een tijdrovende klus je moet erop blijven jagen lieft elke keer als je weer een stukje ziet oppiepen verwijderen, vergeet alleen niet het bijbehorende stukje wortel ook te verwijderen,
met spitten steek je het stuk en elk stukje wat je laat zitten groeit weer uit dit gaat het handigst met een paardebloemsteker
als je een blaadje ziet graaf het dan uit met wortel en al het heeft mij twee jaar gekost om er vanaf te komen. hierna heb ik het niet meer teruggezien. veel succes

ve
door verwijderd - Jan 3, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

STOP van het merk POKON .Werk bij mij uit- stekend

goed-voor het milieu Dan benje nog goed bezig ook.

Succes.

ve
door verwijderd - May 10, 2008 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenblad komt voor op zure grond, de grond verrijken met een niet zure compost zoals kalkmergel in combinatie met het omspitten/uithalen van de wortels doet werkelijk wonderen!