Sa
door Sanneke1991 Jun 19, 2023 om 20:28
Winkels & webshops

Blind gevaren op waardeloos advies van langsgekomen expert van Topjaloezieen.nl blijkt grootste fout

Afgelopen oktober kwam er een adviseur van Topjaloezieen.nl voor het inmeten van plisségordijnen. We waren druk aan het klussen in onze nieuwbouwwoning. We kozen voor honingraadplissé gordijnen met een witte achterkant ter voorkoming van thermische breuken. De adviseur heeft vervolgens de offerte opgemaakt. Hierin valt te lezen dat hij het ingemeten heeft voor het plaatsen tussen de glaslatten. Nu is één van de ramen volledig gebarsten vanwege hitte achter het gordijn. Logisch, zegt de glashersteller.. Plissé moet je nooit tussen de glaslatten plaatsen. Toen wij voelden aan de ramen bleek het inderdaad achter het stukje gordijn gloeiend heet (top down bottom up). Nu beroept Topjaloezieën.nl zich op 1 zinnetje in de factuur waarbij er gewezen wordt op de risico's. Verder geven ze aan dat het ook kan komen door de warmte (het was eind mei!), door het glas of type kozijn en dat we het 10 cm van de bovenkant en onderkant moeten houden (hebben wij, maar je moet gordijnen toch dicht kunnen doen?). Dit heeft er niets mee te maken, het is alleen heet achter het gordijn. De adviseur heeft dit allemaal gezien en had nooit het advies moeten geven om het tussen de glaslatten te plaatsen. Je bent expert en weet de risico's!, maar meneer heeft in de notitie gezet dat hij dit met ons heeft besproken. Absoluut niet waar!

De gordijnen kan ik in de prullenbak gooien, gloednieuw en 1100 euro. Heb ik een poot om op te staan?

2083 8 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2023 om 20:39
2088 Antwoorden / Vragen

Als ik het mag samenvatten stelt u dat u verkeerd bent geadviseerd en zij zeggen dat u dat tegen het advies in zelf wilde? Als dat de lange en de korte is geef ik u weinig kans juist omdat dat blijkbaar zwart op wit staat.

Mabelle
door Mabelle - Jun 19, 2023 om 20:44
441 Antwoorden / 1 Vragen

Plissé gordijnen pal tegen het raam bij HR++ glas, is vragen om thermische breuken. Zeker op een raam waar urenlang de zon volop staat. Een goede vakman zal dit altijd afraden. Omdat ik ook HR++ heb, ben ik voor mijn plissé gordijnen naar een woonspeciaalzaak gegaan.

Bij mij hangen ze nu wel in het kozijn, maar op 20cm afstand van de ramen/deuren. Bij HR++ glas wordt een minimale afstand van 10cm (niet 10cm onder/boven zoals jij schrijft) van het raam geadviseerd.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je die inschakelen of anders contact zoeken met het juridisch loket. Ik vind de verantwoordelijkheid een twijfelgeval.

ju
door juliomariner - Jun 19, 2023 om 20:44
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Stond de waarschuwing alleen op de factuur of ook op de offerte/ opdrachtbevestiging die u ondertekend hebt?

Topantwoord

sira
door sira - Jun 19, 2023 om 22:13
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Neem contact op met uw opstalverzekeraar (ik ga er vanuit dat het een koophuis betreft), en vraag of het glas onder uw verzekering valt.

Laat het glas vervangen door gehard glas, Hier kan geen thermische breuk in ontstaan. Indien uw glas verzekerd is, zult u waarschijnlijk zelf bij moeten betalen voor gehard glas.

De thermische breuk kan meerdere oorzaken hebben, glas op het zuiden, maar ook de gordijnen. Weliswaar hebben uw gordijnen een witte achterzijde, maar aan de kamerzijde zijn ze donker, dus de hitte kan niet weg, die blijft hangen tussen het raam en gordijn.

Zorg dat de gordijnen op voldoende afstand van de ramen hangen, liefst op de dag gemonteerd. Bij extreem warme dagen de gordijnen niet geheel sluiten, kies anders voor jalouzieën.
Google ook eens op thermische breuk voorkomen.

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Jun 19, 2023 om 23:07
739 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ramen waar langdurig de zon op staat en helemaal op het zuiden moet altijd buiten zonwering (screens) en niet aan de binnenkant.
Als dat niet is geadviseerd is het al een slechte adviseur geweest.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jun 20, 2023 om 09:08
3168 Antwoorden / 0 Vragen

win juridisch advies in, eventueel bij juridisch loket!

laat daar de overeenkomst zien.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jun 20, 2023 om 09:26
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Sanneke, het bedrijf is CBW erkend en heeft volgens de website een 'onpartijdige geschilafhandeling'.

Sa
door Sanneke1991 - Aug 9, 2023 om 11:59
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties. Van een adviseur mag je toch meer verwachten. Alle buren (nieuwbouwstraat) hebben wel een goed advies gekregen en hebben de plissées keurig op de kozijnen laten plaatsen.

Ze hebben mij 3 keer geprobeerd af te schepen met een korting op nieuwe raamdecoratie. Uiteindelijk zijn ze langs gekomen en hebben ze bij mij de indruk gewekt dat ze de zaak gingen oplossen. Niets blijkt minder waar, ze hebben nu 50% korting geboden (blijkbaar vinden ze dat ik toch een punt heb?).

Inmiddels blijkt dat in de factuur staat dat 5 van de 8 gordijnen op de kozijnen gemonteerd worden en 3 tussen de glaslatten. Dat betekent dus eigenlijk dat 5 gordijnen te klein zijn.

Als ik alle argumenten aandraag knikt de medewerker, maar hij mag niets meer doen dan 50% korting geven. Werkelijk waardeloos..