CarlaHS
door CarlaHS Aug 15, 2024 om 21:58
Winkels & webshops

Foute berekening van oppervlakte. Wie is verantwoordelijk?

Wij hebben recentelijk een nieuwe PVC-vloer gekocht bij Topvloeren in Amersfoort. We kwamen netjes met een tekening met afmetingen van de totale oppervlakte. De medewerker in kwestie heeft met deze gegevens uitgerekend hoeveel PVC-delen we nodig hadden. We hebben thuis de afmetingen nogmaals gecontroleerd en aangegeven dat die klopten.

De vloer is inmiddels netjes gelegd en naast 4 pakken met restanten hielden we ook 5 complete pakken over. Dat vonden we wel erg veel. Netjes gevraagd of we dit konden teruggeven. Dat kon niet, dit stond in de kleine lettertjes én was volgens de eigenaar besproken in de winkel.

Het staat inderdaad in de kleine lettertjes maar we weten beiden zeker dat het niet is besproken in de winkel. Dan hadden we daar zeker iets over gezegd. Daarnaast zijn we zelf de vloeroppervlakte gaan uitrekenen met dezelfde gegevens als dat we de medewerker van de winkel hadden gegeven en daar zat een verschil in van ruim 10m2. Dan snap ik die 5 pakken over wel. Natuurlijk stom dat we dat niet vooraf gedaan hebben maar je mag er toch op vertrouwen dat als je met de juiste afmetingen komt een winkel dit nauwekeuriger kan berekenen als wijzelf.

Topvloeren wil vooralsnog geen verantwoordelijkheid nemen. Het gaat wel om een bedrag van 650,00. Bijna 15% van het totale bedrag. Wat kunnen we hieraan doen?

2109 10 Rapporteer
gerbera
door gerbera - Aug 15, 2024 om 22:11
7479 Antwoorden / 14 Vragen

In feite niets, u heeft zelf de boel opgemeten en afhankelijk daarvan wordt er gekeken hoeveel er nodig is. Hierbij wordt op de door u gemaakte tekening gekeken wat mogelijk gelegd kan worden, rekening houdend met restdelen, en zo het aantal pakken berekend.

Maar 5 pakken over lijkt mij dat de winkel hier best in tegemoet kan komen.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, we hebben de oppervlakte niet doorgegeven maar de afmetingen. Zij hebben de oppervlakte berekend. En dat hebben ze veel te ruim gedaan.

rj
door rjw - Aug 15, 2024 om 22:18
3388 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is het totale oppervlak? De vuistregel is om 10% meer te bestellen voor snijverlies, maar als de delen mooi uitkomen kan je relatief veel overhouden.

De leverancier is alleen verplicht dichte pakketten terug te nemen als dat nadrukk is overeengekomen. De meeste bouwmarkten adverteren er zelfs mee maar als jouw leverancier dat niet doet dan mag dat.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

De oppervlakte is 42,9 m2 volgens ons. Volgens de leverancier (uitgerekend met delfde gegevens als waarmee ik heb gerekend) komt op 52,5 m2. Dat er snijverlies dat snap ik. Daarvoor rekenen zij 8%. Dan kom je op respectievelijk 46,3 (wij) en 56,7 (leverancier). 10m2 verschil dus.

mahadma
door mahadma - Aug 15, 2024 om 23:02
11741 Antwoorden / 52 Vragen

Als er precies "op maat" geleverd zou worden, geloof ik zeker dat u delen tekort gaat komen door snijverlies in hoeken en gaten. Dus die 10% extra is een beveiliging voor foutje bedankt situaties. Anderzijds, als u ooit schade krijgt, dan heeft u nog een paar delen. En wel van de juiste kleur enz.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen moeite met het snijverlies. Ik heb er moeite mee dat de oppervlakte niet goed is berekend. Met als gevolg geen 10% snijverlies maar heel veel meer.

sira
door sira - Aug 15, 2024 om 23:03
2569 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u de vloer zelf gelegd of heeft u hem laten leggen?

De regel is doorgaans dat de legger zelf opmeet en ook aansprakelijk is voor verkeerde inmeting. Bij bijvoorbeeld kozijnen, moet degene die de montage doet (de kozijnen plaatst) inmeten, wordt er verkeerd ingemeten is hij verantwoordelijk.

Iemand die verstand heeft van inmeten èn leggen, had op voorhand al kunnen zeggen dat er teveel was ingekocht. Nu wordt het een eindeloze discussie.
Bij behang moet je altijd meer rollen nemen vanwege mogelijk kleurverschil, maar mag je de overgebleven rollen altijd teruggeven. Hoe het met PVC werkt, weet ik niet.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben hem laten leggen en de leverancier heeft niet nagemeten. Nameten was ook nodig. De afmetingen die we hadden doorgegeven klopten. Zij hebben een fout in de berekening gemaakt.

sira
door sira Aug 17, 2024 om 17:51
2569 Antwoorden / 24 Vragen

Het is heel ongebruikelijk dat een leverancier (die niets hoeft te leggen) komt inmeten, want als het fout is, is hij verantwoordelijk.

Uw legger had moeten inmeten of nameten.

ro
door ronny530 - Aug 16, 2024 om 11:51
2905 Antwoorden / 41 Vragen

De medewerker heeft op basis van de door u getoonde tekeningen met bijbehorende afmetingen het aantal pvc delen uitgerekend en na nogmaals door u controleren heeft u aangegeven dat de berekening kloppend was waarna de vloer voor u is besteld.
Vooral met een door de aannemer verstrekte vloer oppervlakte tekening gaat veel mis want die geven de kale oppervlakte aan zonder rekening met een keukenblok en zo meer te houden.
Daarbij is het ook zo dat bij een voor u bestelde vloer alle vloerdelen uit één batch worden geleverd mede om minieme kleurverschillen te voorkomen en dat mede de reden is dat te veel bestelde delen niet meer teruggenomen kunnen worden.
Ik vrees dat er niets tegen te doen valt mede omdat op uw akkoord het aantal delen zijn besteld.

sira
door sira Aug 16, 2024 om 13:42
2569 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn ervaring is dat het ook nogal eens fout kan gaan als de één met cm werkt en de ander met mm, terwijl mm's het meest gebruikelijk is, ook in de bouw, daar moet alles op de mm nauwkeurig zijn. Als er bij cm's 1 kommaatje of punt verkeerd wordt gezet, gaat het al mis. Ik krijg weleens offerteaanvragen met 1.65/8 i.p.v. 1658 mm.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben aangegeven dat de afmetingen klopten, niet dat de berekening klopte. Wij zijn, achteraf gezien te goeder trouw, ervan uitgegaan dat leverancier een goede berekening had uitgevoerd. Dat bleek dus niet het geval.

lo
door lovewinnie - Aug 16, 2024 om 12:03
1232 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom lieten wij het een kleine ondernemer doen. Deze maakt een schatting, prijsindicatie, komt inmeten aan huis, besteld, komt leggen en laat een pak achter voor herstel. Dichte pakken neemt hij mee terug. Krijg eind totaal en klaar

Op zn papier rekenen ze ook van muur tot muur en als je dan bijvoorbeeld om een keukenblok heen legt ipv eronder zit je zo aan heel wat M2 te veel.

Er zal vast wel ergens in de kleine letters staan dat overschot niet terug kan. Gekocht in een winkel hoeven ze sowieso niks terug te nemen. Dat is een gunst geen plicht

10m2 extra is normaal als je 100m2 last leggen (10% extra ivm snijverlies). Heb je minder dan 100m2 laten leggen is 10m2 over wel erg veel
Soms valt snijverlies mee en zit je dus met 10% overschot te kijken.

CarlaHS
door CarlaHS Aug 17, 2024 om 16:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er snijverlies is da's logisch maar hier is de fout al gemaakt bij de oppervlakte berekening. We hebben 4 dozen over met snijverlies, hele planken en restanten maar dus ook nog 5 hele volle dozen. Dat heeft niets meer te maken met sbnijverlies. Dat is besteld uitgaande van een verkeerd berekende oppervlakte.

lo
door lovewinnie Aug 17, 2024 om 18:59
1232 Antwoorden / 1 Vragen

Onder de keuken doorgelegd of eromheen? Dat scheelt zo heel wat M2. Tekeningen gaan uit van vloeroppervlak. Uiteindelijk hebben jullie getekend voor wat besteld is.
Snap sowieso niet waarom het bedrijf niet is in komen meten

CarlaHS
door CarlaHS - Aug 17, 2024 om 16:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijk: met de maten die wij hadden doorgegeven én met een normale berekening is de oppervlakte 46,3 m2. De medewerker kwam met dezelfde gegevens tot een opp. van 52 m2. Dat er extra wordt gerekend voor snijverlies is logisch. Zij rekenen met 8%. In de goede berekning zou dat neerkomen op 50m2.  Maar als je al uitgaat van 52m2 en telt daar nog eens 8% bij kom je op 56,7 m2. Door een rekenfout van hen hebben we dus bijna 7m2 teveel besteld.

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2024 om 21:36
7479 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over 5 pakken over maar wat is de inhoud van een pak en de lengte en breedte van een lamel want dat wil nog wel een verschillen in de berekening. Afhankelijk van de laminaat maat kan het dus dat de verkoper geen 52 mtr² vloer oppervlakte maar benodigde laminaat oppervlakte heeft berekend. Als er dan weinig snijverlies is kan dat de oorzaak zijn van die 5 pakken.

Ozymandias
door Ozymandias Aug 18, 2024 om 13:12
223 Antwoorden / Vragen

4 pakken met restanten EN 5 andere pakken. Dat houd je niet over vanwege de de laminaat maat. Dat houd je over omdat er niet goed is gerekend.

1paul
door 1paul - Aug 18, 2024 om 08:35
3347 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal een verkeerde berekening gemaakt zijn bij het rekening houden met het snijverlies, je kunt je heel druk maken, niet aan te raden maar ik zou zeker nog een keer gaan praten emt deze leverancier en deze ook melden dat dit niet bepaald reclame is voor deze zaak..

leg verkoper voor dat er eventueel misgerekend is door hen en vraag of de verantwoordelijkheid dan ook niet bij verkoper hoort te liggen en dat jullie zelf juist dit aan hen overgelaten hebben omdat je er vanuit gaat dat zij de specialisten zijn..

maak je niet druk, word niet boos maar hou wel even voet bij stuk..

Ozymandias
door Ozymandias - Aug 18, 2024 om 13:13
223 Antwoorden / Vragen

Heb je ze wel geconfronteerd met hun rekenfout? Dat lees ik namelijk weer nergens terug en is allereerste wat ik zelf zou doen. Dat is namelijk het enige wat je als argument kan gebruiken. De rest doet er niet toe.