Le
door Leonietje1985 Oct 30, 2018 om 14:51
Winkels & webshops

Geen geld terug en ook geen tegoedbon

Afgelopen zaterdag heb ik in een kledingwinkel een vestje gekocht voor mijn 2 jarige dochter. Thuis aangepast en het was veel te groot. Na het weekend terug met de kassabon. Pakt ze meteen een maat kleiner, maar na mijn inzicht was ook deze te groot was namelijk maar 2 cm korter. Dus vroeg mijn geld terug. Nou mevrouw wij geven geen geld terug en ook geen tegoedbon, want die hebben wij niet! WAT!!!!! Ik moest maar iets anders uitzoeken in de winkel. Maar dat wil linker want ik vind niks leuks voor de rest. Nu ben ik boos naar huis gegaan met hetzelfde vestje en ja hoor te groot. Wat kan en mag ik nu doen, wat zijn mijn rechten?

5661 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2018 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zijn uw rechten? Helemaal niets. Leg het vestje in de kast en binnen de kortste keren zal het passen.

Ruilen, een tegoedbon, of geld terug, zijn alleen maar gunsten van die winkelier. U hebt geen recht daarop.

ne
door neodutchio - Oct 30, 2018 om 14:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas, rechten heeft u niet. In een winkel geldt koop is koop. Het voordeel van een stenen winkel is dat u het product kunt zien en kan passen. Dat veel winkels een gunst verlenen door iets terug te willen nemen wil niet zeggen dat dat een regel is. Dus helaas voor u, geen recht geld terug of een tegoedbon.

marita5
door marita5 - Oct 30, 2018 om 14:58
11534 Antwoorden / 15 Vragen

hallo leonietje1985 ,

Spijt van je aankoop? Ruilen is een gunst van de verkoper

Als het echter gaat om een aankoop waar je spijt van hebt (dus het product is perfect in orde maar jij vindt het niet de goede kleur / maat / wat dan ook), dan is de verkoper niet verplicht om het product terug te nemen. Ruilen is namelijk geen recht van de koper , maar een gunst van de verkoper

wat zijn mijn rechten?

Iets anders uitzoeken .

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2018 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat kan en mag ik nu doen,
Nog maar een maatje kleiner gaan halen.
wat zijn mijn rechten?
Geen.
koop = koop

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2018 om 15:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: koop = koop maar dit is gedrag dat niet erg klantvriendelijk is en niet uitnodigend on er weer heen te gaan.

ma
door manwijf Oct 31, 2018 om 13:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerrit Boos worden omdat je je zin niet krijgt, is ook niet erg vriendelijk. Vooral niet als je bedenkt, dat het personeel slechts het beleid uitvoert. Als je zeker wilt weten of je ergens iets mag ruilen, dan moet je dat eenvoudigweg vooraf vragen.

my
door mystery Oct 31, 2018 om 14:25
34 Antwoorden / 0 Vragen

Consumenten worden al zat gepamperd in dit land, dit soort wat boos word zouden ze gewoon een algeheel winkelverbod voor een jaar moeten geven bij elke winkel.
Je neemt een risico door iets mee te nemen waar je kleine niet bij is dan moet je achteraf ook niet lopen zeuren, buiten dat binnen een paar weken past die kleine het wel.
Maar heb meer het idee dat TS het gewoonweg achteraf niet mooi vond anders zou je blij zijn dat je een kleinere maat alsnog zou krijgen.

Je kan allemaal wel moeilijk doen maar dat is het risico als je maar lukkraak wat gaat aanschaffen en hopen dat het past.

jo
door jorisw Oct 31, 2018 om 22:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Klantvriendelijkheid wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt om bedrijven te dwingen zich in allerlei bochten te wringen. Maar dat houdt natuurlijk ook een keer op. De marges in de detailhandel zijn flinterdun, en om te overleven moet je toch echt ergens een streep trekken.

my
door mystery Nov 1, 2018 om 09:12
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jorisw

Inderdaad maar consumenten menen tegenwoordig hun eigen fouten maar op de winkeliers af te moeten schuiven.
Als jij de verkeerde maat koopt in een stenen winkel is dat gewoonweg je eigen schuld en daar hoeft de ondernemer geen schade van te lijden.
Maar steeds meer winkeliers ruilen niks meer omdat de consument het gewoon 1x draagt en dan terugbrengt, en dan het liefst nog met een grote bek.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2018 om 16:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@leonietje1985, ik vind persoonlijk het antwoord van @tijger1 een topantwoord waard. Want het zo waar, kleine kinderen groeien als kool, volgend voorjaar past ze er vast wel in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2018 om 14:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, met enige aarzeling maar toch, off topic:
Bij Kassa Vraag en Antwoord is het de vraagsteller die de kwalificatie geeft.
Sedert de tijd dat deze kwalificatie mogelijkheid bestaat heb ik al wel eens bij de readactie een opmerking geplaatst omdat ik een aantal aspecten zie die vragen oproepen:
a. soms zie je dat een Ts een antwoord dat hem/haar het beste uitkomt als topantwoord kwalificeert.
b. het komt nog steeds best vaak voor dat de eerste reactie, die soms niet eens een antwoord is maar een nadere vraag om toelichting als topantwoord wordt gekwalificeerd.

Voor mij geldt evenwel dat wij bij iedereen (helaas is er soms een uitzondering maar dan is er een reactie mogelijk aan de redactie) zijn of haar reactie geeft op basis van haar/zijn beste weten en op basis van kennis, ervaring en kunnen.
Vervolgens kunnen meningen ook nog wel eens verschillen. Het is daarom volgens mij niet aan ons om te melden wat een topantwoord zou moeten zijn. Ik zeg dat op basis van ook mijn ervaring dat, voor mij is dat dan jammer maar ook weer leerzaam, dat een antwoord dat ik gaf en als topantwoord werd gekwalificeerd niet het beste antwoord was en ook helaas onjuist.

tenormin
door tenormin Oct 31, 2018 om 16:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U neemt het veel te persoonlijk op; wat mij betreft krijgt u 100 punten. Een simpele vraag over een iets te groot vestje: dus reactie van tijger1 vind ik het meest voor de hand liggend.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 30, 2018 om 17:49
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ruilen kan alleen als dat aangegeven staat in de winkel of het op de kassbon vermeld staat. Het zelfde geldt voor retour tegen tegoedbon of geld retour. Daar staat dan ook een termijn bij vermeld. Zoals anderen overduidelijk hebben aangegeven dat als ruilen/retour niet mogelijk is, u kunt immers passen in de winkel, het ook niet kan. Staat er op de bon of staat er in de winkel iets vermeld over ruilen/retour dan gelden die regels. Voorbeeld: bij de failliette Vögele stond een bord bij de kassa: Ruilen binnen 14 dagen/bij retour krijgt u een kadobon.

U mag dan boos zijn, maar u kunt de kleine over x tijd het vestje aantrekken, de winter is komende, kind lekker warm!

lo
door lovewinnie - Oct 30, 2018 om 21:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Niks. Ze hoeven hem niet terug te nemen. Doen ze dat wel is dat een gunst. Geld terug, tegoed bon of ruilen.. Alles mag, niks moet. Ze mogen retour ook wijgeren

Bestel drm kinderkleding altijd online, pas ff en wat niet paar stuur ik terug. Online gelden andere regels  Namelijk recht om zonder enige rede retour te doen

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2018 om 00:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zijn uw rechten? Geen.
In een winkel is koop = koop. Het is coulance dat u nog mocht ruilen of zelfs iets anders uizoeken.
Maar groeit uw dochter dan niet?

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 31, 2018 om 12:46
509 Antwoorden / Vragen

Een keer wassen op 100 graden ?

mo
door mof - Oct 31, 2018 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen rechten in een stenen winkel. U heeft gekocht, het is slechts coulance dat men mag ruilen op kassabon etc.

1paul
door 1paul - Oct 31, 2018 om 15:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

vestje houden, u heeft recht op het vestje welk u gekocht hebt en nergens anders op...

panter22
door panter22 - Nov 1, 2018 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ruil dat vestje alsnog voor iets anders en neem je kind mee.