Sy
door Syl_Asosprobleem Apr 7, 2022 om 14:01
Winkels & webshops

Geld verdwenen na retourbetaling... wat nu?

Ik heb een probleem met kledingwebshop Asos.com, hopelijk kan iemand advies geven.

Op 13 en 14 februari plaatste ik 2 bestellingen bij Asos vanaf één van mijn Rabobankrekeningen. Omdat ik de rekening hierna niet meer zou gebruiken, liet ik hem door Rabobank opheffen en dezelfde dag was hij verdwenen.

Kort daarna stuurde ik de bestellingen retour naar Asos. Zij hebben de retourbetalingen rond 24 februari uitgevoerd (of laten uitvoeren door tussenpartij Worldpay), maar deze zijn nooit aangekomen bij Rabobank. Logisch, want het rekeningnummer dat gekoppeld was aan deze retourzendingen/bestellingen bestond inmiddels niet meer. Wat er dan gebeurt is dat Rabobank de betalingen automatisch en volgens protocol terugstuurt naar de webshop. Ze hebben immers geen rekeningnummer meer om de betalingen te accepteren. Dat heeft Rabobank dus ook gedaan.

Asos geeft echter aan dat de betalingen nooit zijn aangekomen. En dat ze het geld dus niet over kunnen maken naar een ander, huidig rekeningnummer (wat nu de vervolgstap zou zijn). Dat betekent dat de betalingen onderweg, tussen Rabobank en Asos, zijn blijven hangen. Asos en Rabobank geven het volgende aan:

- Rabobank (na intern onderzoek): wij hebben de bedragen automatisch 'teruggekaatst', neem contact op met Asos.

- Asos: wij hebben de 'teruggekaatste' terugbetalingen nooit ontvangen, neem contact op met iDeal.

- iDeal: zonder transactiegegevens van de betalingen (die ik niet meer kan inzien, want de rekening is verdwenen) kunnen we niks, neem contact op met Asos, Asos is de enige die dit kan EN MOET oplossen (typten ze letterlijk zo)

Op dit alles zegt Asos al 2 maanden:

- Wij hebben de terugbetalingen niet ontvangen, neem contact op met je bank of met Worldpay of iDeal.
... wat ik dus heb gedaan, maar dat levert niets op.

Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Het geld lijkt bij Worldpay in de lucht te zijn blijven hangen maar dat is een onbereikbaar bedrijf... Asos moet toch contact met hun op kunnen nemen? Het is immers hun samenwerkingspartner?

Kijk, dat ik die rekening heb laten opheffen voordat ik de retourbetalingen heb teruggekregen was destijds mijn fout. Maar dit lijkt me iets wat op te lossen valt. Ergens hangt mijn geld nog in de lucht... iemand is hier 130 euro rijker van geworden. :-(

Dank alvast!

3646 6 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 7, 2022 om 14:12
2095 Antwoorden / Vragen

[Moderatie]: Deze reactie voegt weinig toe, suggestief en aanvallend.

Sy
door Syl_Asosprobleem Apr 7, 2022 om 15:46
Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje Henk, wat een ongelofelijk bijzondere manier om ernaar te kijken. Dat vind ik nou stinken. Dit was een onhandige fout van me, waar ik nu al twee maanden geouwehoer van heb. Ik zou wel heel veel tijd over hebben om hier al die tijd achteraan te gaan zitten, als ik had willen frauderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 7, 2022 om 20:36
2095 Antwoorden / Vragen

Het is inderdaad geen zet van een crimineel mastermind, dat moet ik wel toegeven. Dat geld zit ergens tussen Worldpay en ASOS op een tussenrekening en dat zal echt opgespoord moeten worden waar niemand zin in heeft. Uiteindelijk zou je dan een zaak tegen ASOS moeten beginnen om ze te dwingen en dat lijkt mij onbegonnen werk.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 7, 2022 om 14:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Syl-Asosprobleem ,

De voorwaarden ( Google Vertaling )

Heb je klachten of wil je ons spreken ?

Soms gaan er dingen fout en wil je misschien contact met ons opnemen. Neem in dat geval contact op met het team van onze klantenservice die er samen met jou aan zullen werken om een oplossing te vinden voor eventuele problemen die je met onze diensten hebt.

  • E-mail de klantenservice
  • Via de post: ASOS Customer Care, Hercules Way, Leavesden Park, Leavesden, Watford, WD25 7GR

Als de Klantenservice je klacht niet naar tevredenheid kan oplossen, kun je je klacht voorleggen aan RetailADR.

RetailADR is een aanbieder van alternatieve geschillenbeslechting waarop ASOS is geabonneerd en waarvan het gebruik door consumenten gratis is. RetailADR is goedgekeurd door het Chartered Trading Standards Institute (CTSI) om geschillenbeslechtingsdiensten aan te bieden en een onafhankelijke beoordeling van jouw klacht uit te voeren, in overeenstemming met de 'Alternative Dispute Resolution (ADR) for Consumer Disputes (Competent Authorities and Information) Regulations 2015'.

Klachten kunnen op de volgende manieren bij RetailADR worden ingediend:

  • Online - via het online klachtenformulier van RetailADR dat je kunt vinden op www.cdrl.org.uk/retail-adr/
  • Schriftelijk per post – om je klacht te accepteren, vereist RetailADR dat je een ingevuld papieren klachtenformulier per post stuurt naar het adres dat wordt vermeld in het klachtenformulier dat kan worden geopend en gedownload via www.cdrl.org.uk/retail-adr /.
  • Als je Redelijke Aanpassingen nodig hebt om je te helpen bij het indienen van je klacht, in overeenstemming met de Equality Act 2010, kan RetailADR je verzoek om assistentie telefonisch bespreken op +44 0203 540 8063. RetailADR heeft een voicemailsysteem dat speciaal is ingesteld voor dit soort oproepen, dus volg de stappen zoals aangegeven in het geautomatiseerde bericht.

Houd er rekening mee dat wanneer je je klachtenformulier indient, dit je enige mogelijkheid is om feiten of bewijs in te dienen die je relevant vindt voor jouw klacht ter ondersteuning van je kwestie.

Nadat je je klachtenformulier hebt ingediend, is RetailADR verplicht om claims binnen 90 dagen na ontvangst van bewijs van zowel jou als ASOS te verwerken. Zodra RetailADR een eerste beoordeling van je klacht heeft voltooid, verwijzen ze deze door naar ASOS om binnen 28 dagen om een reactie te vragen.

Mocht je vragen hebben, dan heeft RetailADR een speciaal online ondersteuningscentrum dat van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 18.30 uur geopend is en klaarstaat om informatie en hulp te bieden aan consumenten die informatie nodig hebben over het klachtenafhandelingsproces. Deze is toegankelijk via www.support.cdrl.org.uk/.m

Deze voorwaarden en alle transacties en interacties tussen ons en jou zijn onderworpen aan de Engelse wet en de exclusieve jurisdictie van de Engelse rechtbanken.

Sy
door Syl_Asosprobleem Apr 7, 2022 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Maritas, dankjewel hiervoor! Ik ga een klacht indienen bij RetailADR, hopelijk kunnen zij me verder helpen.

marita5
door marita5 Apr 7, 2022 om 16:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

Topantwoord

sira
door sira - Apr 7, 2022 om 14:36
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben bang dat u uw verlies moet nemen.

1) Zelf zou ik nooit iets bestellen bij deze onbekende buitenlandse webshop. Deze heeft u waarschijnlijk op social media gevonden.
2) U heft zelf de rekening op en gaat daarna retourneren. Nu kunt u niets meer aantonen of controleren, ook de bank niet, behalve dan dat de bank zegt het geld retour gestort te hebben, wat logisch is als de rekening niet bestaat.

Mag ik u een tip geven? ALs u vaker bij dergelijke webshops bestelt, neem een creditcard, gekoppeld aan uw bankrekening en u bent verzekerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 7, 2022 om 14:50
2095 Antwoorden / Vragen

ASOS is best een grote bekende buitenlandse webshop, dat is geen dropshippertje ergens in een kelderbox dus dat is het probleem niet. Verder ben ik het helemaal met je eens, handel over de grens altijd creditcard gebruiken (en die dan ook niet plots opheffen terwijl er nog transacties lopen)

sira
door sira Apr 7, 2022 om 15:11
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb nog nooit van Asos gehoord en de hele uitstraling van de webshop lijkt op die van een dropshipper.

Sy
door Syl_Asosprobleem Apr 7, 2022 om 15:49
Antwoorden / 1 Vragen

Hi Sira, Asos is in principe een grote betrouwbare webshop met vestigingen in verschillende Europese landen. Ik winkel er al zo'n 10 jaar en heb nooit problemen met ze gehad. Ik heb Asos niet op social media gevonden.

Het was inderdaad superstom om de rekening op te heffen. Dankjewel voor je tip over de creditcard!

sira
door sira Apr 7, 2022 om 17:54
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan en ik hoop dat je met de tip van Marita5 toch nog iets van je geld terugziet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2022 om 14:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, inderdaad niet handig om iets te bestellen en sdaar een bankrekening in te noemen en dan de rekening op te heffen.
Ook ik vrees dat u uw verlies moet nemen omdat ook deze optie niet van nut zal zijn om dat het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de EU: - Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/

 (indien de mogelijkheid waar @MARITA5 u al verwees niet oplevert en u die u mogelijk al heeft benut).

Een vordering instellen naar GB recht is uiteraard mogelijk maar dat zal wel enige moeite en ook geld kosten.

Sy
door Syl_Asosprobleem Apr 7, 2022 om 15:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dank Heremietkreeft voor je berichtje. Als de andere optie inderdaad niets oplevert, ga ik deze proberen!

ka
door kaartendraak - Apr 8, 2022 om 13:33
184 Antwoorden / 2 Vragen

Wie gaat er nu iets met zijn bankrekening betalen, wetende dat je iets misschien terug zou moeten sturen en dan kort na de betaling de rekening opheffen?? Mijns inziens roept dat om problemen en zit je met de gebakken peren. Los van het feit of de webshop betrouwbaar is. Dat zou hetzelfde zijn als bij een overlijden de rekening meteen op te heffen, terwijl er nog allerlei zaken betaald moeten worden door de erfgenamen op naam van overledene, dat doe je toch ook niet gelijk?

mo
door mof - Apr 8, 2022 om 17:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zaken heeft u met Asos gedaan, dus daar moet u verhaal halen. Echter u heeft zelf ook steken lateb vallen. U krijgt altijd een afschrift van een betaling. Dat had u voordat u de rekening sloot moeten downloaden van uw bank. Dan had uniDeal de gevraagde info kunnen geven. U bent zelf niet verantwoordelijk met uw bankrekening omgegaan en dat heeft problemen opgeleverd waarvan niet duidelijk is waar die zijn opgetreden.