ja
door jank Mar 15, 2016 om 16:20
Winkels & webshops

Had de MediaMarkt contant moeten terugbetalen i.p.v. cadeaubonnen?

Voor €349 een koffieautomaat gekocht bij de webwinkel van de MM. Deze gekocht in de winkel zelf, want wij hadden voor €125 VVV bonnen, die je niet kunt gebruiken in de webshop. Bedrijfsleider MM was daarbij zeer behulpzaam en ruilde de VVV bonnen om voor MM bonnen. Het restant hebben we gepind, de bestelling is in de winkel afgehandeld.
Achteraf konden wij alsnog gebruik maken van de BTW kortings actie. Maar i.p.v. het verschil terugbetaald te krijgen kregen we een creditnota van € 349, de oorspronkelijk betaalde prijs en hebben we €301, de nieuwe prijs opnieuw moeten betalen. Medewerker heeft op de creditnota geschreven: Fictief retour i.v.m. BTW actie
Enkele dagen later kregen we mail van MM dat we 3 cadeaubonnen zouden ontvangen voor geretourneerde producten. We hebben nimmer iets teruggestuurd. Ik heb navraag gedaan in de winkel en na tussenkomst van de bedrijfsleider zouden ze de cadeaubonnen leegtrekken en ik mijn geld krijgen. Dit is ook genoteerd op een mail die ik bij mij had. Uiteindelijk heeft het enkele telefoontjes en 6 weken geduurd alvorens ik de cadeaubonnen ontving.
Toen ik deze wilde omwisselen kreeg ik alsnog cadeaubonnen  t.w.v.  €125 en €224 contant. Hoewel ik voor de BTW korting kwam heb ik uiteindelijk €301+125= €426 betaald. Door de MM bonnen ben ik gedwongen deze in de  winkel deze te besteden.

Is deze handelswijze correct en had men mij tevens de korting moeten geven over het oorspronkelijk betaalde bedrag en niet zoals nu gebeurd is over het nieuwere hogere bedrag van €367? Dit scheelt mij ongeveer € 20 korting. Zij stellen dat ik het apparaat geretourneerd heb en toen opnieuw heb aangeschaft voor de dan geldende prijs.

6123 12 Rapporteer

ph
door philip36 - Mar 15, 2016 om 17:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteindelijk heeft u de aankoop (€301) zonder VVV bonnen gedaan en heeft u nu i.p.v. voor €125 VVV bonnen voor €125 MM bonnen.
Maar wel de BTW korting gekregen.
MM gaat ervan uit dat de 'normale' verkoopprijs van de koffieautomaat niet €349 was maar €367.
Uitgaande van een verkoopprijs van €349, zou de prijs zonder BTW €349/1,21= €288 zijn.
We praten dan over een verschil van €13 met het door u betaalde €301.
Alles bij elkaar heeft u nu een korting gekregen van €48 vergeleken met de €349 die u eerst betaalde.
Eigenlijk wel flauw van de MM, U nu voor die €125 weer bonnen te geven i.p.v. contant.

pi
door pieterwolters Mar 15, 2016 om 20:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo flauw? Het is geen liefdadigheidsinstelling.

ph
door philip36 Mar 15, 2016 om 21:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters
Eerst zegt de MM dat ze alles contant krijgt en naderhand geven ze bonnen.
Flauw is nog zacht uitgedrukt.

ja
door jank Mar 15, 2016 om 22:05
168 Antwoorden / 8 Vragen

Ik kan mij heel goed indenken, dat wanneer je met kadobonnen betaalt en je het gekochte retourneerd, je ook kadobonnen terug krijgt, inderdaad Pieterwolters, MM is geen liefdadigheidsinstelling en ook geen wisselkantoor. Er zullen best wel mensen zijn die op die manier hun bonnen proberen te verzilveren.
Maar ik heb niets geretourneerd, maakte alleen gebruik van hun aanbod alsnog de BTW korting te krijgen.
Als zij het verschil in MM bonnen hadden uitbetaald, had ik daar wel mee kunnen leven.
Maar heel omslachtig een creditnota schrijven en eerst nog het nieuwe bedrag van € 301 laten betalen en daarna onduidelijk zijn over de wijze van terug betalen. Als ik geen voet bij stuk had gehouden, dan had ik voor €349 aan MM bonnen gehad. En dus uiteindelijk € 650 euro besteed bij MM.
Het is ons woord tegen het van hun, maar ik had begrepen dat ik het totale bedrag contant zou terug krijgen.
Wel opvallend dat opeens de prijs omhoog was gegaan, maar daar heb ik meer opmerkingen over gehoord.
Ik heb maar niet gevraagd wat ze hadden gedaan als de prijs lager was geweest. Dan was ik wel spekkoper geweest. Kon het niet laten, maar het apparaat kost nu € 311. De prijzen fluctueren wel sterk.

diumenge
door diumenge - Mar 15, 2016 om 22:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Even los van de bonnenkwestie, u dacht het apparaat buiten de BTW dagen te kopen en dan tijdens de BTW dagen over dat bedrag even de korting te krijgen? Leuk gedacht, maar daar hoeft MM natuurlijk niet aan mee te werken. Feitelijk was de nieuwe prijs gewoon 301 euro en voor die prijs heeft u 'm nu gekocht, netjes van MM.

Bij die fictieve retour actie had u natuurlijk niet opnieuw moeten betalen, maar het veschil direct terug moeten vragen. Nu is het niet vreemd dat ze het in bonnen betaalde bedrag teruggeven in bonnen. Waarom de VVV bonnen er voor MM bonnen werden omgeruild is mij ook een raadsel, was nergens voor nodig.

Ma
door Mat Matheij - Mar 15, 2016 om 23:16
986 Antwoorden / 3 Vragen

Op kado bonnen zoals verstrekt door de VVV zit een marge die de winkelier in feite afdraagt aan de VVV. Het is aldus nooit mogelijk om bij een inruil/ teruggave het bedrag terug te willen vorderen in contanten. Voorzover het verhaal juist is lijkt het erop dat Mediamarkt zich in menig opzicht coulant heeft opgesteld en dat mag ook eens gezegd worden.
De BTW actie daar zijn de meningen over verdeeld. Prijzen zouden vooraf zijn verhoogd. Maar de controle hierop ligt bij de klant. Er zijn voldoende vergelijking sites waarop actuele prijzen van artikelen vergeleken kunnen worden.

ja
door jank - Mar 16, 2016 om 09:01
168 Antwoorden / 8 Vragen

@diumenge.
We hebben hetvapparaat voor 349 gekocht buiten de BTW dagen. We hadden notmaliter ook niet gereklameerd, maar MM bood deze mogelijkheid zelf aan.
Het verschil terugkrijgen ging niet. Moest met een creditfactuur en opnieuw betalen van het bedrag. Alleen was nu opeens de prijs 367 minus BTW werd dat 301.
Wat mij steekt, ik heb nu 301 betaald voor een koffie-automaat en 125 voor kadobonnen die nu niet zijn gebruikt om het apparaat te betalen.
Dat de VVV bonnen zijn omgeruild voor MM bonnen had te maken met het feit, dat de koffie automaat alleen in de webshop was te bestellen. Dar gaat niet met VVV bonnen.
Bij het alsnog terug krijgen van de BTW korting werd in de voorwaarden niet gerept over de wijze van terugbetalen en gold voor aankopen in de winkel als ook de webshop.
Voor alle duidelijkheid, zo stond het ook in een mail van MM zou ik artiklen geretourneerd hebben naar hun magazijn. Dat is nimmer gebeurd, ik heb nog steeds dezelfde koffie automaat.

@mat
Er is maar een deel met bonnen betaald en het grootste restant gepind. Aanvankelijk wilde MM ook het gepinde bedrag in bonnen uitkeren, dat was dan 348 totaal en daarnaast had ik ook opnieuw 301 betaald, totaal bedrag besteed bij MM 650.

diumenge
door diumenge Mar 17, 2016 om 18:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Feitelijk hebben er initieel dus twee verschillende transacties plaatsgevonden, eerst de aankoop van MM-bonnen met VVV-bonnen, daarna de aankoop van het apparaat online (maar in de winkel) met MM-bonnen én geld. De tweede transactie is ongedaan gemaakt, de eerste niet. U zou dus die behulpzame manager moeten verzoeken de MM-bonnen weer terug te ruilen voor VVV-bonnen.

we
door weethet - Mar 16, 2016 om 12:54
107 Antwoorden / 2 Vragen

wie het onderste uit de kan wil   zeurpiet!

pe
door pebk Mar 16, 2016 om 15:30
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een belachelijke reactie weer, weethet. Het voegt niets toe aan de discussie. Blijkbaar heeft u niet eens de moeite genomen om de reacties te lezen, waaronder de reactie hier boven van de TS.

mo
door mof - Mar 16, 2016 om 13:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap niets van al die getallen.
Kunt u het nog eens herhalen maar dan wat gestructureerder?

M.i. verkoopt MM nooit iets zonder BTW. Dit is wettelijk verplicht. Alles wat ze doen is de spullen tegen een lagere prijs verkopen.
Maar u betaalt nog steeds BTW hoor.

Als u een prijs heeft afgsproken waarvoor u de koffiemachine wilt kopen en MM is het daarmee eens dan zijn ze verplicht
u het restant contant of op de bankrekening te betalen. Is gewoon niets anders dan wisselgeld.

Zou wat worden zeg, als ik bij de bakker een brood van 1.39 wil kopen, met 2 euro betaal en dan voor 61 ct bonnen zou krijgen ipv
contant geld. Kwam ik nooit meer bij terug.

ja
door jank - Mar 16, 2016 om 15:36
168 Antwoorden / 8 Vragen

@MOE
Natuurlijk betaal je gewoon BTW, de fiscus had dat ook niet geaccepteerd. De korting is alleen gelijk aan de BTW. MM had ook netjes op de site een rekentool geplaatst en vermeld dat ook over het bedrag met korting BTW wordt betaald. Dat is niet waar het mij om gaat.
Wat mij steekt is dat ik achteraf alsnog van die korting gebruik mag maken, MM biedt dat haar klanten aan. Anders had ik er nooit werk van gemaakt.
Maar i.p.v. het verschil terug te betalen moet je eerst het nieuwe bedrag betalen en vervolgens krijg het oude bedrag in bonnen terug. Ze beschouwen het als een retourzending.
Zo meldden zij ook in de mail aan mij: U heeft artikelen terug gezonden aan ons magazijn.
Ik heb niets terug gezonden, alleen een creditnota ontvangen met daarop handgeschreven: Fictief retour i.v.m. BTW actie.
Uitkomst van dit alles, ik heb nu een koffie automaat voor € 301, dat is mooi, daar klaag ik niet over, maar ook voor € 125 kado bonnen die ik ook zelf heb betaald met VVV bonnen. Uiteindelijk heb ik voor € 426 besteed bij MM.
En die kadobonnen, door MM omgeruild met VVV bonnen waren aanvankelijk gebruikt voor betaling van de koffie automaat bij aanschaf.
Want met VVV bonnen kun je niet terecht bij de webshop. Voor alle duidelijkheid, het intiatief om de VVV bonnen te ruilen voor MM bonnen kwam van de bedrijfsleider van de MM winkel. Daar is ook de verdere bestelling afgehandeld bij de webshop. Wat op zich prima service was.
Alleen de terugbetaling in het kader van de BTW actie is uiteindelijk wat omslachtig en in mijn beleving niet klantvriendelijk gebeurt.

ar
door ariet - Mar 17, 2016 om 17:58
58 Antwoorden / 13 Vragen

Vergeet niet dat u nog steeds € 125,- aan cadeaubonnen heeft die niet inwisselbaar zijn voor geld. Let wel op hoe lang de bonnen van MM geldig zijn.

ar
door ariet - Mar 17, 2016 om 18:02
58 Antwoorden / 13 Vragen

Dat vergeet ik nog, had u contant betaald dat had u nog steeds de VVV bonnen gehad. Er blijft dus open dat u er op staat dat u de VVV bonnen terug krijgt, maar met uw instemming zijn deze omgewisseld voor MM bonnen.

ja
door jank - Mar 17, 2016 om 19:09
168 Antwoorden / 8 Vragen

@ariet
De opmerkingen over de MM bonnen zijn correct, we zij er mee accoord gegaan, dat de VVV bonnen zijn ingewisseld voor MM bonnen opdat we in de webshop konden afrekenen. Daar is niets mis mee. En als ik mijn koffie automaar had geretourneerd had ik het begrijpelijk gevonden dat ik de betaling door mij in MM bonnen ook als MM bonnen weer had terug gekregen. Anders kan iedereen wel zijn bonnen via een slinkse omweg omruilen voor cash Daar zit mijn pijn.
Ik heb alleen gereageerd op de mogelijkheid die MM bood, om alsnog de BTW korting te krijgen. De MM heeft vervolgens een retourzending in gang gezet met alles er op en er aan En in feite heb ik mijn eigen automaat voor een 2e keer gekocht en betaald maar nimmer geretourneerd. Wel een mail van de MM dat ik artikelen heb geretourneerd naar hun magazijn. Als men mij de BTW korting in kado bonnen had uitgekeerd was dat nog wel te doen. Maar nu heb ik naast mijn automaat van € 301 ook kadobonnen van de MM voor € 125, die ik zelf betaald heb. Tesamen € 426 besteed bij de MM.

reflecs
door reflecs - Mar 17, 2016 om 19:49
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het is natuurlijk fijn dat u onverwacht korting heeft gekregen, maar de afhandeling is wel omslachtig en dat u die bonnen heeft gekregen klopt niet.
U schrijft: ...Ik heb navraag gedaan in de winkel en na tussenkomst van de bedrijfsleider zouden ze de cadeaubonnen leegtrekken en ik mijn geld krijgen. Dit is ook genoteerd op een mail die ik bij mij had...
U heeft de mail met die notitie nog steeds neem ik aan?
Zou nog een keer terug gaan naar de winkel of dit melden via het contactformulier: https://service.mediamarkt.nl/portal/public/service/contact

ja
door jank - Mar 18, 2016 om 14:36
168 Antwoorden / 8 Vragen

@reflecs
Ik kan mijn reactie waar je naar verwijst niet zo snel terugvinden.
Op mijn mail is alleen geschreven:kassa probleembakje liggen papieren en uitleg!
Met daarbij de naam van de medewerkster.

Mondeling is gesteld, dat ik de kadobonnen moest activeren en zij deze dan zouden leegtrekken. Dat heb ik uitgelegd als dat in mijn €349 zou ontvangen. Als ik ergens geschreven heb wat iets anders veronderstelt dan is dat mijn onzorgvuldige weergave van het geheel.

Een mail is gestuurd naar de winkel op advies van de klantenservice.
Een eerdere mail aan de webshop gestuurd, en een 2e mail aan de webshop dat laatste op advies van de winkel, zijn nimmer beantwoord.
We wachten af.

Jammer dat weethet suggereert dat ik het onderste uit de kan wil. Dat was zo geweest als ik achteraf had lopen zeuren over korting, zonder dat de MM die mogelijkheid had geboden. Maar MM heeft zelf aangeboden om alsnog korting te berekenen als het artikel binnen 14 dagen voor aanvang van de actie was gekocht. En je een bon of factuur kon tonen. Nu, daar voldeed ik aan. En zo lezende denk je eenvoudig het verschil terugbetaald te krijgen. Daarom was ik met de rekentool van MM ook uitgegaan van € 349.
Als het verschil in MM kadobonnen was uitbetaald had ik daar ook prima mee kunnen leven, het was een minder groot bedrag geweest dan de € 125 die ik nu als bonnen heb.