Di
door DianaMaria Feb 6, 2022 om 06:35
Winkels & webshops

Identiteitsbewijs

Kledingstuk via website The Next Closet gekocht en weer doorverkocht. Ik krijg alleen uitbetaald wanneer ik een kopie van mijn identiteitsbewijs (in mijn geval paspoort), waarop ik het BSN-nummer niet mag afschermen, aanlever. Dit mag toch niet?

11820 12 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 6, 2022 om 07:02
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Vinted zat in een zelfde situatie. Ja, heel strikt genomen mag het niet, maar aan de andere kant wil het platform graag weten dat u ook echt diegene bent die u zegt dat u bent. Helaas heb ik nog niet kunnen vinden hoe het bij Vinted opgelost is, wellicht loopt dat onderzoek nog of is er niets uitgekomen. Mocht u dat wel kunnen vinden kunt u dat als weerwoord gebruiken.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 6, 2022 om 07:19
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Uitwisseling persoonsgebonden gegevens

Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN dus niet gebruiken als deze geen gegevens van u hoeft vast te leggen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/welke-organisaties-mogen-mijn-burgerservicenummer-bsn-gebruiken

marita5
door marita5 - Feb 6, 2022 om 08:58
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dianamaria ,

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://thenextcloset.zendesk.com/hc/nl/articles/115003084488-Waarom-moet-ik-mij-als-DIY-verkoper-identificeren-om-uitbetaald-te-krijgen-Why-do-we-ask-our-sellers-to-provide-ID-in-order-to-get-paid-

Voorwaarden ,

Betalingsverkeer verloopt via TNC haar partner Mangopay. Mangopay vereist voor iedere uitbetaling een geldig IBAN-nummer en een identificatie van de rekeninghouder.
Lees de Voorwaarden die gelden voor alle gebruikers van Mangopay hier: https://thenextcloset.zendesk.com/hc/nl/articles/115003011867-Algemene-Voorwaarden-Mangopay-Terms-and-Conditions-Mangopay

a) TNC houdt automatisch de afgesproken commissie in op elke uitbetaling;
b) Totdat de vereiste bankgegevens (IBAN en Identificatie) van de Verkoper bekend zijn, zullen mogelijk uitstaande betalingen veilig in de e-wallet van de            Verkoper bewaard worden;
c) Verkopers die met succes ID verlenen worden als ‘geverifieerd’ aangemerkt in de Webshop.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 6, 2022 om 09:34
16850 Antwoorden / 202 Vragen

@MARIT5, het artikel is doorverkocht.

marita5
door marita5 Feb 6, 2022 om 09:36
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dus Ts is de verkoper.

sira
door sira - Feb 6, 2022 om 09:00
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Wat mij in dit geval stoort, is dat je voor het blok wordt gezet. "Werkt u niet mee, nou dan werken wij ook niet mee". Dat geldt ook voor bijv. hotels die je paspoort of identiteitsbewijs willen innemen voor de tijdsduur dat je daar verblijft. En wat doe je er tegen?

Ik ben trouwens op de website gaan kijken, maar wat een prijzen voor tweedehands kleding die ik niet zou willen dragen en al helemaal niet zou willen betalen. In dit geval bepaalt de naam de prijs. Voorbeeld: gezondheidsslippers van Isabel Marant € 107,-
Bruin Leer Isabel Marant Platte schoenen
Hoewel ik ze zelf nooit heb gehad, maar in "mijn tijd" kocht je die bij de drogist voor ƒ 30,-. Dan maar geen merknaam.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2022 om 09:33
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, dit mag niet en kan ik aannemen dat u dit artikel heeft doorverkocht aan iemand in Nederland? Dan is het en kwestie van erg duidelijk maken dat dit in Nederland niet kan en mag en ook melding doen bij de https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap

Zie ook dit indien degene aan wie u heeft doorverkocht in gebreke blijft: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  Houd er rekening me dat uw verkoop als een commerciële activiteit kan worden gezien.

Donuts
door Donuts - Feb 6, 2022 om 09:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, dit mag inderdaad niet. Maar zie je geld maar eens te krijgen als je niet aan hun verzoek voldoet.

Vinted.com deed (of doet) hetzelfde, de Europese privacy toezichthouder is daar mee bezig. Het lijkt mij dat deze toezichthouder wat verder moet kijken dan alleen bij Vinted.

Gedeelte uit een artikel van RTLNieuws

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5268093/privacywaakhonden-nemen-vinted-onder-de-loep-om-scan-id-bewijs

Europese privacytoezichthouders starten een onderzoek naar Vinted.com, de app voor de verkoop van tweedehands kleding en spullen. Verkopers klagen dat ze verplicht een kopie van hun ID-bewijs moeten opsturen naar het Litouwse bedrijf, anders krijgen ze hun geld niet.

Na een 'groot aantal klachten' hebben de privacywaakhonden van Frankrijk, Litouwen en Polen besloten om samen te onderzoeken of kledingverkoopplatform Vinted de Europese privacyregels schendt. Dat meldt CNIL, de Franse privacywaakhond.

De toezichthouders bekijken de wettelijke basis waarop er gevraagd wordt om een identiteitsbewijs. Het verplichten om een kopie van een ID-bewijs op te sturen is tegen de Europese privacyregels.

Ook onderzoeken ze de procedure en criteria die Vinted.com hanteert om accounts te blokkeren en hoelang het bedrijf gegevens van gebruikers opslaat.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 6, 2022 om 19:22
2057 Antwoorden / Vragen

Het is mij een raadsel, ze worden geacht u te identificeren voordat ze geld naar u overmaken naar ze zouden uw BSN niet mogen vragen. Het is mij een raadsel maar het zal vast duidelijk worden (op termijn)

ha
door harrybre - Feb 7, 2022 om 11:11
240 Antwoorden / Vragen

Scan maken, en met zwarte "dot" over het BSN nummer onderaan gaan.
Verder over de pasfoto tikken waarvoor deze scan gemaakt en gegeven is: "voor The Next Closet". Daarna als JPG opslaan.

Helaas, in de KENNISeconomie NL ziet de rechter het veschil nog niet tussen een origineel en een copie, waardoor deze laatse voor identitietsfraude te gebruiken is.
In [edit-moderatie] Thailand is een copie slechts geldig met een met een blauwe pen erop gezette handtekening, samen met die van een getuige EN de reden waarvoor. Zonder.. ziet de Thaise rechter dit als een vot papier, en dus waardeloos.

mslingen
door mslingen - Feb 7, 2022 om 11:12
33 Antwoorden / 0 Vragen

Maak gebruik van de App Hoe maak ik met de KopieID-app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs? | Rijksoverheid.nl en zeg dat je niet meer mag geven. Lukt het helemaal niet, dien dan een klacht in bij de Autoriteit persoonsgegevens.

mo
door mof - Feb 7, 2022 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. het BSN (de N staat al voor nummer, BSN nummer is dus dubbelop) mag slechts in bepaalde gevallen worden gevraagd: deze zijn wettelijk voorgeschreven. Ik neem aan dat het met het kledingstuk om een klein bedrag gaat en minder dan 10000 EURO. Daar ligt de grens voor bedrijven om verdachte transacties te melden en om legitimatie te vragen.
Het bedrijf mag formeel alleen uw naam en uw paspoort/ID numnmer noteren. Het heeft niet eens recht op een kopie. Naam en pasppoort/ID nummer voldoet om achteraf uit te zoeken of u daadwerkelijk bent wie u bent.

pk
door pkassa - Feb 7, 2022 om 12:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

eBay is sinds 2 weken geleden ook al begonnen met het vragen van ID, rijbewijs of paspoort!!! heb al 16 jaar een account daar en je mag dan toch stellen dat als er over en weer tussen verkopers en kopers en eBay nooit problemen zijn geweest, dat ze wetenwie je bent.
Je mag ze bij eBay zelfs niet eens watermerken, ter protectie van je eigen ID indentiet om fraude te voorkomen, en de laatste cijfers van het BSN nr te verwijderen.

Ben dus al 2 weken met eBay in conklaaf om mijn geld te krijgen. eBay is net als vindet, etc, een handelsplatvorm, geen bank of bankaire autoriteit, en heeft derhalve geen enkel recht om uitbetalingen te belemmeren enof niet uit te betalen en je eerst te dwingen eerst een ID te geven. Dat is tegen alle moraliteit in en ze plaatsen je derhalve onder dwang!! (Dwingen of in direct dwingen, waar kennen we dat ook al weer van??)

endemion
door endemion Feb 10, 2022 om 22:27
237 Antwoorden / 3 Vragen

Van dat soort praktijken word ik ook strontziek.

1paul
door 1paul - Feb 7, 2022 om 16:07
3149 Antwoorden / 0 Vragen

niet doen ....

meld hen dat dit bij wet verboden is en dat u dit niet zult doen.