ba
door barie Mar 4, 2016 om 09:35
Winkels & webshops

Kwijtschelding

hoi mijn zus van 42 is overleden en heeft schuld bij neckerman en otto maar die willen niet dat dat word kwijtgescholden weet iemand dat dat mag wij hebben geen schuld gemaakt bij hun en de spullen hebben wij ook niet in ons bezit is er ook een oplossing en zoja hoe en waar moet ik zijn ?

17252 21 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Mar 4, 2016 om 09:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de erfenis hebt aanvaard, zult u moeten betalen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

fa
door fairman Mar 4, 2016 om 16:41
22 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een (te) snel antwoord, want wie sprak van een aanvaarde erfenis?!

getty
door getty - Mar 4, 2016 om 09:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat had u vooraf moeten bedenken. Als u de nalatenschap niet heeft verworpen, officieel via notaris of rechtbank, dan heeft u alles geerft, bezittingen en schulden, helaas.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2016 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zus heeft geen kinderen?

hutch
door hutch - Mar 4, 2016 om 09:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dus....... de erfenis altijd beneficiair aanvaarden.

marita567
door marita567 - Mar 4, 2016 om 09:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Barie ,

Ben ik als erfgenaam aansprakelijk voor de schulden van een overledene ?

Als je als erfgenaam de erfenis zuiver aanvaardt, ben je altijd aansprakelijk voor de schulden die tot de erfenis behoren, ook als deze groter zijn dan de daartoe behorende bezittingen. Je hebt echter de mogelijkheid een erfenis beneficiair te aanvaarden. Dan ben je alleen aansprakelijk voor de schulden, voor zover deze voldaan kunnen worden uit de bezittingen die tot de erfenis behoren. Het is daarvoor noodzakelijk een verklaring van beneficiaire aanvaarding af te (laten) leggen bij de griffie van de rechtbank. De rechtbank rekent daar een griffierecht voor.

Bron : verklaringvanerfrecht.nl

Zie ook deze link ,

http://www.notaris.nl/een-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2016 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/02/05/regeling-voor-onverwachte-schuld-uit-een-erfenis

ba
door barie - Mar 4, 2016 om 10:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zal even de situatie uitleggen het is mijn zus zij is overleden ze heeft een kind van 21 jaar wel een ex waar ze niet mee was getrouwd maar samenwonend was en  al jaren bij weg was, het kind word dus de erfgename van haar schuld maar als die het niet kan betalen word dan automatisch de vader aansprakelijk?
ook al was ze niet getrouwd met hem en jaren uitelkaar.
dan zal het op ons tercht komen als ik het goed begrijp

getty
door getty Mar 4, 2016 om 11:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

waarom zou het dan bij u terechtkomen?

brainless
door brainless Mar 4, 2016 om 13:50
324 Antwoorden / 0 Vragen

Kind is 21 en zelf aansprakelijk/verantwoordijk voor de schulden die in haar schoenen geschoven krijgt.
Tenzij zij de erfenis beneficiair heeft aanvaard.
Heeft zij de volledige erfenis zuiver aanvaard is zij verantwoordelijk voor de schulden.
Kan zij deze niet betalen, dan gaan ze die niet halen bij andere familieleden, want het kind is volwassen.

koekeloer
door koekeloer Mar 4, 2016 om 18:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

alleen het kind is als enige erfgenaam de pineut. U niet, de ex niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2016 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw zus een kind heeft, komen die schulden niet bij u. Het kind kan beneficiair aanvaarden. Dan heeft ook dat kind geen last van de schulden.

De ex is niet aansprakelijk voor de schulden.

Dus het kind moet naar de rechtbank om beneficiair te aanvaarden.

marita567
door marita567 - Mar 4, 2016 om 11:06
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@barie ,

Zoals tijger1 aangeeft moet de dochter altijd beneficiair aanvaarden :
Wanneer de schulden meer zijn dan de bezittingen, hoeven de erfgenamen niet uit eigen vemogen bij te betalen .
De dochter moet naar de rechtbank akte beneficiair halen , kosten griffierecht ongeveer € 120,-

http://www.judex.nl/rechtsgebied/overlijden_%26_nalatenschap/aanvaarden-%26-verwerpen/artikelen/470/wat-gebeurt-er-als-ik-een-nalatenschap-%E2%80%98beneficiair-aanvaard%27_.htm

ab
door abdelmakr - Mar 4, 2016 om 11:56
8 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is toch een voorbeeld van dat het contract van rechtswegen wordt beeindigt.

ha
door harryromijn - Mar 4, 2016 om 12:44
272 Antwoorden / 0 Vragen

Met wie je ook samenwoont, die is nooit aansprakelijk tenzij er een notarieel vastgelegde samenlevingsovereenkomst is.
Kinderen erven als eerste, doch kunnen beneficiair aanvaarden; is hieronder genoeg uitgelegd.
Als er kinderen zijn, die de erfenis verwerpen, gaat die door naar de andere familieleden, dus.. ouders, boers & zusters.
Ook die kunnen het beste dan beneficiar aanvaarden.

Dat Neckermann en Otto het zo proberen, wil niet zeggen, dat ze veel kans van slagen hebben.

je
door jebboone - Mar 4, 2016 om 12:47
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als u erfenis accepteerd, moet u ook de resterende lasten betalen. Weigerd u erfenis, vervallen deze verplichtingen !

karelstromph
door karelstromph - Mar 4, 2016 om 13:28
95 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk moet je elke erfenis beneficiair aanvaarden, hetgeen betekent, dat je het alleen hoeft te accepteren als er iets overblijft na aftrek van de verrekening van de lopende verplichtingen. Wat ik niet begrijp, waarom een schuld bij Otto en Neckermann onherroepelijk tot negatief legaat zou leiden. Misschien heeft de overledene veel meer positieve bezittingen dan de schulden bij Otto en Neckermann.

Technisch is de dochter erfgename, maar als zij het niet aanvraardt, dan is de volgende erfgename aan de beurt en dat zou dus Barie kunnen zijn. En die  kan natuurlijk ook beneficair aanvaarden.

Succes ermee en probeer interpuncties te gebruiken, niet alles in één zin schrijven. Groet, Karel

weetnietveel
door weetnietveel - Mar 4, 2016 om 13:28
69 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb eens de nalatenschap van een nicht afgehandeld, zij had twee zonen, en er was eigenlijk geen 'erfenis' en ik heb toen Wehkamp aangeschreven met het verzoek om de geleverde artikelen op te komen halen, zij had 5 weken voor haar plotselinge overlijden, een slaapkamerameubelement gekocht, maar dat heeft Wehkamp niet gedaan en de schuld kwijtgescholden. Dit was in 1997, lang geleden dus, maar probeer de situatie uit te leggen want van een kale kip kun je niet plukken.

UU
door UUT-GRUNN - Mar 4, 2016 om 16:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Barie,

Je bent niet verplicht de nalatenschap van je zus te aanvaarden.

Er zijn voldoende websites waar dit wordt uitgelegd.
Bv : http://www.notaris.nl/een-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen

Er is helaas geen optie waarin je wel de lusten, maar niet de lasten aanvaardt.

haarp
door haarp - Mar 4, 2016 om 18:14
514 Antwoorden / 62 Vragen

Wij hebben bij het overlijden van mijn vrouw haar moeder Neckermann op ons dak gehad. Het betroft toen 1800 gulden. Ik heb toen bij de rechtbank "afstand van erfrecht" aangevraagd met succes.

mo
door mof - Mar 4, 2016 om 21:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Beneficiair erven. Dat betekent dat je eerst naar de notaris moet die vervolgens vastlegd wat er tot de erfenis hoort.

dan mag je het huis niet in voor de notaris klaar is. Doe je dit toch, dan heb je de erfenis geaccepteerd en zul je moeten dokken.

je kunt ook de erfenis verwerpen. Dan betaal je ook niets. Maar krijg je ook niets.

het zou toch wel te gek zijn als schulden niet overeefbaar waren. Dan zou ik, als ik wist dat ik. Iet lang te leven had, snel nog een lening afsluiten, het geld verdelen zodat erfgenamen een extraatje hadden zonder dat ze dit zouden hoeven terugbetalen.

als de schuld aan necker,ann niet wordt betaald zul je trouwens wel die spullen moeten teruggeven. Die erf je dan niet.

marita567
door marita567 Mar 4, 2016 om 21:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@mof < dan mag je het huis niet in voor de notaris klaar is. Doe je dit toch, dan heb je de erfenis geaccepteerd en zul je moeten dokken.
Dit is niet juist . als de dochter benificiair heeft aanvaard ( dan heeft ze al onder voorwaarden geaccepteerd )  mag ze zeker het huis in , eer de notaris klaar is met alles ben je een paar weken verder . De dochter mag alles in het huis inpakken , maar ze mag niks meenemen doet ze dat wel dan pas heeft ze zuiver aanvaard .

audb
door audb - Mar 4, 2016 om 22:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het korter dan 3 maanden geleden gebeurt? dan heel snel naar de rechtbank om het te regelen!

Is het langer geleden en heeft uw nichtje op het laaste moment de erfenis verworpen dan is het ook helaas je hebt namelijk maar 3 maanden na de kenisnemeing van overlijden de tijd om het te regelen niet langer.

Het was altijd een jaar maar in 2000 of 2001 is dat veranderd.

marita567
door marita567 Mar 4, 2016 om 23:18
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de termijn kan door omstandigheden door de kantonrechter verlengd worden , daarvoor moet de dochter contact opnemen met de griffie van de rechtbank .
Als de dochter verworpen heeft , is de volgende erfgenaam aan de beurt , en dat is Ts .

tr
door troofezog - Mar 6, 2016 om 10:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is hier heeft je zus hetzelfde adres, en heeft ze ook dezelfde naam. Anders de rekeningen retour afzender met de mededeling van overlijden erbij.

ioannes
door ioannes - Mar 6, 2016 om 21:41
20 Antwoorden / 3 Vragen

Wanner u/jij als erfganeem deze niet hebtb geweigerd vrees ik dat u/jij in de boot zit dan wel bij de neus genomen bent. Huridsche inlichten inwinnen geeft wellicht  een kans op eenandere oplossing.