Bartmans
door Bartmans Mar 13, 2018 om 20:01
Winkels & webshops

Marktplaats: van verkoop afzien na problemen koper

Ik heb een fiets op marktplaats staan en had een potentiële koper. Het bedrag was akkoord en de beste man zou de fiets vandaag komen halen. Helaas bleek meneer een vervelende ervaring te hebben met een eerdere aankoop van een fiets via marktplaats. Deze bleek gestolen en is door de politie in beslag genomen. Meneer was nu zijn fiets en zijn geld kwijt. Heel begrijpelijk is meneer voorzichtig geworden en vraagt om een bewijs van aankoop. Dat heb ik, ik heb zelfs een kopie voor hem gemaakt zodat hij dit mee kan nemen. Maar dit was onvoldoende. Meneer eist het originele factuur. Wat ik hem niet wil geven omdat dit voor mijn eigen administratie is. Als bewijs is een kopie voldoende lijkt mij. Daarbij is de fiets via het fietsenplan gekocht, daar heeft meneer niets mee te maken. Met een kopie van het factuur in zijn hand is hij nog altijd niet overtuigd dat de fiets netjes door mij is gekocht. Ik laat hem op mijn telefoon alle mailwisseling zien met betrekking tot de aankoop van de fiets. Van alle mailtjes van de fietsenwinkel tot aan de mailtjes van de fietsverzekering. Niets overtuigd meneer dat de fiets daadwerkelijk van mij is. Meneer blijft moeilijk doen. Uiteindelijk heb ik meneer verzocht zonder fiets het pand te verlaten. Ik ben zelf maar een smurf en voelde me uiterst ongemakkelijk bij de situatie. Mijn buurman die het voorval hoorde is blijven wachten tot de man weg was omdat ook hij het erg akelig vond. Ik heb al gemaild met marktplaats om het voorval te melden, maar voel me zo vervelend over het hele gebeuren.
Ik ben al 10 jaar lid bij marktplaats, heb nog nooit problemen gehad met een verkoop. Nu weet ik wel dat we officieel een overeenkomt hadden tot verkoop, maar in dit geval sta ik toch gewoon in mijn recht?

4235 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2018 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch prima zoals u gehandeld hebt? Hoeft u zich mijns inziens geen zorgen over te maken.

DIe koper moet maar naar een winkel gaan.

Men kan overigens geen lid zijn van Marktplaats.

aurora1
door aurora1 - Mar 13, 2018 om 20:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, wegsturen zo'n figuur. Ik zou hem voor geen cent vertrouwen en als hij terug komt de buurman optrommelen. Als hij gaat dreigen zou ik dat dan de politie melden.

Cookies
door Cookies - Mar 13, 2018 om 20:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik had die man al de deur gewezen toen hij begon met zeuren. Netjes toch dat hij een kopie kon krijgen en hij ook nog eens de mailwisseling heeft kunnen lezen.

Ooit zelf eens een koper gehad die vol wantrouwen zat over mijn eerlijkheid. Ik heb toen gezegd dat ik het artikel niet eens meer aan hem wilde verkopen en hij maar verder moest gaan zoeken.

Ik heb eerder het sterke vermoeden dat hij de fiets wilde gaan door verkopen en dat hij daarom het origineel wilde.

Edit: mocht hij nog zeur of dreigmails gaan sturen, niet op reageren.

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2018 om 20:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij inderdaad dat u in uw recht staat, maar waarom u de originele bon wenst te houden van een verkochte fiets is mij raadsel. Ook al is het uw goed recht.

getty
door getty Mar 13, 2018 om 20:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ivm een eventuele achterafcontrole van de belastingdienst ivm het fietsplan is dit niet onverstandig.

diumenge
door diumenge Mar 13, 2018 om 20:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wie niet wat dat fietsplan precies is. Maar als je achterafcontrole van de belastingdienst kan krijgen dan lijkt het mij ook dat je de fiets niet mag verkopen, want kennelijk betreft het een fiets aangeschaft met een of ander belastingvoordeel.

ju
door juliomariner - Mar 13, 2018 om 20:39
1326 Antwoorden / 2 Vragen

U had toch de fiets te koop staan en niet de originele factuur? Of had u erbij gezet incl. Originele factuur, lijkt me niet he?
Deze heer wilde er wat extra's bij, dat heeft u gewijgert, prima toch.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2018 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar gelukkig kunt u nu weer de helft van uw werkdagen met die fiets naar u werk, was wel een voorwaarde hoor voor dat fietsplan.

Bartmans
door Bartmans Mar 13, 2018 om 21:47
Antwoorden / 1 Vragen

Nou voor de duidelijkheid. Ik werk al jaren niet meer voor deze werkgever.
En het bedrag is gewoon netjes voldaan hoor. De fiets is nu dus gewoon mijn eigendom.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is het bedrag netjes voldaan, anders krijgt u de fiets niet.

Ik zou maar gewoon een andere koper zoeken. Laat u niet intimideren.

audb
door audb - Mar 19, 2018 om 14:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wat heeft u aan de orginele factuur als u de fiets niet meer hebt?

Maar ik moet de koper in dit geval gelijk geven met de orginele factuur hij immers bij een verzekeringsbedrijf bij diefstal aantonen dat hij de koper is geweest.

Hoewel een kopie doorgaans als bewijs wordt geacht is dat echter niet zo.

Een verzekeraar eist een orginele factuur een kopie is niet toegestaan omdat deze makkelijk te vervalsen is.

hansje klein
door hansje klein - Mar 19, 2018 om 14:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom zo moelijk doen ... ?

1 - Wat wilt u nog met deze orginele factuur zònder fiets wilt doen? Opbergen... voor wie?
2 - Kopie is ook goed voor u als herinnering, de fiets was al betaald

OPLOSSING: Had meteen op de kopie met blauwe inkt geschreven dat deze fiets op dag ... aan de heer ... is doorverkocht.