Ma
door Marry4858 Dec 27, 2023 om 20:36
Winkels & webshops
Mogen winkels blikjes zonder statiegeld verkopen

Wekelijks staat in dagblad de Limburger een paginagrote advertentie van een keten medicamenten Die Grenze met bovenaan in vette letters: Bijna alle blikjes zonder statiegeld!  In de winkels staan tientallen volle pallets blikjes fris van mij onbekende merken.
mijn vraag: Mag dat zo maar, zonder dat de ACM hier op reageert?
Ik ruim zelf zwerfvuil en ben blij met de gammele statiegeld regeling die we eindelijk , 20 jaar na Duitsland hebben gekregen. Het werkt wel maar nog niet zoals het zou kunnen.

5929 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Dec 27, 2023 om 20:41
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat mag zolang de blikjes maar voor de datum van invoering van de statiegeldregeling zijn geproduceerd.
De voorraad is volgens mij bijna op dus probleem voorbij.

sira
door sira - Dec 27, 2023 om 20:52
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat de blikjes uit Duitsland komen en daar hanteren ze geen statiegeld. Vandaar ook dat er hele horden Nederlanders in Duitsland karren vol met blikjes halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 27, 2023 om 21:00
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Sira, in Duitsland wordt wel degelijk statiegeld gehanteerd zie https://debelux.ahk.de/nl/newsroom/debelux-news/news-details/statiegeldplicht-in-duitsland-vanaf-januari-2022-fors-uitgebreid   zelfs meer dan € 0,10. Dat er veel over de grens wordt gekocht qua alcohol is dat het veel goedkoper is , minder BTW en accijns.

sira
door sira Dec 27, 2023 om 21:07
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dan komen ze uit een ander land.
Ik kan me er niet druk om maken, zelfs blikjes mèt statiegeld zijn hier langs de dijk te vinden.

marijke77
door marijke77 Dec 29, 2023 om 12:29
158 Antwoorden / 3 Vragen

Statiegeld heeft ook geen nut, een goede opvoeding zou beter zijn. In Zwitserland is helemaal geen sattiegeld ook niet op petflessen, en daar zie je zelden rommel.

sira
door sira Dec 29, 2023 om 12:37
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Het ligt inderdaad aan de opvoeding.
Alle rommel, snoeppapiertjes e.d., verdwenen in mijn jeugd in mijn jas- of broekzakken. Mijn moeder kon niet zo maar iets zonder controle in de was doen. En vandaag de dag is het bij mij niet anders, ik moet eerst alle zakken controleren en zo nu en dan mijn tas uitmesten.
Zo zijn er wel meer zaken bij sommige jeugd waar iets in de opvoeding ontbreekt.

th
door thieu Dec 29, 2023 om 15:52
148 Antwoorden / 0 Vragen

Opvoeding? Neuuu. Een financiële prikkel is een goede manier gedrag te beïnvloeden. Wat dat betreft had het statiegeld op blikjes 50 ct mogen zijn. Je ziet  nu ook dat blikjes van straat (en uit prullenbakken) wordt gehaald en ingeleverd worden. Ook Duitsland kent wat dat betreft (vrijwel) geen zwerfvuil.
In Zwiltserland Staan op centrale plaatsen containers waar dit gescheiden ingeleverd kan worden. Mooi dat dat daar dus wel werkt, maar hier niet.
Het was ook belachelijk dat de frisdrankboeren flink geld konden verdienen terwijl het opruimen van die troep met overheidsgeld (en ook vrijwilligers) gedaan moest worden.
Goed dat er nu voor betaald moet worden zodat ook alleen degenen die het spul gebruiken de rekening krijgen.

rj
door rjw Jan 2, 2024 om 08:42
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Boomeralert: de jeugd van tegen krijgt weer de schuld....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2023 om 21:12
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie dit waaruit blijkt dat men in overtreding is: https://ondernemersplein.kvk.nl/blikjes-krijgen-statiegeld/?msclkid=daabbab56cd3108747afdf39eeaadfa1&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=3.%20DOP%20-%20DSA%20(Bing)&utm_term=ondernemersplein.kvk.nl&utm_content=Catch-all

  dat tenzij het nog uit een oude voorraad zou zijn. Meld dit bij de Ispectie Leefomgeving en transport waar men handhavend kan optreden.  https://www.ilent.nl/contact als ook al is gedaan bijv. bij Heineken.

Een melding bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer kan m.i. ook zinvol zijn.

(Door een merkwaardig fenomeen is de tekst na 'Als' vet en krijg ik dat niet gewijzigd in normaal, raar maar waar. )

Inmiddels zie ik dit ook:
Ik begrijp dat u bezwaar heeft tegen de verkoop van blikjes zonder statiegeld  Bron: https://www.statiegeldnederland.nl/wp-content/uploads/QA-voor-producenten-en-importeurs-8.pdf  . Vanaf 1 april 2023 mogen producenten en importeurs geen blikjes zonder statiegeld meer produceren  1Als u blikjes zonder statiegeld ziet die na deze datum zijn geproduceerd, kunt u dit melden bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

ju
door juliomariner Dec 28, 2023 om 18:38
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Meldong is totaal zinloos omdat die Grenze oude voorraad heeft opgekocht die al verder in de keten zijn dan de fabrikant. De voorraad is nu bijna op.

Zelfs als het niet legaal xoy zijn vind ik melden een beetje NSB gedrag.

Mabelle
door Mabelle - Dec 27, 2023 om 21:42
427 Antwoorden / 1 Vragen

Dan verkopen zij blikjes die voor de Oost-Europese markt bestemd zijn. In mijn woonplaats kan ik die blikjes zonder statiegeld (o.a. Coca Cola) ook kopen. Heb daar geen enkel probleem mee en volgens mij mag dit ook gewoon. En als het niet zou mogen: jammer dan.

rj
door rjw - Dec 27, 2023 om 21:56
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk he, dat een door burgers zelf veroorzaakt probleem zoveel discussie komt. Als we allemaal gewoon de zooi in de vuilnisbak hadden gegooid was er helemaal geen statiegeldregeling voor blikjes gekomen

th
door thieu Dec 29, 2023 om 15:59
148 Antwoorden / 0 Vragen

Blijft wel dat de emballage in de vuilnisbak verbrand of gestort wordt terwijl er door het statiegeldsysteem weer schone grondstoffen beschikbaar komen voor nieuwe productie. Is toch ook een stuk duurzamer.

rj
door rjw Jan 2, 2024 om 08:44
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dat was niet de reden voor statiegeld. Er zijn ook genoeg mogelijkheden om de blikjes voor verbranding uit het de stroom met afval te halen. En volgens mij gebeurt dat ook al vaak.

Janzegt
door Janzegt - Dec 28, 2023 om 12:09
127 Antwoorden / Vragen

De regel is: vanaf 1 april mogen producenten/importeurs geen blikjes zonder statiegeld meer uitleveren. De blikjes die verder in de ketetn zijn, mogen worden (uit)verkocht. Dus ook de blijes die nog op voorraad staan bij de grossiers. En van de laatste uitzondering heeft de eigenaar van de Grenze gebruikt gemaakt. Zie https://www.ad.nl/binnenland/ondernemer-omzeilt-wet-en-gaat-15-miljoen-blikjes-zonder-statiegeld-verkopen~adbb59e8/

mo
door mof - Dec 29, 2023 om 11:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou Sira, in Duitsland wordt al 20 jaar Dosenpfand gebruikt door de blikjes ketens.  Op Duitse blikjes zit wel statiegeld, maar, alleen op die blikjes die niet voor de export zijn bedoeld. Hoe het met geimporteerd bier vanuit D dat in NL wordt verhandeld zit weet ik niet. Wat je in D in de supermarkt koopt heeft wel statiegeld, maar kun je alleen in D terugbrengen.

sira
door sira Dec 29, 2023 om 12:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dat maakte Heremietkreeft mij al duidelijk.

1paul
door 1paul - Dec 29, 2023 om 15:26
3156 Antwoorden / 0 Vragen

korte antwoord is JA, dat mag....

lp
door lpaard1981 - Dec 31, 2023 om 17:08
50 Antwoorden / 1 Vragen

het mag, zou willen dat meer winkels dat deden.
dat hele statiegeld op blikjes leverd meer zwarfafval op.
mensen gaan niet de hele dag met een leeg blikje lopen als ze weg zijn
blikje word in bak gegeooid.
mensen met minder geld gaan in bakken snuffelen
rommel word eruit gegooid opstraat.
dus meer i.p.v minder afval.

ne
door neodutchio - Dec 31, 2023 om 17:57
5157 Antwoorden / 12 Vragen

In Duitsland verkopen ze weer statiegeldvrije exportblikjes uit Denemarken. Laatst heb ik nog een partij flesjes van Poolse origine op de kop weten te tikken. Tja, grijze import is niet verboden.