da
door dannyhaenraets Aug 25, 2022 om 11:02
Winkels & webshops
PostNL pakket bezorgd, maar nooit ontvangen

k heb eind Juli 2 jeansbroeken gekocht bij de webshop van 7 For All Mankind en gelijk afgerekend via iDeal. Helaas was ik voor mijn werk een aantal dagen weg, en vrijwel bij thuiskomst gelijk met gezin op vakantie. Op vakantie zag ik dat het pakket volgens de PostNL app op 2 augustus bezorgd was bij mijn buurvrouw (3 huizen verderop). Er is voor getekend met haar achternaam (Loi)

Bij thuiskomst ben ik naar haar toe gegaan om mijn pakket op te halen en zei ze dat ze geen pakket had ontvangen. Toen ik haar de handtekening liet zien gaf ze aan dat deze niet van haar was en ze ook geen pakket aan zou nemen als er voor getekend moet worden. Ik woon al 10 jaar in deze straat en ken haar dus ook al zo lang. Ze heeft in het verleden wel eens een pakket aangenomen.

Nu heb ik ook navraag gedaan bij de pakketbezorger (woont ook in de wijk) en hij geeft aan zich niet te kunnen herinneren dat hij daar iets bezorgd heeft voor mij. Dit alles heb ik aan PostNL, Bleckmann (de oorspronkelijke vervoerder) als ook de webshop zelf gemeld. PostNL kan alleen een onderzoek instellen als dit aangegeven wordt door de webshop. 7 For All Mankind stuurt me per mail een printscreen van de track n trace, en zegt dat ze niks voor mij kunnen doen omdat het simpelweg afgegeven is. Maw, jammer dan, geld kwijt. Ik sta serieus perplex .. wat kan ik doen ?

Graag hoor ik of iemand dit ook heeft meegemaakt en wat ik er eventueel nog aan kan doen. Het lijkt me toch niet dat het 'slachtoffer' gewoon pech heeft want dan is er toch volgens mij echt iets mis. Ik betaal met alle liefde voor deze broeken maar wel als ik ze ontvang.

6484 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 25, 2022 om 11:30
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo DannyHaenraets ,

U heeft dezelfde vraag gesteld bij Conculega Radar , klik op de rode regels .
7 For All Mankind is nergens bij aangesloten .

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=199334

U moet bij de verkoper zijn , deze heeft een overeenkomst met Post.nl , u niet .

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.

De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.

Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.

In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:

  • Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
  • Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.

Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.

Voorbeeldbrief , klaag als ontvanger , de brief moet u iets aanpassen .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-ontvanger/

Veelgestelde vragen ,

  • IK WAS NIET THUIS TOEN DE BEZORGER LANGSKWAM, WAT NU?

    De aangewezen vervoerders doen over het algemeen twee pogingen om je bestelling op het aangegeven adres af te leveren. Als je niet thuis bent kan de chauffeur het pakket bij je buren achterlaten, of het naar een nabijgelegen ophaalpunt brengen waar je het vervolgens op vertoning van een identiteitsbewijs met foto kunt afhalen. Het ophaalpunt wordt vermeld in de trackinglink of op het kaartje dat de chauffeur achterlaat. Het pakket wordt blijft ongeveer 5 dagen op het ophaalpunt. Als je het pakket niet ophaalt, wordt het teruggestuurd naar ons magazijn en vervolgens terugbetaald. Helaas is het voor ons niet mogelijk om na terugzending naar ons magazijn een nieuwe bezorging te regelen, maar je kunt natuurlijk wel een nieuwe bestelling plaatsen.

U heeft een klacht geplaats op klachtenkompas ,

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/7forallmankind.nl/klachten/pakket-bij-buren-bezorgd%2C-ik-heb-niks-ontvangen/details?complaintId=5808be5f-55f6-446f-8c1b-f26b29c3d5fb

Neem eens contact op met het Juridisch Loket of Consuwijzer ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

Consuwijzer

Bel ons

Bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 13:00 uur

Mail ons

Ik wil iets vragen
Ik wil iets melden

sw
door swat1500 - Aug 25, 2022 om 12:35
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zoals Maritas aangeeft. U moet bij de verzender, dus de webshop,  zijn. Die moet aantonen dat de klant het pakket heeft ontvangen. U kunt duidelijk aantonen dat U, de klant, het pakket niet heeft ontvangen. De vermeende buurvrouw is immers niet de klant. De webshop dient de bestelling dus alsnog aan u te leveren, zeker nu u er reeds voor betaald heeft. De webshop kan aangifte gaan doen van verduistering van het eerste pakket, maar dat is niet uw probleem.

Echter recht hebben is  een recht krijgen is twee. Als de webshop blijft weigeren dan moet u de overeenkomst ontbinden en geld terug eisen. Gezien het standpunt van de webshop "We hebben geleverd" zult u, nu de webshop kennelijk nergens is aangesloten, naar de kantonrechter moeten. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, neem dan daar contact mee op en anders belle met het juridisch loket.

Het wordt overigens iets lastiger als u bij het bestellen expliciet akkoord bent gegaan met bezorging bij de buren!

De website bekijkend vraag ik mij af of dit geen dropshipper is. Zeer gelikte site met een prachtig vertrouwen wekkend internationaal, achtergrond verhaal, op het oog standaard foto's. Geen kvk vermelding, geen fysiek adres en geen aansluiting met enige instantie ondanks de .nl registratie.

Bij nader onderzoek zie ik wel een fysieke winkel in Amsterdam en dat de Bijenkorf dit merk ook lijkt te voeren. Wel vreemd dat de winkel niet op de NL site wordt benoemd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 25, 2022 om 13:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

For All Mankind kan wel stellen dat zij niet voor u kunnen doen etc. maar dat is onjuist en onwetmatig aangezien zij dan dienen te bewijzen dat het pakket wel op de juiste wijze iss afgeverd.

Ik geef u zo ook enkele verwijzingen waarvan sommige al dubbel en wijs u vooral op de mogelijkheid om een in gebreke stelling te doen m.b.t het niet naleven van de wet tenzij men hard kan bewijzen dat het pakket aan u is afgeleverd en dat kan men niet. Het aangetekend verzenden kost u ca.€ 10,00.Zie m.b.t. in gebreke stelle de laatste zinnen:  (en zo er mogelijk toch door een postnl medewerker onrechtmatig zijn gehandels is het toch ook de verkoper die dat dan moet laten nagaan.)   De verwijzingen betreffen ook nagaan of er een keurmerk is, het geen dropshipper betreft en verder onverlet de tip: regel in het vervolg dat u betaalt na ontvangst.
 De Info:

 Ik kan hier verder ook helaas niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Zie verder ACM
www.consuwijzer.nl (https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

En zie verder voor nog meer info o.a.:

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. Indien u wel heft betaald en het vermoeden heeft dat u wordt/bent opgelicht, doe dan melding bij de politie.

panter22
door panter22 - Aug 25, 2022 om 13:20
6599 Antwoorden / Vragen

Dat het niet de handtekenng van de buurvrouw is, kan wel kloppen. De bezorger tekent zelf.
Er wonen nog meer buren in je straat. Bij iedereen al langs geweest?
Best mogelijk dat de bezorger het pakje bij een andere buur bezorgd heeft.
Misschien zit die buur te wachten tot je eindelijk het pakje komt halen.
Maar even in de benen.

da
door dannyhaenraets - Aug 26, 2022 om 11:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de snelle terugkoppeling.

@Maritas, je hebt gelijk .. had hem ergens anders ook al geplaatst, maar wellicht dat niet iedereen kijkt hier of daar, en ik waardeer de comments ontzettend. Die van jou heb ik zeker wat aan.

Door mijn drukke baan heb ik weinig tijd om echt te shoppen, dus ik shop haast alleen maar online. Heb dit ook nog niet meegemaakt. Er is ook wel eens pakket van Zalando terecht gekomen en zij stellen dan een onderzoek in. Kan PostNL niet de juiste verklaring geven en is het pakket dus 'kwijt' dan moet PostNL dit vergoeden. In ieder geval moet het niet voor rekening van de klant komen.

Ik heb nu al 2 goeie mails naar hen verzonden maar niks van een reactie. Vandaag belt mijn vriendin naar het nummer op hun website en zij krijgt normaal gesproken wel eens wat voor elkaar. Er staat helaas geen adres waar ik een brief naar toe kan sturen op hun website, dat is wel erg vervelend.

Gr
door Grunn1 Aug 29, 2022 om 10:07
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je veel online besteld omdat je weinig thuis bent kan je beter je pakketjes bij een afleverpunt laten bezorgen. Zadel je anderen ook niet met je pakjes op en kan je ze afhalen wanneer het je zelf uitkomt.

1paul
door 1paul - Aug 26, 2022 om 14:45
3173 Antwoorden / 0 Vragen

toch maar klacht indienen bij de verkoper en OF uw geld terug eisen OF alsnog leveren pakket, zij moeten bewijzen dat er afgeleverd is en daarbij is een track en trace niet afdoende, u moet getekend hebben....

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-pakketje-kwijt-dit-kun-je-doen

panter22
door panter22 - Aug 26, 2022 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Raadselachtig, De bezorger schrijft het nummer op waar het pakje is bezorgd. Noteert ook nog de naam van de buurvrouw er bij.
De naam staat meestal op een naambordje bij de deur. De buurvrouw weet van niets. En het pakje is weg. Wat is er met dat pakje gebeurd?
Heeft hij het pakje misschien ergens neergelegd waar het niet opvalt?

agapon1951
door agapon1951 - Aug 26, 2022 om 19:31
173 Antwoorden / Vragen

Kijk eerst eens of het te stoneren valt. Binnen een bepaalde termijn kun je nl. betalingen stoneren. Aanmaningen van de verzender kan je dan naast je neerleggen, aangezien de bewijslast daarvandaan dient te komen.  Ook een eventuele deurwaarder zal met bewijsen moeten. Ook daar niet door laten beinvloeden of overompelen.
Advies hier is koop niets als je vooruit moet betalen, betaal altijd achteraf na ontvangst. Dit voorkomt veelal ellende.

Gr
door Grunn1 Aug 29, 2022 om 10:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een betaling die je zelf hebt gedaan kan je niet storneren alleen als het een (onterechte) incasso betreft.