ha
door hans69 Jan 9, 2012 om 13:52
Winkels & webshops

ROOMBOTER??

beste lezers,
als man doe ik de laatste tijd nogal eens boodschappen.
in mijn supermarkt vond ik bij het schap boter,ook roomboter
verpakt in ruitjespapier,en aanzienlijk goedkoper dan de roomboter,welke trouwens ook diverse prijzen heeft.
thuisgekomen wist mijn vrouw te vertellen dat de goedkope roomboter(in ruitjespapier)neproomboter was.......terwijl er toch duidelijk roomboter op staat.
de vraag: is het nou wel of niet roomboter?
hans69

31704 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 14:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

nee hoor, het is geen nep roomboter; alleen zit er behoorlijk meer water in dus, als je er mee bakt, spet het de pan uit. Voor je boterham is het prima te gebruiken, mits uiteraard buiten de koelkast bewaard. Je vrouw heeft wel gelijk, hoe goedkoper hoe minder de kwaliteit van de roomboter.

eva369
door eva369 - Jan 9, 2012 om 14:05
308 Antwoorden / 2 Vragen

wat is nep roomboter dan? ik koop ook goedkope roomboter in ruitjespapier.

het gaat uiteindelijk toch om de smaak?

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 14:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hans69,

Boter is de gekarnde room van melk. Men spreekt ook wel van roomboter, wat een pleonasme is, aangezien boter altijd van room gemaakt wordt. De productnaam boter is beschermd en moet ten minste 82% melkvet bevatten. Margarine (vroeger kunstboter genoemd) is dus anders dan boter, ook al wordt het in dagelijks spraakgebruik ten onrechte vaak zo genoemd.
(Bron: Wikipedia)

Conclusie: JA, je hebt roomboter gekocht.
What's in a name.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 14:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Je spreekt jezelf wel weer een beetje tegen.
Eerst: .....het is geen nep roomboter.....
Dan: .....Je vrouw heeft wel gelijk.... en dat terwijl TS stelt dat z'n vrouw zegt dat het géén roomboter, maar neproomboter is.
Lekker duidelijk.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 14:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 9 jan 2012, 14:08]@tenormin,

Je spreekt jezelf wel weer een beetje tegen.
Eerst: .....het is geen nep roomboter.....
Dan: .....Je vrouw heeft wel gelijk.... en dat terwijl TS stelt dat z'n vrouw zegt dat het géén roomboter, maar neproomboter is.
Lekker duidelijk.

Met vr.gr.

Schrijf niet dat het nep roomboter is, het geruite pakje is mindere kwaliteit roomboter, maar het blijft roomboter. Ik geef mevrouw dus gelijk omdat duurdere roomboter betere roomboter is. Woorden anders interpreteren, tja, makkelijk zat. Vooral dat weer van U.

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 14:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

.....omdat duurdere roomboter betere roomboter is.....
Dat klopt dus (ook) niet.
Roomboter kan - ook als de samenstelling gelijk is - tegen verschillende prijzen verkocht worden.

Maar laat ik hier verder niet over in Discussie gaan.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2012 om 14:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

zijn we het daar over eens.....

ltmvz
door ltmvz - Jan 9, 2012 om 15:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

Ruitjesroomboter: een absolute aanrader!

vladja
door vladja - Jan 9, 2012 om 15:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 9 jan 2012, 14:00]nee hoor, het is geen nep roomboter; alleen zit er behoorlijk meer water in dus, als je er mee bakt, spet het de pan uit. Voor je boterham is het prima te gebruiken, mits uiteraard buiten de koelkast bewaard. Je vrouw heeft wel gelijk, hoe goedkoper hoe minder de kwaliteit van de roomboter.

De onzin spettert bij jou weer eens de pan uit.

Roomboter is een productnaam, waarvan de samenstelling per land verschilt. In Nederland:

82 procent vet, 16 procent vocht en 2 gram vetvrije bestanddelen zoals eiwitten, de vitamines A, B en D, mineralen (calcium, fosfor) en melksuiker, waarbij zout extra toegevoegd MAG worden om gezouten boter te maken.

In Nederland is het toevoegen van 10-15% water toegestaan en die mogelijkheid wordt door alle boterfabrikanten (fabrieksboter) ten volle gebruikt.

Kijk naar de uitzending van de keuringsdienst van waarde over boter, en dan vooral op de tijdbalk vanaf ca. 15.00, de boterkenner...

Door de melkvetten (82% vet) te bewerken, wordt de smeerbaarheid van boter be-invloed. Dat geeft bij dezelfde hoeveelheid en verhouding van de grondstoffen een ander "mondgevoel" bij het eten.

Vladja

edrick3
door edrick3 - Jan 9, 2012 om 15:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Kijk, zo'n link geeft een verwijzing naar m.i. objectieve info.
Daar heb je wat aan.
(En bevestigt - gelukkig - hetgeen ik hierboven al beweerd heb)

Met vr.gr.

f.weele
door f.weele - Jan 10, 2012 om 13:19
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste hans69, koop eens bij ah de roomboter van Euroshopper en bij de Aldi (mits aanwezig in jouw woonplaats of omgeving) de Milsani roomboter.
Leg de pakjes, met die je nu hebt gekocht (ruitjespapier) op de aanrecht in de
keuken of op een andere plaats bij kamertemperatuur. Controleer dan na een paar uur welke het zachts is. Deze smaakt meestal ook het beste!
m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Jan 10, 2012 om 13:19
1085 Antwoorden / 27 Vragen

p.s. ,die van aldi (milsani) zal waarschijnlijk het zachts zijn.

ha
door hans69 - Jan 10, 2012 om 14:26
54 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=f.weele schreef op dinsdag 10 jan 2012, 13:19]beste hans69, koop eens bij ah de roomboter van Euroshopper en bij de Aldi (mits aanwezig in jouw woonplaats of omgeving) de Milsani roomboter.
Leg de pakjes, met die je nu hebt gekocht (ruitjespapier) op de aanrecht in de
keuken of op een andere plaats bij kamertemperatuur. Controleer dan na een paar uur welke het zachts is. Deze smaakt meestal ook het beste!
m.vr.gr.

Gut, wat was het leven vroeger dan makkelijk.........Er was Magarine...en roomboter,soms uit het vat in grauw papier.......
hans69

rf
door rfsdewijn - Jan 11, 2012 om 14:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

na de oorlog werd bij ons op ridderkerk gesproken over ''goeie boter'' als het
om (echte) roomboter ging. margarine was dus kunstboter.

f.weele
door f.weele - Jan 11, 2012 om 14:15
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja en "beste boter" of "koelhuisboter" waren ook vaak gebruikte termen.
m.vr.gr

=rfsdewijn schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:07: na de oorlog werd bij ons op ridderkerk gesproken over ''goeie boter'' als het
om (echte) roomboter ging. margarine was dus kunstboter.

rf
door rfsdewijn - Jan 11, 2012 om 14:33
6 Antwoorden / 0 Vragen

mijn moeder verafschuwde margarine en had altijd haar eigen roombotervlootje bij de boterham. vader en de kinderen (totaal 6) hadden geen probleem met Bue Band.
ik vond de typische smaak juist lekker, vooral onder een gekookt eitje.
's avonds laat wél vaak nog een dubbele bruine boterham met dik roomboter en kaas.

ltmvz
door ltmvz - Jan 12, 2012 om 09:40
949 Antwoorden / 18 Vragen

Over "vroeger" gesproken: vroeger werd er ook gezegd dat je van (teveel) roomboter aderverkalking krijgt.

rf
door rfsdewijn - Jan 12, 2012 om 10:53
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, cholesterol. Men zei toen al: alles waar ''te'' 'voor staat is niet goed,
behalve ''te-vreden''.

mousy32
door mousy32 - Jan 13, 2012 om 12:55
179 Antwoorden / 8 Vragen

Gras roomboter is het lekkerste. Die van de Aldi zou ik niet halen er zit boterzuur in en stinkt na 2 dagen je keukenkastje uit.