Li
door LindaEHV Jan 12, 2016 om 10:04
Winkels & webshops

V&D cadeaubon via tussenpartij

Als bedrijf hebben wij met de Kerst bonnen ingezet waarmee onze medewerkers zelf een cadeau konden uitzoeken. Deze bonnen zijn netjes betaald aan Bedrijf X. Een van de cadeaus die de medewerkers konden uitzoeken was een cadeaubon van V&D. Enkele van onze medewerkers hebben dit cadeau uitgezocht en een cadeaukaart van V&D toegestuurd gekregen door Bedrijf X. Nog geen week later werd het faillisement van V&D bekend gemaakt in de media.

Het verzoek om de bon te ruilen tegen een andere cadeau dat wordt aangeboden door Bedrijf X, wordt afgewezen. Zij geven aan dat V&D wellicht een doorstart zal maken en dat op dat moment de bon alsnog te besteden is bij V&D.

Is het niet zo dat Bedrijf X pas aan een bedrijf betaald (V&D in dit geval) zodra de cadeaubon daar wordt ingeleverd?

Met andere woorden; Verdienen zij nu aan het failissement van V&D? Het verkopen van cadeaubonnen vlak voor een faillissement is op die manier natuurlijk zeer lucratief voor een bedrijf. Je krijgt er wel voor betaald, maar hoeft er niets voor te doen.

3697 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2016 om 10:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je vraag hoort hier eigenlijk niet, want dit is een forum voor consumentenkwesties. Jij stelt als bedrijf een vraag.

Maar goed, de kadobonnen worden door bedrijven betaald bij uitgifte, niet pas bij besteding.

Li
door LindaEHV Jan 12, 2016 om 16:09
Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk... maar zelf heb ik ook een V&D bon uitgezocht ;-)

jo
door jorisw - Jan 12, 2016 om 11:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Is het niet zo dat Bedrijf X pas aan een bedrijf betaald (V&D in dit geval) zodra de cadeaubon daar wordt ingeleverd?"

Waar baseer je dat op?

Li
door LindaEHV Jan 12, 2016 om 16:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een vraag. Gebaseerd op het feit dat je tegenwoordig een pasje krijgt met een saldo dat op aanvraag wordt opgewaardeerd. Het bedrijf in kwestie weet dus niet vooraf hoeveel er aan tegoed zal worden verkocht, dus vroeg ik me af hoe dit in zijn werk ging.

Uit het antwoord van Carola concludeer ik dat op het moment van verkoop met een tegoed, dat tegoed (minus eventuele fee) dus direct aan V&D wordt afgedragen.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2016 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook dat bedrijf wist niet dat V & D failliet zou gaan.

waarom wordt er niet gewoon geld gegeven, dan kan iedereen kopen wat hij wil en waar hij dat wil.

me
door mein33 Jan 12, 2016 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

U weet toch als geen ander dat een kersrpakket of kerst-cadeaubon niet in pecunia mag worden uitgekeerd van de belastingdienst.  ;-))

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2016 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe komt u op dat idee?

Topantwoord

me
door mein33 - Jan 12, 2016 om 14:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lindaevh,

Bedrijf X heeft de cadeaubonnen uiteraard niet zelf gemaakt, maar regulier moeten kopen bij V&D en dat gebeurde ruim voor bekend werd dat V&D uitstel van betaling had gevraagd.
Bedrijf X zal, net als ieder ander, niet op de hoogte zijn geweest van het aanstaande failissement van V&D en heeft heeft daarmee ter goeder trouw gehandeld.
Mogelijk heeft bedrijf X, als tussenpersoon, een commissie van V&D gekregen bij de verkoop van de cadeubonnen.
Het geld van de cadeuabonnen zit echter gewoon in het failissement van V&D en de bezitter van een cadeaubon is daarmee een schuldeiser van V&D geworden en kan zich melden bij de curator. Deze schuldeisers moeten wel helemaal achter in de rij van schuldeisers aansluiten en de kans om iets van de waarde van de cadeaubon te kunnen verzilveren is nihil.
Bedrijf X staat hier verder helemaal buiten.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2016 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus een bedrijf koopt cadeaubonnen bij een bedrijf, geeft die aan zijn werknemers, die er weer een cadeaubon mee kunnen kopen.

Wat een belachelijk gedoe.

Li
door LindaEHV Jan 12, 2016 om 16:14
Antwoorden / 1 Vragen

Nou het idee hierachter was "zoveel mensen, zoveel wensen". Je kon kiezen voor een traditioneel kerstpakket, een geschenk (vele keuzemogelijkheden), of een cadeaubon (meerdere winkels). Op zich was het een heel mooi idee... :-)

ha
door halex - Jan 12, 2016 om 17:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Meestal hebben bedrijven zoals X een afspraak met de eigenaar van de bonnen (V&D, Zalando, VVV, Pathé etc) en hebben ze een voorraad waar ze zelf de waarde op kunnen zetten. Echter, zodra zij een waarde op een bon zetten, zijn zij ook verplicht de bon voor de afgesproken prijs (meestal met een kleine korting) te betalen aan de winkelier. Ook als bedrijf X nog niet heeft betaald voor de bonnen die uw werknemers hebben besteld, zullen ze dat alsnog moeten doen. Alleen niet meer aan V&D, maar aan de curator. Bedrijf X wordt er dus niet beter van. Alleen de schuldeisers van V&D (voor zover zij hun schulden betaald krijgen).

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2016 om 18:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

..........Mogelijk heeft bedrijf X, als tussenpersoon, een commissie van V&D gekregen bij de verkoop van de cadeubonnen.......

Ze pikken een bepaald percentage in van het totaal aangekochte pakket. Daarom was/ben ik altijd erg tegen het inschakelen van dergelijke bedrijven als bijv. Tintelingen. Lucratieve handel.