li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:10
Winkels & webshops

Vervangend product na niet deugen binnen twee weken

Eind december heb ik schoenen gekocht tijdens een actieperiode waarin de winkel 50% korting gaf. Na deze schoenen twee weken gedragen te hebben liet de zool los van de linkerschoen. Ik heb daarop contact opgenomen per mail waarin werd uitgelegd dat ik de schoenen kon retourneren en dan zou worden onderzocht of ik mijn geld terug zou krijgen.

Echter, ik was er niet op uit om mijn geld terug te krijgen en vroeg daarom of nieuwe schoenen toegestuurd kon krijgen. Dit kon niet, ik kon de schoenen retourneren en nieuwe bestellen. Hierop belde ik naar de klantenservice (zodat er sneller uitsluitsel zou zijn) die mij vertelde dat ik een nieuwe kortingscode van 50% zou ontvangen zodra ik een foto van het afgiftebewijs zou mailen. Dit heb ik dan ook dezelfde dag nog gedaan.

In de mail die ik stuurde vroeg ik hoelang het zou duren voordat de schoenen beoordeeld zouden zijn en wanneer ik de kortingscode zou kunnen verwachten. De reactie die ik daarop kreeg was ‘de korting was tijdelijk en kan niet opnieuw uitgegeven worden’. Hierop heb ik opnieuw gebeld waarin mij hetzelfde werd verteld, 'de actie was afgelopen'.
Op het feit dat ik zei dat vorige week aan de telefoon nog was toegezegd dat ik een nieuwe kortingscode zou ontvangen werd opnieuw gezegd dat de actie al was afgelopen. Ik begreep zelfs dat hiervan opnames en notities zijn gemaakt, dus in principe kan er zo worden teruggeluisterd wat er gezegd was door de medewerker, maar dit deed er verder volgens de medewerker toch niet toe, want de actie was toch al afgelopen.
Daarnaast werd verteld dat als er inderdaad een productiefout in de schoenen zat, ik mijn aankoopbedrag terug zou krijgen. Ik kon de schoenen opnieuw bestellen, alleen dit keer met slechts 25% korting. Mijn vraag of ik de schoenen niet sowieso terug kon krijgen en dan maar op eigen kosten kan laten maken (wat goedkoper zal zijn dan de gemiste 25% korting) werd beantwoord met nee, alleen als er sprake is van gebruikersschade zouden de schoenen retour aan mijn adres komen.

Samengevat heb ik dus schoenen twee weken kunnen dragen waarna de zool losliet. Op basis van foute inlichting heb ik de schoenen geretourneerd in de veronderstelling ze opnieuw voor dezelfde prijs te kunnen bestellen. Nu wordt dit geweigerd en ben ik mijn schoenen hoogstwaarschijnlijk kwijt en kost een nieuw paar meer geld.

Concreet is de vraag dus: heb ik recht op een vervangend product voor dezelfde prijs vanwege een ondeugdelijk product (want er wordt niet gedaan aan ruilen)? Of moet ik genoegen nemen met de geldteruggave (indien er sprake is van een productiefout)?

NB de schoenen zijn nog steeds online verkrijgbaar.

Via https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie vond ik het volgende: ‘Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product.’.

2464 9 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 4, 2019 om 21:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, ze zouden de schoenen gewoon moeten repareren of vervangen voor een nieuw paar.

www.consuwijzer.nl/kleding/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-ondeugdelijk-product

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:29
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel. De verkoper mag zich er dus niet zo makkelijk van afmaken door simpelweg het aankoopbedrag terug te storten indien ik vraag om een vervangend product zoals ik het begrijp.

diumenge
door diumenge Feb 4, 2019 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt, maar ergens recht op hebben is nog niet hetzelfde als je recht krijgen. Het kan wel een lastige strijd worden. Betreft een online aankoop of in een ouderwetse winkel?

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:37
Antwoorden / 1 Vragen

Dit betreft een aankoop in een (grote) online winkel.

diumenge
door diumenge Feb 4, 2019 om 21:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zou ik de winkel maar een linkje naar consuwijzer sturen en ze op jouw rechten (en dus hun plichten) wijzen. Als ze dan nog niet willen meewerken moet je je afvragen hoeveel werk je er van wilt maken.

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dat ga ik zeker doen. Ik vind niet dat zij mij op deze manier kunnen afschepen, en blijkbaar is dit ook niet wat zij horen te doen.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 21:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees maar blij als u uw geld terug krijgt. Blijkbaar verkopen ze rotzooi dat die zolen na 14 dagen loslaten. Daar koop je toch niets meer.

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:40
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, via deze webshop ga ik dit ook zeker niet doen!

De webshop biedt veel verschillende merken aan, waaronder mijn schoenen. Voor zover ik weet staat dit merk goed bekend en de webshop van het merk zelf vermeld dat er twee jaar fabrieksgarantie geldt, wat voor mij niet duidt op rotzooi.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 4, 2019 om 21:43
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Stap 1 is altijd herstel (mits mogelijk) of vervanging. Als herstel te duur is tov van de aanschafprijs zal de winkelier het kunnen omwisselen. Echter zal deze dan dezelfde schoenen moeten leveren. U hebt dus geen recht op een ander paar in dezelfde prijsklasse, wel op dezelfde schoenen. Mocht de winkelier deze niet meer kunnen leveren zal ontbinden als laatste optie over blijven.

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:50
Antwoorden / 1 Vragen

Een vervangend paar schoenen van hetzelfde model is ook precies wat ik wil! Deze zijn ook nog steeds verkrijgbaar via de webshop.

Is ontbinden alleen een optie indien vervanging niet mogelijk is? Of mogen zij zich hier eerder op beroepen, dus gelijktijdig (of zelfs eerder) met het aanbieden van een vervangend product?

ne
door neodutchio Feb 4, 2019 om 22:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

 We willen er natuurlijk het liefst samen met jou uitkomen, mocht je niet tevreden zijn met de geboden oplossing dan kun je jouw klacht ook voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel via www.sgc.nl of via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 22:41
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, dit zag ik ook!

Ik zag alleen dat er ook ongeveer 50 euro aan kosten aan verbonden zijn en er bestaat natuurlijk altijd de kans dat je de zaak verliest. Ik wilde daarom ook graag inzichten van anderen afwachten, want ik ben wel zeker van mijn zaak, maar dat is natuurlijk slechts gezien vanuit mijn eigen perspectief!

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is de naam van die webshop?

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 21:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begreep dat dat niet genoemd mocht worden? Of gaat het dan om namen van medewerkers?

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 22:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat bedrijfsnamen wel genoemd mogen worden inderdaad. Dit gaat om ABOUT YOU.

diumenge
door diumenge Feb 4, 2019 om 22:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan kan je hier ook nog klagen over hun werkwijze: www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2019 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt liever dezelfde schoenen. Denkt u niet dat die zolen er ook na 14 dagen bijhangen?

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 22:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga ervan uit dat het hier echt om een fabrieksfout gaat. Het gaat hier om het merk Timberland (weliswaar niet het klassieke 6-inch model) waarvan toch enige kwaliteit verwacht mag worden?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee. Maar ik zie dat merk aangeboden voor een prijs van niks en superduur. Zijn het daar dan wel “echte”?

li
door lin_ Feb 4, 2019 om 23:18
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om https://www.aboutyou.nl/p/timberland/chelsea-boots-london-square-3994614, waar de verkoopprijs op hetzelfde niveau ligt als op de orginele site https://www.timberland.nl/shop/nl/tbl-nl/dames-highlights-london-square-boots/london-square-chelsea-voor-dames-in-zwart-a1rbj015.

Ik ga er wel vanuit dat dit echte zijn en anders wordt het een nog complexere zaak!

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Echte Timberlands verliezen hun zolen niet na veertien dagen. En ze worden zeker niet met 50% korting aangeboden.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 00:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga er toch echter vanuit dat dit wel om echte Timberlands gaat. Er was een heel tijdelijke promotie van 50% op alles en een productiefout kan natuurlijk altijd. Het dient dan natuurlijk wel altijd netjes opgelost te worden en daar schort het nu aan.

Echte Timberlands of neppe Timberlands, het gaat in dit geval om een wettelijk correcte oplossing vanuit ABOUT YOU, ook als het zou gaan om merkloze schoenen van vijf euro.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2019 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en u krijgt uw geld terug. Ongetwijfeld omdat het nepperds zijn.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 00:25
Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik al aangaf gaat het mij om de vraag of ABOUT YOU zich er met de teruggave van het aankoopbedrag er kan afmaken of dat zij een vervangend product moeten leveren.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2019 om 00:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mogen ze.

pino123
door pino123 Feb 5, 2019 om 09:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger, ook Timberlands worden met 50% korting aangeboden, het is wat anders dat de zolen er onder vandaan vliegen...
@TS hebben ze deze schoenen nog wel in het assortiment? Of was het een sale waarbij nu de schoenen zijn uitverkocht?

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 09:41
Antwoorden / 1 Vragen

@Pino123 de schoenen en zelfs de goede maat worden nog steeds aangeboden.

panter22
door panter22 - Feb 5, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de schoenen met 50% korting gekocht via acties.nl?
https://www.acties.nl/about-you?id=186894#offer-186894
Dan is dat goed gegaan. Je hebt de schoenen gehouden en de korting gekregen,
Als er een probleem is met de schoenen, niet conform dus, dan krijg je in van de webshop je geld terug.
Je krijgt dus waar je recht op hebt, je aankoopbedrag terug. Dat is 50% van de nieuwwaarde.Je krijgt in dit geval geen nieuwe schoenen voor de volle prijs terug.

BW 7:21
5Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2019-01-01

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 09:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor de reactie. Het gaat hierbij niet om een welkomskorting maar om een promotie(stunt) die geldig was rondom kerst. Zou reparatie hier ook niet in verhouding staan denkt u? Ik hoef niet zonodig een nieuw paar te ontvangen, ik wil alleen een paar dat deugd.

Omdat mij echter wel verteld was dat ik de schoenen voor dezelfde prijs opnieuw kon kopen (en waarschijnlijk het oude aankoopbedrag na beoordeling terug zou krijgen) heb ik de schoenen teruggestuurd.

Nu hier dus misschien geen sprake meer van is door foute inlichting beweren zij dat ik ook niet meer mijn opgestuurde schoenen kan terugkrijgen indien er sprake is van een fabrieksfout. Weet u of dit zomaar kan? In andere woorden: als ik gelijk krijg en het is een fabrieksfout dan zou ik meer geld kwijt zijn dan wanneer ik geen gelijk zou krijgen. Een beetje ongekeerde wereld lijkt mij?

panter22
door panter22 Feb 5, 2019 om 10:02
6599 Antwoorden / Vragen

Een webshop repareert niet en ruilt niet om, Je krijgt je geld, de schade die je hebt geleden, terug.
Het is sneu, je kunt dezelfde schoenen niet weer voor die prijs kopen.
Neem voor de zekerheid contact op met Consuwijzer. Daar kunnen ze je precies vertellen waar je recht op hebt,
https://www.consuwijzer.nl/?utm_source=google&utm_medium=adwords&utm_campaign=1.S_Branded&utm_term=consuwijzer Als die actiecode ook geldig is op jouw schoenen, dan zou je aan bv een familielid kunnen vragen ze voor jou te bestellen. Heb je ze weer voor 50% korting en zonder gedoe.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 11:06
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is inderdaad precies waar het om gaat, het feit dat ik de schoenen niet voor dezelfde prijs kan kopen als gevolg van het leveren van een ondeugdelijk en het ontbreken van een ruilproces.

De actie was geen welkomskorting maar echt een tijdelijk actie geldig op kerst. Er is dus geen sprake van 50% korting voor iedere nieuwe klant, waardoor een familielid ze niet opnieuw kan bestellen.

panter22
door panter22 Feb 5, 2019 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al even de vraag gesteld bij Consuwijzer?

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 15:42
Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22, dit ga ik straks onmiddellijk doen, ik kom net thuis! Ik laat het weten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2019 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u nu ook een paar verwijzingen naar de wetsartikelen waarin wordt geregels dat u aankoop van een product dat niet aan de gestelde verwachting voldoet (een zool mag niet loslaten0 recht heeft op reparatrie en als dat niet kan een gelijkwaardige vervanging. Als dat ook niet kan dan heeft u recht op uw geld terug maar let wel op dat recht hebben op iets niet altijd betekent dat u het ook krijgt (al of niet zonder procederen..

Naar mijn mening is de eerder verwijzing naar art 7:21 en vooral de leden 4 en 5 hier niet aan de orde. het geltelde in lid 6 wel

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

DE genoemde schoenwinkel heeft m.i. niets anders te doen dan hetgeen de wet bepaalt. Vervanging van schoenen die niet deugen is heel goed mogelijk en het enige beletsel dat er zou kunnen zijn  is dat het bedrijf geen adequate vervanging heeft en dan gfeld dus 'geld terug'

panter22
door panter22 Feb 5, 2019 om 10:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ts krijgt het geld terug. Maar het probleem is dat de helft van de schoenen met een waardebon, actiebon is betaald,
De waardebon wordt niet in geld uitgekeerd,

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 11:04
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie hieruit zou dus vervanging of reparatie volgen.

@panter22, ik wil ook zeker niet de originele verkoopprijs terug (dus tweemaal het bedrag dat ik heb betaald), ik wil alleen een degelijk product ontvangen. Dus ofwel gerepareerde schoenen, ofwel een vervanging.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 5, 2019 om 13:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie een eerdere type fout Uiteraard geldt geld terug als men geen adequate vervanging kan leveren. Maar dat is dan nooit meer dan de prijs die u betaalt heeft.

Overigens stelt art BW7:21 laatse lid dat als men niet reageert u de schoenen op kosten van de verkoper kunt laten repareren.
Maar ook dat zal dan wel enige moeite kosten.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 15:08
Antwoorden / 1 Vragen

Geld terug als men geen adequate vervanging kan of wil leveren? De schoenen kunnen namelijk wel nog geleverd worden alleen weigert het bedrijf dat tot nu toe.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2019 om 11:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, waar leest u dat er sprake is van een waardebon? En dat Ts. haar geld terug ontvangt?
Verward met een andere vraag?

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 15:09
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er gedoeld wordt op de 50% korting. Geld terug volgt waarschijnlijk na de beoordeling van de schoenen als blijkt dat het om een fabrieksfout gaat.

panter22
door panter22 Feb 5, 2019 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt gelijk, het was geen waardebon maar een speciale korting. Dat is het sneue er van. Bij de webshop krijg je geld terug voor een ondeugdelijk product, De webshop repareert niet en ruilt niet om.
Ts krijgt het aankoopbedrag terug. Maar door de korting op die schoenen, is het maar de helft van een nieuw paar schoenen.

Thijs12
door Thijs12 Feb 5, 2019 om 15:22
554 Antwoorden / Vragen

Maar er is ook maar de helft betaald, of mis ik iets?

Cookies
door Cookies Feb 5, 2019 om 15:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Maar door de korting op die schoenen, is het maar de helft van een nieuw paar schoenen..... Bij Zalando zit er 30% korting op, dan is de verliespost nog maar 20%.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 15:41
Antwoorden / 1 Vragen

@Theotrucker, klopt er is ook maar de helft betaald. Echter, ik geloof dat de schoenen niet door mijn toedoen kapot zijn gegaan. Mijn probleem nu is dus dat ik ze niet zelf kan vervangen zonder dat het mij meer geld gaat kosten dan dat de schoenen mij gekost hebben.

@Cookies, bij Timberland zelf is er nu ook 30% korting dus dan zal ik ze eerder daar bestellen mocht er weer (onverhoopt) een probleem optreden. Timberland biedt twee jaar garantie, mits de schoenen bij de eigen site of in de eigen winkel gekocht zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2019 om 16:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Lin, hoe u het ook wendt of keert, u heeft uitsluitend recht op terugbetaling van het bedrag dat u betaald heeft!

In dat geval is toch lid5 van BW art7:21 van toepassing. 'De waarde' van vervanging zou 100% meer zijn dan het bedrag dat u heeft betaald.

U heeft 50% korting gehad dus 50% betaalt en de verkoper zou er dan 50% bij moeten doen. 50 van 50 is 100%.

In die zin was de eerdere verwijzing naar dat artikel wel terecht. Maar het gestelde in lid 6 blijft ook van toepassing.

li
door lin_ Feb 5, 2019 om 16:40
Antwoorden / 1 Vragen

Zouden zij dit niet kunnen verhalen op hun leverancier? Dan heeft dit paar schoenen hun niks opgeleverd, maar ook zeker niets gekost.