Ed
door Ed Cijs May 23, 2023 om 07:37
Winkels & webshops
Winkelier maakt fout en verhaalt de kosten aan mij?

Wij hebben tapijt gekocht bij een tapijt keten. De winkelier vroeg aan ons om de ruimte op te meten en deze via de mail door te sturen. Ik heb de maten opgenomen en in een plattegrond gezet en verstuurd. De winkelier heeft vervolgens een offerte gemaakt en deze hebben we getekend.
Na een aantal weken werd het tapijt gelegd en toen bleek dat er stuk te kort kwam. De maten die ik had doorgegeven klopte volgens de stoffeerders.
Na een paar dagen kreeg ik een bericht van de winkelier dat ik ruim € 300,- moest bij betalen, want hij had een fout gemaakt en te weinig tapijt besteld.
Mag de winkelier die de fout heeft gemaakt, de kosten op mij verhalen?

4295 12 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 23, 2023 om 07:45
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Als de doorgegeven maten kloppen niet lijkt me.

mahadma
door mahadma - May 23, 2023 om 08:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Vooropgesteld dat U de juiste maten heeft doorgegeven en er dus door de verkoper te weinig tapijt geleverd is, staat U in Uw recht. Ga in bezwaar bij de branche organisatie waar ze als keten zeker bij aangesloten zijn. Of ga in persoon naar de winkel om een en ander met manager uit te praten.

emcede
door emcede - May 23, 2023 om 08:08
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, gedeeltelijk wel. Als u 10 meter nodig heeft, moet u 10 meter betalen. Heeft de winkel 8 meter geleverd en in rekening gebracht, dan moet u nog 2 meter betalen. Heeft u al 10 meter betaald, dan mag hij natuurlijk niets meer in rekening brengen.

ne
door neodutchio - May 23, 2023 om 08:08
5151 Antwoorden / 12 Vragen

De verkoper hoort te bestellen wat er nodig is en u dient te betalen wat er gelegd word. Als u 10 meter hebt doorgegeven en op uw bon staat maar 8 meter, dan zou u die overige 2 meter alsnog moeten betalen. Als op uw bon wel de juiste maten staan, dan hoort dat geleverd te worden.

Alles valt en staat met wat er gefactureerd is, wat u hebt doorgegeven en wat er geleverd is.

Ed
door Ed Cijs May 23, 2023 om 08:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. maar toch nog, ter verheldering op uw reactie, een vraag. Ik heb alleen de maten van de ruite doorgegeven. Ik heb niet zelf besteld dat heeft de winkelier gedaan. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat de winkelier de juiste hoeveelheid besteld?

ju
door juliomariner May 23, 2023 om 08:32
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me ook, de leverancier is akkoord gegaan met de tekening. Als deze tekening hem onduidelijk was had hij door moeten vragen.

ne
door neodutchio May 23, 2023 om 10:39
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk zou u daar van uit moeten kunnen gaan, echter kunnen mensen fouten maken. Alleen verteld u niet waar die fout zit.

Het kan zijn dat de verkoper een verkeerde berekening gemaakt heeft wat voor zijn rekening komt, maar het kan ook zijn dat hij simpelweg een verkeerde metrage op de bon geef gezet. Daarmee hebt u ontvangen wat er besteld is en ontvangen is. In dat geval is betalen voor wat u geleverd hebt gekregen niet vreemd.

1paul
door 1paul May 24, 2023 om 11:53
3146 Antwoorden / 0 Vragen

nee klopt niet, als je akkoord gaat met de offerte is deze leidend!!!!

ne
door neodutchio May 24, 2023 om 12:35
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Dan is het wel van belang wat er op die offerte staat. Als daar te weinig meters opstaat, dan zal er toch echt een paar metertjes voor bijbesteld moeten worden.

Ja
door JannyBoe - May 23, 2023 om 08:31
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Ed, vraag anders even om uitleg van de winkelier. Is het zonneklaar dat hij een foutje gemaakt heeft?
Dan zou ik persoonlijk iemand een menselijke fout gunnen en bijpassen.

Maar u kunt ook overwegen om er nog uit te komen, zie Consuwijzer, of te annuleren omdat de overeengekomen offerte niet meer klopt.
Of er werk van maken via een branchevereniging o.i.d.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 23, 2023 om 10:06
2055 Antwoorden / Vragen

Als, en ik quote, "hij een fout heeft gemaakt" zou u niet hoeven bijbetalen.

lo
door lovewinnie - May 23, 2023 om 11:30
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Rekening gehouden met 10% snijverlies met bestellen?
Als je 10m2 nodig hebt bestel je we 11 zeg maar

De winkel zou dat moeten zien. Als je volgens de tekening 30m3 nodig hebt bestel je er 33. Hoe staat het op de bon?
Precies genoeg volgens afmeting of + snijverlies

ro
door ronny530 - May 23, 2023 om 14:19
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Als u alleen voor het aantal meters bestelde tapijt heeft betaald dan dient u het aantal meters dat u te kort komt alsnog te voldoen. Aan de hand van een platte grond met de door u opgeven maten is een schatting maken al zeer moeilijk en zo te zien komt u op de overloop om en nabij twee vierkante meter te kort. Kan het zijn dat er ook een trap van vloerbedekking voorzien moest worden want als u alleen de lengte en breedte maten heeft opgegeven dan heeft u misschien geen rekening met de hoogte van de traptredes gehouden want dat die hoogte dient wel bij de lengte van de ruimte opgeteld te worden. Edoch 300 euro voor zo'n twee vierkante meter vloerbedekking bij betalen is wel wat veel tenzij de vloerbedekking 150 euro per vierkante meter heeft gekost.

rj
door rjw - May 23, 2023 om 14:39
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel meter tapijt staat op de offerte en factuur en hoeveel meter heb je nodig?

Mabelle
door Mabelle - May 23, 2023 om 16:13
422 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen kan fouten maken, ook een winkelier. Had je deze vloerbedekking niet gekocht dan als de totaalprijs 300 euro hoger was? Ik zou een voorstel van 50-50 doen.

JMA2
door JMA2 May 24, 2023 om 00:46
116 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom? De winkel heeft steken laten vallen niet de ts.

Mabelle
door Mabelle May 24, 2023 om 12:34
422 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, en? Maak jij nooit fouten? Bovendien schrijf ik, wat IK zou doen. Wat TS doet, is aan hem.

1paul
door 1paul - May 24, 2023 om 11:56
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft uiteraard de mail nog waarin u de maten heeft doorgegeven en dit nog even nagelopen, als de maten allemaal kloppen is het jammer voor de winkelier maar die heeft jouw een offerte doen toekomen waarmee je accoord bent gegaan, daarmee is er een overeenkomst tot stand gekomen!!!!

winkelier moet deze overeenkomst gestand doen, bovendien mag je van een professional verwachten dat ie weet waar ie het over heeft en dus mag je uitgaan van zijn of haar deskundigheid!!!!

mo
door mof - May 24, 2023 om 11:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u heeft een offerte getekend die hij heeft uitgegeven. Hij mag niet meer berekenen omdat hij te weinig heeft besteld. Hooguit omdat de prijs is aangepast en dan alleen nadat hij u heeft geinformeerd en de kans heeft gegeven van de offerte af te zien.