Fred Polak
door Fred Polak Nov 14, 2022 om 15:23
Winkels & webshops
Zijn consumenten zelf in staat een schakelaar te vervangen?

Met name bouwmarkten en resellers bieden rechtstreeks allerlei elektrotechnische producten aan, waarbij ik me afvraag of consumenten daar voldoende wegwijs mee weten.

1515 15 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 14, 2022 om 15:27
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Zo'n rocket science is dat toch niet. Belangrijkste is de hoofdschakelaar uitzetten. Als je het niet goed heb aangesloten vliegt de aardlek er wel uit nadat je de stroom er weer hebt opgezet.
Voor sommige consumenten is dit inderdaad teveel gevraagd maar een beetje ervaren klusser draait hier zijn hand niet voor om.
Ik kan het zelfs en dat wil toch best wat zeggen.

sira
door sira Nov 14, 2022 om 16:25
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan het ook, ondanks dat ik blond ben ;-))

Beps
door Beps Nov 14, 2022 om 16:45
75 Antwoorden / Vragen

Ik kan het ook. Ik heb in het verleden bij een verbouwing de elektriciteit gedaan en daarvoor gebruikte ik een boek uit de bieb. En alles werkte en ik had veel geleerd door het zelf te doen. En ik had en heb er niet voor gestudeerd, het is nu gewoon doen via internet of je laat het doen als je er bang voor bent.

ju
door juliomariner Nov 14, 2022 om 16:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Tegenwoordig zit er eigenlijk altijd een aardlekautomaat achter dus eigenlijk kan er niet zo heel veel gebeuren om bang voor te zijn.

Ag
door Agamemnon - Nov 14, 2022 om 15:31
82 Antwoorden / 7 Vragen

Stop dan ook maar met het aanbieden van laptops. Is voor 96% van de populatie veel te moeilijk om zelfs maar het kleinste probleem op te lossen....

ju
door juliomariner Nov 14, 2022 om 18:56
1328 Antwoorden / 2 Vragen

96%, daar moet dus wel een gedegen onderzoek achter zitten. :-)

atlas1302
door atlas1302 - Nov 14, 2022 om 15:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Schoenmaker blijft bij de leest, als een lampje aansluiten al problemen oplevert, dan lijkt het mij verstandig om iemand te vinden die wel wegwijs weet.
Maar welke producten bedoelt u dan eigenlijk?

Fred Polak
door Fred Polak Nov 15, 2022 om 11:27
Antwoorden / 1 Vragen

De basis van mijn vraag zat in een gewone schakelaar of dimmer, omdat ik als installateur steeds meer klanten adviseer deze zelf te vervangen.

Er zijn steeds meer betaalbare slimme inbouwschakelaars en -dimmers op de markt die hetzelfde aangesloten moeten worden, maar wel functioneel veel 'meer' bieden zoals automatische timer, tijdinstellingen, zonnestandenschakelingen en app bediening en dan wordt de combi met het 'laten' installeren te duur.

Henk de Kroon
door Henk de Kroon Nov 15, 2022 om 11:42
Antwoorden / Vragen

Voor een zonnestandenregeling van vaste verlichting heb je een din-rail module met extra bekabeling nodig, dus voor in de meterkast heb je altijd een erkend installateur nodig.

atlas1302
door atlas1302 Nov 15, 2022 om 13:27
341 Antwoorden / 13 Vragen

@fred, u werkt dus in loondienst van een installatie bedrijf en adviseert om klanten hetzelf te gaan doen bij eenvoudige aansluitingen.En als het niet werkt dan mogen ze u bellen?

Ik snap het volgens mij.

@henk, dat begint meer op installeren te lijken, dat zou ik zeker adviseren en laten doen door een vakbekwaam installateur. En daar is fred nou toevallig weer goed in.

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2022 om 16:01
16835 Antwoorden / 108 Vragen
Thecla58
door Thecla58 Nov 14, 2022 om 16:13
856 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin,

Bruin is de fase draad bij oude aansluitingen en vaak is zwart ook de fase draad.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2022 om 16:42
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Ik maakte maar een geintje, zal het maar weghalen. Iedereen weet immers dat ik die fietsenmaker ben?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 14, 2022 om 16:06
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Voor als men het zelf niet kan fiksen: klik hier

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Nov 14, 2022 om 16:15
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ja een beetje handigerd kan dat.

Als je dat gaat doen maak dan van te voren een foto van de situatie voordat je aan het vervangen gaat, daarna precies zo aansluiten als op de foto zit en inderdaad zoals @juliomariner tikte... zet de aardlekschakelaar om.

ju
door juliomariner Nov 14, 2022 om 18:57
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Beter de hoofdschakelaar omzetten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2022 om 19:46
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla,

Elektricien hebben speciaal gereedschap.(zoals geïsoleerde schroevendraaiers).

rj
door rjw Nov 15, 2022 om 14:40
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Of gewoon niet zelf aan beginnen als iemand dit soort vragen stelt.

sira
door sira - Nov 14, 2022 om 16:23
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Als je geen 2 linkerhanden hebt, wel.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2022 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt dat je er zelf niets mee kunt?
Dan afblijven en een klusjesman inhuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2022 om 16:44
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u dat niet kunt, laat het dan een keer voordoen! Het is in wezen heel erg gemakkelijk zodat in feite 'zelfs een kind de was kan dien'.

En zo iemand dat toch niet zelf kan is er altijd wel iemand te vinden die een dergelijke klus snel kan doen.

En ps. als er geen of onvoldiende mensen zouden zijnn die het willen kopen zou men het niet aanbieden.

me
door mein33 - Nov 14, 2022 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Simpel toch, als je ergens geen verstand of kennis van hebt dan blijf je er af en dat is van toepassing op alle materialen die er, waar, bij wie en voor welke toepassing dan ook, te koop zijn.

rj
door rjw - Nov 14, 2022 om 20:49
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Er zullen consumenten zijn die het kunnen en consumenten die het niet kunnen. Maar dat geldt voor zoveel producten. Slagers verkopen perfecte biefstukken maar er zijn heel veel consumenten die niet goed genoeg kunnen koken om daar wat lekkers van te maken.

gerbera
door gerbera - Nov 14, 2022 om 21:37
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Och soms zit er zelfs een handleiding bij hoe e.e.a. aangesloten moet worden incl. de draadkleuren. En die dingen die u toont worden al mensenheugenis verkocht alleen worden ze wat moderner waardoor je de draden niet eens meer hoeft te schroeven maar er in klemt.

mi
door miennaamishaaz - Nov 15, 2022 om 10:40
725 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je de instructies goed volgt kan er vrij weinig mis gaan.

er beginnen pas problemen te komen als mensen bv de geel groene draad gebruiken voor fase, ipv aarde.

ro
door ronny530 - Nov 15, 2022 om 13:54
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Schakelaars vervangen is met beleid en uiteraard de stroom er af halen door iedereen die met een schroevendraaier overweg kan en niet kleurenblind is zelf te doen. Wat het vervangen voor menigeen angstig maakt is het gevaar om een schok te krijgen of in het ergste geval na montage de angst dat de schakelaar in de brand kan vliegen. Consumenten die angst voor het vervangen van een schakelaar hebben laten zo'n schakelaar vervangen en consumenten die ooit wel eens een schakelaar zonder beschermkap hebben gezien zien ook dat het bijna niet mis kan gaan zolang ze de stroom er maar afhalen.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2022 om 14:36
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Er zullen zeker mensen zijn die dat NIET kunnen, anderen weer wel.