im
door imposant Oct 9, 2011 om 10:49
Auto & vervoer

Aankoop via webwinkel geannuleerd nu kosten?

Ik heb via http://www.binkysgameplay-webshop.nl een PlayStation 3 besteld t.w.v. €236,- en al aanbetaald. Ik heb hem besteld op 07-10. Ik krijg gelijk die dag een bevestiging van mijn bestelling. Maar nu heb ik binnen 24 uur de verkoper laten weten dat ik wegens omstandigheden van de koop moet afzien. Ik krijg vervolgens op 08-10 van de verkoper een mailtje en die schrijft het volgende:
"Dat  is geen probleem , maar kost u 25%van het netto bedrag staat vermeld bij de voorwaarden voordat u hem besteld". Het gaat dus om een bedrag rond de €60, nu is mijn vraag mag hij dat zomaar eisen?

Dit zijn de algemene voorwaarden zoals op de webwinkel word aangegeven;

" bij een anulering van een order worden 25% van het netto totaal bedrag in rekening gebracht."
*Tekst is letterlijk over genomen van de website!
Mag iemand dit eisen?

11395 18 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Oct 9, 2011 om 11:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik kan de a.v. niet doorlezen van deze site als ik er niets bestel. Misschien kunt u de link naar deze voorwaarden plaatsen of de tekst hier neerzetten waarnaar de site verwijst.

Wat zijn de voorwaarden als u het bestelde laat bezorgen en dan binnen de wettelijke bedenktijd annuleert?
Dit hoort volgens de wet koop op afstand kosteloos te geschieden. ( aankoopbedrag + verzendbedrag terug; wel op eigen kosten aantoonbaar terug zenden)

Ik bestel niet bij een site die afwijkt van deze wet.

im
door imposant - Oct 9, 2011 om 11:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn de algemene voorwaarden, ik kan ze ook alleen maar terug lezen als ik wat "bestel" bij deze website.

"Algemene voorwaarden - v3
Binky`s Gameplay 03-10-2011
Afhalen kan alleen op afspraak!!

Maak een afspraak via mail: raymondpool@hotmail.com of bel: 0620****** (ma t/m vrij: 18.00 t/m 21.00 uur, zat /
zon & feestdagen 10.00 t/m 21.00 uur)

Het verzenden van spellen geschiedt op eigen risico, tenzij u aangeeft te willen verzenden met verzekering van
TNT post. De extra verzendkosten komen voor uw rekening.

Binky`s gameplay is niet aansprakelijk voor beschadigen dmv transport.

Bij anulering van een order worden er 25% van het netto totaalbedrag in rekening gebracht .

Binkys gameplay gaat op respectvolle manier om met haar klanten, en verwacht dit ook terug. "

I.V.M. privacy nummer van deze meneer weg gehaald.

zal ik dan gewoon het product toe laten sturen en daarna terug zenden of nu zeggen dat ik hem niet hoef (hij stuurt het pakketje maandag weg) en dat ik mijn geld helemaal retour wil?

tdehond
door tdehond - Oct 9, 2011 om 11:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik lees niet wat de regeling is rond terugzenden bij deze webwinkel. Dus eerst de a.v. rond terugzenden binnen de bedenktijd lezen.

Als die voldoen aan de wet koop op afstand dan zou ik het laten komen en aangetekend binnen de bedenktijd terugsturen.

im
door imposant - Oct 9, 2011 om 12:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat nergens op de site en ook niet in de algemene voorwaarden hoe het zit met het retourneren.

ro
door ron530 - Oct 9, 2011 om 12:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja deze handige verkoper is bij geen enkel thuiswinkelwaarborg aangesloten. Met het bestellen ga je akkoord met zijn absurde voorwaarden. Wettelijk gezien schendt hij de wet koop op afstand, maar als klant ben je vogelvrij. De zending aannemen en ongeopend terug sturen gaat nog meer centen kosten, je bent dus min of meer verplicht het product af te nemen of annuleren tegen een bepaald percentage.

ja
door jans2 - Oct 9, 2011 om 12:12
311 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft recht op ontbinding van de koop binnen 7 werkdagen volgens de wet koop op afstand. U hoeft hierbij geen reden op te geven. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen, hooguit komen de kosten van een eventuele retourzending voor rekening van de koper.

ro
door ron530 - Oct 9, 2011 om 12:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat wordt met deze verkoper een gebed zonder eind, voor 60 euro ga je geen zaak aanspannen.

im
door imposant - Oct 9, 2011 om 12:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het wel erg zonde van mijn geld dat deze meneer nu dus van mij en weet ik van hoeveel andere mensen 60 euro "krijgt". Als ik er niets aan doe komt hij dus gewoon met dit soort praktijken weg.
Het komt dus neer op het volgende ik maak geld over voor iets wat ik wil hebben, voor dat er ook maar iets op de post is gedaan en ik het dus annuleer krijgt hij 60 euro zonder er ook maar iets voor te hoeven doen.
Dat is wel handig geld verdienen denk dat ik dan ook maar zo'n "webshop" ga beginnen.

ro
door ron530 - Oct 9, 2011 om 12:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Misschien baalt de verkoper wel zo van impulsbestellingen die binnen 24 uur geannuleerd worden dat hij die regel in de voorwaarden heeft opgenomen, daar wordt u de dupe van.

freya
door freya - Oct 9, 2011 om 12:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen, laat het product gewoon komen en betaal het. Daarna verkoop je het (in originele verpakking) zelf. Maak je waarschijnlijk minder verlies dan die €60.....

En zoals al opgemerkt, doe in het vervolg geen zaken met webshops die nergens bij zijn aangesloten.

Freya

im
door imposant - Oct 9, 2011 om 12:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond het volgende:

Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld in algemene voorwaarden de consument afstand te laten doen van de rechten die hij op grond van de Wet Koop op Afstand heeft gekregen.

bron: http://www.klachtenbond.nl/Koop-op-afstand.htm#Uitzonderingen

Dus eigenlijk kan hij me niets laten betalen toch? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

freya
door freya - Oct 9, 2011 om 12:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=imposant schreef op zondag 9 okt 2011, 12:40]Ik vond het volgende:

Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld in algemene voorwaarden de consument afstand te laten doen van de rechten die hij op grond van de Wet Koop op Afstand heeft gekregen.

bron: http://www.klachtenbond.nl/Koop-op-afstand.htm#Uitzonderingen

Dus eigenlijk kan hij me niets laten betalen toch? Of zie ik dat nu zo verkeerd?
Dat zie je goed. 'Algemene voorwaarden' mogen de wettelijke bepalingen niet 'beperken'. Kortom, een winkel mag wel voorwaarden opnemen die méér service bieden, maar mogen niet 'beperkend' zijn. Dus de bepaling '25% betalen bij annuleren' is 'beperkend' en dus niet rechtsgeldig.

Maar zoals al aangegeven 'recht hebben is één, maar je recht krijgen is twee' en als de webshop nergens bij is aangesloten, dan kan het een lang verhaal worden.....

Freya

ro
door ron530 - Oct 9, 2011 om 13:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Probleem is dat je al betaald hebt, zie dat meer eens terug te krijgen.

diumenge
door diumenge - Oct 9, 2011 om 13:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aan de ene kant is het niet handig om bij zo'n webwinkel die nergens bij is aangesloten iets te bestellen, maar de prijs is wel laag. Ik kan me ook wel voorstellen dat de verkoper baalt van annuleringen en deze regel heeft bedacht. Het recht dat je hebt zal heel in dit geval heel moeilijk te halen zijn, dus of je gaat akkoord met de 25% of je laat hem alsnog de bestelling leveren. Zie het als een dure les.

tdehond
door tdehond - Oct 9, 2011 om 14:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=imposant schreef op zondag 9 okt 2011, 12:40]Ik vond het volgende:

Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld in algemene voorwaarden de consument afstand te laten doen van de rechten die hij op grond van de Wet Koop op Afstand heeft gekregen.

bron: http://www.klachtenbond.nl/Koop-op-afstand.htm#Uitzonderingen

Dus eigenlijk kan hij me niets laten betalen toch? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

In de koop overeenkomst hoort te staan:
f. het al dan niet van toepassing zijn van de mogelijkheid van ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e;

Deze verkoper geeft aan dat u kunt annuleren tegen een annuleringspercentage van 25 %.
m.i. wordt dus niet tegen de wet koop op afstand gehandeld.

Wat o.a. ontbreekt op deze site is info over het retourneren binnen de wettelijke zicht termijn conform de wet koop op afstand.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden.

wkkeurmerk
door wkkeurmerk - Nov 6, 2011 om 12:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijk heeft u gewoon recht om binnen 7 dagen na ontvangst van de overeenkomst af te zien. U dient dan het gehele factuurbedrag terug te krijgen. Eventuele verzendkosten om het artikelen naar de webwinkelier terug te sturen zijn wel voor uw eigen rekening.

Met algemene voorwaarden kan de winkelier zich niet ontdoen van wettelijke bepalingen. Hij kan u enkel aanvullende rechten geven.

Kortom, de winkelier is in deze gewoon in het ongelijk. De ervaring is dat veel winkeliers onvoldoende op de hoogte zijn van rechten van de consument. Ik zou u aanraden om hem hierop te wijzen. Slechts 75% van het bedrag terugkrijgen lijkt me volkomen onredelijk.

fe
door feroz - Oct 26, 2014 om 10:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

.....en? Hoe is dit afgelopen?

ja
door jans2 - Oct 27, 2014 om 21:58
311 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom Kassa het nodig vond mij met maar liefst 8 mailtjes te wijzen op de ietwat late vraag van feroz is mij een raadsel.