wo
door wolters.lr Oct 9, 2016 om 12:55
Auto & vervoer

Aanrijding met andere personenauto

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs heb ik een aanrijding gehad met een andere personenauto. Volgens de letter van de wet zit ik fout omdat ik een bijzondere manouvre verricht, ik verliet namelijk een parkeerplaats in zijn achteruit. Dit deed ik half stapvoets omdat ik geen zicht had aan één kant van de weg door geparkeerde auto's. Daarnaast rijd ik in een station (Audi A6), wat een erg lange auto is, dus dat duurt ook even voordat ik zicht zou hebben.

Op het moment van achteruit rijden kwam er niets aan. Doordat ik zo traag achteruit reed, (ik weet niet hoe ik het anders had moeten doen) kwam er opeens wel een auto aan (reed ongeveer 50 kilometer per uur, dit was wel de toegestande snelheid in de bebouwde kom) waardoor we elkaar raakten (ik heb haar als eerste geraakt omdat ze zo snel voorbij kwam en ik haar niet heb kunnen zien aankomen). Op het moment dat wij elkaar raakten, stond ik met de gehele achterkant van mijn auto al op de weg (zij had vrij uitzicht en kon zien dat ik al aan het uitrijden was), ik daarentegen had een belemmerd uitzicht en kon maar één rijbaan zien, de rijbaan waar zij vandaan kwam dus niet. Op het moment van de botsing reed de tegenpartij door, waardoor haar hele zijkant van de auto beschadigd is, mijn auto daarentegen is alleen de bumper beschadigd doordat ik direct stil stond. Doordat zij doorreed is de schade vele malen groter geworden, ze heeft totaal niet uitgeweken en is er volledig langsgeschampt.

In het begin gaf ze toe dat ze mij niet gezien had, dit kwam op mij over dat ze inzag dat ze eigenlijk wel ergens fout zat. Later ging de tegenpartij zich beseffen dat als zij fout is, dat ze een probleem heeft met haar eigen auto (ze wist ook niet wat voor verzekering ze had of daar deed ze vaag over). In ieder geval werd ze nogal snel boos en vindt de tegenpartij (dit is één persoon) dat ik fout zit.

Wij zijn van mening (mijn vriend heeft het zien gebeuren en heeft het mondelinge verhaal ook gehoord) dat de tegenpartij aansprakelijk is, vanwege het feit dat tegenpartij mondeling heeft aangegeven dat ze niet zat op te letten en niet alert was. Ze gaf aan dat ze was verdwaald en daarom bezig was met haar navigatiesysteem, daarom zag ze niet dat ik aan het uitrijden was. Als tegenpartij normaal had opgelet, dan was het gehele ongeluk voorkomen. Daarnaast stond mijn auto al een gedeelte op de weg voordat dit ongeluk gebeurde. Ik moest mijn auto naar voren zetten na het ongeluk (had hem eerst laten staan) omdat ik half op de weg stond. Tegenpartij had vrij uitzicht en had dus kunnen zien dat er een auto probeerde uit het parkeervak te komen.

Ondanks de letter van de wet kan het niet de bedoeling zijn dat iedereen op de doorgaande weg maar een vrijbrief heeft om auto's die aan het parkeren zijn of de parkeerplaats verlaten, om zomaar door te rijden. Het is toch een ongeschreven rechtsregel dat als je ziet dat er iemand aan het uitdraaien is, dat je even wacht omdat jij later aankwam? Hoe denken jullie hierover? Alvast hartelijk dank!

4813 16 Rapporteer

ha
door hamburger - Oct 9, 2016 om 12:57
84 Antwoorden / Vragen

Simpel, de verz. kijkt naar feiten, dus u maakt een bijzondere verrichting? U bent fout.

Parkeer uw lange auto dan zo dat u met zicht kunt wegrijden, dus achteruit in de parkeerplaats rijden. Kunt u er vooruit weer uit.

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 17:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hamburger,

U houdt er geen rekening mee dat ook het achteruitrijdend inparkeren een bijzondere manouvre is en, zeker met een lange auto, ook weleens problemen kan geven met het uitzwaaien van de voorkant bijvoorbeeld.
Bij het wegrijden (ook een bijzondere manouvre) met een belemmering van het uitzicht, moet ook rekening worden gehouden met de lange neus van de betreffende auto en die kan er zomaar afgereden worden door een onoplettende automobilist.

ha
door halex Oct 9, 2016 om 17:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Er komt in de regel ook veel verkeer uit een leeg parkeervak... Als u achteruit inparkeert, houdt u gedurende de gehele manouvre zicht op de straat waar het overige verkeer rijdt.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 18:24
84 Antwoorden / Vragen

@Mein33, je zit altijd dichterbij de motorkant/voorkant (in dit geval) als de achterbumper. Als je over een echt lange auto praat, een mercedes sprinter van 6,5 meter lengte ............ en dat is wat anders als een audi van nog geen 5 meter.

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 22:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maakt eigenlijk niet uit hoe lang een auto is, een ongelukje is meestentijds een kwestie van centimeters, zeker als er geen overzicht is op de rijbaan.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 22:40
84 Antwoorden / Vragen

Over de rij ervaring van de bestuurder wordt niet gerept. Die kan zeer ervaren zijn, maar ook iemand die behoorlijk onervaren is. Alle bestuurders hebben sterke en zwakke punten. Als je weet dat je een zwak punt hebt bij achteruit rijden, regel dan menselijke hulp of ga oefenen.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 9, 2016 om 12:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Achteruit inparkeren en dubbele dashcam.

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 17:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zie, indien gewenst,  mijn reactie bij @hamburger. ;-))

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2016 om 13:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe u het verhaal ook wendt of keert, officieël zit u fout. En dus aansprakelijk voor haar schade. Alleen een ding begrijp ik niet helemaal: eerst reed mevrouw door en besloot toen alsnog maar terug te komen? Tsja, was ze dan maar door blijven rijden. ;-)

ja
door jackyh Oct 9, 2016 om 13:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ze trapte niet meteen op de rem zodat de schade groter werd. Dat is bedoeld met doorrijden.

tenormin
door tenormin Oct 9, 2016 om 13:12
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Oh ja.

wo
door wolters.lr - Oct 9, 2016 om 13:10
2 Antwoorden / 2 Vragen

Op het moment van de botsing reed de tegenpartij door, waardoor haar hele zijkant langs de achterkant van mijn auto is gegaan. Als zij ook direct remde, dan was de schade minder groot geweest waardoor niet haar hele auto er langs was geschampt (ze parkeerde hem wel direct op een parkeerplek).

hansje klein
door hansje klein - Oct 9, 2016 om 13:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Volgens de wet bent u fout. Wanneer u kunt (laten) aantonen, dat de tegenpartij niet bij de zaak was (op een veilige manier deelnemen in het verkeer), bij voorbeeld door alcohol- of drugsgebruik of afgeleid werd door te telefoneren ...... zou ik een expert op dat gebied in de arm nemen, want dat moet bewezen of aannemelijk gemaakt kunnen worden een gevaarlijke onoplettendheid te kunnen opvoeren.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 9, 2016 om 13:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe wil je alcohol en drugs nu nog aantonen? Net als afleiding dat is nooit hard te maken, ts blijft gewoon schuldig in deze.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein Oct 9, 2016 om 13:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het waren een eerder paar voorbeelden......

Alcohol-, drugscontrôle moeten natuurlijk ter plekke. Telefoongegevens kunnen opgevraagd worden, maar er is geen dure letselschade, dus dat zal de verzekeraar dan ook niet willen.
Misschien deden de remmen het niet? Kreeg de veroorzaker net een zwakteaanval..... Dure advocaten krijgen een moordenaar zelfs nog vrij!

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 9, 2016 om 13:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is toch een ongeschreven rechtsregel dat als je ziet dat er iemand aan het uitdraaien is, dat je even wacht omdat jij later aankwam?

Deze regel omschrijft u net andersom, het is namelijk zo dat als u een bijzondere verrichting wilt doen dat u even moet wachten om te zien of het wel kan.

Uw vriend heeft het zien gebeuren, dus hij had wel zicht op de weg en op de aankomende auto, raar dat hij niet heeft geschreeuwd om u te stoppen.
Hoe dan ook , al zou de tegenpartij roepen dat ze schuld had, uiteindelijk bent u degene die schuldig zal blijken. En sorry hoor, maar zo lang is een A6 nou ook weer niet.
Diewilik

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 13:30
84 Antwoorden / Vragen

Een audi a6 is 492,6 cm lang. Niet veel meer als een gelijke auto uit die prijsklasse.

edrick3
door edrick3 - Oct 9, 2016 om 13:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hartstikke vervelend zo'n aanrijding, maar helaas voor jou ..... je bent hartstikke fout.
Neem aan dat je een aanrijdings/schadeformulier hebt ingevuld met daarop een situatieschets.
Laat de verzekering het maar afhandelen.

wo
door wolters.lr - Oct 9, 2016 om 13:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vriend keek vanuit het keukenraam naar buiten, hij heeft daardoor ook geen zicht op de linkerkant van de weg maar zag het moment van de aanrijding.

Kortom, als je een deuk in de auto hebt en deze wil je laten vergoeden rij dan een auto (zorg alleen dat je geen alcohol of drugs op hebt) aan die een parkeerplaats aan het verlaten is? Degene is links of rechtsom toch schuldig?

Dit voelt een beetje onrechtvaardig.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 13:40
84 Antwoorden / Vragen

Met opzet een aanrijding maken, zeker met de intentie van er zelf beter van te worden, zou ik u niet adviseren, tenzij u graag naar een hele dure verzekering wilt gaan. Lees moet gaan. Rialto bijvoorbeeld.

wo
door wolters.lr Oct 9, 2016 om 13:54
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, ik beweer niet dat ik zulke intenties heb maar ik zeg alleen dat de wet eigenlijk min of meer op dit gebied (althans dit komt op mij zo over) zo in elkaar steekt. Je kunt altijd zeggen dat dit per ongeluk ging, omdat je niet alert was. Dit is in bovenstaande situatie ook zo, tegenpartij zit niet op te letten, is niet alert, heeft last van de zon en is met haar navigatie bezig maar ik ben fout en moet voor alle kosten opdraaien terwijl ik het op geen enkele mogelijkheid had kunnen zien en al heel voorzichtig en traag achteruit reed. Als de tegenpartij gewoon voorruit had gekeken, zag ze dat er een auto aan het uitdraaien was. Het voelt voor mij onrechtvaardig, maar ik zal me er bij neer moeten leggen. Ik doe alleen nog een laatste poging aanstaande maandag door het juridisch loket te bellen.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2016 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel het Juridisch Loket bellen, maar dat is compleet zinloos. U rijdt achteruit, terwijl u geen vrij zicht had. De tegenpartij hoeft niet op alle geparkeerde auto's te letten. En die tegenpartij kan dan wel verklaren dat zij u niet gezien heeft, maar dat is niet relevant.

Ook is niet relevant hoe groot die schade is van de tegenpartij. Al zou u alleen een stukje van de zijkant geraakt hebben, betalen moet uw verzekeraar toch.

Het is zeker geen ongeschreven rechtsregel dat je even wacht als iemand aan het uitdraaien is, het is wel een regel dat je wacht met uitdraaien tot de weg vrij is, of tot je ziet dat iemand stopt en je de gelegenheid geeft.

Voortaan andersom parkeren, of vriend mee naar buiten laten lopen zodat hij aanwijzigingen kan geven.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 18:48
84 Antwoorden / Vragen

Voortaan andersom parkeren, of vriend mee naar buiten laten lopen zodat hij aanwijzigingen kan geven. . . . .  of een keer een uur rijles nemen en parkeren oefenen/leren.

ph
door philip36 - Oct 9, 2016 om 15:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik, gezien het verhaal van de tegenpartij en uw getuige daarvan, deze zeker inschakelen.

Wat u verder zou kunnen doen als u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar zou ik zo niet weten.
Bezwaarschrift aan verzekering, rechtszaak?

Heb van dichtbij meegemaakt dat verzekeraar eerst de schuld van een aanrijding bij één partij neerlegde, maar later toch beide partijen schuldig verklaarde.
De partij die eerst schuldig was verklaard had voor het bezwaar zijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld.

Het hoogst haalbare in uw geval is dat u beide schuldig bent en ieder zijn eigen schade moet betalen.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die getuige (vriend) zag het moment van de aanrijding, dat is alles.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 16:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1
Het is een lang verhaal van de TS maar het staat er toch echt, (vriend heeft het zien gebeuren en heeft het mondelinge verhaal ook gehoord.)

wo
door wolters.lr Oct 9, 2016 om 17:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn vriend kwam uiteraard na de aanrijding naar buiten. Vandaar dat hij ook alles te horen heeft gekregen.

Ik heb inderdaad een rechtsbijstandsverzekering en die ga ik morgen direct bellen.

Daarnaast reageerde mijn achteruitrijsensor (geen camera) niet, waarschijnlijk omdat het zo snel ging.

De vriendin naar wie ze onderweg was (die had ze gebeld en kwam aanfietsen) had de tegenpartij tegen verklaard dat ze met haar navigatiesysteem (ik weet niet op telefoon of in de auto) bezig was, in dat opzicht zijn er meerdere mensen waarbij ze heeft gezegd dat ze zelf niet scherp was. Vandaar dat ik het ook niet helemaal eerlijk vindt dat alle schuld dan bij mij ligt omdat zij niet zat op te letten.

Inderdaad, haar auto is daar eventueel een bewijs van. Als je wordt geraakt dan wijk je meestal uit en de weg is ongeveer vijf meter breed en er waren op dat moment geen tegenliggers.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 18:50
84 Antwoorden / Vragen

Met een wegbreedte van 5 meter? Altijd achteruit insteken, rij je de volgende keer zo weer weg.

sw
door swat1500 - Oct 9, 2016 om 16:08
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe u het wend of keert u bent, als verrichter van een bijzondere verkeerd manoevre, 100% aansprakelijk voor de schade die daardoor ontstaat. Die aansprakelijkheid kan minder worden, maar niet volledig verdwijnen, als de andere partij verregaand onzorgvuldig heeft gehandeld voor wat betreft haar handelingen in het verkeer. Dat laatste zal,  zonder onafhankelijke getuigen, uitermate lastig te bewijzen zijn.

ha
door hamburger Oct 9, 2016 om 16:21
84 Antwoorden / Vragen

Een optie is een bewakingscamera die het gebeuren toevallig opgenomen zou kunnen hebben.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 16:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de auto van de tegenpartij over de hele zijkant schade heeft kan ook een aanwijzing zijn dat bestuurster haar ogen niet op de weg had.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is er dan door die camera opgenomen? Dat de Ts achteruit tegen een langsrijdende auto aanrijdt.

ph
door philip36 Oct 9, 2016 om 16:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien is op de beelden ook te zien hoe de bestuurster achter het stuur zit.

wo
door wolters.lr Oct 9, 2016 om 17:16
2 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn sowieso geen camerabeelden, (is voor m'n huis en de straat is doodlopend en erg rustig) maar ik heb wel een achteruitrijsensor en die heeft hierop niet gereageerd waarschijnlijk omdat het te snel ging.

Ze heeft dat navigatiesysteem ook verklaard aan een vriendin naar wie ze onderweg was (die had ze gebeld en kwam even later met de fiets aanfietsen). De vraag is, heeft ze een navigatiesysteem in de auto of zat ze op haar telefoon de navigatie te bedienen?

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2016 om 16:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders nog eens hier: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/42253-schade-tijdens-inparkeren-achteruit-rijden-en-keren.html
Uw vriend heeft het vanuit het keukenraam zien gebeuren, dus dan komt u daar vaker en weet  u ook hoe het daar met het verkeer is en waar u extra op moet letten en rekening mee moet houden. Verder geldt dat als er door de tegenpartij direct geremd werd dat de auto niet op dezelfde plek en op dat moment stil staat maar nog sprake is van een remweg.

"Het is toch een ongeschreven rechtsregel dat als je ziet dat er iemand aan het uitdraaien is, dat je even wacht omdat jij later aankwam?":
Nee, dat is het niet. Dat is alleen aardigheid van een andere bestuurder als hij/zij dat doet.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is de eigen woning van de Ts. En de Ts is naar achteren gekropen.

aurora1
door aurora1 Oct 9, 2016 om 21:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik bedoel de remweg  van de andere auto waarvan Ts zegt dat die niet direct remde waardoor er meer schade is ontstaan. Ook met direct remmen heb je nog een remweg, de schade zou niet veel anders geweest zijn.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard. Maar ik refereerde aan: u komt daar vaker.

me
door mein33 - Oct 9, 2016 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wolters.lr,

Een ongeschreven rechtsregel bestaat niet, dus daar kunt u zich niet op beroepen.
U verricht op dat moment een bijzondere manouvre en daarmee bent u aansprakelijk voor de gevolgen daarvan.
U heeft zich onvoldoende moeite getroost om een ongeval zoals is gebeurt te voorkomen, hoe vreemd dit ook klinkt.
Bij een belemmering van het uitzicht dient u extra voorzichtig en terughoudend te manouvreren en zo mogelijk hulp in te roepen van derden om u daarbij te begeleiden.
Ook ik weet dat dat in de praktijk niet altijd even makkelijk is, maar verschoont u niet van uw aansprakelijkheid.
Het enige dat u kan ontslaan van uw aansprakelijkheid zou kunnen zijn als er sprake is van opzet en dat lijkt hier niet aan de orde.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2016 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is notabene voor uw eigen huis gebeurd, schrijft u, dan weet u toch dat het niet verstandig is zo te parkeren. Eigenlijk denk ik dat u door dat zeer langzame achteruitrijden, zoals u zelf schrijft, daar veel te veel tijd voor genomen hebt.

ha
door halex - Oct 9, 2016 om 18:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U haalt zaken aan die niet relevant zijn. U reed achteruit de weg op en raakte daarbij een passerende auto. Het doet er niet toe of die bestuurder aan het opletten was. Je hoeft er niet bij elk parkeervak dat je passeert rekening mee te houden dat iemand zonder zicht er toch uit rijdt. U kiest er zelf voor om te parkeren op een plaats waar u het uzelf moeilijk maakt bij het wegrijden.
Als u tijdig was gestopt, nog voordat de andere auto bij u was, dan lag het anders. Zeker als u in de zijkant was geraakt. Dan zou er wel eens een gedeelde aansprakelijkheid kunnen zijn.
Overigens heb je op een doorgaande weg geen vrijbrief om te allen tijde door te rijden. Maar als je dat binnen de regels doet (maximale snelheid en zo) dan is dat gewoon toegestaan.
U weet dat u daar geen zicht hebt. Waarom helpt uw vriend u dan niet even door buiten te staan en mee te kijken? Daar had (achteraf gezien) de oplossing gelegen. Hij had niet achter het keukenraam moeten blijven staan, maar u buiten even moeten assisteren door te kijken naar het deel van de weg wat u niet kan zien.

mathijs_b
door mathijs_b - Oct 9, 2016 om 21:15
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als u zo'n lange onoverzichtelijke auto hebt, plaats dan een camera aan de achterkant. Dat is goedkoper dan no-cleam verlies.

me
door mein33 Oct 9, 2016 om 22:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar dan wel een camera die om een hoekje kan kijken en reeds de rijbaan naar links en naar rechts kan overzien voordat de achterbumper tevoorschijn komt. ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2016 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus zo'n camera van Google maps.:-))