sc
door scott May 26, 2011 om 00:01
Auto & vervoer

Airco Ford C max 3e keer in 4,5 jaar kapot

Mijn airco is vanaf het 3e levensjaar al 3 keer kapot gegaan. 1e condensor (2007), 2e keer pijpleiding, een scheurtje (2009) en nu de 3e wederom condensor en dezelfde pijpleiding (2011). De garage denkt aan steenslag, maar de lekkages zitten op een tweetal punten waar géén steentjes rechtstreeks tegenaan kunnen komen. Zelf denk ik aan ondeugdelijk materiaal. Kan iemand mij adviseren over de eventuele oorzaak, het aantonen van ondeugdelijkheid en de garantie /minimale levensduur ? Bedankt alvast !

3930 4 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 26, 2011 om 00:07
230 Antwoorden / 0 Vragen

Steenslag in de 1e condensator kan ik me nog wel iets bij voorstellen inderdaad.
Is in dit geval de scheur in de pijpleiding geen gevolgschade van de kapotte condensator?
En is misschien duidelijk of dat de pijpleiding een aanvoer of een afvoerleiding is?

Verder; heeft u al gezocht (google oid) naar meerdere van dezelfde problemen?

sc
door scott - May 26, 2011 om 22:18
11 Antwoorden / 5 Vragen

Steenslag zou kunnen, maar ik heb echt twijfels of dit de oorzaak wel is. Dit omdat het lek van de condensator achter de bumper zit. Ik denk dan ook aan ondeugdelijk materiaal. Maar toon dat maar eens aan. Wat maak het uit of het een aanvoer of afvoerleiding is ?
Op het internet heb ik inderdaad gegoogled maar niets gevonden.

gijsvogel
door gijsvogel - May 27, 2011 om 00:25
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=scott schreef op donderdag 26 mei 2011, 22:18]Wat maak het uit of het een aanvoer of afvoerleiding is ?

Een aanvoerleiding is warmer of heter als een afvoerleiding.

Als de condensor lek raakt dan komt het koelmiddel onder het nivo. Als het koelmiddel weglekt, raakt de compressor oververhit.
Daardoor zal de leiding die naar de compressor gaat ook oververhit raken en kan daardoor gaan scheuren wat in uw geval waarschijnlijk gebeurd is.
Zodoende is het dus gevolgschade van de lekkende condensor.

Hier eventueel meer uitleg over de werking van de airco in een auto.

Toevalligerwijs hebben ze het daar ook over eens in de 3 jaar onderhoud aan het systeem, wat dan weer klopt met uw schade-interval.

sc
door scott - May 27, 2011 om 18:50
11 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ben inmiddels weer in gesprek met de garage.