ma
door marian1975 Mar 30, 2017 om 11:43
Auto & vervoer

ANNONIEME OV CHIPKAART

BESTE ALLEN,

PAAR JAAR GELEDEN HEB IK EEN ANNONIEME OV KAART GEKOCHT OMDAT IK
AF EN TOE MET DE TREIN REIS,
MIJN MAN HEEFT OOK EEN ANNONIEME KAART EN MIJN DOCHTER EEN PERSOONLIJKE
IK HEB OOK EEN PROFIEL AAN GEMAAKT OP DE WEBSITE VAN OV KAART ZODAT IK OVERZICHTELIJK HEB
WAT ER OP DE KAART STAAT.

NU BEN IK MIJN KAART VERLOREN EN KOM IK ER ACHTER DAT IK KAN FLUITEN NAAR HET GELD WAT EROP STAAT EN DIT TERWIJL
IK KAN BEWIJZEN DAT HET MIJN KAART IS!

hET IS TOCH BELACHELIJK DAT OV GEWOON JE GELD NIET TERUG STORT [MAG DESNOODS OOK OP EEN VAN DE ANDERE TWEE KAARTEN]

WAT ZIJN MIJN RECHTEN?? HOOP DAT IEMAND KAN HELPEN.

GROET mARJAN

7157 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 30, 2017 om 11:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marian1975 ,

OV-chipkaart verloren of gestolen?

Anonieme OV-chipkaart

Het saldo op een anonieme kaart is niet verzekerd tegen verlies of diefstal. De kaart is namelijk anoniem, en kan dus niet gekoppeld worden aan persoonlijke gegevens. Bij verlies of diefstal ben je het geld dat nog op je kaart stond dus helaas kwijt. Je kunt een nieuwe OV-chipkaart kopen voor € 7,50. Bekijk hier jouw dichtstbijzijnde verkooppunt (kies bij Servicetype Anonieme OV-chipkaart kopen).

Bron : htm.nl

ma
door marian1975 Mar 30, 2017 om 12:01
3 Antwoorden / 7 Vragen

dat is toch een beetje vreemd de kaart staat gekoppeld met zijn barcode op mijn
ov-chipkaart- overzicht!
mijn naam die van mijn dochter en man staan daar ook bij
ik kan dus bewijzen dat de kaart van mij is!!

marita5
door marita5 Mar 30, 2017 om 12:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dit betekent alleen dat u de reishistorie kunt inzien , wanneer en voor welk bedrag u gereisd heeft ., maar niet bewijzen dat die kaart van u is .

ne
door neodutchio - Mar 30, 2017 om 11:49
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Uw computer is besmet met het capslock virus.

Het recht dat u denkt te hebben is er niet. Het is niet voor niets een anonieme kaart. Als u een papieren treinkaartje was kwijtgeraakt kon u ook nergens aankloppen met als bewijs bv een pintransactie. Hetzelfde geldt voor een plastic kaartje.

ma
door marian1975 Mar 30, 2017 om 12:04
3 Antwoorden / 7 Vragen

ha ja Capslock stond nog aan....

het papieren kaartje kan je idd niet registeren dus ja dat lijkt me duidelijk en logisch de ov kaart heeft een barcode die barcode staat op
het overzicht met geregistreerde kaarten onder mijn naam op de website van mijn ov-kaart..

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2017 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wordt dan, als u gebruik maakt van het openbaar vervoer, om uw identiteitsbewijs gevraagd en wordt dat door de controleur vergeleken met de barcode en de inschrijving op de website?

jvberkel
door jvberkel - Mar 30, 2017 om 11:50
41 Antwoorden / 7 Vragen

Anonieme OV-chipkaart kwijtgeraakt of kapot

Als je je anonieme OV-chipkaart bent kwijtgeraakt of als de anonieme OV-chipkaart kapot is kan je weinig doen. Is je anonieme OV-chipkaart kwijtgeraakt, dan kan je deze, omdat de OV-chipkaart anoniem is niet laten blokkeren. Je bent met andere woorden het saldo dat op de kaart stond kwijt. Je zal een nieuwe anonieme OV-chipkaart moeten aanvragen. Als je anonieme OV-chipkaart kapot gaat zal je ook een nieuwe anonieme OV-chipkaart moeten aanschaffen.

fa
door familyman - Mar 30, 2017 om 11:56
888 Antwoorden / 1 Vragen

Een anonieme ov kaart is gelijk aan je portemonee met cash geld die je verliest. Uw logica dat het uw (anonieme)kaart is en dat denkt te kunnen bewijzen snijdt geen hout, iedereen kon daarop reizen. Het is niet belachelijk dat u uw gestortte geld niet terugkrijgt, het is eerder minder slim om niet even te googelen, dan had u het antwoord zonder hier een account aan te maken al geweten.

O ja, HOOFDletters lezen is erg irritant.

ma
door marian1975 Mar 30, 2017 om 12:08
3 Antwoorden / 7 Vragen

Deze annonieme kaart heeft een barcode- die ik heb geregistreerd op- mijnovkaart -dus ik vind dat wel even wat anders dan het verliezen
van geld.

fa
door familyman Mar 30, 2017 om 13:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is hetzelfde als het biljetnummer van uw geld noteren, iedereen kan het uitgeven/gebruiken. En het is en blijft een anonieme ov kaart. U kunt wel doorgaan, maar de regels zijn de regels.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2017 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand die kaart vindt, kan hij of zij er gewoon gebruik van maken. Net als dat u een briefje van 10 euro verliest.

Dus neem een persoonlijke kaart en u hebt dat probleem niet.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2017 om 20:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zet eerst maar eens die CapsLock uit. Al die hoofdletters zijn hier niet toegestaan en komt bij internetverkeer neer op schreeuwen.
Waarom zoekt u niet op de bewuste website op hoe het zit?

ha
door halex - Mar 30, 2017 om 21:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas. Ik heb hetzelfde gehad. Kaart verloren, maar kon middels de app 'aantonen' dat ie van mij was. Kon ook vertellen wanneer ik deze het laatst opgeladen had (bewijs via bankafschrift) en wat de laatste rit was. Kaart is nooit gevonden. Na de vervaldatum, dus toen niemand deze meer kon gebruiken, heb ik TransLink verzocht het saldo uit te keren. Maar wat ik ook probeerde (klagen op klachtcompas, dreigen met aangifte verduistering) het hielp niets. Het enige wat ik heb bereikt, is dat ze de kaart uit mijn app-overzicht hebben verwijderd (terwijl mijn twee jaar daarvoor verlopen NS Businesscard daar nog steeds in staat met saldo -/- € 1).
Tegen zo'n organisatie sta je machteloos. En rechten die je wellicht hebt, worden niet gerespecteerd. Van klantenSERVICE heeft men nog nooit gehoord. De chipkaart is het beste verdienmodel wat de OV-bedrijven ooit hebben gehad. Nog beter dan 1eklas staanplaatsen verkopen in de trein.

Gr
door Grunn1 Mar 30, 2017 om 22:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En de rechten die je wellicht hebt, worden niet gerespecteerd.
Ze worden wel gerespecteerd echter je respecteerd zelf de algemene voorwaarden niet terwijl je die bij het kopen van een anonieme kaart wel aanvaard.

ha
door halex Mar 30, 2017 om 22:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Pakt u het deel 'eigendomsrecht' uit het BW er nog maar eens bij.

Cookies
door Cookies Mar 30, 2017 om 22:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De regelgeving omtrent de anonieme card is duidelijk en staat ook vermeld op de site. Volkomen logisch dat ze daar geen uitzondering op maken. Kunnen ze wel aan de gang blijven met uitzonderingen maken.

jo
door jorisw Mar 30, 2017 om 22:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom ga je alleen maar dreigen met aangifte? Als je een beetje lef hebt doe je dat ook echt. Dreigen heeft geen enkele zin als de andere partij weet dat ze in hun recht staan. En ga er maar vanuit dat de AV van zo'n organisatie door meerdere juristen is gecontroleerd.

ha
door halex Mar 30, 2017 om 23:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

AV sluiten strafbare feiten niet uit. Ik heb voldoende lef, maar ik ga echt niet voor ongeveer € 19 al die moeite doen. En dat is exact het verdienmodel: het gaat om dermate kleine bedragen dat niemand het doorzet. En rechtsbijstandsverzekeringen niet bijstaan wegens onvoldoende belang. De regelgeving is helder, maar de situatie van een verlopen verloren kaart waarbij je eigendom aannemelijk kunt maken is daarin niet uitgesloten.

pe
door pebk Mar 31, 2017 om 13:47
583 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet u het juist wel doen, voor precedentwerking, mocht er een uitspraak komen. Het gaat niet alleen om uw euro's, maar voor alle euro's van mensen die hetzelfde 'overkomt'.

En anders, de volgende keer beter op uw spullen letten..

Wi
door Wil_H - Mar 30, 2017 om 21:55
270 Antwoorden / Vragen

Je koopt een anonieme kaart.
Ik hoop dat je weet wat "ANONIEM" betekent?
Dat betekent dat er geen persoonlijke gegevens aan die kaart gekoppeld zijn.
En nou wil jij "bewijzen" dat jij een kaart in bezit hebt gehad waar nog tegoed op stond maar die jij helaas verloren bent.
Succes daar mee. Gaat je nooit lukken.
Als iemand die kaart heeft gevonden heeft hij waarschijnlijk lekker anoniem op jouw anonieme kaart gereisd.

ha
door halex Mar 30, 2017 om 22:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is niet waar. Als je je kaart registreert op je account bij ov-chipkaart.nl zijn je gegevens wel degelijk te koppelen met je kaart. Alleen is dit voor de controleur niet zichtbaar.

Wi
door Wil_H Mar 30, 2017 om 23:49
270 Antwoorden / Vragen

Die gegevens mogen ook niet zichtbaar zijn voor Translink, omdat anders aan het doel van anonieme kaarten voorbij wordt gegaan.
Bovendien maakt dat niet uit. Een anonieme kaart kan door iedereen gebruikt worden, dus als dat ding verloren is dan wordt er geen geld teruggegeven omdat iemand anders nog altijd van die kaart gebruik kan gaan maken.

ha
door halex Mar 31, 2017 om 00:16
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Tenzij de kaart verlopen is, dan kan niemand er nog gebruik van maken om mee te reizen. En dan wordt 't interessant: van wie is het tegoed op de kaart. Van Translink, of van degene die de kaart ooit heeft aangeschaft en 't saldo heeft gestort èn aannemelijk kan maken dat hij/zij dat is. Het enkele feit dat iemand een tegoed op een OV-kaart zet, wil nog niet zeggen dat hij/zij afstand doet van dat tegoed en/of dit tegoed onvoorwaardelijk en onomkeerbaar omzet in reisrechten.

Wi
door Wil_H Mar 31, 2017 om 10:27
270 Antwoorden / Vragen

Gezien het feit dat er geen tegoed van honderden euro op zo'n kaart staat lijkt mij dat een totaal theoretische discussie.
Als Translink weigert het tegoed te restitueren dan is daar niks tegen te doen.
Je zou een rechtszaak kunnen beginnen maar onder de streep ben je dan altijd méér kwijt dan wat er op zo'n kaart staat. Zelfs al zou je de zaak winnen.

pc
door pcmdejongh - Mar 31, 2017 om 12:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik mijn portemonnai verlies dan ben ik dat ook kwijt. Pech gehad, beter op je spullen letten

mo
door mof - Mar 31, 2017 om 22:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen, je kunt de anonieme kaart wel hebben weggegeven aan iemand

lp
door lpaard1981 - Apr 1, 2017 om 20:31
50 Antwoorden / 1 Vragen

neem aan dat je het nr van je ov chipkaart hebt? Dan kun je nl nog wel het geld terug vragen. Dit is niet simpel.
Je moet een account aanmaken op www.ov-chipkaart.nl na het bevestigen van je gegevens moet je de kaart koppelen aan je account. Dit doe je door het 16 cijferige nr in te voeren in je account. Nu is de kaart nl geen anonieme kaart meer maar een persoonlijke kaart geworden. Deze kun je dan wel als verloren melden en je saldo terug vragen. via het formulier voor persoonlijke ov chipkaarten. het is een heel gedoe maar het werkt wel. heb deze truc zelf ook al eens toegpast. succes.