Ni
door Nienke1990 Nov 25, 2019 om 11:23
Auto & vervoer

APK bij aflevering 2ehands auto, maar wel reparatiekosten APK zelf betalen?

We hebben bij een autodealer een tweedehands auto gekocht en bij de rijklaar kosten zat een APK bij aflevering. Nu worden we gebeld door de dealer die aangeeft dat er bijkomende kosten gemaakt moeten worden voor de APK en dat deze voor onze rekening zijn. Dat vinden wij raar, aangezien we betaald hebben voor het rijklaar maken van de auto! Hoe zit dat?

5832 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2019 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar zijn die reparatiekosten dan wel voor? Als die auto niet goedgekeurd zou zijn voor de APK als die reparatie niet uitgevoerd was, zijn de kosten natuurlijk voor de verkoper, want anders verkoopt hij een auto die niet geschikt is om te rijden.

me
door mein33 - Nov 25, 2019 om 14:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR NIENKE1990 25 NOV We hebben bij een autodealer een tweedehands auto gekocht

Bij een merkdealer gekocht,  of bij 'beun de haas' of z'n broertje ?

Formeel wordt de auto met een geldige APK afgeleverd en dat kan alleen maar als de nodige herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd, anders zou de APK niet mogen worden afgegeven.
M.a.w. de auto moet conform het aankoopcontract met een geldige APK en gerepareerd aan u worden geleverd, zonder bijkomende kosten.

aurora1
door aurora1 - Nov 25, 2019 om 14:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus die handelaar verkocht u een auto die ongeschikt is/was om de weg op te kunnen? U bent nmm ook al gefopt met betalen voor het rijklaar maken van een n.b. tweedehands auto. Ik zou het voor geen cent vertrouwen en de koop dan maar terugdraaien als dat kan (tenzij dit alles vooraf bekend gemaakt was), maar beslist niet voor de reparaties betalen. Wat moet er zoal gerepareerd worden en wat zijn de kosten daarvoor?
Wie weet wat er zoal nog meer aan die auto mankeert. Heeft u geen aankoopkeuring laten doen? Wat is de naam van dat bedrijf/waar zit het bedrijf?
Heeft u de kentekengegevens (RDW) gecontroleerd en het chassisnummer e.d.? https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

panter22
door panter22 - Nov 25, 2019 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een auto gekocht zonder APK? . Of was de APK al verlopen toen je de auto kocht. En kwamen de rijklaar kosten met kosten voor de APK nog bij de verkoopprijs?
Heb je wel een proefrit gemaakt?
Info:
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/auto-kopen-zonder-apk.htm

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2019 om 16:28
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de auto bij een echte dealer van een bekend merk gekocht? En ook, is de dealer die u noemt aangesloten bij de BOVAG, zo ja, dan kunt u met uw klacht hier terecht: https://www.degeschillencommissie.nl/. En zie ook deze https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/juridische-stappen/geschillencommissie-voertuigen  Hoe dan ook kan het nooit zo zijn dat u voor bijkomende kosten m.b.t. APK zou moeten betalen want dat betekend dat de auto niet goedgekeurd zou worden en daarmee sprake zou zijn van verkoop van een ondeugdelijk product. Als ook al door @TIJGER1 in de tweede zin aangegeven.

1paul
door 1paul - Nov 27, 2019 om 11:14
3162 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen en de aankoop annuleren, u heeft een overeenkomst MET APK, dan zijn de kosten voor verkoper...

ev
door evertgd - Nov 27, 2019 om 11:50
41 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij dat die APK-kosten voor de dealer zijn. Afleveren met nieuwe, geldige APK tegen de verkoopprijs is de afspraak, dus daar is geen speld tussen te krijgen.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 27, 2019 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nienke,

Niet accepteren .

Hopelijk staat de auto nog niet op jouw naam.

Dit lijkt op een malafide bedrijf...:-(

Om welk bedrijf gaat het?

Pl
door Plofkip - Nov 27, 2019 om 13:49
1 Antwoorden / Vragen

[edit redactie, bijdrage verwijderd]

panter22
door panter22 Nov 27, 2019 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Waar slaat dat nou weer op. Je bent zelf degene die in de mooie praatjes van een autoverkoper trapt.

fa
door fairman Nov 27, 2019 om 14:21
22 Antwoorden / 3 Vragen

'Marokkanenzaak'    en dat in de Week tegen reacisme.
Waarom laat redactie dit door?

mpbraaksma
door mpbraaksma - Nov 27, 2019 om 18:34
48 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wel raar.  Als een auto koopt met rij klaar maken dan zou je verwachten dat er niet nog eens extra kosten bij komen. Ik zou gelijk mijn twijfels hebben bij de auto en garage want dit is niet gebruikelijk.

L.
door L.c.visser - Nov 28, 2019 om 12:11
6 Antwoorden / Vragen

raar er zit een apkraport bij.
of die apk is al een tijd oud .
dan vind ik het normaal dat de dieler dat vraagt!

lo
door lovewinnie - Nov 29, 2019 om 10:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zit er nog apk op dan kunt u hem zo meenemen. Dan is hij rijklaar . Hooguit wat controle puntjes. U heeft dan auto met apk
Heb het idee dat u een nieuwe apk wilde  en dus opdracht hebt gegeven tot nieuwe apk?? Hij komt hier niet doorheen .

Vind groot verschil of de afspraak is , auto wordt verkocht met apk keuring of auto wordt verkocht met nieuwe apk keuring . En of u de opdracht voor nieuwe apk heeft gegeven of dat bedrijf heeft aangeboden nieuwe apk er op te zetten