fr
door frederique44 Jun 10, 2010 om 08:40
Auto & vervoer

Armani montuur al binnen 18 maanden kapot

In december 2008 hebben we onze zoon een nieuwe bril verscaft van het merk Armani, niet de minste denk ik dan. Nu wil het dat het montuur gebroken is. Terug naar de winkel dus en wat blijkt? Op soldeerwerk zit 2 jaar fabrieksgarantie, maar op metaalbreuk niet. Dwz dat bij metaalbreuk de schuld bij de consument gelegd wordt, terecht of niet.
Want....... misschien ben je wel op je bril gaan zitten? Nu is mijn zoon 19 gaat erg zorgvuldig met zijn bril om en is er zuinig op.
De bril is nu naar de fabriek om bekeken te worden, maar ik voel op mijn klompen al aan hoe de uitslag zal zijn.
Wat kan ik doen als de breuk dus niet onder de fabrieksgarantie valt? Wat is de gemiddelde levensduur van een bril?

462 1 Rapporteer

ma
door marly18 - Jun 10, 2010 om 09:03
27 Antwoorden / 0 Vragen

De winkelier kan zich niet verschuilen achter fabrieksgarantie. Het is de winkel die verplichtingen tegenover u heeft, niet de fabrikant. U heeft recht op een product dat 'voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van had mogen hebben'. Van een bril van Armani mag je redelijkerwijs verwachten dat hij langer meegaat dan 18 maanden. Het is aan te raden om de winkelier schriftelijk te wijzen op zijn wettelijke verplichting om u een deugdelijke bril te leveren.
Levert dat niets op, check dan of de winkelier is aangesloten bij een branchevereniging en/of hij is aangesloten bij de Geschillencommissie Optiek (zie www.degeschillencommissie.nl, klik op Optiek, en zoek bij het tabblad Bedrijvenregister). Aangesloten? Wijs de winkelier er dan op dat u naar de Geschillencommissie stapt als hij heen oplossing biedt. Op de site van de Geschillencommissie staat hoe je een eventuele procedure aanpakt.

Nergens bij aangesloten? Dan heeft u een probleem, want na 18 maanden geldt een zogenoemde omgekeerde bewijslast: u zult moeten aantonen dat uw zoon geen rare dingen met de bril heeft uitgehaald. Dat kan eventueel door de bril aan een andere opticien of grote brillenfabrikant voor te leggen.

Als de winkelier ECHT niet met een oplossing wil komen, vertel de winkelier dan dat u in elk geval nooit meer iets bij hem aanschaft, nog geen brillendoekje, en start een consumentenoffensief (en laat de winkel dat weten dat weten): al uw vrienden, kennissen en familie vertellen wat de winkel u heeft geflikt, op internet bloggen of Twitteren of forums bestoken, enzovoort.

Succes!