gi
door gippy67 Oct 10, 2011 om 23:10
Auto & vervoer

Art 17?

Hallo Allemaal,
Ik vraag mij af of ik nog iets kan ondernemen vanwege een auto van 2004 een peugeot 307sw.Deze hebben wij in mei bij een bovag aangesloten bedrijf gekocht.En was gekeurt in mei.Nu konden wij hem meenemen voor 4550 euro met een inruil voor onze oude auto van 500 euro dus eigenlijk een totaal bedrag van 4950 euro zonder garantie anders moesten wij daar voor betalen.Nu blijkt eerst de accu te oud te zijn(daar had ik duidelijk navraag na gedaan) Na 4 maanden viel de hele uitlaat eronder vandaan(ook duidelijk na gevraagd) Met die reparatie waren ze coulant en hoefden we 100 euro te betalen.Maar nu is ie door de hele koppelingsplaat heen? Is normaal bij zo`n oude auto??? zegt men en kost dit ons 600 tot 1000 euro?Is dit normaal of kan ik mij wenden tot art 17 in het bwb? Heeft iemand een idee?

OO ben dus helemaal blut en weet het niet meer.Dacht we kopen een goede auto om net als ons oude nog 7 jaar mee te kunnen.

Help wie weet dit.

2417 16 Rapporteer

robtien
door robtien - Oct 11, 2011 om 10:13
269 Antwoorden / 10 Vragen

zoveel gebreken en zo oud is die auto nog eens niet ik ken vele auto's die ouder zijn en nog beter zijn. wat u moet doen een brief sturen. en proberen te beroepen op artkil 17 van het burgelijk wetboek.

vladja
door vladja - Oct 11, 2011 om 10:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=robtien schreef op dinsdag 11 okt 2011, 10:13]zoveel gebreken en zo oud is die auto nog eens niet ik ken vele auto's die ouder zijn en nog beter zijn. wat u moet doen een brief sturen. en proberen te beroepen op artkil 17 van het burgelijk wetboek.

Art. 17. Maar er zijn meerdere burgerlijke wetboeken, dus over welk burgerlijk wetboek heb je het? Of is elk art. 17 van toepassing?

Vladja

ed
door edwin169 - Oct 11, 2011 om 10:33
32 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft zelf ook een onderzoeksplicht. Wat mij opvalt, is dat u heel veel heeft gevraagd maar heeft nagelaten zelf fysiek een controle uit te voeren. U had ook een aankoopkeuring kunnen laten uitvoeren. Neemt niet weg dat dit een hele vervelende situatie voor u is.

ed
door edwin169 - Oct 11, 2011 om 10:35
32 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja

Waarschijnlijk doelt men op BW 7 artikel 17

stacey
door stacey - Oct 11, 2011 om 10:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edwin169 schreef op dinsdag 11 okt 2011, 10:35]

Waarschijnlijk doelt men op BW 7 artikel 17

Klopt.
Maar als vraagsteller zelf heeft verzuimd iets Daadwerkelijk te onderzoeken sta je niet sterk, je moet een aankoopkeuring laten doen, dan waren deze problemen boven water gekomen en had je af kunnen zien van aankoop of prijs omlaag/reparatie kunnen regelen.

Alleen maar vragen `is hij echt goed` en iemand verder maar op z`n blauwe ogen vertrouwen werkt dus niet...........dan kun je achteraf niet aankomen met dat het niet is wat je had verwacht/je verteld was.
Het betreft hier niet bepaald verborgen gebreken, met keuring was het zo vastgesteld en wellicht nog meer wat je straks nog te wachten staat als je pech hebt............

lottesanne
door lottesanne - Oct 11, 2011 om 10:46
438 Antwoorden / 47 Vragen

Bij een auto van 7 jaar oud met hééél veel kilometers op de teller kunnen inderdaad de koppelingsplaten versleten zijn. En had je bij een Bovag garage gekocht, had je wel een half jaar garantie. Maar je kiest er zelf voor om geen garantie bij te kopen.

vladja
door vladja - Oct 11, 2011 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Artikel 17

1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Maar ook:

5. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.

Een oude accu, die zorgt dat de auto gestart kan worden, voldoet aan de eisen, die je er aan mag stellen. Een uitlaat, die na 4 maanden eraf valt, heeft al die maanden gefunctioneerd als uitlaat en voldeed aan de functie op het moment van aankoop. In de vervanging is daarin nog tegemoet gekomen.

Maar nu - minstens 4 maanden later - moeten koppelingsplaten vervangen worden. Die koppelingsplaten hebben nog 4 maanden na aankoop (product moet voldoen aan de verwachtingen) hun werk gedaan.

Je koopt een gebruikte auto, dus moet je slijtage aan onderdelen accepteren en na enige tijd gaan die dan stuk en moeten vervangen worden. Ook onderdelen, waarvan je zelf het niet zo snel zou verwachten. Dat is het risico dat je bewust accepteert bij het aankopen van een tweedehands exemplaar. Daarom zijn er aankoopkeuringen en daar slaat van art. 17 lid 5 op.

Een APK-keuring zegt alleen iets of de staat van de auto voor veilig deelname aan het verkeer. Dus remmen, stuurinrichting, verlichting, carrosserie (o.a.kokerbalken) etc. en niets over de slijtage/vervanging van onderdelen, die daar niets mee te maken hebben.

Een beroep op art. 17 wordt door de rechter van tafel geveegd en je blijft zitten met de proceskosten (reken op ca.€ 500,--).

En mooie verhalen over oude autootjes, die het nog prima doen, is alleen maar extra zout in de wond wrijven. Een uiterst onaangename Tante Betje kletsverhaal-reactie, waar je uiteraard niet op zit te wachten.

En een volslagen ongegrond juridisch niet onderbouwd advies om een beroep te doen op art. 17 gaat je alleen maar een hoop geld kosten, die je beter aan de reparatie kan besteden.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 11, 2011 om 15:07
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lottesanne schreef op dinsdag 11 okt 2011, 10:46]Bij een auto van 7 jaar oud met hééél veel kilometers op de teller kunnen inderdaad de koppelingsplaten versleten zijn. En had je bij een Bovag garage gekocht, had je wel een half jaar garantie. Maar je kiest er zelf voor om geen garantie bij te kopen.

Dit is wat ts in de openingspost schrijft:

Deze hebben wij in mei bij een bovag aangesloten bedrijf gekocht

valerius-2
door valerius-2 - Oct 11, 2011 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je kan hier geen verhaal ophalen u heeft de garantie afgekocht wat nu niet zo handig, dan had u eerst een keuring aan moeten vragen dan had u geweten wat u kocht. Als u eens verder kijk op de forums ben t u niet de eerste die ze beet hebbe.

gi
door gippy67 - Oct 11, 2011 om 23:22
6 Antwoorden / 3 Vragen

Dank jullie voor het reageren.Ik begrijp dus dat art 17 weinig uithaalt.Maar wat ik na wat lezen ook begrepen heb is dat als je bovag garantie krijgt je ook nog op moet letten want onder de 4500 geld maar een beperkte garantie.
Dus dat is ook opletten .Wou dat ik dat allemaal eerder geweten had.Maar ja.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik besodemieterd ben bij een bovag garage .Dus volgens mij stelt dat niet veel voor.(een auro gekocht die een ton teruggedraaid was) ja dat kon toen nog makkelijk,maar het was een eend dus maakte dat niet zoveel uit.hahaha .
Maar goed in ieder geval een goede les geleerd en volgende keer dus of lekker goedkoop bij een particulier,weet je in ieder geval dat je geen garantie hebt of een keuring vooraf.
O ja hij word dus gemaakt nu voor 500 euro aan een kapotte auto heb je ook niks.
En dan maar kijken wat we doen,je vertrouwd de auto niet meer eigenlijk.

Groet Gippy

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 11:12
1712 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 11 okt 2011, 15:12]Druif, we zitten hier niet om warme en gezellige antwoorden te geven! We zitten hier om aan vragenstellers zoveel mogelijk bruikbare, zinnige, correcte antwoorden te geven waar hij/zij dan ook daadwerkelijk wat aan heeft.

Op libelle, margriet enz. enz. fora kun je terecht voor gezellige, warme babbels.[quote=birdies schreef op dinsdag 11 okt 2011, 15:12]Druif, we zitten hier niet om warme en gezellige antwoorden te geven! We zitten hier om aan vragenstellers zoveel mogelijk bruikbare, zinnige, correcte antwoorden te geven waar hij/zij dan ook daadwerkelijk wat aan heeft.

Op libelle, margriet enz. enz. fora kun je terecht voor gezellige, warme babbels.

Maar Birdies, het er hoeft toch niet steeds op zo'n minachtende toon gesproken te worden als iemands zich wat eenvoudiger uitdrukt. Bij mijn weten hoef je geen examen te doen om hier in te stappen. Er is ook niet aangegeven dat men aan de wensen van bepaald antwoorders moet voldoen. Bij Microsoft bv kom ik deze onbeleefdheid nooit tegen. Daar werken ook geen mensen die hun jeugdfrustarties op klanten uitleven door zoals Vladja verslaafd te zIjn aan opsommingen van fouten die waarschijnlijk eigenlijk heftig is zijn leven hebben plaatsgevonden. Ik heb in de meeste bedrijven zeer aangename gesprekken en men schaamt zich niet om gewoon te zijn. Het hoeft toch niet allemaal zo imposant. Niet iedereen is hetzelfde. Ik had erop gerekend dat "gezellig" op een innerlijke confrontatie zou stoten. Men verraadt zich systematisch.

tdehond
door tdehond - Oct 12, 2011 om 11:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@druifje,

weer een OT bijdrage.

vladja
door vladja - Oct 12, 2011 om 11:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Druif,

Daar werken ook geen mensen die hun jeugdfrustarties op klanten uitleven door zoals Vladja verslaafd te zIjn aan opsommingen van fouten die waarschijnlijk eigenlijk heftig is zijn leven hebben plaatsgevonden. .

Weer Off Topic geleuter met uit de lucht gegrepen oordeel over iemands geestelijke bagage en welzijn, die je totaal niet kent. Aangezien dit tussen jouw oren vandaan komt / bedacht is / in jouw hersens zit, ligt het voor de hand, dat JIJ er bekend mee bent. Hoe kom je er anders op.

Het is duidelijk dat je geleuter hier niet welkom is, beperk je dan tot "de meeste bedrijven" - waarmee je - "zeer aangename gesprekken" - kunt voeren - "en men schaamt zich niet om gewoon te zijn."

Jij hebt dan alleen nog plezier en wij zijn verlost van de tenenkrommende chats.

Vladja

grindweg
door grindweg - Oct 12, 2011 om 19:55
2308 Antwoorden / 28 Vragen

kijk voor garantie op de bovag site en het werkt dus alleen bij een aangesloten bovag bedrijf.
een aankoop keuring is voor iedereen aan te raden.
een goede monteur mee nemen is ook mogelijk natuurlijk.
als er op de factuur staat geen bovag garantie of bovag garantie uitgesloten dan heeft u dat niet.
staat er niets op de factuur en de auto is 4500 euro of meer dan heeft u wel bovag garantie.
dan contact opnemen met de bovag geschillen commissie.

cy
door cywol - Oct 15, 2011 om 03:17
34 Antwoorden / 3 Vragen

Jemig hee, wat betekend "zonder garantie"???

En de uitspraken "duidelijk naar gevraagd'??? je koopt willens en wetens een auto zonder garantie omdat het anders meer zou kosten, nou weet je ook waarom die garantie geld kost.

lottesanne
door lottesanne - Oct 15, 2011 om 15:39
438 Antwoorden / 47 Vragen

Cywol geeft de meest zinnige reactie.