Auto gekocht bij dealer
Ik heb een vraag aan jullie, ik zit met het volgende grote dilemma.
Wij hebben een auto aangekocht bij een erkende dealer in Nederland met 6 maanden Bovag garantie.
Auto komt uit 2018 had een KM stand op het moment van kopen van 20.000+/-
Auto koste +/- 50.000 euro bij aanschaf. Bijna 2 weken na dato komen we er nu achter dat de auto aan de passagiers zijde flinke schade heeft gehad en de gehele auto opnieuw gespoten is geweest.
De cilinderkop is vervangen bij 12.000 km wel onder coulance van de fabrieks garantie maar geen prettig geweten omdat dit een ingrijpende reparatie is geweest die als erg lastig word ervaren, demontage van diverse onderdelen bij de motor en motor.
Wij kwamen erachter doordat er een ander mankement tevoorschijn kwam en dat mocht gerepareerd worden door de desbetreffende garage, bij de dealer in de buurt. Er is nu dus een keuring gedaan en dit is de geschiedenis en het heden. Er is bij de aankoop niet verteld dat er schade aan de auto is geweest of de grote ingreep betreft het onderdeel dat vervangen is aan de auto.
Heb ik als consument nu nog recht om de koop ongedaan te maken? Na deze schrikbarende berichten van de garage.
Ik hoor graag van jullie.
Topantwoord
Een aankoopkeuring hoort men vooraf te doen. Dat de cilinderkop is vervangen is geen reden tot annulering, schade kan. Maar je hebt schade en schade. De wet is heel helder, u hebt een onderzoeksplicht en de verkoper een meldingsplicht van wat hij weet. Weet de verkoper niets van de auto, dan kan er dus ook niets verteld worden. Vreemd is wel dat de hele auto gespoten is als alleen de passagierszijde schade heeft gehad.
Is de auto een importauto of had de auto een duplicaatcode?
De Auto is ingevoerd.
De auto is daarna naar een particulier gegaan, en vervolgens bij de huidige dealer Terrecht gekomen.
Geen duplicaat code.
Geachte Auto33333,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Om welk merk en type auto gaat het?
Vijftig duizend euro is veel geld voor een 2e handse auto.....
U heeft 6 maanden BOVAG garantie: dit geeft u rechten.
Is de garage een erkende merk dealer?
Wist u bij aankoop, dat het om een geïmporteerde auto ging?
Zat er een afgestempeld serviceboekje bij de auto?
Ik raad u aan om contact op te nemen met de BOVAG voor advies.
Doet het er toe wat voor auto het is?
Geachte Pino,
Het doet er zeker wat toe wat voor auto het is...... € 50 000,- is veel geld voor een opgelapte schade import auto......
Van belang is ook of TS van tevoren wist, dat het om een import auto ging.....
Dit is makkelijk te zien als je het kenteken intoetst bij "Kentekencheck".
Doet er inderdaad toe. Als het een auto is die normaal duurder is dan 50k zouden alarmbellen af moeten gaan.
Dankjewel voor de reacties.
Zal morgen ook nog enigzins kijken of de Bovag iets kan betekenen hierin.
Maar die reviews die je over de Bovag leest geven ook niet al te veel hoop dat ze opkomen voor de consument.
Fijne avond iedereen.
BOVAG is een organisatie van autobedrijven. Geen consumentenorganisatie.
Als de reparatie aan de motor vakkundig is uitgevoerd. Als de schade aan de auto op juiste gerepareerd is heeft u m.i. geen grond voor ontbinding vn de koopovereenkomst. U heeft garantie op de auto gekregen dus de verkioper is ook van mening dat de auto in orde is.
Alleen als u kunt aantonen dat de verkoper bewust zaken heeft verzwegen die van invloed zouden zijn op de keuze om te kopen zou u wellicht een punt kunnen hebben. U moet dan bewustheid wel kunnen aantonen en dat is erg lastig. Overleg met een advocaat.
Ik denk dat het nalaten van de aankoopkeuring een min is. Als de verkoper, dealer er zich niet bewust van is geweest (?) en door coulance ? van fabrieks garantie gemaakt is, lijkt me dit werkelijk iets voor Wordt u al geholpen, door Mr Frank Visser. Of mr Groos. Telefoon, lijkt mij het gemakkelijkst: 020-2442440. Succes. Alleen, denk ik, ook geduld. Maar hoe sneller gebeld hoe sneller een antwoord.
Als ik € 50.000 voor een tweedehands auto zou uitgeven, dan besteedde ik toch echt wel een paar honderd euro aan een keuring. Zeker bij een import auto.
Het verhaal wordt steeds wat duidelijker. Particulier importeert een schadebak, knapt die op en verkoopt die weer. En daarbij komen de bekende vraagtekens weer naar voren toe.
*De auto heeft 10k per jaar gelopen. Iets dat, vreemd genoeg, heel veel importauto's hebben;
*De auto is particulier ingevoerd en al weer heel snel zakelijk doorverkocht. Waarom?
*Is de auto als schade auto ingevoerd, of had een particulier hier geld teveel?
Ik ben bang dat het een enorme kat in de zak is.
Bedankt iedereen voor de reacties , wij zijn er in goed overleg uitgekomen.
Topic kan gesloten worden.
Zou u willen delen wat de oplossing was?
Als je in Duitsland een schade bak kocht....
Het mag...
En inruilen is toegestaan, een Porsche voor Ferrari of zo?
Dan is €50.000,- voor een 911 of leuke Ferrari juist verdacht voordelig....
Zonder info kunnen we niets.
En ja, motor schade hersteld mag... fabrieksfouten komen nu eenmaal ook voor.
En als het een snellere is vind ik schade ook nogmaal, vele denken dat ze kunnen rijden, zonde van die bomen!
En als een Bovag bedrijf nu voertuig terug neemt, ze willen blijkbaar hun goede naam niet kwijt.
Gelukkig hier nog niet genoemd...... kan jarenlange omzet verlies namelijk opleveren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer