Au
door Auto33333 Apr 19, 2021 om 22:06
Auto & vervoer

Auto gekocht bij dealer

Ik heb een vraag aan jullie, ik zit met het volgende grote dilemma.

Wij hebben een auto aangekocht bij een erkende dealer in Nederland met 6 maanden Bovag garantie.

Auto komt uit 2018 had een KM stand op het moment van kopen van 20.000+/-

Auto koste +/- 50.000 euro bij aanschaf. Bijna 2 weken na dato komen we er nu achter dat de auto aan de passagiers zijde flinke schade heeft gehad en de gehele auto opnieuw gespoten is geweest.
De cilinderkop is vervangen bij 12.000 km wel onder coulance van de fabrieks garantie maar geen prettig geweten omdat dit een ingrijpende reparatie is geweest die als erg lastig word ervaren, demontage van diverse onderdelen bij de motor en motor.

Wij kwamen erachter doordat er een ander mankement tevoorschijn kwam en dat mocht gerepareerd worden door de desbetreffende garage, bij de dealer in de buurt. Er is nu dus een keuring gedaan en dit is de geschiedenis en het heden. Er is bij de aankoop niet verteld dat er schade aan de auto is geweest of de grote ingreep betreft het onderdeel dat vervangen is aan de auto.

Heb ik als consument nu nog recht om de koop ongedaan te maken? Na deze schrikbarende berichten van de garage.
Ik hoor graag van jullie.

3519 12 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Apr 19, 2021 om 22:17
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Een aankoopkeuring hoort men vooraf te doen. Dat de cilinderkop is vervangen is geen reden tot annulering, schade kan. Maar je hebt schade en schade. De wet is heel helder, u hebt een onderzoeksplicht en de verkoper een meldingsplicht van wat hij weet. Weet de verkoper niets van de auto, dan kan er dus ook niets verteld worden. Vreemd is wel dat de hele auto gespoten is als alleen de passagierszijde schade heeft gehad.
Is de auto een importauto of had de auto een duplicaatcode?

Au
door Auto33333 - Apr 19, 2021 om 22:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

De Auto is ingevoerd.

De auto is daarna naar een particulier gegaan, en vervolgens bij de huidige dealer Terrecht gekomen.

Geen duplicaat code.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 19, 2021 om 22:40
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Auto33333,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk merk en type auto gaat het?

Vijftig duizend euro is veel geld voor een 2e handse auto.....

U heeft 6 maanden BOVAG garantie: dit geeft u rechten.

Is de garage een erkende merk dealer?

Wist u bij aankoop, dat het om een geïmporteerde auto ging?

Zat er een afgestempeld serviceboekje bij de auto?

Ik raad u aan om contact op te nemen met de BOVAG voor advies.

pino123
door pino123 Apr 20, 2021 om 09:03
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Doet het er toe wat voor auto het is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 20, 2021 om 10:28
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Het doet er zeker wat toe wat voor auto het is...... € 50 000,-  is veel geld voor een opgelapte schade import auto......

Van belang is ook of TS van tevoren wist, dat het om een import auto ging.....

Dit is makkelijk te zien als je het kenteken intoetst bij "Kentekencheck".

rj
door rjw Apr 20, 2021 om 10:53
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Doet er inderdaad toe. Als het een auto is die normaal duurder is dan 50k zouden alarmbellen af moeten gaan.

Au
door Auto33333 - Apr 19, 2021 om 22:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de reacties.

Zal morgen ook nog enigzins kijken of de Bovag iets kan betekenen hierin.

Maar die reviews die je over de Bovag leest geven ook niet al te veel hoop dat ze opkomen voor de consument.

Fijne avond iedereen.

rj
door rjw Apr 20, 2021 om 10:54
3294 Antwoorden / 5 Vragen

BOVAG is een organisatie van autobedrijven. Geen consumentenorganisatie.

sw
door swat1500 - Apr 19, 2021 om 22:56
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Als de reparatie aan de motor vakkundig is uitgevoerd. Als de schade aan de auto op juiste gerepareerd is heeft u m.i. geen grond voor ontbinding vn de koopovereenkomst. U heeft garantie op de auto gekregen dus de verkioper is ook van mening dat de auto in orde is.
Alleen als u kunt aantonen dat de verkoper bewust zaken heeft verzwegen die van invloed zouden zijn op de keuze om te kopen zou u wellicht een punt kunnen hebben. U moet dan bewustheid wel kunnen aantonen en dat is erg lastig. Overleg met een advocaat.

tenormin
door tenormin - Apr 19, 2021 om 22:56
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat het nalaten van de aankoopkeuring een min is. Als de verkoper, dealer er zich niet bewust van is geweest (?) en door coulance ? van fabrieks garantie gemaakt is, lijkt me dit werkelijk iets voor Wordt u al geholpen, door Mr Frank Visser. Of mr Groos. Telefoon, lijkt mij het gemakkelijkst: 020-2442440. Succes. Alleen, denk ik, ook geduld. Maar hoe sneller gebeld hoe sneller een antwoord.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2021 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik € 50.000 voor een tweedehands auto zou uitgeven, dan besteedde ik toch echt wel een paar honderd euro aan een keuring. Zeker bij een import auto.

ne
door neodutchio - Apr 20, 2021 om 08:16
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het verhaal wordt steeds wat duidelijker. Particulier importeert een schadebak, knapt die op en verkoopt die weer. En daarbij komen de bekende vraagtekens weer naar voren toe.
*De auto heeft 10k per jaar gelopen. Iets dat, vreemd genoeg, heel veel importauto's hebben;
*De auto is particulier ingevoerd en al weer heel snel zakelijk doorverkocht. Waarom?
*Is de auto als schade auto ingevoerd, of had een particulier hier geld teveel?

Ik ben bang dat het een enorme kat in de zak is.

Au
door Auto33333 - Apr 20, 2021 om 19:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt iedereen voor de reacties , wij zijn er in goed overleg uitgekomen.

Topic kan gesloten worden.

Ho
door Hommer Apr 20, 2021 om 19:40
30 Antwoorden / Vragen

Zou u willen delen wat de oplossing was?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 20, 2021 om 22:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je in Duitsland een schade bak kocht....
Het mag...

En inruilen is toegestaan, een  Porsche voor Ferrari of zo?
Dan is  €50.000,-  voor een 911 of  leuke Ferrari juist verdacht voordelig....

Zonder info kunnen we niets.
En ja, motor schade hersteld mag... fabrieksfouten komen nu eenmaal ook voor.

En als het een snellere is  vind ik schade ook nogmaal, vele denken dat ze kunnen rijden,  zonde van die bomen!
En als een Bovag bedrijf   nu  voertuig terug neemt, ze willen blijkbaar hun goede naam niet kwijt.
Gelukkig hier nog niet genoemd...... kan jarenlange omzet verlies namelijk opleveren.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2021 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U meldt dat u er goed uitgekomen bent.
Kunt u vertellen hoe?
Tenslotte hebben we ons allemaal voor u ingespannen om een oplossing te bedenken.
Heeft u informatie op internet dmv het kenteken opgevraagd? De geschiedenis van de auto, aantal voormalige eigenaars etc.?