BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 18:58
Auto & vervoer

Auto motor gekocht uit Duitsland, maar niet geleverd zoals advertentie.

Hallo, allemaal.

Alle eerst ik heb veel gebruikt gemaakt van jullie mooie website.
Toch eindelijk lid geworden, nu ik zelf niet meer kan uitkomen en met de opgezochte oplossingen.

Op 26 sepmtember had ik een  motor gekocht voor mijn auto via Ebay kleinanzeigen.
Op de advertentie ziet het goed uit en na wat vragen had ik het gekocht.

Ongeveer twee weken later kreeg ik pas de motor, terwijl hij zei max. 8 dagen.

Thuis uitgepakt blijkt de  motor helemaal niet hetzelfde te zijn wat ik op de foto's zag..
De oude advertentie heeft verkoper aangemerkt als verkocht en dezelfde advertentie heeft verkoper weer opnieuw geplaatst.

Ik schreef betreffende verkoper mail, na veel en een weer zonder dat  verkoper mijn vragen beantwoord.
Schreef verkoper dit als laatste:

Hallo

wir bitten um genaue beschreibung was passt Ihnen nicht außer die aussehen vond er Motor

MfG

Ik ga vanuit de omschrijving  van advertentie en foto's dat is wat ik koop.
Nu ben ik even radeloos wat ik doen.
Verkoper blijft mij  vragen negeren en schrijf standaard antwoorden waar niets aan hebt.

Nieuwe advertentie:
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/motor-3-0-m54b30-bmw-e46-e39-e60-2xvanos-86tkm-komplett-swap-/2240119676-223-3534

Verkoper:
https://www.google.com/search?q=motor+centrum+berlin&oq=motor+centrum+berlin&aqs=chrome.0.0i355i512j46i175i199i512j0i512l2j0i22i30l4.992j0j9&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#wptab=s:H4sIAAAAAAAAAONgVuLVT9c3NMwyNCg2TrPMfcRowS3w8sc9YSn9SWtOXmPU5OIKzsgvd80rySypFJLmYoOyBKX4uVB18uxi4vfJT07MCcjPDEoty0wtL17EqpibX5JfpJCcmldSVJqrkJRalJOZp5Cem5ShUARRAwBxu8XhggAAAA

Dank je wel voor het meedenken.

6493 22 Rapporteer

BM
door BMW325TI - Oct 19, 2022 om 19:03
7 Antwoorden / 3 Vragen

En de verkoper: verkoper

Topantwoord

sira
door sira - Oct 19, 2022 om 19:11
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Ik doe nooit iets met eBay.
Misschien kan eBay voor u bemiddelen? Lees de voorwaardem eens door.

Aanvulling: hoe heeft u betaald? Met creditcard? Kunt of mag u de motor terugsturen?

ju
door juliomariner Oct 19, 2022 om 20:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ebay kleinanzeigen is niet de veiling site ebay. Kleinanzeigen is te vergelijken met marktplaats

sira
door sira Oct 19, 2022 om 20:24
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Dus dan heb je daar niets aan.
Ik zou trouwens huiverig zijn om een motor ongezien in het buitenland te kopen.

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 20:47
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor jullie hulp.

Idd jullie hebben gelijk
Ik was ook huiverig, ik dacht z'n groot bedrijf mag toch wel wat betrouwbaar zijn. Maar gezuen reviews op Google ....niet dus.

sira
door sira Oct 19, 2022 om 21:00
2357 Antwoorden / 24 Vragen

In de jaren '80 geleerd van een goede vriend (automonteur): alles wat naar olie stinkt, stinkt.

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 21:13
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je voor je tip.
Je hebt helemaal gelijk motor stinkt idd , veel dingen kapot en echt niet 86 duizend kilometerstand.

Ook had in zijn advertentie staan 66 duizen kilometer toen weer verandered naar 86.
Kreeg geen antwoord toen ik dat vroeg.

sira
door sira Oct 19, 2022 om 21:21
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Hij bedoelde er mee dat je garagebedrijven, autohandelaren, autoverkopers en verkopers van aanverwante producten nooit zonder meer op hun blauwe ogen moet vertrouwen.

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 21:53
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dankje voor je uitleg.

Idd heb tot nu toe nog niet echt veel geluk met gehad met auto's laten repareren of kopen van gebruikte onderdelen. Weer wat geleerd, dank je wel.

BM
door BMW325TI - Oct 19, 2022 om 19:15
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Nee helaas heb ik het gekocht met overschrijving.
Verder zit bij de motor geen startmotor erbij en paar dingen zijn ook stuk.
Ik had verkoper nog gevraagd wat erbij zit bij complete motor, dus ook startmotor.

Als ik terug stuur dan is het toch op hun kosten?
Aangezien het niet mijn fout is.

Mijn eis in de emails ; de motor leveren zoals foto's of geld terug.
En niet de juiste ophalen.

Topantwoord

getty
door getty - Oct 19, 2022 om 19:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Particulier of bij een bedrijf gekocht?

Mijn advies: contact eBay zelf

BM
door BMW325TI - Oct 19, 2022 om 19:19
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dankje wel voor je reactie.

Het is een bedrijf.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Oct 19, 2022 om 19:20
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Zo te zien gaat het om een professionele verkoper wat inhoud dat u gewoon herroepingsrecht heeft. Het ECC kan hier wellicht meer voor u betekenen.

Als u de verkoper gevraagd heeft of alles erbij zit, wil niet zeggen dat de startmotor er ook bij zit. Dan kan om een simpele verwarring en verwachting gaan.

BM
door BMW325TI - Oct 19, 2022 om 19:23
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Dit is wat hij schreef:

Guten Tag,

Motor Unkomplett bedeutet:

-

Motorblock,
-

Ölwanne,
-

Zylinderkopf,
-

Ventildeckel,

Motor Komplett bedeutet:

-

Motor Unkomplett,
-

Einspritzsystem, (wenn es eine Version mit Düsen ist)
-

Turbolader, (wenn es eine Version mit Turbolader ist)
-

Ansaugbrücke,
-

Lichtmaschine,
-

Anlasser,
-

Klimakompressor (wenn es eine Version mit Klimakompressor ist)

MfG

ju
door juliomariner Oct 19, 2022 om 20:19
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U had hem komplett gekocht, dan zit de startmotor (anlasser) er bij.
U kunt dan dus het motorblok terugsturen (gratis volgens de advertentie) want niet geleverd volgens omschrijving

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 20:43
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Jammer dat mijn duits in optimaal is om verkoper om mijn rechten volledig uit te spreken.

Ik ga hem vragen voor gratis terugzending.

Dank je wel.

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 20:51
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dankje wel voor je reactie.

Zending was trouwens niet gratis ik moest 300 euro betalen. Dus terugzending zal dan ook niet gratis zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 19, 2022 om 20:27
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bmw325ti ,

Neem eens contact op met ECC , klik op de rode regel en scroll helemaal naar beneden .

https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op

BM
door BMW325TI - Oct 19, 2022 om 20:41
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Dank je wel voor jullie gewaarde moeite.

BM
door BMW325TI Oct 20, 2022 om 21:04
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nadat ik zei ik geef u een gelegenheid binnen week met oplossing te komen.
Anders vraag ik rechtsbijstand om hulp.
Kreeg ik vandaag de volgende antwoord:

Alles klar, wir werden den Motor von Ihnen abholen

mfg

BM
door BMW325TI Oct 25, 2022 om 17:08
7 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas nog niet helemaal geluk.
Zei ik u kunt  aankomende vrijdag ophalen.
Zeggen nee we willen zo snel mogelijk ophalen , dus maandag of dinsdag.
Raadt het eens, komen ze niet...twee dagen verlof voor niets.

Nu krijg ik ineens antwoord, u krijgt nog preciezer datum....

marita5
door marita5 Oct 25, 2022 om 17:22
11528 Antwoorden / 15 Vragen
BM
door BMW325TI Oct 26, 2022 om 20:09
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Ik  geef verkoper nog eens kans, niet zoveer geduld. Maar meer vertrouwen erin is op.

Dan neem ik zeker contact op met ECC. Met oprecht een waarderig naar ECC.

BM
door BMW325TI Dec 12, 2022 om 09:46
7 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry voor late reactie.
I.v.m. werk cursus helemaal vergeten update te geven.

Na drie ophaal mislukkingen en veel vrije dagen. Endelijk opgehaald, moest zelf met een vriend de motor in de bus tillen.

Na wat mails vroegen ze pas wat is uw bankgevens. Het is nu 28 dagen verder. na de ophaal actie.

Wacht nog week...

BM
door BMW325TI Dec 28, 2022 om 09:24
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nadat ik zei ik geef u nog een week, reageerde ze ziet op mijn antwoord.

Ze zeiden boekhoudster is lange tijd ziek..dus kan nog heel lang duren.

Na lange tijd wachteb had ik genoeg van.
Ik zei: ben zeer eerlijk geen negatieve Google feedback gegeven en geen onkosten van garage gevraagd.

Ze hebben hiermee blijkbaar slechte ervaringen mee ( van de reviews gelezen).

Gelijk op dezelfde dag nog geld terug geboekt en twee dagen later had ik het binnen.

Ik wil jullie nog bedanken voor jullie super hulp. Dank je wel en graag weer!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2022 om 20:48
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, als u reageert op een reactie, doe dat dan via het reageer blokje, rechts ondeer. Nu lijkt het alsof u steeds een nieuwe vraag stelt.
Ten tweede, wij zijn vrijilligers van dit forum en mogelijk geen lid van  BNNVARA.

Dan ook als antwoord: u heeft een probleem met een verkoper in Duitsland en dat betekent dat u mogelijk dient te procederen naar Duits recht dat eveneens als het onze is gebaseerd opde EU regelgeving en geef ik u ook de verwijzing: - Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/
  Heeft u een rechtsbijstands verzekering, schakel die dan in.  Houd er rekening mee dat het halen van uw recht in ieder geval de nodige moeite kan kosten en ook geld terwijl het resultaat mogelijk en helaas ongewis is. Tenzij u kans ziet om naar Duits recht de verkoper in gebreke te stellen en naleving te vorderen en dan ook nog daar succes mee te hebben. Dit kan u mogelijk van dienst zijn: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/wettelijke-garantieaanspraken-volgens-het-duitse-kooprecht/

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 20:54
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je bericht.

Ja ik ben van bewust dat jullie vrijwilligers zijn.

Ik heb rechtsbijstand jammer alleen basispakket van Centraal Achmea.

Dus heb ik nog niets aan.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 19, 2022 om 21:53
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte BMW325ti,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u een eigen bedrijf?

Bent u zelf automonteur?

Heeft u eerder auto-onderdelen besteld in Duitsland ?

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 22:03
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je antwoord.

Nee ik heb geen bedrijf, ik ben geen automonteur.
Al ben ik zelf wel handig met allerlei dingen o.a. auto repareren ( zelf geleerd na velen slechte ervaringen door laten doen).

Ja ik heb eerder auto onderdelen gekocht uit Duistland, maar dan alleen nieuwe via shops. En twee keer toe kleine gebruikte spul via ebay kleinanzeigen.
Aangezien nieuwe motor niet meer te koop is, moest ik wel op zoek naar gebruikte.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 19, 2022 om 22:06
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Ik raad u aan om zelf de motor terug te brengen naar Duitsland.

Met 2e handse auto -onderdelen moet je altijd goed uitkijken en het beste is ze zelf op te halen.

BM
door BMW325TI Oct 19, 2022 om 22:20
7 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je advies.

Het is in Berlijn.... anders had ik gelijk opgehaald.
Ik wacht nog af wat je verkoper  zegt over mij  vraag motor terug en geld terug.

Ben eerlijk,  dus tijd gun hem wel.
Ik snap niet dat men zo kan ondernemen.....

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 20, 2022 om 03:43
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte BMW325TI,

Heeft u wel eens gebruik gemaakt van "onderdelenlijn"?

Klik op de volgende link:

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen/aanvraag/plaatsen/

BM
door BMW325TI Oct 20, 2022 om 07:52
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor tip.

Ik heb og nooit gebruik van betreffende website. Dank je wel.

Topantwoord

BartvanE
door BartvanE - Oct 20, 2022 om 07:04
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, lastig hoor. Je geeft aan dat je gevraagd hebt of de motor compleet is, dus ook met startmotor.

Heb je specifiek gevraagd of de startmotor er ook bij zit of die aanname gedaan omdat de motor compleet zou zijn?

Ik werk zelf al ruim 15 jaar in de autobranche en een complete motor is een ruim begrip in autoland waar veel onderlinge verschillen in kunnen zitten. Compleet betekent voor de een, het draaiende deel (dus onderblok, kop, kleppendeksel etc) maar zonder distributie, waterpomp en soms zelfs ex inspuiting.

Als je niet heel specifiek gevraagd hebt of bepaalde aanbouwdelen (want een startmotor is een aanbouwdelen) op de motor zitten maak je denk ik geen enkele kans.

Verder zeg je dat er dingen kapot zijn, is dit transport schade? Zichtbare schade? Zijn er foto's heb je die gedeeld, welke reactie kreeg je hier op? De verkoper heeft aan dat een complete motor bij hun betekent het blok zelf met cilinderkop, inspuiting en eventueel turbo indien van toepassing die verwachting zou ik zelf ook hebben bij een complete motor, de startmotor zou ik dan zeker niet verwachten.

BM
door BMW325TI Oct 20, 2022 om 07:51
7 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Compleet betekent daar met aanbouwdelen, dus met inlaat, inspuiting etc.

Na inspectie van pakket.
Eerste wat ik deed was fotos gestuurd, dat totaal werd genegeerd. Na velen mail vroegen ze om fotos.

In mijn mail voor aankoop vroeg ik of men meer fotos had, antwoord: nee.

Bij koop ga k vanuit advertentie, omschrijving en fotos.

Of het duidelijk moeten dat het voorbeeld fotos zijn.

Ik snap niet op welke vlakken ik ongelijk zal hebben.

Topantwoord

me
door meganega - Oct 20, 2022 om 12:01
48 Antwoorden / Vragen

Ebay heeft normaliter een aankopersbescherming, maar op deze website van Ebay niet altijd. Als je hier voor hebt gekozen, dan kun je hier aanspraak op maken. Heb je dit niet, dan heb je pech. Je zou wel altijd nog de ODR van de Europese Commissie kunnen proberen.
Iets anders kun je niet doen.

BM
door BMW325TI Oct 20, 2022 om 13:00
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je antwoord.

Idd normaal koop ik via Ebay en niet via kleinanzeigen.

Ik ga met alle gegeven adviezen gebruiken.

Erg bedankt jullie voor meedenken.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 21, 2022 om 11:18
11528 Antwoorden / 15 Vragen

@bmw325ti ,

N.a.v. uw reactie

Fijn om te lezen dat het probleem wordt opgelost , bedankt voor het terugmelden .

BM
DOOR BMW325TI OCT 20, 2022 OM 21:04
6 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Nadat ik zei ik geef u een gelegenheid binnen week met oplossing te komen.
Anders vraag ik rechtsbijstand om hulp.
Kreeg ik vandaag de volgende antwoord:

Alles klar, wir werden den Motor von Ihnen abholen

mfg

Topantwoord

mo
door mof - Oct 21, 2022 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dan zultu naar de Duitse rechter moeten in het Bundesland waar u de spullen heeft gekocht danwel het Bundesland dat het bedrijf aangeeft in de rekening bij geschillen.

BM
door BMW325TI Oct 21, 2022 om 20:35
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel voor je reactie.
Ik hoop niet dat zo komt.

marita5
door marita5 Oct 21, 2022 om 20:50
11528 Antwoorden / 15 Vragen

@mof , onzin . Het bedrijf is gevestigd in Duitsland , Ts kan dan contact opnemen met ECC . Problemen met een ondernemer uit een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk? Het Europees Consumenten Centrum helpt al meer dan 15 jaar consumenten succesvol bij het oplossen van problemen. 90% beveelt ons aan. Onze juridische hulp is gratis.

marita5
door marita5 Oct 21, 2022 om 21:00
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Oct 25, 2022 om 18:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik wil ook even reageren omdat ik veel met die branche te maken heb. Automotor gekocht betekent in de ruimste zin van het woord, aleen de motor zonder assecoires. Als het met assc. is dan moet dan ook expleciet vermeld staan in de koopovereenkomst, dus startermotor, turbo, intercooler, downloadpipe..etc.
Dus eigenlijk een kaal blok, de advertentie misleid het geheel wel.

Maar het schijnt opgelost te zijn, het is toch Duitse degelijkheid waar ik altijd een grote waardering voor heb, en altijd probleemloos koop.

Succes verder, met het vinden van een gezond en fris blok.

BM
door BMW325TI Oct 26, 2022 om 20:11
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dankje voor toelichting.
Idd advertentie is zeer misleidend.
Zelfs levering is niet gratis
En bij levering moest ik zelf motor eruit halen. Gelukkig kon ern vriend meegelpe eruit tillen..

me
door mein33 - Dec 12, 2022 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR BMW325TI - OCT 19, 2022 OM 20:41
6 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Dank je wel voor jullie gewaarde moeite.

BM
door BMW325TI Dec 12, 2022 om 19:28
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel. Ik ben hier echt slecht dat digitale vaardigheden. Mijn excuses.

Sorry voor late reactie.
I.v.m. werk cursus helemaal vergeten update te geven.

Na drie ophaal mislukkingen en veel vrije dagen. Endelijk opgehaald, moest zelf met een vriend de motor in de bus tillen.

Na wat mails vroegen ze pas wat is uw bankgevens. Het is nu 28 dagen verder. na de ophaal actie.

Wacht nog week...

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Dec 13, 2022 om 09:09
809 Antwoorden / Vragen

Syntax van de Ts doet mij aan iemand denken.Weet niet of de modjes wel eens bij de "buren" info opvragen

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 10:21
7 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry hoor ik ben niet van oorsprong NL'se ( geboren in azie).
Ik weet dat mijn taal niet de beste is......

atlas1302
door atlas1302 Dec 13, 2022 om 10:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dat bedoeld @vanlotjegetikt niet, ik doe een wilde gok en denk dat je in Schiedam wooont. Het gramatica neemt niemand jouw kwalijk.

va
door vanlotjegetikt Dec 13, 2022 om 13:37
809 Antwoorden / Vragen

Ben blijkbaar niet de enige die dit opvalt.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Dec 13, 2022 om 10:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mooi, de motor is ingeladen in de bus, heb je zeker wel spierpijn van het tillen? Oh, en je hebt ter plekke gechecked of de motor wel goed is, compressie test bijv.
Anders zien we binnenkort weer een nieuw topic, Duitse automotor loopt slecht.

Je kan het alsnog doen voordat je de motor inbouwd, accu erbij en de bougies eruit, compressiemeter en tornen maar. Nog slimmer is om een ANWB keurings rapport te laten maken, dan heb je zwart op wit de gesteldheid van de motor.

Succes,

BM
door BMW325TI Dec 13, 2022 om 10:48
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nee de niet bestelde  motor is opgehaald. Ik heb verder geen motor van hun gekocht.
Wacht nu alleen op terugbetaling.