Th
door Thom111 Feb 11, 2021 om 21:39
Auto & vervoer

Auto schade

Hoi, ik heb vandaag een lichte aanrijding gehad met een tegeligger. We hebben elkaars spiegel geraakt, de tegenpartij heeft 1 klein krasje (haast niet te zien) ik heb gelukkig niks voor zover ik zag. Ben ik verplicht dit te betalen of kan het ook anders in eventueel overleg ?

12671 12 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 11, 2021 om 21:50
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Ligt eraan wie de schuld heeft. Als beide schuld hebben (lijkt me in deze situatie goed mogelijk) draagt ieder zijn eigen kosten.
Als u de schuldige bent, moet u (lees uw verzekering) natuurlijk de schade aan tegenpartij vergoeden

mi
door miennaamishaaz - Feb 11, 2021 om 21:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

Is dit door her weer van de afgelopen dagen?

om wat voor weg ging het?
voorangsvoorden in de buurt?
bocht?
kruispunt?

Dit zijn namelijk alemaal factoren die mee kunnen spelen met of u Fout bent of niet.
mbt uw vraag, dit is moeilijk te zeggen, omdat zonder enigste informatie over de exacte situatie, wij hier weinig advies over kunnen geven.

Indien u Fout bent: ja dan zou u dit moeten betalen.
u kunt dit via de verzekering doen, maar dan gaat uw premie wel omhoog.
als u ervoor kiest om het buiten de verzekering om te betalen, laat dit wel schriftelijk vastleggen.

indien u niet fout bent: dan hoeft u niets te betalen, en kunt u verder gaan met uw dag, zonder eingste problemen

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2021 om 22:41
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Onderhands afhandelen, zeker geen verzekeringswerk maken, beiden gaan meer achteruit van de ladder. Zeker als er zo goed als niets te zien is. Een nieuwe spiegel kost behoorlijk veel geld tegenwoordig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 11, 2021 om 23:14
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

U rijdt geen auto meer.

Maar erger : u geeft een gevaarlijk advies......

tenormin
door tenormin Feb 12, 2021 om 00:11
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@GA Doe niet zo bespottelijk met: u rijdt geen auto meer. Dat wil niet zeggen dat ik het verleerd ben. Zoals zwemmen en fietsen. Verleer je niet. Naar aanleiding van de omschrijving van "spiegels aanraken" zonder noemenswaardige schade geef ik, uit ervaring, dit advies. Die bonus/malus ladder geeft grote stappen (naar beneden). De "botsing" kan nooit hard geweest zijn anders lagen beide spiegels eraf.
En vertel: wat is mijn gevaarlijk advies? Als het kan, gewoon samen onderling regelen, meer dan €100,00 ieder kan het niet zijn, dus direct afhandelen die zaak, kan niemand er later op terug komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2021 om 02:29
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Lees even de link beneden van Marita5:

De tegenpartij kan plotseling allerlei schades claimen....

tenormin
door tenormin Feb 12, 2021 om 09:30
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, jij moet mijn reactie lezen: ik schrijf: direct afhandelen die zaak, kan niemand er later op terugkomen. Nog duidelijker: gewoon niets invullen en met gesloten beurzen, beter samen naar een pin automaat gaan (heb je allebij je bonnetje). Op die manier worden kleine schades onderling afgehandeld. Ik heb het dus nog steeds over kleine schade, precies zoals de TS het stelt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 14, 2021 om 03:31
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Direct afhandelen kan niet meer, anders zou het geen topic zijn.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 11, 2021 om 23:30
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tom,

Ik neem aan, dat dit uw 1ste aanrijding is.

Als u het onderling had willen regelen, had u dat ter plekke moeten doen.

Dus nu, als de bliksem, het schadeformulier invullen, allebei tekenen, en de tegenpartij een kopie geven.

Dan als de bliksem het schadeformulier opsturen naar uw verzekeringsmaatschappij.

marita5
door marita5 - Feb 11, 2021 om 23:38
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thom111 ,

Ben ik verplicht dit te betalen of kan het ook anders in eventueel overleg ?

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.lastenvrij.nl/autoverzekering/schade/schade-onderling-regelen/

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2021 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elkaars spiegel geraakt? Die spiegels zijn niet beschadigd? U bent blijkbaar of schijnbaar de schuldige? Dan moet uw verzekeraar of u, dat kan ook nog achteraf, betalen.

Vi
door Videostudio47 - Feb 12, 2021 om 12:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is in zo'n geval echt eenvoudig op de openbareweg zegt de wet: Alleen de auto die volledig stil stond kan de andere partij aansprakelijk stellen voor schade veroorzaakt door een passerende weggebruiker. Schade tijdens het rijden en passeren van beide weggebruikers op een openbare weg , dan is ieder voor de eigen schade aansprakelijk.

hutch
door hutch Feb 12, 2021 om 18:58
4517 Antwoorden / 29 Vragen

"Alleen de auto die volledig stil stond"

En.... rekening houdende met 15 seconden disculperende stilstand !

johan1947
door johan1947 - Feb 12, 2021 om 13:32
1 Antwoorden / Vragen

ieder zijn eigen kosten heb het zelf ook een keer mee gemaakt

mo
door mof - Feb 12, 2021 om 15:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de schuldaan de aanrijding heeft dan moet u betalen. Zo niet, dan niet.

1paul
door 1paul - Feb 12, 2021 om 16:54
3188 Antwoorden / 0 Vragen

je bent niets verplicht, gaat om de schuldvraag uiteindelijk, reed je ver op het midden of was het juist de tegenligger die dit deed dat is waar het om draait....

Ik heb prcs dit een keer gehad, tegenpartij wilde ook geld zien en ik vond dat hij te ver op het midden reed, uiteindelijk heb ik niets betaald maar ook niets gekregen en hebben we allebei onze eigen kosten gedragen....

als ie echt maar een klein krasje heeft op de achterkant van de spiegel kan ie deze zo ff oppoetsen en is krasje weg....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 13, 2021 om 16:28
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In overleg mag, en als  je  AR verzekeraar  gaat uitbetalen... dan mag je  alsnog de schade zelf betalen voor behoud No Claim korting...
Onderling regelen met gesloten beurs...  krasje  is nauwelijks   zichtbaar...  en  andere heeft niets.

Alleen als een reed en andere stil stond  moet  rijdende betalen!

hutch
door hutch Feb 13, 2021 om 17:05
4517 Antwoorden / 29 Vragen

"Alleen als een reed en andere stil stond moet rijdende betalen!" Niet altijd. Zoals ik boven ook al aangaf: er dient ook sprake te zijn van 15 seconden disculperende stilstand !

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 15, 2021 om 12:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

15 seconden, hoe bewijs je dat?
Bij 14 seconden of minder  betalen en bij 16 seconden niets?

Ik heb ook wel eens 5 of 10 seconden gelezen in verleden... en je moet die tijd bewijzen!
Centraal beheer eiste 10 seconden  en ik melde  tenminste ¼ minuut.

Was bij achteruit een parkeerplaats in steken....  alles vergoed gekregen,  was krap gat en je moet tussen dikke boom en andere bestelbus insteken...  dankzij boom ruim uitstappen!

Omdat ik al eerder 5 en 10 seconden zag langskomen ¼ minuut genoemd....
Betwijfel of dit altijd 15 seconden is.....

Dy
door DylanHofmans - Feb 15, 2021 om 12:07
2 Antwoorden / Vragen

Al overlegd met de andere partij?