lu
door lustenhouwer Jan 15, 2020 om 10:14
Auto & vervoer

Auto tegenpartij gerepareerd zonder beoordeling schade-expert verzekering

Hallo!

Twee weken geleden heb ik met parkeren helaas een kras veroorzaakt bij de auto van een tegenpartij. Gezamelijk hebben we netjes een schadeformulier ingevuld en is alles aangemeld bij de verzekering (Allsecur). Hiervan heb ik een ontvangstbevestiging gekregen. Omdat het schadebedrag naar verwachting erg klein zou zijn, bedacht ik deze zelf op mij te nemen, ipv gebruik te maken van mijn verzekering. Ter indicatie heb ik daarom op basis van foto's van de schade een viertal offertes opgevraagd bij verschillende garages. De schadebedragen kwamen hier uit tussen de €220 en €300. De tegenpartij is ook naar een garage gegaan om een afspraak te maken voor herstel. Zijn garage kwam uit op een bedrag van meer dan €750 voor herstel. Omdat dit boven €500 ligt zou een onafhankelijke schade-expert van Allsecur de schade moeten vaststellen, voorafgaand aan de repartie natuurlijk. Dit heb ik de tegenpartij meerdere malen gemeld, maar desondanks heeft hij de lakschade laten repareren zonder overleg met een expert en zonder overleg met mijn verzekering. Ik heb dit allemaal op de mail gezet naar mijn schade-behandelaar, al voordat deze situatie zich voor deed omdat ik voorzag dat dit zou gebeuren. Allsecur heeft niet gereageerd op deze mail, en via de helpdesk krijg ik geen eenduidig antwoord. Mijn vraag aan jullie is, blijft deze claim geldig ondanks het niet juist vaststellen van de schade en de grote prijsverschillen, en kan ik een rekening van €750 verwachten? Of is het mogelijk om hier iets mee te doen?

Alvast dank!

3119 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2020 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u vraagt vier offertes bij garages aan de hand van foto's van schade aan een auto zonder dat die garages de auto hebben gezien? Apart.

Maar blijkbaar kost het echt herstellen meer en als uw verzekeraar daar mee akkoord gaat, is de kous af en kunt u daar niets tegen doen.

lu
door lustenhouwer Jan 15, 2020 om 10:30
0 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verzekeraar is niet akkoord gegaan met herstel, omdat de tegenpartij geen contact heeft opgenomen met de verzekering.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2020 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat dan de verzekeraar en de tegenpartij het maar samen uitzoeken. Dan hoort u vanzelf.

tdmduc
door tdmduc - Jan 15, 2020 om 10:41
704 Antwoorden / 2 Vragen

Zeer ongebruikelijk van U om dit zo te doen.

Altijd de verzekeraar het werk laten doen. U bent immers géén expert(zoals gebleken)

ro
door ron503 - Jan 15, 2020 om 11:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Foto's geven een vertekend beeld van de schade dus zou het schade bedag van meer dan €.750,00 best wel eens juist kunnen zijn. Het is echter wel zo dat Allsecur toestemming voor schadeherstel dient te verlenen en als die niet gegeven is mag de schade niet hersteld worden. Als de tegenpartij zonder toestemming de schade heeft laten herstellen dan bestaat de kans dat Allsecur niets uit gaat keren omdat de schade niet meer vast te stellen is. Mocht het zo zijn dat Allsecur wel toestemming tot herstel heeft verleent dan kunt u misschien nog kiezen het schadebedrag zelf te betalen of met verlies van no-claim door Allsecur uit te laten betalen.

lu
door lustenhouwer Jan 15, 2020 om 12:15
0 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor u reactie! Ik zal de reactie van Allsecur afwachten. Mochten zij besluiten niets uit te keren aan de tegenpartij, omdat het niet mogelijk meer is om de daadwerkelijke schade vast te stellen, betekent dit dat mijn schadevrije jaren blijven staan?

Gr
door Grunn1 - Jan 15, 2020 om 11:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Afgezien van welke verzekering en hoe het afgehandeld wordt bent u niet degene die bepaald waar de tegenpartij zijn auto laat repareren. Verder kan het zo zijn dat de schade hoger is dan dat alleen aan de hand van fotos kan worden bepaald.
Laat het afhandelen door de verzekering en bepaal daarna of u het zelf terug wil betalen of niet.

Magnum007
door Magnum007 - Jan 15, 2020 om 11:36
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Lustenhouwer,

Uit jouw verhaal lijkt het alsof je geen rechtsbijstandverzekering apart hebt afgesloten voor je auto.

Je ziet nu hoe gevaarlijk het is om zelf te onderhandelen met de tegenpartij.

Een ander verhaal is het als je ter plekke de tegenpartij contant geld geeft zonder het schadeformulier in te vullen,maar dat is hier helaas niet gebeurd.

Topantwoord

ro
door ron503 - Jan 15, 2020 om 12:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zet uw reactie onder mijn antwoord even wat makkelijker neer.
'Dank voor u reactie! Ik zal de reactie van Allsecur afwachten. Mochten zij besluiten niets uit te keren aan de tegenpartij, omdat het niet mogelijk meer is om de daadwerkelijke schade vast te stellen, betekent dit dat mijn schadevrije jaren blijven staan?'

In principe is de auto zonder toestemming hersteld en is nu compleet schadevrij dus kan de aanvankelijke schade niet meer vastgesteld worden. Als de tegenpartij all-risk verzekerd is en heeft toestemming van die verzekeraar gekregen om de auto te laten herstellen dan mag die verzekeraar het met Allsecur uit vechten waarbij de kans aanwezig is dat de schade uitkering naar beneden wordt bijgestelt en u eventueel de mogelijkheid krijgt om die zelf te voldoen.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Jan 15, 2020 om 13:53
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als de andere partij all risk is verzekerd dan hoeft hij de schade alleen te melden bij zijn eigen verzekeraar en mag hij de auto laten repareren zodra zijn eigen verzekeraar daarvoor toestemming geeft. Zijn verzekeraar zal de schade vervolgens verrekenen met uw verzekeraar. U heeft daar verder geen invloed op.
Heeft de andere partij op eigen houtje de schade laten herstellen dan zal hij uw verzekeraar ervan moeten overtuigen dat dit het juiste schadebedrag is.
Ervaring leert dat een beetje schade tegenwoordig al snel over de 1000 euro schiet.
Ik vermoed dan ook dat als hij een goede nota heeft uw verzekeraar de 750 euro zal vergoeden.
U kunt zelf uitrekenen of de teruggang in no claim opweegt tegen het voor eigen rekening nemen van de schade.
Als u op de hoogste trede staat zijn schades tot ongeveer 2000 euro gezien de terug verdien termijn beter om voor eigen rekening te nemen.
Levert meer op dan die 2000 euro op de spaarrekening te laten staan. Uw premie korting zal meer zijn dat de opbrengst van de spaarrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2020 om 17:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een merkwaardige kwestie: u heeft schade veroorzaakt en de schade is door u gemeld aan uw verzekeraar.
Uw tegenpartij heeft de auto laten repareren en het is toch aannemenlijk dat uw tegenpartij dat in overleg met zijn verzekeraar heeft gedaan resp. de schade daar heeft gemeld. Hoe dan ook is het en blijft het voor u een kwestie dat de verzekeraar van uw tegenpartij verhaal haalt bij uw verzekeraar omdat u bij uw verzekeraar ervoor bent verzekerd. Het enige dat u dus te doen staat is, zo u onverhoopt zelf een nota ontvangt, deze direct doorzenden (aangetekend) naar uw verzekeraar. U kunt dan op zijn hoogst worden aangesproken voor bij polis overeengekomen eigen risico. Ergo: idem als @SWAT1500 al aangeeft.