su
door suzukialto May 19, 2017 om 13:34
Auto & vervoer

Autoschade

Ik heb begin maart een Fiat Panda gekocht bij een BMW dealer. De Fiat Panda is van bouwjaar 2013 en heeft ruim 85.000 km op de teller. De auto is bij aflevering geheel nagezien.
Nu kwam ik gisteren tot een vreemde ontdekking, er blijkt schade te zitten aan de dorpel passagierszijde, en wel aan de onderzijde van de dorpel. Ik heb hierover gebeld met de dealer, waar ik de auto heb gekocht, hij zegt niet aansprakelijk te zijn, en ook is het hun niet opgevallen dat de auto schade had.

Het enige wat hij voor mij kan doen, is reparatie laten uitvoeren voor een gereduceerde prijs. Dit zal het ons dan ook gaan kosten

Mijn vraag is nu deze. Is de dealer niet meer aansprakelijk te stellen ( verborgen gebreken bijv. ).

2884 10 Rapporteer

ha
door halex - May 19, 2017 om 13:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Is de schade zo ernstig dat die gerapeerd moet worden? Als de schade met het blote oog zichtbaar is, is die in ieder geval niet verborgen.

Ge
door Genee - May 19, 2017 om 13:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de auto aan de onderkant helemaal verroest is noemt u dat ook een verborgen gebrek?
U heeft zeker geen aankoopkeuring laten doen?

Gerry1969
door Gerry1969 May 19, 2017 om 15:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik lees nergens dat het om roest gaat.

Ge
door Genee May 19, 2017 om 15:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik verroest zou zijn geweest..

fr
door frans56 - May 19, 2017 om 14:02
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ik neem aan dat U deze auto heeft gekocht met BOVAG  garantie. kijk daarom   HIER   voor de garantie voorwaarden.
Dat de dealer dat niet heeft geconstateerd zal best kunnen omdat mogelijk degene die de auto aan hem heeft verkocht dat ook heeft verzwegen.
Gekocht met BOVAG garantie?  Dan heeft uw dealer een probleem, want dan moet deze de reparatie betalen en proberen te verhalen op de verkoper.   Geen BOVAG garantie?   U was een beetje dom...     Om een hele bekende uitspraak aan te halen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 19, 2017 om 15:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koper heeft toch ook onderzoeksplicht?
Als deze schade het functioneren van de auto niet belemmerd hoeft het niet perse gerepareerd. Koper heeft zelf ook ogen en had een aankoopkeuring moeten laten doen.

Gr
door Grunn1 May 19, 2017 om 15:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Schade valt niet onder de bovag garantie.
wie zegt dat ts zelf niet over een steen of hoge stoeprand is gereden?

ne
door neodutchio - May 19, 2017 om 14:23
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat voor schade zit er? Is het simpel een beetje zichtschade, of ernstige schade?

Maar dat u nu de schade ziet, had u dat ook kunnen zien toen u de auto grondig onderzocht, danwel bij een aankoopkeuring.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2017 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u met de rechterzijde over een drempel gereden of zo, dat er nu opeens schade zit?

Gr
door Grunn1 May 19, 2017 om 15:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoiets had ik ook al. Nu wel op de knieën om zomaar toevallig onder de dorpel kijken maar niet voordat je een auto koopt.........zit een luchtje aan en die komt niet uit de uitlaat.

pino123
door pino123 - May 19, 2017 om 15:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje de kip en het ei verhaal, als je denkt dat de schade er al zat zal je dat ook moeten kunnen aantonen... Zo niet, heb je pech

aurora1
door aurora1 - May 19, 2017 om 17:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe kan het zijn dat u nu pas opeens zoiets ontdekt en niet toen u de auto zelf bekeek voordat u hem kocht? Heeft u onlangs ergens tegenaan gezeten o.i.d. en bij controle daarvan opeens die schade ontdekt? Geen aankoopkeuring laten doen? Niet gezien tijdens uw eigen onderzoek volgens de onderzoeksplicht? Kunt u aantonen dat die schade er al zat toen u de auto kocht? Betrof het een auto die verkocht is volgens meeneemprijs zonder beurt/garantie waardoor de prijs aan de lage kant was?
Wat voor schade is er precies?  Ik zou eerst eens goed overpeinzen of u het zinvol vindt om die schade te laten repareren en als u dat wilt dan ook eens her en der bij voordeliger garages naar de kosten informeren. Overigens vind ik het een coulant aanbod om voor een gereduceerde prijs te laten repareren, maar ook dan kan de reparatie duurder uitvallen dan bij voordeliger garages.

Topantwoord

boppe1943
door boppe1943 - May 19, 2017 om 18:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U heeft ook pas gisteren gezien dat er schade is aan de onderzijde van een dorpel. Waarom zou de verkoper dat eerder gezien moeten hebben? U had als koper een onderzoeksplicht. U kunt nu na de koop geen verhaal meer halen. Toch netjes dat de verkoper reparatie aanbiedt tegen een gereduceerde prijs. Lees wat andere forumleden hebben geschreven over BOVAG dealers.

Paola Castor
door Paola Castor - May 20, 2017 om 00:58
66 Antwoorden / 1 Vragen

Een eigen onderzoeksplicht voor de aankoop.

Een aankoopkeuring laten uitvoeren voor de aankoop zou een pre zijn geweest, dan zouden eventueel reparatiekosten aan het licht zijn gekomen.