ma
door makozie Jan 9, 2008 om 15:51
Auto & vervoer

Autowas

Ik heb een Renault Scenic die ik niet elke zaterdag was.Eens in de drie a vier maanden was ik de auto in een wasbox(zelf was).Daarna zet ik de auto in de was.Ik gebruik een kleurwas om de kleur optimaal te houden.Nu heb ik mij laten vertellen, dat een auto in de was zetten niet helpt tegen roestvorming terwijl ik dat altijd dacht.

Wie weet hoe dit zit?

1114 4 Rapporteer

flipjeburum
door flipjeburum - Jan 9, 2008 om 16:21
155 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Makozie,

Door een auto in de was te zetten breng je in principe een heel dun filmpje aan op de lak. Dit laagje zorgt ervoor dat de lak (in beperkte mate) wordt wordt beschermt tegen invloeden (bijv verkleuring door zonlicht)

Roest ontstaat als ijzer onder invloed van water reageert met zuurstof. Dit geldt alleen voor blank (onbeschermd) materiaal. De delen van de auto die u in de was zet zijn beschermt door de lak. Dus hebben deze twee niet veel met elkaar te maken.

Mocht er sprake zijn van een diepe kras, dan zal was niet voldoende beschermen en op plekken waar roest kan ontstaan zet u de auto niet in de was.

Toch zou ik me geen zorgen maken... u spreekt over een Renault Scenic. Auto's van tegenwoordig zijn, o.a. door verzinkt plaatwerk, uitstekend beschermt tegen roest.

groet,

Flipje

grindweg
door grindweg - Jan 9, 2008 om 16:56
2308 Antwoorden / 28 Vragen

roest is zuurstof rijk ijzer en dat betekent als je het afsluit van zuurstof het niet verder roest. wat u met was doet is het niet lucht dicht afsluiten . alleen was op polymeer basis heeft iets efekt. de was is moleculair kleiner als veel andere soorten. alleen goed onroesten als het al aan wezig zou zijn en dan helpt alleen lakken op de juiste manier. voor veel andere dingen is het wel goed om hem in de was te zetten

an
door andreas08 - Jan 9, 2008 om 19:47
15 Antwoorden / 0 Vragen

een waslaag beschermt de auto tegen vuil en chemische invloeden van buitenaf zoals vogelpoep

een goede was bevat ptfe oftewel teflon net als een antiaanbakpan

de fabrikant is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor een goede bescherming tegen roest door het staal te voorzien van goede antiroest ondergrond daarboven de juiste primer grondlakken en afdeklaag

door 4711 - Jan 9, 2008 om 19:54
885 Antwoorden / 2 Vragen

Tijdens het poetsen zie ik eerder lakschade dan op een vuile auto, en hoe eerder ik het bijstip dus daarom heeft regelmatig wassen als je ook goed na afloop het resultaat bekijkt vaak toch een voordeel!

Iemand die na bijna 1 jaar nog maar 1 keer hoefde te stippen!