va
door vat123 Sep 1, 2007 om 18:39
Auto & vervoer

Barst in auto voorruit BMW Touring

Bij mijn voorruit aan bestuurderskant van BMW 320 Touring van 2006 is spontaan een barst vanaf de raamstijl gesprongen. Ca 20 cm lang. Zijn er nog meer autorijders die dit euvel meegemaakt hebben? Zover ik weet, is er geen steentje of vogel tegen de voorruit gekomen, dus misschien iets met de carrosserie? Er zijn tegenwoordig zoveel verkeersdrempels enz, dat de auto toch wel aardig wat hobbels te verduren krijgt.

6633 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vat123,

Snelle reparatie is hoe dan ook noodzaak. Zo'n barst kan ineens tijdens het rijden de autoruit in zijn geheel vernielen met alle gevolgen van dien. Als er geen steentje of vogel in het spel is, dan heeft de ruit op dat punt mogelijk onder spanning gestaan (maar niet noodzakelijk op dat punt), zodat er van een "spontane" breuk sprake is. Het heeft dus ook weinig zin om in dit geval verder op zoek te gaan naar de mogelijke oorzaak, omdat je bij elke mogelijke oorzaak een vraagteken kunt blijven zetten.

Konklusie en advies: niet meer verder mee rijden dus!!!

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Niet meer mee rijden. Voor dat u het weet zit u met de restanten in de auto en neem van mij aan dat merkt u nog jaren. Het blijft dan rammelen m.n. in verwarmig/ventilatie en in/achter het dashboard.  U moet onmiddelijk naar een Glas Garage gaan en laten repareren. Kijk even op uw verzekeringspapieren soms willen die namelijk dat u naar een bepaalde autoruiten keten gaat, en vergoed de verzekering ook de [spoed] reperatie. Sommige ruitenzetters hebben ook service aan huis. Bel ze even op want rijden is echt af te raden.

Toch een fijn weekend, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen paniek!!!

wat een onzin!!!!

je kan gewoon rijden met je auto als er een barst in je ruit zit!!!

moet alleen uitkijken dat je zicht niet belemmerd wordt!!

zit nl een heldere zone in je vooruit,anders zou hij net als je achter of zijruiten helemaal uit elkaar spatten ipv barsten!!!

deze is dus gelaagd ipv alleen gehard en brengt dus geen extreem gevaar met zich mee!!

ga met je auto terug naar de dealer voordat je hem laat vervangen en maak foto`s van de ruit ,zoveel mogelijk

kom je er niet uit met de garage dan kan je de importeur aanschrijven.

meestal als iets dergelijks gebeurt is de ruit al eens vervangen en is de ruitstijl niet goed van de oude kit ontdaan

vaak veroorzaakt door de ``vakLUI`` van carglass

of er is op de raamstijl een braampje van bv een puntlas welke op de ruitdrukt,een fabricage foutje dus!!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2007 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorruiten worden al tijden niet meer van gehard glas gemaakt.
Was dat wel zo dan was dat voorruit al in duizenden stukjes uit elkaar gespat.
Voor de APK-keuring is het zelfs zo dat een auto niet zal worden afgekeurd als die barst het uitzicht niet hinderd.

Overigens, die scheur zal door blijven lopen.
Vooral als het kouder wordt en van binnenuit het voorrruit wordt verwarmd.
Als u een uitgebreide WA heeft dan zal die ruit gratis worden vervangen door een ruitenspecialist welke door uw verzekeringsmaatschappij wordt aangewezen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beh je de eerste eigenaar van de auto? Is er al eens een voorruit vervangen?

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartelijk dank voor antwoorden, ik zal zeker langs de dealer eerst gaan, ben 1e eigenaar en auto is nu 1,5 jaar oud. ben benieuwd wat zij zeggen, ervaring met bmw dat ze niet zo schappelijk zijn.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk maar met een vergroot glas dan zie je een krater inslag en zeker geen bmw fout.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een barst in een voorruit hoeft niet per definitie door steenslag te zijn ontstaan.
Teveel spanning op de ruit kan ook een barst veroorzaken.
Daarom was de vraag of die ruit aleens eerder was vervangen ook een zinnige opmerking.

De Vrije Vogel