er
door eriksabel Mar 16, 2004 om 20:16
Auto & vervoer

Begrenzer

De aankoop van een toerental begrenzer (ik weet dat hij officieel niet op je brommer mag zitten, maar ze zijn toch te koop) bij M & H Parts in Den Bosch. Het is voor een brommer voor de duidelijkheid.
Ik had daar een toerental begrenzer gekocht. Dus die had ik er op gezet. Maar hij werkte te goed, op het moment dat ik hem er op zetten reed hij niet meer. En als ik hem eraf haalde weer wel. Dus ik was daar mee terug gegaan. Vertelt de eigennaar mij dat dat mn eigen risico was. Hij had vertelt hoe ik hem moest aansluit en had ik ook precies zo gedaan. Maar hij nam het niet terug. Hij gaf geen garantie er op. Want het zou ook zo kunnen zijn dat ik hem kapot had gemaakt. En ik dus gevraagd, en als hij al kapot was voordat ik hem kocht. Toen zij hij dat dan pech hebben was, zou mijn eigen risico zijn.
Staat die eigenaar in zn recht door te zeggen dat ik geen garantie heb of zou ik toch gelijk hebben?
Al vast bedankt Erik

5248 6 Rapporteer

wolferine
door wolferine - Apr 16, 2004 om 13:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga er vanuit dat je bij betreffende zaak hebt aangegeven waar je de begrenzer voor nodig hebt. Als zij hebben verteld (of er staat op de verpakking) dat hij geschikt is voor het gebruik op een bromfiets mag je daar ook vanuit gaan. Blijkt het apparaat niet te werken dan heb je twee mogelijkheden:
-apparaat toch niet geschikt voor de bromfiets: er is verkeerde voorlichting gegeven en de winkelier dient de begrenzer terug te nemen.
- apparaat is defect: de winkelier moet de kans krijgen de begrenzer te repareren.

Winkelier kan dus niet zomaar zeggen dat er geen garantie op de begrenzer zit. Mocht je er niet uitkomen kun je een klacht neerleggen bij de klachtencommissie van de stichting waar de winkelier bij is aangesloten. Als hij nergens bij aangesloten is zul je eventueel middels een rechtsbijstandsverzekering verhaal moeten halen.
Laat je niet afschepen want je hebt gewoon recht op die garantie.

er
door eriksabel - Apr 16, 2004 om 13:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had ook nog andere instanties in geschakelt, en die gaven mij ook gelijk. Ik ben toen met 1 van die mailtjes naar de winkel gegaan. Heb het laten lezen. En ik kreeg me geld terug, wel werd er even gezegt dat ik daar niet meer welkom was. Maar dit vond ik wel vanzelf sprekent. Of ik daar nog terug wil komen, mag je toch van uit gaan van niet.

sc
door scooterfreak - Apr 16, 2004 om 13:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste erik,
je hebt bijzonder veel geluk dat je je geld terug gekregen hebt want over het algemeen geven ze bij scooter winkels NOOIT garantie op electronica onderdelen, ik heb zelf ook zon begrenzer en hetzelfde probleem ik kan hem op verschillende standen zetten maar of het maakt niks uit of hij doet het ook niet, ik ben er ook mee terug gegaan en kreeg hetzelfde verhaal te horen ik hed deze begrenzer bij V/D Burg bromfietsen in Eindhoven gehaald en ik haal er elke week wel een onderdeeltje en ze kennen me daar ook maar ik kreeg mij geld niet terug, ze doen dit dus bijna nooit maar waren vast bang dat er in een keer mensen van kassa of een andere consumenten programma voor de deur zouden staan

groet erik

to
door tommytom - Oct 18, 2004 om 20:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper draagt GEEN verantwoordelijkheid over een begrenzer. Hij is ook niet verplicht om garantie te geven over die begrenzer.

Het is helemaal niet zo vreemd dat jou begrenzer het niet deed. Ik weet niet wat voor een je hebt, maar uit je verhaal opmakend lijkt het me dat je er een in je elektrische ciruit hebt zitten, bijvoorbeeld aan de accu gemonteerd. Die begrenzers werken maar op een bepaald aantal brommers en scooters. Dit komt omdat ze, ruw gezegd, de ontsteking in de war gooien. Niet iedere scooter of brommer is hier gevoelig voor.

Mocht je nog op zoek zijn naar een nieuwe begrenzer, kijk eens op www.begrenzer.nl Dit zijn begrenzers die speciaal voor jou brommer / scooter worden gemaakt op een snelheid die jij uitzoekt. Deze maatschappij geeft je de mogelijkheid de begrenzer terug te sturen als hij het niet doet.

ni
door nickpeelen - Mar 26, 2006 om 13:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Scooter winkels
geven op eletroniche producten geen garantie

dus hun nemen het niet terug , jij zit der dus mee
persoonlijk vind ik die toerental begrenzers maar niks ,
9 van 10 gaat je onsteking naar de knoppe , troep dus
en als politie hem vind dan heb je noghoge boete ze vinden de dingen zo tegenwordig.

ze hebben gelijk dus:)

GR nick

wolferine
door wolferine - Mar 27, 2006 om 03:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Een bedrijf kan wel zeggen dat ze geen garantie verlenen maar zo makkelijk komen ze niet onder hun verantwoordelijkheid uit. Als jij een apparaat koopt mag je er vanuit gaan dat hij het doet. Bij bestudering van de verpakking/ handleiding en via navraag bij de verkoper kun je achterhalen of de bergrenzer het voor je bromfiets doet. Zelf denk ik dat je niet goed bezig bent als je een begrenzer op je bromfiets zit. Er is een maximum vermogen vastgelegd voor een bromfiets. Dit is gedaan voor je eigen veiligheid ( ja, echt waar) en niet om geld binnen te halen voor de overheid. Het is nog steeds zo dat veel ongelukken plaats waar opgevoerde bromfietsen bij betrokken zijn. Probeer je eens voor te stellen dat jij, je partner of je vriendin levenslang verminkt is omdat het zo mooi is om een snelle bromfiets te hebben. Geen fijn vooruitzicht en het is het zeker niet waard. Deze site is ervoor om mensen duidelijk te maken dat je je niet altijd moet laten afschepen door een instantie omdat ze zeggen dat ze geen garantie geven. Recht op garantie heb je vrijwel altijd (uitz. zijn bijv. de goedkope prullen op een rommelmarkt die je koopt). Van een gekocht apparaat mag je verwachten dat hij werkt. Electronica of niet. Als ik een 2e hands auto koop  met electronica dan kan de gararage ook niet zeggen: geen garantie op electronica (als de auto na 24 uur er al mee kapt).  In veel gevallen zit er zelfs al een garantiebewijs bij een gekocht artikel