st
door steenbok1 Feb 19, 2015 om 21:30
Auto & vervoer

Beslagen autoruiten tijdens het rijden

Hallo autospecialisten
Onderweg tijdens het rijden met onze GOLF naar Den Haag kregen wij opeens beslagen ruiten.
Wij konden bijna niets zien, gelukkig hebben wij een doekje bij ons om de vooruit schoon te maken.
Wij reden met airco en verwarming.
Wat hebben wij verkeerd gedaan ?
Graag jullie opmerking, en alvast bedankt
met vr. groet,
Steenbok1

15642 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een thermostaat van de een of de andere bron die elkaar tegengewerkt heeft?
Toevallig eerst gestopt met natte kleding en of in de regen ingestapt?

Aan de route naar Den Haag kan het niet liggen.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ook een wat zoetige lucht geroken?
Van koelvloeistof?
Lekke kachelradiateur....

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de airco zou het snel gedaan moeten zijn met het vocht...... maar heeft u de airco wel open staan naar buiten, dus niet op circuleren?

En uiteraard ook op de voorruit gericht.....?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst de verwarming uit.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 22:08: Eerst de verwarming uit.

Nee, juist niet.
De verwarming op volle toeren en op ruitenstand.

Maar dat zal ts heus wel gedaan hebben, dus er is meer aan de hand.

Btw, als je een doekje met een klein beetje afwasmiddel op de ramen veegt, voorkom je al veel condens.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien lekkage van regenwater, ergens in de auto.
Dan kan het zo vochtig worden in de auto dat condens haast niet te voorkomen is.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een raampje op een kier zetten?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beslagen ruiten, Airco onbewust uitgezet?

ve
door verwijderd - Feb 19, 2015 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik tegenwoordig ook, maar heb een zeer oude auto. Als die Golf nieuw is, is er iets fout.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op donderdag 19 feb 2015, 21:45: Met de airco zou het snel gedaan moeten zijn met het vocht...... maar heeft u de airco wel open staan naar buiten, dus niet op circuleren?

En uiteraard ook op de voorruit gericht.....?

Dacht ik ook aan, hebt u de blower niet per ongeluk op circulatie gedrukt of is de vloeistof van de airco beneden peil of bijna op en als je die laat nakijken, vergeet dan het interieurfilter niet.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem kan ook veroorzaakt worden daar een niet juist werkende airco pomp,deze schakelt boven de 2500 toeren uit, en veroorzaakt dan de beslagen ruiten.
Kan ook de stekker op de pomp zijn die geen goed contact meer maakt, laat dit eerst eens nakijken.

Succes..

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

als eerste moet je kijken naar de afvoer van condenswater van de airco, als deze verstopt is dan kan de airco het condenswater niet afvoeren.
gevolg daarvan is dat alle lucht die de auto inkomt vochtig word van het condenswater.
wat ook belangrijk is is dat de kachel en airco op recirculeren staan!
waarom?, nou das simpel, in die stand word de vochtige lucht uit de auto via de condensor van de airco geleid en kan het vocht daar condenseren.
als recirculeren uit staat dan word er uitsluitend lucht van buiten de auto naar binnen gehaald maar het vocht blijft dan ook in de auto!
in deze tijd van het jaar kan het zijn dat je condensor helemaal dichtvriest het is buiten ook koud en dan dooit het minder snel.
dat kan ook de oorzaak zijn van het vele vocht in de auto.

wat je moet doen is de wagen goed warm stoken dus de verwarming vol open zodat het bloedheet in de auto is.
dan doe je beide zijramen volledig open tot het steenkoud in auto is, zo verwijder je ook een hoop vocht uit de auto.
warme lucht kan nu eenmaal meer vocht bevatten dan koude lucht.

als het vriest in de nacht dan kun je ook je raam een heel klein eindje open laten staan afhankelijk van de buurt waar je woont ivm met inbraakgevaar.
de vorst buiten de auto zal dan ook het vocht uit de auto halen vriesdroog effect.

een doekje met iets afwasmiddel werkt ook goed maar je ramen worden er wel vuil van.
je smeert als het waren een dunne zeepfilm op je raam waar je dan ook nog doorheen moet kijken

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat had ik een tijdje geleden ook. Na bestudering van het instructieboekje van de auto, vond ik de oplossing: als je de luchtcirculatie op binnencirculeren hebt staan én je hebt de verwarming op verwarming van de voorruiten staan, kunnen de ruiten opeens beslaan. Die combinatie is funest!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller reed met de auto op de autosnelweg weg.
Vraagsteller reed dus al een stukkie.
Het is februari.
Steenbok schrijft : wij reden met de airco en de verwarming aan.
Klinkt beslist totaal absoluut logisch.
Want van de airco krijg je het koud, en daarom doe je de verwarming aan.
Of : van de verwarming wordt je heet, en zet de airco aan.
Een airco zet je soms even aan bij het wegrijden, om eventueel de voorruit te ontwasemen.
Maar even later blaast de verwarming de voorruit droog.
En schakel je de airco uit.
Vraagsteller vraagt : wat hebben wij verkeerd gedaan ?
Tsja.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels al een viertal auto's gehad met airco en climatcontrol. Voor al deze autos's stond in de instructie dat bij een buitentemperaturen onder de 3 a 4 graden de airco wordt uigeschakeld ivm vervaar bevriezing van het af te voeren condenswater wat zou kunnen leiden tot schade aan het aircosysteem. Het betrof hier een Mitsubishi Galant, Skoda Octavia model 1 en 2 en VW Pasat.
Mijn vraag is dan ook, wat was op dat moment de buitentemperatuur?

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik bij alle goede tips nog gemist heb is de mogelijkheid, dat de water afvoeren links en rechts naast de voorspatborden onder de motorkap verstopt zitten.
Het water kan dan naar binnen lopen en daardoor wordt de vloerbedekking in de auto nat. Wanneer dan de verwarming wordt aangezet gaat het water verdampen en slaat als condens tegen de ramen.
Even de vloerbedekking en daaronder op vocht controleren. Dan kun je meteen ook vaststellen of het vocht wellicht uit de kachelradiator afkomstig is, want dan voelt het vocht (lekkende koelvloeistof) tussen de vingers vettig aan.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is een lekkage , dan is er een slangetje lek geslagen

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hou je koelvloeistof van je auto in de gaten anders gaat de motor van je auto heet lopen

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

labren schreef op vrijdag 20 feb 2015, 13:55: dat is een lekkage , dan is er een slangetje lek geslagen

Ja labren, een slangetje kan ook barsten, maar de afvoeren raken meestal verstopt door boombladeren of ander vuil. Als het slangetje gebarsten is, blijft het water aan de binnenkant langs de spatborden weg lopen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een dorpspompgeklets.
Advies is toch gemakkelijk = Rij even bij de garage langs!

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

steenbok1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 21:30: Hallo autospecialisten
Onderweg tijdens het rijden met onze GOLF naar Den Haag kregen wij opeens beslagen ruiten.
Wij konden bijna niets zien, gelukkig hebben wij een doekje bij ons om de vooruit schoon te maken.
Wij reden met airco en verwarming.
Wat hebben wij verkeerd gedaan ?
Graag jullie opmerking, en alvast bedankt
met vr. groet,
Steenbok1

Wij hebben iets soortgelijks gehad, het gebeurde ineens, het wegpoetsen ging heel moeizaam en was niet bij te benen.
Het bleek bij ons de koppakking te zijn, en die aanslag was van de koelvloeistof, die op een of andere manier door het warmlopen daar beland is.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijpelijk probleem
Zet de circulatie van de lucht op buiten.
Zet je airco aan (moet wel voldoende zijn bijgevuld).
Zet de warme lucht op je voorruit.
Ik heb een matje welke ook de vochtigheid uit je auto haalt KLIK HIER

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Advies van fairman lijkt me het beste

ve
door verwijderd - Feb 20, 2015 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

en als je helemaal geen oplossing ziet dan gewoon de auto naar de sloop en een nieuwe kopen

ve
door verwijderd - Feb 21, 2015 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dat euvel vroeger zelf ook gehad, Het probleem deed zich dan voor, dat onder de paravaan plaat, dus de plaat die onder de ruitenwissers zit, daar zite een ruimte waar regelmatig bladeren inkomen. die dan weer op de ontwateringsgaten komen te liggen, waar dan water in komt te staan en waar dan evt. de binnen filter vochtig wordt. hierdoor komt dan de bewaseming op der ruiten. De gaten open maken, de filter drogen, of de filter er uithalen. euvel opgelost.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2015 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

johnmarie schreef op zaterdag 21 feb 2015, 12:08: ik heb dat euvel vroeger zelf ook gehad, Het probleem deed zich dan voor, dat onder de paravaan plaat, dus de plaat die onder de ruitenwissers zit, daar zite een ruimte waar regelmatig bladeren inkomen. die dan weer op de ontwateringsgaten komen te liggen, waar dan water in komt te staan en waar dan evt. de binnen filter vochtig wordt. hierdoor komt dan de bewaseming op der ruiten. De gaten open maken, de filter drogen, of de filter er uithalen. euvel opgelost.

Nooit geweten dat daar een filter zit. Maar eens bij mijn eigen auto kijken.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2015 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recirculatie stand per ongeluk aangezet ?

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Hiermee bedank ik jullie allen voor de vele raadgevingen, die ik van jullie heb ontvangen, zoveel reacties heb ik nooit kunnen bedenken.
Ik zal ze zeker uitproberen en toepassen.
Nogmaals hartelijk dank.
Met vr. groet,
Steenbok1