Hallo autospecialisten Onderweg tijdens het rijden met onze GOLF naar Den Haag kregen wij opeens beslagen ruiten. Wij konden bijna niets zien, gelukkig hebben wij een doekje bij ons om de vooruit schoon te maken. Wij reden met airco en verwarming. Wat hebben wij verkeerd gedaan ? Graag jullie opmerking, en alvast bedankt met vr. groet, Steenbok1
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Misschien een thermostaat van de een of de andere bron die elkaar tegengewerkt heeft? Toevallig eerst gestopt met natte kleding en of in de regen ingestapt?
hutch schreef op donderdag 19 feb 2015, 21:45: Met de airco zou het snel gedaan moeten zijn met het vocht...... maar heeft u de airco wel open staan naar buiten, dus niet op circuleren?
En uiteraard ook op de voorruit gericht.....?
Dacht ik ook aan, hebt u de blower niet per ongeluk op circulatie gedrukt of is de vloeistof van de airco beneden peil of bijna op en als je die laat nakijken, vergeet dan het interieurfilter niet.
Dit probleem kan ook veroorzaakt worden daar een niet juist werkende airco pomp,deze schakelt boven de 2500 toeren uit, en veroorzaakt dan de beslagen ruiten. Kan ook de stekker op de pomp zijn die geen goed contact meer maakt, laat dit eerst eens nakijken.
als eerste moet je kijken naar de afvoer van condenswater van de airco, als deze verstopt is dan kan de airco het condenswater niet afvoeren. gevolg daarvan is dat alle lucht die de auto inkomt vochtig word van het condenswater. wat ook belangrijk is is dat de kachel en airco op recirculeren staan! waarom?, nou das simpel, in die stand word de vochtige lucht uit de auto via de condensor van de airco geleid en kan het vocht daar condenseren. als recirculeren uit staat dan word er uitsluitend lucht van buiten de auto naar binnen gehaald maar het vocht blijft dan ook in de auto! in deze tijd van het jaar kan het zijn dat je condensor helemaal dichtvriest het is buiten ook koud en dan dooit het minder snel. dat kan ook de oorzaak zijn van het vele vocht in de auto.
wat je moet doen is de wagen goed warm stoken dus de verwarming vol open zodat het bloedheet in de auto is. dan doe je beide zijramen volledig open tot het steenkoud in auto is, zo verwijder je ook een hoop vocht uit de auto. warme lucht kan nu eenmaal meer vocht bevatten dan koude lucht.
als het vriest in de nacht dan kun je ook je raam een heel klein eindje open laten staan afhankelijk van de buurt waar je woont ivm met inbraakgevaar. de vorst buiten de auto zal dan ook het vocht uit de auto halen vriesdroog effect.
een doekje met iets afwasmiddel werkt ook goed maar je ramen worden er wel vuil van. je smeert als het waren een dunne zeepfilm op je raam waar je dan ook nog doorheen moet kijken
Dat had ik een tijdje geleden ook. Na bestudering van het instructieboekje van de auto, vond ik de oplossing: als je de luchtcirculatie op binnencirculeren hebt staan én je hebt de verwarming op verwarming van de voorruiten staan, kunnen de ruiten opeens beslaan. Die combinatie is funest!
Vraagsteller reed met de auto op de autosnelweg weg. Vraagsteller reed dus al een stukkie. Het is februari. Steenbok schrijft : wij reden met de airco en de verwarming aan. Klinkt beslist totaal absoluut logisch. Want van de airco krijg je het koud, en daarom doe je de verwarming aan. Of : van de verwarming wordt je heet, en zet de airco aan. Een airco zet je soms even aan bij het wegrijden, om eventueel de voorruit te ontwasemen. Maar even later blaast de verwarming de voorruit droog. En schakel je de airco uit. Vraagsteller vraagt : wat hebben wij verkeerd gedaan ? Tsja.
Inmiddels al een viertal auto's gehad met airco en climatcontrol. Voor al deze autos's stond in de instructie dat bij een buitentemperaturen onder de 3 a 4 graden de airco wordt uigeschakeld ivm vervaar bevriezing van het af te voeren condenswater wat zou kunnen leiden tot schade aan het aircosysteem. Het betrof hier een Mitsubishi Galant, Skoda Octavia model 1 en 2 en VW Pasat. Mijn vraag is dan ook, wat was op dat moment de buitentemperatuur?
Wat ik bij alle goede tips nog gemist heb is de mogelijkheid, dat de water afvoeren links en rechts naast de voorspatborden onder de motorkap verstopt zitten. Het water kan dan naar binnen lopen en daardoor wordt de vloerbedekking in de auto nat. Wanneer dan de verwarming wordt aangezet gaat het water verdampen en slaat als condens tegen de ramen. Even de vloerbedekking en daaronder op vocht controleren. Dan kun je meteen ook vaststellen of het vocht wellicht uit de kachelradiator afkomstig is, want dan voelt het vocht (lekkende koelvloeistof) tussen de vingers vettig aan.
labren schreef op vrijdag 20 feb 2015, 13:55: dat is een lekkage , dan is er een slangetje lek geslagen
Ja labren, een slangetje kan ook barsten, maar de afvoeren raken meestal verstopt door boombladeren of ander vuil. Als het slangetje gebarsten is, blijft het water aan de binnenkant langs de spatborden weg lopen.
steenbok1 schreef op donderdag 19 feb 2015, 21:30: Hallo autospecialisten Onderweg tijdens het rijden met onze GOLF naar Den Haag kregen wij opeens beslagen ruiten. Wij konden bijna niets zien, gelukkig hebben wij een doekje bij ons om de vooruit schoon te maken. Wij reden met airco en verwarming. Wat hebben wij verkeerd gedaan ? Graag jullie opmerking, en alvast bedankt met vr. groet, Steenbok1
Wij hebben iets soortgelijks gehad, het gebeurde ineens, het wegpoetsen ging heel moeizaam en was niet bij te benen. Het bleek bij ons de koppakking te zijn, en die aanslag was van de koelvloeistof, die op een of andere manier door het warmlopen daar beland is.
Begrijpelijk probleem Zet de circulatie van de lucht op buiten. Zet je airco aan (moet wel voldoende zijn bijgevuld). Zet de warme lucht op je voorruit. Ik heb een matje welke ook de vochtigheid uit je auto haalt KLIK HIER
ik heb dat euvel vroeger zelf ook gehad, Het probleem deed zich dan voor, dat onder de paravaan plaat, dus de plaat die onder de ruitenwissers zit, daar zite een ruimte waar regelmatig bladeren inkomen. die dan weer op de ontwateringsgaten komen te liggen, waar dan water in komt te staan en waar dan evt. de binnen filter vochtig wordt. hierdoor komt dan de bewaseming op der ruiten. De gaten open maken, de filter drogen, of de filter er uithalen. euvel opgelost.
johnmarie schreef op zaterdag 21 feb 2015, 12:08: ik heb dat euvel vroeger zelf ook gehad, Het probleem deed zich dan voor, dat onder de paravaan plaat, dus de plaat die onder de ruitenwissers zit, daar zite een ruimte waar regelmatig bladeren inkomen. die dan weer op de ontwateringsgaten komen te liggen, waar dan water in komt te staan en waar dan evt. de binnen filter vochtig wordt. hierdoor komt dan de bewaseming op der ruiten. De gaten open maken, de filter drogen, of de filter er uithalen. euvel opgelost.
Nooit geweten dat daar een filter zit. Maar eens bij mijn eigen auto kijken.
Hiermee bedank ik jullie allen voor de vele raadgevingen, die ik van jullie heb ontvangen, zoveel reacties heb ik nooit kunnen bedenken. Ik zal ze zeker uitproberen en toepassen. Nogmaals hartelijk dank. Met vr. groet, Steenbok1
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma
...
Lees meer
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld
...
Lees meer
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen. Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer