ja
door jans2 Jan 31, 2012 om 15:18
Auto & vervoer

Bevroren kettingslot

Het vriest en dus sta ik weer te klunzen met een bevroren kettingslot (fiets). Heeft iemand een goed idee waardoor ik het slot ook met vorst kan blijven gebruiken?

8749 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2012 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jans2,

Spuitbusje slotontdooier (antivries) gebruiken.

Met vr.gr.

vladja
door vladja - Jan 31, 2012 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Slot mee naar binnen. Goed laten drogen en inspuiten met grafiet (te koop bij elke doe-het-zelf-winkel).

Vladja

grindweg
door grindweg - Feb 1, 2012 om 08:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

nooit in dat soort sloten grafiet gebruiken maar zoals omschreven imal of een produkt dat gebaseerd is op sailicone basis

gr
door grootvader_1 - Feb 1, 2012 om 09:48
153 Antwoorden / 44 Vragen

Bij de ijzerwinkel een klein spuitbusje IMAL (= ik maak alles los) kopen.
Werkt niet alleen als slotondooier maar ook als smeermiddel (zoals die genoemde grafiet).

De ouwe grijze Vrije Vogel

ja
door jans2 - Feb 1, 2012 om 09:51
311 Antwoorden / 4 Vragen

Gisteren imal gekocht en gebruikt. Vanmorgen slot geopend: fluitje van een cent!
Allemaal bedankt voor de tips, vooral grootvader.

es
door espetada - Feb 2, 2012 om 11:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Regelmatig heeft de Aldi siliconespray in de aanbieding. Kleine oranje spuitbusjes. Werkt zeker zo goed als IMAL, maar houdt het slot ook langdurig vochtvrij (dus geen ijs, maar ook geen roest).
Gebruik het in de winter ook om alle aluminium delen van onze fietsen te beschermen tegen pekel ed.

duif2
door duif2 - Feb 2, 2012 om 12:04
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik had gisteren hetzelfde bij de hand.
Ontdooi spray van de auto werkte niet.
Toen het in de middag wat warmer was ging het slot wel open.
Mee naar binnen genomen en goed laten drogen.
Daarna de "kop"van het slot in de vaseline geduwd en op slot gedaan.
En nu gaat het weer prima open en dicht!

duif2
door duif2 - Feb 2, 2012 om 12:06
371 Antwoorden / 116 Vragen

Te snel op verzend gedrukt!!

Mijn probleem is dat mijn handremmen ook bevroren zijn.
Wat is daar de oplossing voor?
(Mijn fiets staat dag en nacht buiten, daar is geen oplossing voor)

gr
door grootvader_1 - Feb 2, 2012 om 12:44
153 Antwoorden / 44 Vragen

In mijn aktieve verleden kon men bij motorzaken e.d. klemmetjes kopen waarin door een gaatje olie (of in dit geval weer die IMAL) kon druppelen.
Zo'n "klemmetje" werd dan om de desbetreffende kabel gebogen.
Wel moest men dan een stukje kabelomhulsel wegsnijden.

Vastgevroren handremmen zullen dan heus niet direct los komen want die IMAL of dunne olie moest natuurlijk langzaam zijn weg vinden door die kabel,.
Maar eenmaal los kon het de strengste winter verder doorstaan.

En ach, wat is vorst!

Vroeger, in mijn jeugd................................................

De ouwe grijze Vrije Vogel