dr
door dreemans Jul 10, 2010 om 18:58
Auto & vervoer

Boete NS

Dochterlief verlaat bij aankomst op het station de trein en gooit haar kaartje boven, voor de roltrap, in de prullenbak.

Beneden in de hal wordt zij aangehouden en krijgt een boete wegens het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs.
In de prullenbak boven was geen kaartje meer te vinden.

Nu heeft zij een bekeuring gekregen van € 37,50.

Staat zij in haar recht? Je moet namelijk in de trein en op het perron een vervoersbewijs hebben... maar ook beneden aan de roltrap??

Alvast bedankt

2833 12 Rapporteer

beorn
door beorn - Jul 10, 2010 om 19:26
66 Antwoorden / 1 Vragen

Als beneden aan de roltrap in het station is, ja dan moet zij haar vervoersbewijs kunnen tonen. Dat is conform de algemene voorwaarden van de NS.

11.2
De Reiziger moet in het Vervoermiddel
en/of op de Stations waar NS dit
heeft aange¬geven, in het bezit zijn
van een geldig Vervoerbewijs, tenzij
hij recht heeft op kosteloos vervoer.
Op eerste verzoek dient de Reiziger
aan te kunnen tonen over een geldig
Vervoerbewijs te beschikken.

Je kan dit allemaal hier nalezen:

Algemene voorwaarden NS:

Beorn

vladja
door vladja - Jul 10, 2010 om 19:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op het perron moet je een vervoersbewijs hebben. Op een roltrap is het hoogst ongebruikelijk om om te keren om terug te gaan als je geen vervoersbewijs hebt.

Je komt of
- naar boven en dan betreedt je het perron
- naar beneden en dan kom je automatisch van het perron.

De roltrappen zijn dus onlosmakelijk met de toegang/uitgang van de perrons verbonden.

Daarom lijkt mij controle beneden bij de roltrap heel normaal, daar er anders gevaarlijke situaties ontstaan. En ze gaan natuurlijk niet dubbel personeel inzetten. Eén ploeg boven bij de roltrap naar beneden en een ploeg beneden voor de opgaande roltrap.

Sorry hoor, maar dat verhaal van kaartje in de afvalbak en dan het kaartje binnen 5 minuten uit de afvalbak verdwenen, komt niet erg sterk over. Het lijkt er meer op dat ze probeert met een handigheidje om onder de boete uit te komen.

Als ze haar gelijk wil halen, zal ze naar de rechter moeten en dan geef ik haar weinig kans.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 10, 2010 om 19:36
1961 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn ogen is het perron daar waar je in en uit de trein stapt dus lijkt mij de boete onterecht.

Wat ik wel vreemd vind, waar was haar kaartje gebleven.
Was de prullenbak ineens leeg?

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 10, 2010 om 19:38
1961 Antwoorden / 1 Vragen

De Reiziger moet in het Vervoermiddel
en/of op de Stations waar NS dit
heeft aange¬geven, in het bezit zijn
van een geldig Vervoerbewijs

Als het stond aangegeven was de boete dus terecht.

carly1
door carly1 - Jul 10, 2010 om 19:45
41 Antwoorden / 8 Vragen

Ze staat niet in haar recht.
Wie haalt er eigenlijk een kaartje uit de prullebak dat al gebruikt is en dat binnen 5 minuten. Dit klopt niet.
Ze zal de boete gewoon moeten betalen tenzij ze een kwitantie of afschrift kan tonen waar het afgehouden is. Dan kan je bezwaar maken en anders heeft het geen zin.

dr
door dreemans - Jul 10, 2010 om 21:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reactie.

@sonjaatje: er staat aangegeven dat men OP het perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. De roltrap lijkt MIJ geen perron meer. Die prullenbakken voor de roltrappen staan er toch ook niet voor niets.

@carly1: niemand heeft het er over dat een kaartje uit de prullenbak is gehaald.
Zij heeft haar kaartje meteen weggegooid bij het verlaten van de trein... en had geen zin om ondersteboven in een diepe afvalbak te gaan hangen.
Misschien beter geweest dan nu € 37,50 moeten betalen.

dr
door dreemans - Jul 10, 2010 om 21:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

@vladja: Niemand heeft het kaartje meegenomen... dat staat ook nergens.
Het gaat ook niet om het onder uit komen. Het moet alleen wèl redelijk zijn en gewoon kloppen.

st
door sterre1997 - Jul 10, 2010 om 22:44
4 Antwoorden / 3 Vragen

`ik begrijp niet wat u met kaartje bedoelt, het kaartje voor de trein lijkt me sterk.
en het verhaal lijkt me ook sterk, het is ook wel dom om je vervoersbewijs weg te gooien dus ik zou mijn bijltje maar neerleggen en gewoon betalen, volgende keer beter!

dr
door dreemans - Jul 10, 2010 om 22:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het kaartje van de trein... uiteraard. Welk kaartje anders.

tdehond
door tdehond - Jul 11, 2010 om 07:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U zou een klacht in kunnen dienen. In eerder geplaatste link staat adres klantenservice. Voeg bij een bankafschrift van betaling kaartje ( indien gepind is bij aankoop treinkaartje).

Uiteindelijk is de controle bedoeld om zwart rijden te voorkomen en daar was naar uw mening hier geen sprake van.

vladja
door vladja - Jul 11, 2010 om 08:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dochterlief verlaat bij aankomst op het station de trein en gooit haar kaartje boven, voor de roltrap, in de prullenbak.

Normaal bewaar je een vervoersbewijs toch in je zak/tas/portemonnee? Je zit/loopt toch niet de hele tijd met dat kaartje in je hand? Als je dat niet doet, dan moet je je kaartje speciaal pakken om het weg te gooien.

Zij heeft haar kaartje meteen weggegooid bij het verlaten van de trein... en had geen zin om ondersteboven in een diepe afvalbak te gaan hangen.

Als je het net weggegooid hebt, ligt het bovenop. Dus je hoeft niet te graaien/graven in het afval. Als je geen zin hebt om dat kaartje te pakken, dan accepteer/kies je ervoor om de boete te accepteren.

Sorry hoor, maar hoe langer ik erover na denk hoe meer ik denk dat ze geprobeerd heeft zwart te rijden en tegen de lamp gelopen is. Uiteraard doet "mijn kind" dat niet en verzint ze geen smoesjes.

Overigens staat er in mijn gemeente onder bij de roltrap een bord dat aangeeft dat je vanaf dat punt in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Dat betekent dat - als je ergens anders de roltrap naar beneden neemt, je op die roltrap ook een geldig vervoersbewijs moet hebben. Ik denk niet dat de NS dat alleen in mijn gemeente dat bord heeft opgehangen.

Vladja

carly1
door carly1 - Jul 11, 2010 om 09:06
41 Antwoorden / 8 Vragen

Je schrijft zelf . In de prullebak boven was geen kaartje meer te vinden. Dan lijkt mij toch dat je in de prullebak hebt gekeken.

=dreemans schreef op zaterdag 10 jul 2010, 21:15: Dank voor jullie reactie.

@sonjaatje: er staat aangegeven dat men OP het perron in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. De roltrap lijkt MIJ geen perron meer. Die prullenbakken voor de roltrappen staan er toch ook niet voor niets.

@carly1: niemand heeft het er over dat een kaartje uit de prullenbak is gehaald.
Zij heeft haar kaartje meteen weggegooid bij het verlaten van de trein... en had geen zin om ondersteboven in een diepe afvalbak te gaan hangen.
Misschien beter geweest dan nu € 37,50 moeten betalen.