mh
door mhoomoedt Jun 13, 2005 om 13:22
Auto & vervoer

BOVAG garantie garagebedrijf

Het volgende is het geval, ik heb een tweedehands auto gekocht bij een garagebedrijf met BOVAG garantie, ik ging er van uit dat je dan een enigzis betrouwbaar garagebedrijf hebt, maar nu komt het, de auto is nog geen maand in mijn bezit, en de uitlaat hing erbij, ben naar het garagebedrijf gegaan en heb met eigen ogen mogen aanschouwen hoe verrot die was, één tikje en hij zou zo doorbreken, levensgevaarlijk en dat terwijl de keuring net is geweest. ik dus naar de BOVAG site, maar daar zie ik dat mijn auto dus niet aan de voorwaarde voldoet, geen euro 4500 voor betaald, dan maar een klacht indienen, die link kon ik dus niet vinden alleen de geschillencommissie maar die doen hier niets mee want ik val niet onder de officiele garantievoorwaarden.

Maar nu waar kan ik dan wel met mijn klacht terecht?

1985 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 13, 2005 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mhoomoedt,

Veel mensen denken dat als ze een 2dehands wagen kopen onder een bepaalde prijs, dat ze geen (garantie)rechten hebben. En ook veel garagisten/verkopers denken dat ook, uiteraard uit eigenbelang. Dat is echter niet zo! Er is wel degelijk sprake van een aankoop tussen een particulier en een professionele verkoper, dus een consumentenkoop. En een consumentenkoop kenmerkt zich door het feit dat er ook bij 2dehandsverkoop een deugdelijk produkt door de verkoper geleverd moet worden. Deugdelijk in de zin dat je met zo'n wagen toch probleemloos een half zo niet een heel jaar doorkomt. Natuurlijk heb je een eigen onderzoeksplicht, maar als de verkoper in het aankoopgesprek heeft gezegd dat de wagen pas gekeurd is en dus goed  en rijwaardig is, dan hoef je als koper niet meer onder de wagen te gaan liggen om de uitlaat te inspecteren. Als die echt tot op de draad kapot  en 'rottig' was/is dan had dat zonder meer bij de keuring moeten blijken. De garagist heeft hier dus van geweten of had het kunnen weten en je bewust misleidt. Reden om hem hierop aan te spreken en een kostenloze vervanging van dit onderdeel te eisen. Het probleem in dit geval is echter dat je met je klacht uitsluitend bij de verkoper terecht kunt, en die geeft natuurlijk niet thuis. Vervolgens kun je het uitsluitend in rechte afdwingen, maar dat gaat je waarschijnlijk heel wat meer kosten dan de prijs van de uitlaat inclusief monteren. Het kosten-baten plaatje ziet er dus voor jouw als consument somber uit. Wat overblijft is een andere garagist zoeken die wél klantvriendelijk met zijn klanten omgaat. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2005 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor het antwoord, maar is er dan helemaal geen klachteninstelling voor dit zaken, zo worden de garagisten nooit aangepakt en kunnen ze gewoon hun gang blijven gaan

ve
door verwijderd - Jun 14, 2005 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is makkelijk om tekeer te gaan tegen die garage.er zijn wel diverse dingen waaraan voorbij gegaan word zoals is de auto met, garantie verkocht, welke garantie op papier, apk is een moment opname uitlaat vandaag dicht en morgen lek jammer je mag hem niet eens afkeuren levert straf punten op. er is ook geen ac punt van te maken voor deze artikelen.dus een eerlijk oordeel kun je zo zonder de goede gegevens niet geven.en is de auto met of zonder grote beurt verkocht etc.en dat uw auto onder de 4500 eu zit zegt nog niet alles bij een bepaald percentage van de nieuw prijs is er toch nog bovag garantie onder de 4500 grens.maar er moet wel bovag garantie verstrekt zijn aan u. dus laat maar horen. en heeft u wel eens van de dekra of anwb gehoord en hun keuringen.succes

ve
door verwijderd - Jun 14, 2005 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zoals grindweg aangeeft. Er bestaat ook nog zoiets als ANWB of Dekra keuring. Naast de verplichtingen die de verkoper heeft bestaat er ook de onderzoeksplicht door de koper dus om nu alle schuld op het bordje van de verkoper te leggen gaat wel erg ver. En inderdaad zo'n uitlaat kan in vrij korte tijd defect raken. Dat er dan mensenlevens op het spel zouden staan is erg overdreven. E.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2005 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ encarta,

Wel eens een stuk uitlaatpijp door je voorruit gehad? Een oud colega van mij wél, op de afslag naar Omoord. Hij is blij dat hij het er levend heeft afgebracht. Collegiale groet, Ton.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 06:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

geachte read ik begrijp wat je bedoelt het is mij of een van onze cliente nog nooit overkomen. maar uitzonderingen bevestigen de regel. daar om zou het prettig zijn als mijn vraag om meer gegevens beantwoord werd en wel eerlijk natuuurlijk. vandaar ook mijn verhaal wat natuurlijk altijd 2 kanten heeft.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag mhoomoedt,

Je hebt natuurlijk gelijk dat het eigenlijk te gek voor woorden is dat je bij een klacht over een erkent Bovag bedrijf door exclusies nergens terecht kunt met een klacht. Je kunt natuurlijk bij de Bovag wél een klacht indienen over het feit dat een lid van de Bovag zo onverantwoordelijk is geweest om je een auto te verkopen met een verrotte knalpijp. Als je daar dan maar niet aan verbindt dat je je reparatiekosten terug wil hebben want dat is geen haalbare kaart. Je kunt dan aangeven dat dit BOVAG bedrijf onverantwoordelijk heeft gehandeld, je ten dele een ondeugdelijk produkt heeft geleverd, je misleidt heeft door te zeggen dat de auto pas gekeurd was/is, etc. etc.. Hiermee wordt de naam BOVAG door het slijk gehaald, en zij zouden de garagist daar op moeten aanspreken en indien nodig als dat herhaald voorlomt moeten royeren. Het gaat per slot van rekening wél om de verkeersveiligheid en in laatste instantie om mensenlevens!!! Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2005 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grindweg,

Natuurlijk is het zo dat de respondenten uit moeten gaan van eerlijke informatie. Mijn standpunt is, dat de informatie die in het bericht staat korrekt is en zo volledig mogelijk, tenzij direkt zonneklaar is dat de informatie tegenstrijdig is. Ten dele gaan wij respondenten ook vaak uit van assumpties omdat anders de berichten veel te lang worden die vragenstellers hier op de site zetten. Ik maak me daar nogal eens schuldig aan terwijl ik merk dat jij daar in jouw vakkundige antwoorden erg voorzichtig mee bent. Dan is er ook nog een emotionele kant. Als je soms de berichten leest die worden ingebracht over consumentenervaringen met garagisten dan rijzen de haren je ten berge. Ook de media doen hier aan mee en laten zien dat er nogal wat onfrisse praktijken zijn in deze branche. Ik herinner me een programma waar zelfs in te kopen auto's eerst onklaar werden gemaakt (radiator lekgestoken, olie op het motorblok verspreiden, etc.). Ik dacht dat het een programma was van Peter r. de Vries. Natuurlijk niet maatgevend, maar het is dan wel zo dat de goeden dan onder de slechten lijden. Ik begrijp heel goed dat als je in het vak zit, je anders aankijkt tegen sommige dingen en vaak het naadje van de kous wil weten. Mijn benadering is wat meer globaal waardoor ik wel eens doorsla. Maar in dit draadje heb ik me daar volgens mij niet schuldig aangemaakt. Ik hoop dat het nu voor jouw ook wat duidelijker is geworden en dat we in de toekomst meer begrip voor elkaar hebben. Collegiale groet, Ton.