al
door alfa147_1 Jan 15, 2011 om 11:00
Auto & vervoer

Diagnose Garage

Dag,

In verband met het slechte winterweer ben ik aantal weken met mijn auto tegen een stoeprand geraakt, met als gevolg een tikkend (ratelend) geluid onder de auto vandaan.

Om definitief vast te stellen wat er aan de hand was ben ik naar de garage gegaan voor een diagnose. De garage kwam met de volgende: kromme velg. . Ik heb direct toestemming gegeven om een nieuwe velg te bestellen omdat het probleem toch opgelost moet worden.

Omdat ik het niet helemaal vertrouwde ben ik voor een second opinion naar een tweede garage geweest. Deze kwam met de volgende diagnose: Kapotte homokineet en wiellager. Dit is inmiddels vervangen en het probleem is netjes verholpen.

Echter zit ik nu nog met de kosten van de velg. De garage zegt dat de velg niet geroutineerd kan worden en dat de velg gewoon betaald moet worden. De velg heeft wel een kleine opdonder gehad maar dit was niet de direct oorzaak van mijn probleem. Wat zijn mijn rechten hierin?

1406 5 Rapporteer

mastag
door mastag - Jan 15, 2011 om 11:19
955 Antwoorden / 19 Vragen

Lijkt mij dat de velg toch afgenomen moet worden.
Je hebt akkoord gegeven voor de bestelling en dan zal je deze ook moeten betalen.
Kan me ook nauwelijks voorstellen dat de velg niet deels krom zou zijn, als lager en homokineet stuk zijn zal de velg een evenredige tik hebben gehad.
Maar daar weet Grindweg veel meer van hij is de auto man op dit forum

Succes
MAstag

f.weele
door f.weele - Jan 15, 2011 om 11:40
1085 Antwoorden / 27 Vragen

indien het een lichtmetalen velg is en daadwerkelijk krom, dan altijd vervangen!
Kijk ook even op de site van consuwijzer. De eerste garage heeft volgens mij een
steekje laten vallen door de wielophanging niet goed te controleren. De bestelde
velg zou, indien deze niet nodig is, dan geannuleerd moeten kunnen worden.
m.vr.gr.

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2011 om 18:37
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u heeft uw rechten verspeeld door bij een ander te repareren.
dus heeft de eerste garage geen gelegenheid gehad om het te herstellen.
bovendien vind ik een wiellager en homokineet tegelijk wel heel vreemd of bij demontage moet er iets fout gegaan zijn.
beide zijn geen gevolg van het raken van een stoep rand en de velg wel.

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2011 om 18:38
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ps
een versleten homokineet geeft een tikkend geluid en een wiellager een brommend geluid

sixerdude
door sixerdude - Jan 19, 2011 om 21:47
37 Antwoorden / 13 Vragen

Ben het met Weele eens. Zou te gek zijn als de velg nog wel goed was en de feitelijke oorzaak ligt in het lager en de homokineet, dat je dan die velg verplicht bent af te nemen. Velg hoeft niet dusdanig krom te zijn dat ie na een klap onbruikbaar wordt. Vaak kun je zo'n velg nog heel goed richten en is vervanging onnodig. Eerste garage zou zich eigenlijk moeten schamen.