xf
door xfiles Feb 10, 2004 om 19:12
Auto & vervoer

Distributieriem Renault Kangoo 1.9 d55

Bouwjaar Renault Kangoo 1.9 d55 is juil 1999.
Gekocht bij dealer 1 febr 2002
(km stand 35.000)
1e keer gebroken distributie riem febr 2003
(km.stand 50.000)
volgens Renault moet de distributieriem mee-
gaan tot ongeveer 100.000km of 5 jaar.
na veel getouwtrek niet betaald door mij maar door de garage.
februari 2004 en 25.000km verder
is de riem opnieuw gebroken.
de garage zegt nu : de v.snaar is afgebroken en tegen de distributieriem aangekomen dus
zelf betalen.
mijn vraag is kan de v.snaar tegen de distributieriem aan komen en daarna ook breken ?

3119 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan gezien het feit auto's steeds compacter worden, er meer beenruimte gewenst is en de techniek bestaat om de motoren in de desbetreffende auto's steeds meer in elkaar te bouwen. Toch ben ik van mening dat de Renault in dit geval een productie dan wel montagefout gemaakt heeft, door draaiende onderdelen te dicht op elkaar te plaatsen. Let echter wel op dat er doorgaans nooit garantie zit op draaiende onderdelen! MVG

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat auto's compacter worden zou dit niet mogelijk moeten zijn. Ik heb nog nooit bij een Kangoo onder de kap gekeken, maar volgens mij is dit niet mogelijk. Deze zijn zodanig van elkaar gescheiden dat dit bijna niet mogelijk is. Dit zou ook gevaarlijk kunnen zijn, een gebroken distributieriem kan veel schade geven aan het motorblok. De garage probeert u af te schepen en er zo voor te zorgen dat ze onder de kosten uit te komen. Waarom de distributie gebroken is, is mij niet duidelijk. Het kan zijn dat de kwaliteit niet goed is, maar dat lijkt mij sterk bij een merkdealer, maar het kan. Stel deze vraag ook eens aan een andere dealer of aan het hoofdkantoor. Hierbij kunt u beter niet uw garage vermelden Dat kan tot problemen leiden als uw garage hierachter komt. Maar als u doorgaat en uw verhaal daarbij goed kunt onderbouwen zou u uw gelijk moeten krijgen. Veel succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Distributieriem en multiriem zijn van elkaar gescheiden. De distributieriem zit onder een bijna geheel gesloten kap zodat er geen steentjes tussen kunnen vliegen laat staan een multiriem. De garage verzint een leuke smoes maar weet zelf ook dat het een fabricage fout is. Ik zelf denk dat er een scherpe rand op een spanrol, geleiderol, of tandwiel van nokkenas, krukas of brandstof pomp zit. Zo'n riem mag namelijk niet kapot gaan. En een multiriem die er tussen komt is de grootste waanzin!!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

die blessy moet monteur worden ze weet zoveel ,alleen is het jammer dat ze volgens mie de helft verzint (zal overdag wel niks te doen hebben) dat een multiribriem tussen een distributie riem kan komen is je reinste onzin er zit altijd een beschermkap omheen ik ben het met kamstra eens dat er eerder gezocht moet worden naar iets wat de riem kan beschadigen dus ook een pouly een boutje wat te langis waar de riem langsheen kan schuren mischien wel de beschermkap die verkeerd gemonteerd is of een spanrol welke niet soepel loppt waardoor de riem er over heen word geschuurd

ve
door verwijderd - May 18, 2009 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij renault is alles mogelijk, en dus ook dat de aandrijfriem in de distributieriem draait. Zelf meegemaakt. Er waren stukken van die riem in de distributieriem gedraait waardoor de mazoutpomp enkele tanden oversloeg en de motor bijgevolg stil viel. Klein applausje voor de zeer degelijke constructie van hun motors