jo
door josty Apr 29, 2013 om 13:06
Auto & vervoer

Elektrisch Rijden Groene/witte leugen

Langzamerhand wordt ik niet goed van de niet aflatende stroom kletskoek die er [zeker bij de VARA] gepubliceerd wordt over het Elektrisch Rijden. Je moet ook ogen in je achterhoofd hebben bij wat je leest. Eerst werd er een jaartje terug, gepubliceerd, dat je met elektrische auto's ongeveer 200 kilometer kan rijden en dat dit eigenlijk maar een beetje minder was dan "gewone" auto's die zoiets van 450 kilometer op een tank rijden. Groen Leugentje: mijn diesel rijdt als ik een beetje voorzichtig doe met gemak 900 kilometer en als ik erg voorzichtig doe 1000kilometer. Dat was 1.
Dan hebben we de publieke oplichting genaamd "hybride auto". Omdat ik met mijn HDI probeer een beetje zuinig aan te doen valt het mij op dat ik steevast iedere dag op het 130 kilometer stuk hard voorbij gereden wordt door die hybride gevallen. Deze rijden op dat moment zo'n beetje 1:10 terwijl ik met 110 op de 1:20 zit [wat inderdaad nog een stukje meer is dan de catalogus van de firma Renault aangeeft, maar dat is dan maar zo] Dat was 2.
De Hybride kar wordt zo ongeveer door mij gesubsidieerd terwijl mijn koets ieder moment een straf op kan lopen vanwege gebruik en uitstoot.
Maar nu de nieuwste kletskoek in het kader van de promotie van het elektrisch rijden. De VARA meldt op basis van een berichtje van het rechtse frummelblaadje Metro en de milieugroepering binnen de ANWB dit: "Momenteel is bijna 60 procent van de ritjes met een elektrische auto korter dan 10 kilometer en is 90 procent minder dan 50 kilometer. Met één opgeladen accu is dat prima te doen: daar kan gemiddeld 170 kilometer mee gereden worden".
Dit moet u nou eens echt goed lezen. Staat hier dat de meeste mensen dagelijks minder dan 10 kilometer rijden? Nee dat staat er niet! Dit is sturende communicatie in topvorm. Een bewering neer zetten [die we niet kunnen controleren] die een andere inhoud heeft dan de boodschap. Want er staat dat mensen in een elektrische auto minder dan 10 kilometer per keer rijden. Dat haal je de koekoek! zij weten drommels goed dat ze in een elektrisch wagentje stappen en dat ze van Rotterdam naar Enschede moeten rijden! Want dan is het voor het eind van de rit gedaan met de pret. Heel veel mensen rijden dagelijks van Almere naar Amsterdam, ruimschoots meer dan 10 kilometer. Of vanuit Zeeland naar Rotterdam om daar te gaan werken -75 tot 100 kilometer enkele reis. Er zijn hele volksstammen die vanuit de Noordkop van NH naar de Hoogovens afreizen; 75 km. enkele reis.
Dit soort berichten wordt door handige communicatie meisjes en jongens de wereld in geholpen om ons dingen te laten geloven die stomweg niet waar zijn. Zoiets hoort bij "de groene leugen".

994 2 Rapporteer

jo
door josty - Apr 29, 2013 om 13:11
26 Antwoorden / 3 Vragen

zij weten drommels goed dat ze in een elektrisch wagentje stappen en dat ze van Rotterdam naar Enschede moeten rijden! hier moet uiteraard NIET tussen staan [dat ze Niet van R naar E moeten rijden]

ge
door gerboe - Apr 30, 2013 om 18:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

Maar eens kijken naar de werkelijke verbruikscijfers van 'gewone' auto's? Misschien is elektrisch rijden zo gek nog niet voor al die mensen die dagelijks de afstand van pakweg 15 zeer vervuilende en niet zuinig kilometers overbruggen. Van de 6 van de 10 die dat doen is er ook nog eens een fiks aantal dat nog minder kilometers aflegt en gewoon de fiets had kunnen pakken. De eerste 19e eeuwse benzineauto's waren machines waar je niet erg ver mee kwam en die niet erg schoon waren. Maar in de loop van vele jaren is de verbrandingsmotor behoorlijk geoptimaliseerd. Aan dat tijdperk komt een eind. Want het kan beter en schoner, veel beter dan bijvoorbeeld een HDI motor. Maar dat heeft tijd nodig. Misschien wel net zo veel tijd als de ontwikkeling van de verbrandingsmotor.