hierisharry
door hierisharry Jan 18, 2012 om 22:59
Auto & vervoer

Fiat panda kosten rijklaar maken

Raar eigenlijk dat dit gezien worden als rijklaarkosten alleen benzine zou logisch zijn. Fiat panda "kosten rijklaar maken"
784 euro = 10% van aankoopprijs Panda is in de aanbieding voor 7.069 . voor die 784 krijg je volle tank 30 liter 60 euro? ruim gerekend.matten die ik niet hoef we hebben ze nog, lampenset die bij Hema 6 euro kost en die we ook nog hebben olie gevaren driehoek, verband trommel en v,hesje het meeste hebben we al maar iets wat totaal van waarden is van misschien 100 euro is 784 euro vragen slaat eigenlijk nergens op.

7479 37 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 18, 2012 om 23:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hier heeft kassa in 2005 al eens een uitzending over gehad, niet veel veranderd blijkbaar, misschien nog interessant eens te lezen ?
Klik Hier

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 18, 2012 om 23:30
842 Antwoorden / 1 Vragen

Is toch gewoon een manier om de prijzen die ze in de reclame-advertenties tonen iets te drukken; of je nou 7000 + 700 rijklaarkosten betaalt, of 7700 + 0 rijklaarkosten, de prijs die je uiteindelijk betaalt wordt er echt niet minder om hoor als je de rijklaarkosten zou afschaffen.

mastag
door mastag - Jan 19, 2012 om 00:09
955 Antwoorden / 19 Vragen

Een auto die van de fabriek komt heeft wel iets meer nodig als alleen wat benzine.
De auto moet worden ontdaan van heel veel plastic en vaak ook van een waxlaag die de fabriek voor het transport aanbrengt. Motor (management) wordt gecheckt, proefrite dus het is iets meer dan wat benzine, ben het eens dat de kosten niet in verhouding staan

Mastag

valerius-2
door valerius-2 - Jan 19, 2012 om 11:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u hem koopt kan u daar toch wat aan doen, maar of u nu of minder inruil krijgt ,het geld moet toch opgebracht worden, als het niet uit de lengte komt dan maar uit de breedte, om een garage te runnen moet er toch winst gemaakt worden.

ha
door hanneke - Jan 19, 2012 om 12:39
321 Antwoorden / 1 Vragen

Zitten daar niet ook nog allerlei administratieve kosten in zoals aanmelding bij de RDW, op naam laten zetten, kentekenplaten enzovoorts? En misschien ook nog wel een deel administratieve lasten voor het invoeren (al die auto's komen tenslotte uit het buitenland) enzovoorts.
Volgens mij is het echt wel meer dan een tankje benzine en een doosje lampjes (volgens mij geven ze die er tegenwoordig bij veel auto's al niet eens meer bij omdat je ze als gewoon mens vaak niet eens meer zelf kunt verwisselen - maar dit terzijde). En wat Mastag ook al zegt: de auto wordt nog gecontroleerd, gepoetst enzovoorts.

bo
door bornsol - Jan 19, 2012 om 12:51
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=hierisharry schreef op woensdag 18 jan 2012, 22:59]Raar eigenlijk dat dit gezien worden als rijklaarkosten alleen benzine zou logisch zijn. Fiat panda "kosten rijklaar maken"
784 euro = 10% van aankoopprijs Panda is in de aanbieding voor 7.069 . voor die 784 krijg je volle tank 30 liter 60 euro? ruim gerekend.matten die ik niet hoef we hebben ze nog, lampenset die bij Hema 6 euro kost en die we ook nog hebben olie gevaren driehoek, verband trommel en v,hesje het meeste hebben we al maar iets wat totaal van waarden is van misschien 100 euro is 784 euro vragen slaat eigenlijk nergens op. u bent afgezet door de dealer,of u heeft de factuur niet goed gelezen,[metalic lak vergeten?] het rijklaar/afleveringskosten van een Fiat Panda zijn 535 euro,en geen 784 euro,ga naar de site Fiat.nl prijslijst Fiat Panda GR Bornsol

haarp
door haarp - Jan 19, 2012 om 12:51
514 Antwoorden / 62 Vragen

Je kunt dit met een restaurant vergelijken. In een restaurant maken ze de meeste winst met de verkoop van drankjes waaronder ook flessen wijn. Op het eten wordt weinig winst behaald.

In de autobranche wordt deze methode ook toegepast, namelijk de winst op kleine
reparaties Het vervangen van ruitenwissers, afstellen v/d koplampen, uitlijnen, kabel van de handrem, verlichting enz.

Idd. deze realiteit komt regelmatig weer boven water bij forums zoals Kassa etc.

Het rijklaar maken is vaak een duur betaalde illusie. Vaak wordt de auto van binnen en buiten gepoets. Denk hieraan vooral in het verplaatsen van problemen: huishoud olie op de plastieke door UV stralen aangetaste onderdelen kunnen een auto veel jonger en aantrekkelijker maken. Uiteraard niet te vergeten de klassieker "cockpitspray" maken je interieur bijna nieuw doch al deze trucjes verdwijnen na enkele weken en zo kun je nog wel even verder gaan.

Maak een duidelijke op papier koopcontract waarin alle kosten, ook die van de aflevering vermeld staan.

Bij deze een nuttige tip.

hierisharry
door hierisharry - Jan 19, 2012 om 13:06
3 Antwoorden / 4 Vragen

Het maakt me ook niet uit dat die kosten er zijn, maar als je een auto aanbied voor 7.069 euro. Dan komen er 984 euro bij daarbovenop kosten overheid 92.50 dan moet je in die advertentie gewoon 7.955 als verkoopprijs doen lijkt me wel iets transparanter.

ha
door hanneke - Jan 19, 2012 om 13:13
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=haarp schreef op donderdag 19 jan 2012, 12:51]Het rijklaar maken is vaak een duur betaalde illusie. Vaak wordt de auto van binnen en buiten gepoets. Denk hieraan vooral in het verplaatsen van problemen: huishoud olie op de plastieke door UV stralen aangetaste onderdelen kunnen een auto veel jonger en aantrekkelijker maken. Uiteraard niet te vergeten de klassieker "cockpitspray" maken je interieur bijna nieuw doch al deze trucjes verdwijnen na enkele weken en zo kun je nog wel even verder gaan. Het gaat gezien de in de vraagstelling genoemde bedragen over een nieuwe auto.

[quote]Bij deze een nuttige tip. Het artikel waar u naar linkt heeft - hoewel op zich misschien nuttig - niets te maken met de vraag over kosten voor het rijklaar maken.

haarp
door haarp - Jan 19, 2012 om 13:14
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=hierisharry schreef op donderdag 19 jan 2012, 13:06]Het maakt me ook niet uit dat die kosten er zijn, maar als je een auto aanbied voor 7.069 euro. Dan komen er 984 euro bij daarbovenop kosten overheid 92.50 dan moet je in die advertentie gewoon 7.955 als verkoopprijs doen lijkt me wel iets transparanter.

Zoals als jij het uitdrukt moet ik denken aan de reisbranche. Hier zijn onlangs duidelijke richtlijnen opgesteld.

Zie je een mooi reisje voor € 498.00 dan betaal je ook dat bedrag. Tot voor kort werden de mensen nog lekker gemaakt met een redelijk prijsje doch viel dit reisje 20% duurder uit. Dit laatste is "nog" niet in de autobranche.

haarp
door haarp - Jan 19, 2012 om 13:17
514 Antwoorden / 62 Vragen

@ hanneke,

Idd. je hebt gelijk, ik ging van een tweede hands auto uit.

eva369
door eva369 - Jan 19, 2012 om 13:21
308 Antwoorden / 2 Vragen

je kan op de vanaf prijs vaak nog afdingen en daarmee verlaag je de vanaf prijs.

rj
door rjw - Jan 19, 2012 om 13:23
3277 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hierisharry schreef op donderdag 19 jan 2012, 13:06]Het maakt me ook niet uit dat die kosten er zijn, maar als je een auto aanbied voor 7.069 euro. Dan komen er 984 euro bij daarbovenop kosten overheid 92.50 dan moet je in die advertentie gewoon 7.955 als verkoopprijs doen lijkt me wel iets transparanter.

Als je de kosten in de catalogusprijs opneemt wordt de BPM hoger. Uiteindelijk ben je dus beter af in de huidige situatie.

de
door dewollf - Jan 19, 2012 om 13:25
54 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mastag schreef op donderdag 19 jan 2012, 00:09]Een auto die van de fabriek komt heeft wel iets meer nodig als alleen wat benzine.
De auto moet worden ontdaan van heel veel plastic en vaak ook van een waxlaag die de fabriek voor het transport aanbrengt. Motor (management) wordt gecheckt, proefrite dus het is iets meer dan wat benzine, ben het eens dat de kosten niet in verhouding staan

Mastag

er komt nog meer bij; kentkenplaten, ten naam stellen, verwijderingsbijdrage.
maar deze kosten mogen natuurlijk nooit hoger zijn dan de importeur voorschrijft.
ook vind ik als men bij vliegtickets een complete prijs moet vermelden, waarom dt ook niet bij auto's of wat dan ook.

di
door dirk1035 - Jan 19, 2012 om 14:34
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er kosten zijn voor het rijklaar maken is heel normaal... De verdiensten op een NIEUWE auto zijn echt niet zo hoog als wel eens wordt gedacht..

Auto is vuil als hij bij de dealer arriveert.... moet worden schoongemaakt....

Technisch moet hij worden gecontroleerd... en afgesteld...

Kentekenbewijs en kentekenplaten.... en als geste van het huis... een prachtig boeket bloemen .... (Ja, die betaald u ook zelf).

En dan is er ook nog een stukje "aftersales service", in goed Hollands: klaar staan voor de klant met klachten....

Zo kan ik nog wel even doorgaan....

Het belangrijkste is.... de klant moet tevreden zijn en blijven.... anders zie je hem/haar niet meer terug...

de
door dejeeper - Jan 19, 2012 om 14:37
54 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hierisharry schreef op donderdag 19 jan 2012, 13:06]Het maakt me ook niet uit dat die kosten er zijn, maar als je een auto aanbied voor 7.069 euro. Dan komen er 984 euro bij daarbovenop kosten overheid 92.50 dan moet je in die advertentie gewoon 7.955 als verkoopprijs doen lijkt me wel iets transparanter.

Hallo Hierisharry, Ik neem aan dat dit een schrijffout is, want de kosten zijn inmiddels 200 euro gestegen. Maar kunt u niet even een specificatie geven van deze kosten. Ik heb verschillende keren een nieuwe auto gekocht en dan wordt er een offerte gemaakt en daar staan alle kosten in, dus ook de aflever kosten.
Dat is dus iets anders dan vroeger bij het boeken van een reis, daar kwamen dan plotseling allerlei kosten bij. Ik neem tenminste aan dat u een offerte gekregen heeft en daar kan u in ieder geval van zeggen : te duur. Ik wil 500 of meer korting. Ik kijk uit naar de specificatie. Ik hoop dat de Panda wel bevalt.

jpm
door jpm - Jan 19, 2012 om 15:38
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=dirk1035 schreef op donderdag 19 jan 2012, 14:34]Dat er kosten zijn voor het rijklaar maken is heel normaal... De verdiensten op een NIEUWE auto zijn echt niet zo hoog als wel eens wordt gedacht..
Auto is vuil als hij bij de dealer arriveert.... moet worden schoongemaakt....
Technisch moet hij worden gecontroleerd... en afgesteld...
Kentekenbewijs en kentekenplaten.... en als geste van het huis... een prachtig boeket bloemen .... (Ja, die betaald u ook zelf).
En dan is er ook nog een stukje "aftersales service", in goed Hollands: klaar staan voor de klant met klachten....
Zo kan ik nog wel even doorgaan....
Het belangrijkste is.... de klant moet tevreden zijn en blijven.... anders zie je hem/haar niet meer terug...

Een nieuwe auto die vuil bij de dealer arriveert wordt schoongemaakt en ik moet dat betalen? Dat heb ik nooit meegemaakt bij de aanschaf van een fiets, een televisie of wat dan ook. De dealer die een auto wil verkopen moet deze voor eigen kosten maar schoonmaken.
Aftersales service? De dealer moet toch blij zijn dat een klant terugkomt om service te laten verlenen? Kan hij de relatie alvast verstevigen voordat de klant na een jaar of drie weer een nieuwe auto gaat bestellen. Straks rekenen ze ook nog extra omdat je garantie wil. Het systeem is natuurlijk wel zoals hier geschetst, maar moeten wij dan maar alles pikken?

de
door dejeeper - Jan 19, 2012 om 15:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Een nieuwe auto die vuil bij de dealer arriveert wordt schoongemaakt en ik moet dat betalen? Dat heb ik nooit meegemaakt bij de aanschaf van een fiets, een televisie of wat dan ook. De dealer die een auto wil verkopen moet deze voor eigen kosten maar schoonmaken.

Hallo JPM, ik denk dat u een beetje kort door de bocht gaat. Ook een nieuwe fiets wordt door de fietsen handelaar verkoop klaar gemaakt. Maar goed ik begrijp de commotie niet. Doet de dealer alle kosten in de verkoop prijs dan betaald u daar BPM over en dan kost het nog meer. U hoeft die auto niet te kopen. En het zijn geen verborgen kosten omdat deze kosten bij de verkoop duidelijk op papier gezet worden. Dan is het koper die het laatste woord heeft.
Werk wat door werknemers gedaan wordt moet helaas betaald worden. Dat doet u ook bij de slager.

haagee
door haagee - Jan 19, 2012 om 16:25
80 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten rijklaarmaken is al jaren een discussie. Enige jaren geleden hebben 2 merken, waaronder Mitsubishi het aangedurf de auto inclusief te prijzen maar zijn daar gauw van terug gekomen, waarom?
Voornamelijk omdat indien de all in prijs dan een € 1000 grens overgaat de nieuwe eigenaar dan de komende jaren meer betaald voor verzekering en de zakelijke rijder een hogere bijtelling heeft.
Een bedrijf die de auto zakelijk koopt kan de kosten rijklaarmaken direkt als aftrekpost opvoeren. Dus door de consumentenmarkt gedwongen staat het nu apart

dr
door dragstar - Jan 19, 2012 om 17:08
35 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is nu eenmaal het gevolg van jaren terug. We hebben in de goede (economische) tijden de afleveringskosten zonder morren geaccepteerd.

Een volle tank en de kentekenregistratie zijn redelijk, al het andere is gewoon opsmuk waar 10 keer teveel voor betalen.

De dealers horen de 0 km beurt zelf te bekostigen uit hun winst uit verkoop, dat ligt globaal genomen tussen de 18 en 21%.

In uw geval laat de dealer u ook nog eens ca 10% over de totale auto prijs betalen, dus ook over de BPM en de BTW.

Er zijn zelfs dealers die ook nog eens afleveringskosten in rekening brengen van rond de €500,= op een gebruikte auto.

Tja, veel te vaak durven de mensen er niet tegen in te gaan omdat als ze eenmaal een keuze hebben gemaakt niet graag dit ongedaan maken omdat ze voor een exorbitante afleveringsbedrag komen te staan.

De dealers weten dit en daardoor gaan de zg.afleveringskosten gewoon verder omhoog. Ze verkopen toch wel. Ik zou willen zeggen dat dit erg naar oplichting ruikt en het waarschijnlijk ook is.

bo
door bornsol - Jan 19, 2012 om 17:25
133 Antwoorden / 35 Vragen

al deze reactie,s slaan nergens op,gaan jullie allemaal naar FIAT.NL en kijk naar de prijslijst van de Fiat Panda daar staat rijklaar/afleveringskosten 535 euro,kenteken en bpm hebben daar niets mee te maken,deze worden apart in de prijslijst vermeld,waar zeuren jullie over ?

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 19, 2012 om 17:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een ander voorbeeld had genomen;

Toyota Aygo,
Citroën C1
Peugeot 107,
Alleen uit dezelfde fabriek en vrijwel gelijke uitrusting mogelijk.
Maar kijk nu eens naar de verschillen, erg veel...vooral de prijs en de bijkomende kosten...

Ook mijn eigen Seat Ibiza 1.2 Tdi en de VW Polo 1.2 Tdi met dezelfde bodem en motor en nog veel andere dingen gelijkwaardig.
Waarom is de Metallic lak, Lederen bekleding meerprijs en afleverkosten zo verschillend.
Het lijkt of ze goedkope auto's zo toch nog wat winst marge moeten geven op die manier maar bij inruil na 1 jaar denkt iedereen dat U teveel vraagt omdat als je de volle nieuwprijs zou vragen vergeten ze de afleverkosten, metallic lak en diverse andere extra's.
Dus een auto van 1 jaar oud voor €7000,- is dan onverkoopbaar en eigenlijk gezien de extra's juist voordelig maar iedereen zal dan een nieuwe nemen, vergetende dat naast die paar honderd er nog meer bij komt....

haagee
door haagee - Jan 19, 2012 om 17:56
80 Antwoorden / 0 Vragen

Quote: De dealers horen de 0 km beurt zelf te bekostigen uit hun winst uit verkoop, dat ligt globaal genomen tussen de 18 en 21%.

Dit is pure onzin en niet gestoeld op enige kennis de marges die een dealer heeft.

Bij de meeste kleine auto's wordt de prijs kunstmatig onder druk van de concurrentie laag gehouden. Een dealer verdient op dit soort auto's tussen de 8-12 % op de prijs x BtW en BPM.( op belasting zit geen winstmarge namelijk)
Vervolgens kan de dealer als hij aan de maandritmes van afleveringen voldoet en de standards voldaan zijn nog 2-5 % bonus verdienen. Omdat de druk zo groot is zie je nu veel merken geregistreerde autos te koop staan. Daar heeft de dealer zijn maandritme niet gehaald. Om toch zijn verdienste te houden gaande auto's op naam en komt de bonus. Daarna begint het probleem een al reeds geregistreerde auto te verkopen, wel met een enorme korting. Hij moet wel!

Hopenlijk stopt het gezwets van alle "experts"

jpm
door jpm - Jan 19, 2012 om 17:57
820 Antwoorden / 28 Vragen

Tsjonge, ik heb me toch een hekel aan die: 't Is nu eenmaal zo-uitspraken. De afleveringskosten zijn gewoon veel te hoog in verhouding met verkoopprijzen. En of het nu 545 euro is of 750 euro, het is allemaal gewoon veel te hoog. Deze bij de verkoopprijs optellen? Ga weg, wat een gedoe. Als ik lees dat de winstmarge 21% is (aangenomen dat dit zo is) dan kan daar best wel wat vanaf.

Ik hoop dat er al snel (meer) supermarkten komen die auto's gaan verkopen, gewoon op 20 meter afstand van de aardappelen en het brood. Dat zal ze leren om zulke hoge extra kosten te rekenen.

Dan kunnen reparatiebedrijven zich toeleggen op "alle merken reparaties". Dan houdt je keurig de zaken gescheiden die het best gescheiden kunnen blijven.

In Amerika wordt bewezen dat daarmee de prijzen laag worden gehouden, dat de auto's gewoon veel goedkoper kunnen zijn.

Voor degeen die zegt dat de fietsenmaker ook de fietsen poetst: Ja, moet'ie vooral doen en dan ook maar gelijk geld ervoor vragen. Fietsen we toch gewoon ergens anders heen om een nieuwe te kopen? Maar nee, bij de fietsenmaker betaal je daar niet voor en dat wordt ook echt niet bij de prijs opgeteld, geloof me.

bo
door bornsol - Jan 19, 2012 om 17:59
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:40]Als je een ander voorbeeld had genomen;

Toyota Aygo,
Citroën C1
Peugeot 107,
Alleen uit dezelfde fabriek en vrijwel gelijke uitrusting mogelijk.
Maar kijk nu eens naar de verschillen, erg veel...vooral de prijs en de bijkomende kosten...

Ook mijn eigen Seat Ibiza 1.2 Tdi en de VW Polo 1.2 Tdi met dezelfde bodem en motor en nog veel andere dingen gelijkwaardig.
Waarom is de Metallic lak, Lederen bekleding meerprijs en afleverkosten zo verschillend.
Het lijkt of ze goedkope auto's zo toch nog wat winst marge moeten geven op die manier maar bij inruil na 1 jaar denkt iedereen dat U teveel vraagt omdat als je de volle nieuwprijs zou vragen vergeten ze de afleverkosten, metallic lak en diverse andere extra's.
Dus een auto van 1 jaar oud voor €7000,- is dan onverkoopbaar en eigenlijk gezien de extra's juist voordelig maar iedereen zal dan een nieuwe nemen, vergetende dat naast die paar honderd er nog meer bij komt....

als ik naar een hotel ga kan ik logies,halfpension of all in nemen,daar zit ook een meerprijs aanvast,net zoals lederen bekleding bij een auto

la
door lamb - Jan 20, 2012 om 11:10
28 Antwoorden / 2 Vragen

Wanneer je de auto nieuw koopt, zonder inruil, kun je zeker 6 tot 8% korting verlangen en krijgen. Dan vallen de afleveringskosten weer ietsje mee.
Ook over de afleveringskosten kun je natuurlijk onderhandelen.
Blijft raar met die afleveringskosten en de prijzen in de advertenties, eigenlijk klopt dit niet.
Dus toch maar goed onderhandelen.....! Het is niet anders.

marjon1
door marjon1 - Jan 20, 2012 om 11:52
284 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hierisharry schreef op donderdag 19 jan 2012, 13:06]Het maakt me ook niet uit dat die kosten er zijn, maar als je een auto aanbied voor 7.069 euro. Dan komen er 984 euro bij daarbovenop kosten overheid 92.50 dan moet je in die advertentie gewoon 7.955 als verkoopprijs doen lijkt me wel iets transparanter.

Helemaal mee eens, dan kunnen ze ook adverteren met totaalprijs ipv mensen te lokken met goedkope aanbiedingen. Heeft dan ook niks te maken met duurdere BPM etc want bij aankoop krijg je gewoon de nota met specificatie.
En dan ook die reclames van ën u rijdt al een .... vanaf ....!!!
Kom je in de garage dan is ie zo kaal dat je wel met een pakket moet nemen om er iets van te maken. Allemaal lokprijzen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 20, 2012 om 16:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn eerdere reactie,
de lederen bekleding bij Seat Ibiza €995,- en VW Polo €1795,-
De stoelen zijn iets anders maar vrijwel dezelfde maten en dezelfde bodem en motor dus hoewel anders, toch ongeveer gelijk van maten en waarom is VW hiermee €800,- duurder.
Ik heb het niet over de stoelprijs maar meerprijs leder.
Geen extra naden of zo bij VW en toch zoveel meer?

Ook de metallic lak, ook daar 20% prijsverschil in de meerprijs en de maten van de auto's hebben nauwelijks verschil.
Ook Skoda heeft dit.
Dus ik heb het niet over de auto zelf maar makkelijk te vergelijken extra's binnen deze 3 merken die soms per merk grote verschillen geeft.

Ook de afleverkosten zijn niet gelijk en de prijs tussen Skoda, Seat en VW is minder als 10% en vaak nog minder....
Dus waarom daar voor een technisch gelijkwaardige auto met zelfde bodem en motor zoveel verschil zit, het poetsen van een Seat Ibiza is net zoveel werk als de VW Polo, en de brandstof tank is ook 100% gelijk!
Dus waarom het verschil?

la
door lanzenk - Jan 21, 2012 om 11:29
21 Antwoorden / 7 Vragen

Ach het heeft gewoon allemaal met fatsoen en eerlijk zijn te maken.
Je moet gewoon zoveel betalen als je hem koopt dus zeg dat dan gewoon.
Dat heeft geen enkele consquentie afgezien van het feit dat je autodealers weer eens fatsoenlijk laat zijn of lijken.

Het kan trouwens nog veel erger.
Laatst had chevrolet een leuke actie, de IMPORTEUR betaalde een leuke korting, daar merkte de dealer dus helemaal iets van. (geverifieerd bij de importeur).

-De ene dealer trekt in de offerte het kortingbedrag af van de inruilprijs!
(via e-mail geklaagd bij de directeur maar die reageerde niet eens, gaat blijkbaar erg goed met de dealers)

-De andere verlaagt de inruilprijs (die had ik ook al kort daarvoor gevraagd) met het kortingbedrag.
Beiden willen ze dus de korting van de importeur in hun eigen zak steken!!!!

Ik kan nog wel doorgaan maar het is duidelijk dat je in het algemeen autodealers moet benaderen met grote argwaan en niet zomaar moet vertrouwen.
Ga nu niet zeggen dat ze zo zielig zijn want vroeger in Nederland zeiden ze tegen mij , we verkopen liever met minder winst want dan hebben we er een klant bij maar daar geven ze nu dus helemaal niets om en dat kun je als dealer alleen doen als de zaken goed gaan.

la
door lanzenk - Jan 21, 2012 om 11:41
21 Antwoorden / 7 Vragen

Ach het heeft gewoon allemaal met fatsoen en eerlijk zijn te maken.
Je moet gewoon zoveel betalen als je hem koopt dus zeg dat dan gewoon.
Dat heeft geen enkele consequentie afgezien van het feit dat je autodealers weer eens fatsoenlijk laat zijn of lijken.

Het kan trouwens nog veel erger.
Laatst had chevrolet een leuke actie, de IMPORTEUR betaalde een leuke korting, daar merkte de dealer dus qua marge helemaal NIETS van. (geverifieerd bij de importeur).

-De ene dealer trekt in de offerte het kortingbedrag af van de inruilprijs!
(via e-mail geklaagd bij de directeur maar die reageerde niet eens, gaat blijkbaar erg goed met de dealer)

-De andere verlaagt de inruilprijs (die had ik ook al kort daarvoor gevraagd) met het kortingbedrag.
Beiden willen ze dus de korting van de importeur in hun eigen zak steken!!!!

Ik kan nog wel doorgaan maar het is duidelijk dat je in het algemeen autodealers moet benaderen met grote argwaan en niet zomaar moet vertrouwen.
Ga nu niet zeggen dat ze zo zielig zijn want vroeger in Nederland zeiden ze tegen mij , we verkopen liever met minder winst want dan hebben we er een klant bij maar daar geven ze nu dus helemaal niets om en dat kun je als dealer/zakenman alleen doen als de zaken erg goed gaan.

marijke77
door marijke77 - Jan 21, 2012 om 14:13
158 Antwoorden / 3 Vragen

Dit schijnt de winst van de dealer te zijn het grootste deel gaat naar de fabriek en de belasting. In duitsland is een auto veel goedkoper omdat ze daar geen BPM kennen maar dan moet je invoerbelasting dus ook de BPM betalen als je hem in het buitenland koopt. Dat noemen ze 1 europa. Lachertje

rj
door rjw - Jan 21, 2012 om 15:31
3277 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:57]Tsjonge, ik heb me toch een hekel aan die: 't Is nu eenmaal zo-uitspraken. De afleveringskosten zijn gewoon veel te hoog in verhouding met verkoopprijzen. En of het nu 545 euro is of 750 euro, het is allemaal gewoon veel te hoog. Deze bij de verkoopprijs optellen? Ga weg, wat een gedoe. Als ik lees dat de winstmarge 21% is (aangenomen dat dit zo is) dan kan daar best wel wat vanaf.

Reken maar eens voor dan dat die brutomarge veel te hoog is. Ik benieuwd. Auto's verkopen is echt geen vetpot (zeker tegenwoordig niet met al die kleine autootjes die in grote aantallen verkocht worden).

Maar als je denkt dat het veel is, dan moet je gewoon zelf autodealer worden en met iets minder marge genoegen nemen. Ik ben benieuwd hoelang je het volhoudt. Ik denk heel kort.

Ik vind het altijd zo grappig dat heel veel mensen alles veel te duur vinden zonder dat ze kennis van zaken hebben, of ooit zelfs maar eens een business plan hebben gemaakt. Ga gewoon op een regenachtige zondagmiddag eens proberen een berekening maken en je zult zien dat het allemaal wel meevalt met de zogenaamde hoge winsten en marges. Let er dan wel op je alle kosten meeneemt.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 21, 2012 om 18:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat vele naar de showroom komen wegens lage vanaf prijzen verlagen ze de autoprijs en verhogen de afleverkosten zodat er meer klanten komen.

Ik kijk echter naar het totaal.
Dus zoals ik hem wil en inruil of kosten zijn niet van belang.
Ik kijk alleen wat ik moet betalen.
Bij een hoge inruil en hoge kosten voor afleveren of lage inruil en nauwelijks kosten kan je toch op het zelfde uitkomen.

Reclame belooft veel maar ik geloof niet in sprookjes, daar is de Efteling voor!
Koop nu, betaal ½ en nu hoge korting, maar waren ze dan voorheen te duur en onverkoopbaar?
De meeste gaan zodra de actie afgelopen is met nieuwe weer gelijk verder dus niets kortingen!

godefrieda
door godefrieda - Jan 22, 2012 om 20:50
195 Antwoorden / 12 Vragen

Zo ver ik weet is Nederland het enige Europese land dat afleverkosten rekent aan de klant, ja zelfs daarop ook al een „afleverpakket”: fluorhesje(s), lampenset, lifehamer e.d. voor veel geld.

De nieuwe Fiat Panda staan de afleverkosten op € 535,00 exclusief kentekenbewijskosten.

Er zijn zelfs dealers die slechts voor € 25,00 brandstof leveren bij de nieuwe auto, o,a, dealer Hyundai in Bergschenhoek (gemeente Lansingherland).

nl
door nlweert - Jan 22, 2012 om 21:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rjw schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:31][quote=jpm schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:57]Tsjonge, ik heb me toch een hekel aan die: 't Is nu eenmaal zo-uitspraken. De afleveringskosten zijn gewoon veel te hoog in verhouding met verkoopprijzen.

Wat rjw er ook van mag vinden,
in België en Duitsland worden geen afleveringskosten berekend, terwijl de auto net zo goed als Nederland gepoetst en gecontroleerd wordt.

Over dat poetsen zal ik maar kort zijn, het wordt heel vaak uitbesteed aan poetsbedrijven en ZZP die door de gigantsch concurrentie die dingen mogen poetsen voor veel te weinig.
De 0 inspectie is een checklist nalopen van dingen die gecontroleerd moeten worden, vloeistof niveau's, bandenspanning controleren, proefrit, ed.

nl
door nlweert - Jan 22, 2012 om 21:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rjw schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:31][quote=jpm schreef op donderdag 19 jan 2012, 17:57]Tsjonge, ik heb me toch een hekel aan die: 't Is nu eenmaal zo-uitspraken. De afleveringskosten zijn gewoon veel te hoog in verhouding met verkoopprijzen. En of het nu 545 euro is of 750 euro, het is allemaal gewoon veel te hoog. Deze bij de verkoopprijs optellen? Ga weg, wat een gedoe. Als ik lees dat de winstmarge 21% is (aangenomen dat dit zo is) dan kan daar best wel wat vanaf.

Reken maar eens voor dan dat die brutomarge veel te hoog is. Ik benieuwd. Auto's verkopen is echt geen vetpot (zeker tegenwoordig niet met al die kleine autootjes die in grote aantallen verkocht worden).

Maar als je denkt dat het veel is, dan moet je gewoon zelf autodealer worden en met iets minder marge genoegen nemen. Ik ben benieuwd hoelang je het volhoudt. Ik denk heel kort.

Ik vind het altijd zo grappig dat heel veel mensen alles veel te duur vinden zonder dat ze kennis van zaken hebben, of ooit zelfs maar eens een business plan hebben gemaakt. Ga gewoon op een regenachtige zondagmiddag eens proberen een berekening maken en je zult zien dat het allemaal wel meevalt met de zogenaamde hoge winsten en marges. Let er dan wel op je alle kosten meeneemt.

vo
door volvos60-163 - Jan 25, 2012 om 17:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

en wat dacht je van de transport kosten? als je een japanse auto koopt, haal je hem dan zelf op uit japan?