zo
door zonlicht May 7, 2010 om 09:29
Auto & vervoer

Fietsketting kapot

Ik heb vorig jaar een tweedehands fiets gekocht bij een fietsenmaker.
Toen werd gezegd dat de fiets eigelijk bijna nieuw was(nog maar een jaar oud).
Afgelopen weekend breekt onder het fietsen de fietsketting.
De fietsmaker zegt dat dit slijtage is.
Ik denk echter dat het heel vlug is.
Je mag er toch vanuit gaan dat een ketting niet zomaar kan breken.
Is dit nu slijtage of niet.

10688 7 Rapporteer

toolboy
door toolboy - May 7, 2010 om 10:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Dat kan zeker slijtage zijn.Ik zou er zelf een nieuwe ketting om doen kost niet zoveel en is gemakkelijk te plaatsen.

T

tdehond
door tdehond - May 7, 2010 om 11:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ANWB geeft goede informatie over slijtage fietsketting, onderhoud en vervanging op deze site: klik

Ook hier staat m.i. goede informatie met foto's :
Klik

tvdeem
door tvdeem - May 7, 2010 om 12:59
57 Antwoorden / 3 Vragen

Voor ons een beetje lastig om te zeggen of dit nu slijtage is of niet. Echter denk ik dat het erg moeilijk word je bewijs te halen daar je de 2ehands fiets al een jaar hebt. Dat was natuurlijk anders geweest als je hem nog maar een maandje had.

erik008
door erik008 - May 7, 2010 om 13:13
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Een versleten fietsketting herken je door hem met de zijkant van de schakels naar beneden te houden in een rechte lijn in de lucht.
Hoe meer de ketting versleten is, zal de ketting een bocht vormen.

knoop4x9
door knoop4x9 - May 7, 2010 om 19:07
533 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je enig idee waar die is gebroken?
Het kan zijn dat het visje dat op de losse schakel zit niet goed geplaatsd is, met dat visje bedoel ik dat borgveertje, dat visje moet geplaatsd zijn met de gesloten kant in voorwaardse richting, dus net zoals een vis zwemd.
Je kan een ketting ook zelf vervangen maar voor inkorten (wat meestal moet) heb je een ponstangetje nodig en als je een linnen kettingkast heb word het ook wat lastiger.
Slijtage van een ketting kun je controleren door op het gieringblad (het voortandwiel) de tanden niet eenzijdig versleten zijn,dus een volle tand hebben.
Verder zou ik het aan de fietsenmaker overlaten.

Mvrgrt

ro
door ron530 - May 7, 2010 om 20:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vorig jaar tweedehands gekocht, en nu breekt de ketting wel een probleem natuurlijk. Garantie denk het niet, een ketting heeft onderhoud nodig. Spannen en regelmatig vetten. Het is dus een deel dat aan slijtage onderhevig is. Wat is nu het probleem, wilt u de ketting vergoedt hebben?.
Ik wens u dan veel succes voor een onderdeel die voor nog geen tien euro te koop is en zo gemonteerd kan worden.

Ronny.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 8, 2010 om 01:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag zonlicht,

Is de ketting echt gebroken, d.w.z. is een echte breuk in het staal te zien, of is een schalm uit elkaar gegaan?
Zo ja, is dat een verbindingsschalm of een gewone schalm?

Mijn fiets, en die van mijn echtgenote, ruim 25 jaar oud, worden veel gebruikt en ik trap ook heel hard op de pedalen, doch een gebroken ketting hebben we nog nooit gehad. Wel een keer de verbindingsschalm uit elkaar, doordat waarschijnlijk de borgclip van die verbindingsschalm niet zo gemonteerd was zoals knoop9999 adviseert. (Hij noemt die borgclip een "visje".)

Hardware ERror MAN.