Garantie vervangen accu
Sparta ebike 26 maanden oud,verleden jaar onder garantie accu vervangen.Accu nu weer kapot verdeel blok licht en display stuk.Nieuwe accu de enige oplossing.Moet deze betalen,uit coulance 50%.Vraag zit er geen nieuwe garantie op de accu die gedurende de garantie periode vervangen is?
Nee er zit geen “nieuwe” garantie op. Maar met die fiets moet toch wel iets raars aan de hand zijn dat die accu nu alweer naar zijn grootje is.
Hier zijn Sparta ebikes, al bijna een jaar of tien. Aan de accu’s mankeert nog niets.
Hallo VonB ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Zou er toch iets meer aan die fiets mankeren als je accu nu alweer kapot is en op zich is 50% coulance best geschikt, maar hoe lang gaat het duren voor je weer moet, misschien alles dan opgelost, maar als de accu na een jaar weer kapot is, dan is dit weggegooid geld geweest.
Zou toch eens met je dealer overleggen of ze eens verder kunnen onderzoeken of er niet een ander probleem is en kost dat een paar centen, moet dat maar zou ik zeggen, want de volgende accu, als die er komt, zul je vast wel helemaal moeten betalen....
Vraag zit er geen nieuwe garantie op de accu die gedurende de garantie periode vervangen is?
Nee, de oorspronkelijke garantieperiode blijft van toepassing.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/downloads/algemeen/folder-consuwijzer-over-garantie
Je schrijft dat het verdeelblok licht en display stuk is. Dat is toch de display waarmee je de fiets kunt bedienen?
Die kun je apart kopen.
En daarnaast is de accu voor de tweede keer stuk? Hoe kan dit? Heb je de fiets laten vallen of heb je de accu niet permanent aan de lader of heeft de accu in de vrieskou gestaan deze winter of in de brandende zon deze zomer?
Twee accu’s stuk in 26 maanden in niet normaal.
Omdat zoals u zegt ook verdeelblok, display en licht lijkt het of er een soort kortsluiting is ontstaan waardoor de electronica van genoemde onderdelen en de accu stuk zijn gegaan.
De vraag is of de oplader het probleem kan zijn, laadt u de accu los van de fiets op of laat u de accu in de fiets zitten?
Ook wanneer de accu’s het begaven, thuis, merkte u het pas als u de fiets wilt gebruiken of gebeurde het onder het fietsen?
Of u hem nu op de fiets of binnen oplaad dit hoeft geen oorzaak te zijn. Heeft u wel een originele oplader die bij de fiets hoort. Deze schakeld nml uit zogauw de accu is opgeladen. Mogelijk is er iets met de electronica mis en dat kan verschillende oorzaken hebben. Een van de oorzaken is o.a de accu van de fiets te halen terwijl het diplay nog ingeschakeld is. Daarnaast is het nooit verstandig de accu geheel leeg te rijden, advies is gem. nog 5% lading. Ook extreme temperatuurverschillen kunnen van invloed zijn. Wordt de fiets lange tijd niet gebruikt dan is het advies de accu te verwijderen en minstens 1x per maand aan de lading te doen. Is allemaal te lezen in de handleiding die u bij de Sparta ebike krijgt. Rijdt zelf al ruim 5 jaar Sparta en tot op heden nog geen probleem met de accu gehad. Dus of een nieuwe accu alleen het probleem oplost ik betwijfel het. Voor wat de garantie betreft, ook bij een tussentijds nieuwe accu blijft de aankoopdatum van de fiets bepalend.
BIj opladen met accu op de fiets zit verdeelblok, licht en display ook indirect aangesloten aan oplader.
Wanneer de accu altijd los van de fiets opgeladen wordt weet je in ieder geval zeker dat de accu de enigste voedingsbron van verdeelblok en display is geweest.
BIj opladen met accu op de fiets zit verdeelblok, licht en display ook indirect aangesloten aan oplader.
Sorry heb zelf een Sparta en laad hem gewoon op de fiets op. Maar ja wie ben ik, schijn ook daar geen verstand van te hebben volgens u. Maar heb wel de handleiding die, 5 jaar geleden, bij de fiets en accu werd geleverd gelezen. Vraag me af of je dan je fiets moet slopen als de accu in het frame is verwerkt, ja ook bij een Sparta want die kun je niet los nemen of wel soms.
@gerbera
U geeft zelf een reactie op mijn bericht dat opladen los of op de fiets geen oorzaak hoeft te zijn.
Het opladen hoeft helemaal niet de oorzaak zijn.
Als de accu in het frame zit en de oplader dus altijd op de fiets aangesloten moet worden, is het juist belangrijk om ook naar de oplader als mogelijke oorzaak te kijken.
Hoe kan in hemelsnaam op hetzelfde moment accu, verdeelbox, display en lampen stuk gaan, allemaal met gevoelige electronica en dan maar de oplader buiten beschouwing te laten lijkt me niet slim.
Nee u denkt dan meer aan o.a. extreme temperatuurverschillen, accu niet te ver leegrijden en het mooie is dat u als eerste noemt de accu van de fiets halen met ingeschakelde display, terwijl u nu zegt dat de accu bij sparta in het frame zit, ra, ra.
Wat u allemaal opnoemt bewijst dat u er veel verstand van hebt want u heeft de handleiding gelezen, maar denkt u niet dat de TS de handleiding ook gelezen heeft en dat allemaal wel weet?
Ach ja je hebt van die mensen die commentaar moeten geven, lees even goed; ik heb het over de juiste lader. Ik noem als mogelijke oorzaak het ingeschakeld afnemen. Ik noem mogelijk een defect aan electronica, en waar schrijf ik dat het opladen een reden zou kunnen zijn. Ik denk niet aan extreme temperatuur, ik geef dit als mogelijke oorzaak. En die mogelijkheid wordt ook door een ander forumlid genoemd. En Sparta heeft fietsen met zowel accu in het frame alsook met losse accu geleverd, dus ik schrijf nergens dat alle Sparta's de accu in het frame hebben. En helaas voor u het is geen beter weten maar 5 jaar ervaring met mijn Sparta met nog steeds de eerste accu en 4584km op de teller. Maar ja commentaar geven, alleen maar om iemand af te z..ken is heel makkelijk, vooral als je een bericht totaal uit zijn verband haalt.
@gerbera
In mijn reactie vraag ik of de accu los of op de fiets opgeladen wordt.
U reactie begint met: Of u hem nu op de fiets of binnen oplaadt, dit hoeft geen oorzaak te zijn.
Wie geeft hier commentaar?
Wanneer u niet met deze opmerking was begonnen had u van mij geen commentaar gehad.
U begrijpt namelijk niet waarom ik die vraag stelde, dat heb ik geprobeerd uit te leggen.
U heeft kennelijk mijn uitleg niet begrepen want u begint als reactie meteen met Sorry, heb zelf een Sparta en laadt hem gewoon op de fiets op.
En dat u de accu altijd aan de fiets oplaadt en na 5 jaar geen accuprobleem heeft gehad is mooi voor u maar wat heeft dat met de vraag te maken.
Ook mij lijkt het dat er met de electronica van de fiets iets aan de hand is waardoor de accu het opgeeft in te korte tijd.
Inmiddels heb ik wel van een aantal e-bike bezitters al begrepen dat een fietsmerk bepalend kan zijn voor de levensduur van de accu.
Aan allen die verbaast en ongelovig zijn over deze casus:
Mijn eerste e-bike was een peperdure Sparta die 4 jaar lang om de zoveel tijd kapot ging.(met weinig km's)
Na 3 displays en 2 nieuwe motoren was ik er wel klaar mee en heb een Giant gekocht. Ook Sparta wil graag dat je garantie "bijkoopt" tijdens aanschaf.
Omdat ik dat niet had gedaan enz.enz. kon ik zogenaamd nergens beroep op doen. Een riedeltje wat ons wel meer fabrikanten voorhouden(Apple bijvoorbeeld)
Recht hebben is één, krijgen is een ander verhaal.
Gelukkig heb ik alle kletspraatjes van de fietsenmaker en meneer Sparta links laten liggen en grotendeels de zaken vergoed gekregen op basis van ons consumentenrecht anders was ik al 1000 euro armer geweest op deze fiets.(koste toen 2800 euro)
Bovendien was ik niet alleen, het model was onderhand een reallife soap geworden op diverse consumentensites. Ooit sprak ik een ingenieur van de fabriek in "burger" die mijn fiets zag en deed een boekje open tijdens ons babbeltje en ik wist genoeg.
Sparta heeft al enige jaren problemen met hun accu's, na aanschaf bleek mijn eerste accu 25 km te kunnen rijden, 2e accu 20 km! Dus tijdens eeb fietstocht van ca 30 km moest ik als enige in de fietsgroep mijn accu verwisselwn. Dealer heeft accu gereset, en andere accu-lader geleverd, toen heb ik na 2 jaar een nieuwe aangeschaft, bleek 1e reserve accu defect te zijn! Importeur doet alles via de dealer. En aangezien de E-bike via Internet was gekocht en niet via de plaatselijke fietsenmaker, wil niemand je helpen! Uiteindelijk kreeg ik bij inruil slechts de waarde van de nieuwe accu! Omdat ze, zo zeiden ze de fiets moeilijk verkoopbaar was! Nooit geen Sparta meer!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer