dinekes
door dinekes Mar 14, 2011 om 16:53
Auto & vervoer

Gratis toiletgebruik bij benzinestation?

Ik heb altijd gehoord dat een benzine station als gratis service een openbaar toilet moet hebben.
Als je iets wilt betalen is dat vrijwillig.
Nu werd ik laatst bij Q8 geweigerd omdat ik niet kon betalen.
Wie weet hier meer over?

1661 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 14, 2011 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dinekes,

Lees ook even bij deze vraag.

Met vr.gr.

sy
door sylli - Mar 14, 2011 om 20:03
250 Antwoorden / 40 Vragen

Het komt ook steeds vaker voor dat zogenaamde "openbare" toiletten commercieel uitgebuit worden.
In het winkelcentrum "Palace Promenade" van Scheveningen zit een toiletruimte met een aantal toiletten die uitgebaat (of uitgebuit) worden door een slimme buitenlander (Israelisch ofzo). In de zomermaanden zitten er een paar uberchagrijnige vrouwen vergezeld van 2 potige mannen voor de deur die behalve "tachtig cent" geen enkel ander Nederlands kunnen spreken. De toiletten zijn donker en te smerig voor woorden en er is nooit toiletpapier. Waag je het je te beklagen tegenover de mensen bij de deur, dan wordt je door de potige mannen hardhandig het winkelcentrum uitgezet (uitgang naar het strand is lekker handig vlakbij). De onwetende strandgasten en dagjesmensen blijven er komen omdat er geen ander alternatief is dan naar een echt restaurant te gaan om daar voor veel geld een hapje en/of drankje te doen en daar dan gebruik te maken van het toilet.

Maar als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik wel verbazingwekkend dat mensen de ruimten toch zo smerig kunnen achterlaten! Ik ben regelmatig in het buitenland en in de meeste winkelcentra zijn de toiletten gratis en toch een stuk schoner (achtergelaten) dan in Nederland waar je voor moet betalen. Dat doe je thuis toch ook niet, waarom dan wel in een openbare ruimte??? Of is half Nederland zo kleinzielig om te denken: ik heb betaald, dus ik laat de toiletjuffrouw er lekker voor werken ook?!?

toolboy
door toolboy - Mar 14, 2011 om 20:26
965 Antwoorden / 40 Vragen

Een openbaar toilet is een toilet dat iedereen mag gebruiken en die meestal op locaties staan waar veel mensen heen gaan zoals in winkels, benzinestations en op evenementen.

Het gebruik van een openbaar toilet is niet altijd gratis. Soms moet er geld voor het gebruik van het toilet betaald worden. Dit geld is dan voor de toiletjuffrouw die het toilet schoonmaakt. Indien er betaald moet worden voor een bezoek aan het toilet is de prijs meestal 20 tot 50 eurocent.

(bron wikipedia.)

Ben ik het echter niet mee eens.

De naam mag veranderen in commercieel/WMO toilet gebruik

rj
door rjw - Mar 14, 2011 om 21:22
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Openbaar is niet hetzelfde als gratis. Het betekent slechts dat iedereen er gebruik van mag maken. Dit in tegenstelling tot mijn wc ;-)