pa
door patrickh Aug 8, 2005 om 21:00
Auto & vervoer

Hoe ver strekt garantie ?

Onderwerp: Saab liefhebber in de problemen
>
> Geachte heer / mevrouw,
>
> Tot voor kort heb ik altijd lease-auto's gereden. Echter bij overstap van
onderneming was ik in de gelegenheid om zelf een auto aan te schaffen. Nu ben
ik al jaren een Saab-fan en vond ik een prachtige Saab 9-3 2.2 TDI bij de Saab-
dealer Zuid-Oost in Tilburg. Omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van een
auto , wilde ik geen risico lopen en besloot bij een merkdealer de auto te
kopen. Ik kocht de auto zes weken geleden . Vorige week is vermoedelijk door
slijtage aan een olieleiding van de Turbo, olie in de motor terecht gekomen.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de motor 'op hol' is geslaan, resultaat is dat de
kosten meer bedragen dan de aanschafprijs. De Saab-dealer Zuid-Oost beroept
zich op het feit dat er geen garantie is afgesproken. De auto is volgens de
boekjes altijd dealer-onderhouden.
De Saab merkdealer wil mij op geen enkele manier tegemoetkomen in de kosten.
Dit betekent voor mij dat ik na zes weken Saab rijden niets meer over heb
gehouden aan het Saabavontuur.
Kunt u mij een advies geven of kan ik dit beter overdragen aan een juridisch
adviseur?

Ik hoop dat u mij advies kan geven, daar dit mijns inziens niet de bedoeling
kan zijn van een auto bij een merkdealer aanschaffen.

> Met vriendelijke groet,
>
> Patrick Hansen

1129 12 Rapporteer

hutch
door hutch - Aug 8, 2005 om 22:12
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als ik dit lees, heb ik toch de volgende vragen:

hoeveel kostte die auto;  is dit een bovag-garage; is er uberhaupt een garantiebepaling opgenomen in het koopcontract c.q. een uitsluiting van garantie?

Leest u het volgende is: http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=7&ch=TER&gotonr=604

"BOVAG-leden geven u bij aankoop van een gebruikte personenauto vanaf 4.500 euro altijd BOVAG Garantie (tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk uitgesloten op de koopovereenkomst). Ook krijgt u BOVAG Garantie indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan 4.500 euro maar meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto."

Nu hoop ik voor u dat het een Bovag-garage is....... anders ben ik bang dat er alleen nog de kantonrechter overblijft.

gr. Hutch

grindweg
door grindweg - Aug 9, 2005 om 17:38
2308 Antwoorden / 28 Vragen

alles hangt af van uw koopovereenkomst. wel bovag of niet  zo meeneem prijs,met beurt of zonder.heeft u aan uw onderzoek plicht voldaan dekra of anwb  bv,of een goedee monteur etc . maar u moet ook gemerkt hebben dat de auto eerst heel anders ging lopen.als er dan een leiding lek raakt is dat de oorzaak en de gevolg schade is nooit garantie. bv een motor word te heet en dan doorrijden want ik ben toch bijna thuis tja zo werkt het niet . het is moelijk om het in een paar zinnen te omschrijven als niet alle details bekend zijn.succes

dodge
door dodge - Aug 9, 2005 om 18:25
96 Antwoorden / 28 Vragen

Ik wil me even aansluiten bij de antwoorden van beide voorgangers Hutch & grindweg. Ik blijf me echter verbazen dat er nog steeds mensen zijn die op basis van "meeneem"prijzen achteraf moeilijkheden met de auto willen gaan claimen. Als er inderdaad géén garantie is afgesproken en je hebt daar als klant voor getekend wordt het ALTIJD een moeilijke kwestie. Misschien dat van onze kant van de experts uit de -2e hands- autowereld eens wat tips moeten gegeven worden om dit soort teleurstellingen (want zo noem ik het maar) enigszins te kunnen gaan voorkomen waarbij de branche ook gebaat zal zijn. Als ik kijk naar het aantal vragen m.b.t. dit soort zaken (uitgezonder dat Vito verhaal dat waarschijnlijk van de heer alias alias alias etc. kwam) blijkt maar weer dat er nog steeds mensen zijn die al dan niet te goeder trouw auto's kopen, maar zich van te voren niet goed genoeg geïnformeerd hebben. Natuurlijk heeft een consument gelijk als hij zegt een goed produkt te verwachten, maar auto's zijn een verhaal apart en ondanks de goede voorlichting/voorwaarden van de Bovag, blijft er altijd kaf onder het koren.

grindweg
door grindweg - Aug 9, 2005 om 18:41
2308 Antwoorden / 28 Vragen

men wil autos kopen voor handelsprijzen maar met alle zekerheden dat kan natuurlijk niet. daarom moet men realiseren dat er tussen particulieren prijzen en handels prijzen wel 2500 eu verschil kan zitten. afhankelijk van merk en leeftijd natuurlijk.reken voor een beurt dus reconditieoneren alleen ruim 1000 eu.dan moet er verdiend worden ongeveer750 eu. reken risico inruil.reken kosten tot het verkopen geraken zoals advert kosten. u zietdan moet er voor gar nog iets geresveerd worden. u ziet het al dan is het nog geen vetpot. dan moet eventuele inruil snel verkocht worden anders heb je ook nog rente verlies. wat denkt u van garantie kosten etc verzekeringen etc. het kan alleen met een snelle omzet uit. EN DE CONCURENTIE ISS MOORDEND.het is nu een tijd van overleven.hopelijk heeft u iets aan deze beknopte uitleg.

grindweg
door grindweg - Aug 9, 2005 om 18:42
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ps koop bij een vertrouwd bedrijf desnoods dekra of anwb keuren maar ja ook dat kost geld snapt u.succes

dodge
door dodge - Aug 9, 2005 om 18:46
96 Antwoorden / 28 Vragen

Goedenavond grindweg!! 't Zou wel eens kunnen zijn dat wij in exact dezelfde branche zitten zeker? Bedankt in ieder geval voor uw medewerking!

grindweg
door grindweg - Aug 9, 2005 om 18:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zeer geachte dodge of er raak vlakken mee hebben.of hobby.

dodge
door dodge - Aug 9, 2005 om 18:55
96 Antwoorden / 28 Vragen

of allebei (kan ook nog......) groeten, (want dit heeft niks meer met de vraag te maken & ik wil geen schizofrene vraag & antwoord verzieker worden)

grindweg
door grindweg - Aug 9, 2005 om 19:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

daar ben ik het mee eens maar ik wil graag mijn indentiteit bewaren en alles ook zuiver houden. als de vraag stellers dat ook doen komen we een eind in deze wereld met zn allen vriendelijke groeten.ik heb ook niet gezegd dat je ongelijk hebt.

pedissekali
door pedissekali - Aug 11, 2005 om 00:42
66 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Patrick,

probeer vooral de discussie open te houden. Ondanks dat je handelsprijs
hebt betaald, mag je  wel wat meer verwachten. Zorg wel dat je
bewijsmateriaal verzamelt voor een eventueel juridisch avontuur.

groeten en sterkte,

Joost

re
door reiger81 - Sep 14, 2005 om 13:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Saab freak,

Even wat meer gegevens inzake uw probleem, mits deze reeds zijn opgelost.

Bouwjaar auto, km stand, aanschafprijs, wat is de overeenkomst met de dealer? Heeft u een anwb-contract of een importeurs-contract afgesloten. Gingen er geen lampjes branden?

Svp eerlijk antwoord geven anders kost het straks U geld als u een zaak begint. Uw voordeel is wel dat u de auto bij een erkende dealer heeft gekocht. Staan meestal wat meer onder druk inzake de kwaliteit die zij achten te bieden!

Vriendelijke groet een ex Volvo verkoper. Jaa ik werk nog steeds in de autobranche en heb een hekel aan oplichtpraktijken. Die vernachelen mijn werkgebied!

Vriendelijke groet,

AJ

aj
door ajtr - Sep 19, 2005 om 21:04
46 Antwoorden / 7 Vragen

Patrick. Ja ellendig voor jouw dat dit jouw is overkomen.Als ik het goed heb gelezen wil de verkoper die jouw de auto heeft verkocht niets vergoeden omtrent deze schade.Ten eerste lijkt het mij stug dat de kosten hoger zijn dan de aanschafwaarde die jij voor deze auto hebt betaald of je moet er al een onwijze prijs voor hebben betaald maar daar ga ik niet van uit.De schade die aan jouw auto is ontstaan en op hol is geslagen komt vermoedelijk door een lekke koppakking op het oliekanaal en dan gaat de zuiger(s) als oliepomp werken en is binnen een mum van tijd alle olie uit de carterpan verdwenen en kan er uiteraard schade ontstaan aan zuigers e.d.Vervanging van een koppaking is geen grote kosten post als er verder niets beschadicht is.Kosten hooguit +/-€ 250,--al in .Als jij deze auto voor goed heb gekocht het zij met of zonder een schriftelijke garantie is en blijft de garage aansprakelijk voor gebreken aan jouw auto binnen deze termijn.Verkoop en geen garantie is wanneer de verkoop heeft plaats gevonden onder de voorwaarden zoals gezien/bevonden en gekocht .Heb jij deze auto gekocht onder de voorwaarde dat deze goed moet zijn en de verkoper dit heeft bevesticht moet hij deze auto kosteloos repareren.Maakt niet uit als dit op schrift staat of mondeling tot stand is gekomen.Is deze garage  lid v/d Bovac?? meld het daar zoniet ga dan naar de ombudsman of als je lid bent v/d ANWB met rechtshulp en die helpen je verder.Juridisch kun je dit ook aan vechten maar als je geen rechtbijstandsverzekering hebt kost jouw dit veel geld.Dit kun je altijd nog als laatste redmiddel gebruiken maar let wel een jurist kost jouw geld en niet de tegen partij.Maar deze scha valt zeker nog onder garantie. Ik heb zelf een garagebedrijf en weet dus waar ik over praat.