bo
door bobhanna Feb 24, 2006 om 18:33
Auto & vervoer

Inzittendenverzekering

kan iemand mij zeggen of een inzittendenverzekering nut heeft?

wij zijn voor van alles verzekerd, maar rijden eigenlijk altijd samen in de auto, dus voor wie moet de inzittendenverzekering dan nodig zijn?

hanna

4143 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo;

Een inzittende verzekering is volgens mijn menng nodig als je pasagiers heb die niet tot je huishouding behoren dus je vrouw en andere kunnen daardoor geen schade claimen,

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hanna (en Bob),

een inzittendenverzekering kan van nut zijn voor u en uw medepassagiers. Deze verzekering geeft een dekking bij overlijden of blijvende invaliditeit.

Stel dat u een keer iemand meeneemt en na een ongeval blijkt dat hij/zij blijvend invalide raakt (als voorbeeld....).

U kunt dan aansprakelijk gesteld worden door die persoon.

Dan keert die verzekering een x-bedrag uit ter hoogte van wat in uw polis staat vermeld.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig is iedere inzittende van een personenauto "onschuldige derde"in geval van schade. (de bestuurder uiteraard niet). Zelfs de echtgenoot(ote) van de bestuurder kan haar of zijn schade vorderen bij de verzekeringsmaatwschappij van de betreffende auto. Op zich is een inzittende verzekering dus niet nodig. Wel keert een ongevalleninziitende verzekerde inderdaad een vast (maximmaal) bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hanna.

Een ongevalleninzittende verzekering keert inderdaad uit bij overlijden en blijvende invaliditeit. Ik zou je deze dan ook zeer beslist aanraden. Die verzekering kost je plus minus 50 euro per jaar, en bij een eventuele calimiteit, kun je in deze dan altijd eerst een beroep op deze verzekering doen. Ook als ze jouw aansprakelijk stellen voor dit eventuele ongeval, hab je altijd de daaruit ontstane financiele schade, in eerste instantie afgedekt.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie van Opaleo is voor het grootste gedeelte niet juist, zie mijn eerdere reactie (mijn beroep was schaderegelaar, dus ik mag zeggen dat ik in dit geval terzake kundig ben). De uitkering voor overlijden of blijvende invaliditeit gaat niet naar de bestuurder van de auto of degene die de verzekering afsloot, maar naar het slachtoffer!

ve
door verwijderd - Feb 25, 2006 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de mensen die er bij je in de auto zitten, want heb je een all-risk verz. dan zit de inzittenden verz. er wel bij in, maar zo niet dan moet je het er beslist bij doen, dit soort zaken kun je niet zonder....

ve
door verwijderd - Feb 25, 2006 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Johandv.

Dat de betrokken persoon het geld krijgt en niet de bestuurder, is een algemeen bekend iets. Je was schadeexpert, maar leest het weer in jouw voordeel. Ik heb nergens gezegd dat de bestuurder het geld krijgt. De kosten die het eventuele slachtoffer heeft, kan door de bestuurder worden vergoed, door middel van deze verzekering. Vandaar dat een inzittendeverzekering ALTIJD wenselijk is. Of je nu als bestuurder wel of niet schuldig bent aan een ongeluk, je medepassagier kan bij eventuele verwondingen, altijd een beroep op de bestuurder doen. Ook hoeft de bestuurder niet eerst zijn eigen vermogen aan te spreken. Maar goed Johan als je goed had gelezen, was deze reactie totaal overbodig geweest. Ik zal voortaan een nog met meer woorden omvattende reactie geven, zodat ik ook altijd ben ingedekt tegen dit soort van kritieken.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2006 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Bob en Hanna! Helaas worden er nog steeds door mijn collegas verkeerde dingen beweerd. Daarom hier (nogmaals) hoe het echt in elkaar zit. Meer weten? mail gerust naar mij op mailadres lyu-34g4@myamail.com
Bij een aanrijding zullen - ongeacht de schuldvraag - inzittenden , behalve de bestuurder, schadeloos gesteld worden door de WA verzekeraar van de auto. Hierbij moet je denken aan materiële en immateriële schade, zoas b.v. kleding, niet elders verzekerde medische kosten en smartegeld.
De ongevallen-inzittenden verzekering keert een vast bedrag uit bij overlijden en bij blijvende invaliditeit van de betreffende inzittende.(dit kan ook de bestuurder zijn) Vaak wordt uiteindelijk maar een gedeelte van het bedrag voor blijvende invaliditeit uitgekeerd, afhankelijk van de mate : bv iemand die 1 vinger moet missen krijgt maar een gedeelte uitgekeerd, iemand die blijvend in een rolstoel belandt wel het volledige verzekerde bedrag.
Meestal kun je ook voor alleen de bestuurders- en of voor de bijrijdersplaats die inzittende verzekering afsluiten. Hopelijk heb je nu genoeg info om tot een besluit te komen, anders (nogmaals) mail gerust naar me!

ve
door verwijderd - Mar 2, 2006 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze dekking is inderdaad alleen nog van belang voor de bestuurder en WAM-verzekeraars vergoeden de schade van passagiers. Ook de fout van de bestuurder voor zijn passagiers wordt daarmee dus afgedekt, zodat de bestuurder niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.