hehahi
door hehahi Aug 27, 2020 om 15:00
Auto & vervoer

Is een accu sneller leeg door start-stop?

de accu van mijn auto (2,5 jaar oud) is een paar keer leeggelopen waardoor de ANWB erbij moest komen. Moderne auto's hebben allerlei systemen aan staan die ook bij stilstand stroom verbruiken aldus de wegenwachter. Vraagt het start-stop systeem ook meer van een accu vroeg ik mij af? Dan zet ik die voortaan uit

10269 10 Rapporteer

ju
door juliomariner - Aug 27, 2020 om 15:04
1329 Antwoorden / 2 Vragen

In principe werkt het start stop systeem niet als de accuspanning te laag is. Maar o.a. airco en verwarming vragen ook stroom als de auto stil staat. Als de motor weer loopt wordt de accu weer bijgeladen.
Als het goed is zult u merken als u lang stilstaat in de startstop modus de motor af en toe aanspringt om de accu bij te laden

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2020 om 15:06
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Alles wat "op standby" staat kost energie. Met start stop systemen start je verhoudingsgewijs vele malen meer en starten kost (veel) energie. En als het filerijden wat langer duurt kàn de accu leger raken.

ju
door juliomariner Aug 27, 2020 om 15:07
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Zou in principe niet mogen. Als je lang in startstopmodus stilstaat slaat de motor af en toe aan om de accu bij te laden

Topantwoord

ro
door ronny530 - Aug 27, 2020 om 15:35
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Hangt van het soort accu af want een accu met een lage capaciteit zal eerder ontladen dan één met een hoge capaciteit. Het start/stop systeem belast de accu voor de duur dat de startmotor draait zeer zwaar maar als de dynamo goed werkt is de accu snel weer geladen. Als de accu nadat de auto een nacht stil gestaan heeft en dan niet meer wil starten is de accu aan vervanging toe. De accu is 2,5 jaar oud en heeft in die tijd met alle systemen al best wat te lijden gehad en is m.i. aan vervanging toe. Toch nog een tip de standaard accu's die af fabriek geplaatst worden zijn qua capaciteit niet berekent op extra accesoires dus zou ik een accu met een hogere capaciteit aan raden en zijn niet veel duurder dan de standaard geplaatste accu.

hehahi
door hehahi Aug 27, 2020 om 15:41
57 Antwoorden / 70 Vragen

goede tip over de hogere capaciteit, ga ernaar vragen bij het vervangen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 27, 2020 om 17:24
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hehahi,

Het antwoord op uw vraag is : ja.

Om wat voor een auto en type gaat het?

Rijdt u veel korte stukjes?

Zit er een alarm op uw auto?

Deze 2 zijn ook van invloed op de accuduur.

Een handige monteur kan een accuspanningsmeter inbouwen als het er nog niet opzit (op het dashboard).

justmeagain
door justmeagain Aug 27, 2020 om 23:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een handige monteur kan een accuspanningsmeter inbouwen als het er nog niet opzit (op het dashboard).

Buiten het feit dat deze meter ook extra stroom gaat verbruiken is zo'n ding bijna onmogelijk in te bouwen in een moderne auto. Die gaan al op tilt bij een verkeerde lamp laat staan bij een apparaat wat het stroomcircuit belast. Je krijgt de ene foutmelding na de andere.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 28, 2020 om 00:45
1769 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Er zijn ook losse voltmeters te koop, die je in de aansluiting van de aanstekersplug moet steken (of 12V aansluiting).

Maar inbouwen is mooier.

Veel luxere modellen hadden het standaard vroeger : ik herinner mij in de Audi 90 in de jaren 80.

ne
door neodutchio - Aug 27, 2020 om 17:30
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn nieuwe auto heeft dan weer de pech gehad dat er geen blokkade zit als de accuspanning te laag wordt. Als ik de sleutel op contact zet en de radio aanzet, mijn telefoon oplaad en de airco aan, dan kan ik na een paar minuten al niet meer starten. Zodoende had ik in de eerste week al 2 keer een starthulp nodig. De accu heeft het net anderhalf jaar vol gehouden.

Alles vreet stroom in de auto en eigenlijk moet je blijven rondrijden. Start stop zet ik altijd uit. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat bij te lang wachten voor een verkeerslicht ik de auto handmatig weer moet starten. Nogal lullig als je groen heb, er niets gebeurd, auto terug in zijn P, starten, in de D en rijden maar.

rj
door rjw - Aug 27, 2020 om 19:34
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Hangt er helemaal van af hoe de fabrikant het heeft geïmplementeerd. Bij mijn auto wordt de accu extra opgeladen tijdens het uitrollen zodat je die energie niet helemaal weggooit. Verder worden sommige systemen automatisch uitgezet als je te lang stil staat. Bij mij gaat eerst de airco uit en als je nog langer stil staat nog wat andere systemen. Je kunt dus niet zomaar stellen dat een accu zonder meer sneller leeg is door een startstopsysteem. Mijn ervaring is dat het terugwinnen van de energie al meer dan voldoende is om de accu goed opgeladen te houden.

ma
door malty Aug 28, 2020 om 09:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij welke auto is dat?

rj
door rjw Aug 29, 2020 om 19:04
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Mercedes A-klasse. Via het scherm kan je ook precies zien wat er met de accu gebeurt tijdens het uitrollen, de invloed van het gebruik tijdens het wachten met uitgeschakelde motor. Dat van die airco had ik pas door tijdens de afgelopen hittegolf :-)

me
door mein33 - Aug 27, 2020 om 20:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Starten kost stroom vanuit de accu en die stroom wordt weer aangevuld als er wordt gereden.
Veel korte stukjes rijden, waarbij ook nog eens vaak moet worden gestart, geeft de acuu te weinig lading en dat gaat ten koste van de accu capaciteit en de levensduur van de accu.
Als u een paar keer met een volledig lege accu heeft gestaan, dan heeft de accu het behoorlijk te verduren gehad en zou het zomaar kunnen dat de accu zachtjes aan aan vervanging toe is, dit mede omdat de winter in aantocht is en de accu het nog zwaarder re verduren gaat krijgen en er zomaar ze voorgoed de geest aan zou kunnen geven.

ma
door malty - Aug 28, 2020 om 09:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Eens een maand dat stop start systemen uitschakelen waardoor de accu in die tijd goed opgeladen kan worden.
Om een accu goed opgeladen te krijgen onder het rijden kost wel een dag met behoorlijk wat kilometers en weinig startmomenten.
Ongeveer de helft van de energie die de dynamo aan de accu levert wordt opgeslagen in de accu.
In de wintermaanden met lage temperaturen gaat de capaciteit van de accu omlaag waardoor het dan zeker nodig is om te zorgen voor een goed opgeladen accu.

.

lottesanne
door lottesanne - Aug 28, 2020 om 12:30
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ik denk eerder dat je accu kapot is. Waarom laat je die niet doormeten bij de garage. Het start-stop systeem ontlaad wel de accu, maar als de spanning te laag wordt, spring de motor automatisch aan om de accu bij te laten. Het probleem zit dus niet in het start-stop systeem, maar in je accu. Ik had zelf ook het probleem dat de accu bij een nieuwe auto na 2 jaar is gaan hemelen. Dat ligt gewoon aan de kwaliteit van de accu. Aldus de garage.

mo
door mof - Aug 30, 2020 om 07:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet hoelang de auto stiltstond, maar bij normaal gebruik zullen die kleine dingetjes niet zoveel stroom verbruiken dat de accu leeg raakt.
het gaat hooguit om wat backup systemen om data te bewaren, of in de slaapstand, zoals een alarm. Die verbruiken niet veel.