Pl
door Ploempie Nov 19, 2023 om 23:00
Auto & vervoer
Is het een in/uitrit of niet (moet ik rechts voorrang verlenen of niet)?

Deze asfaltweg is een 30-weg in Doetinchem waar 5 parkeerterreinen van flats op uitkomen, elke (naar mijn idee) in/uitrit op zo'n 40 meter afstand van elkaar. Telkens als ik hier rijd en de in/uitritten zijn aan mijn rechterkant dan twijfel ik of ik uitgaande auto's voorrang moet verlenen. In eerste instantie dacht ik dat het duidelijk in/uitritten waren, het zijn letterlijk de in/uitgangen van de flats en er het is een andere bestrating. Maar ik heb nu een paar keer gehad dat iemand eruit reed en zichtbaar verwachtte dat ze voorrang zou krijgen. Nu ben ik er eens in gedoken en ik twijfel enorm! De stoep wordt namelijk onderbroken met van die bochtbanden, waarvan ik nu lees dat dat kan duiden dat het geen in/uitrit is. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

3106 6 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Nov 19, 2023 om 23:07
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Als u 100% duidelijkheid wilt hebben, ga dan even langs het politiebureau op de Hamburgerlaan 11 in Doetinchem.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 19, 2023 om 23:10
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van een duidelijke inrichting van de weg als uitrit. Er staan geen borden die aangeven dat het een uitrit is en er staan voorts geen borden die aangeven dat het verkeer dat vanaf het parkeerterrein komt voorrang moet geven aan het verkeer op de "hoofdweg". De algemene voorrangsregel geldt hier. Verkeer van rechts heeft voorrang.
Een uitrit is pas een uitrit als iedereen daar geen enkele twijfel over heeft.

Gr
door Grunn1 Nov 20, 2023 om 11:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En dat klopt dus niet. Zie mijn antwoord van de politie zelf.

Pl
door Ploempie Feb 14, 2024 om 11:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt wat Grunn1 zegt (dat het dus niet klopt). Zie ook mijn recente reactie hieronder.

Pl
door Ploempie - Nov 19, 2023 om 23:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Erg bedankt beiden! Ik ga ze als gelijkwaardige kruispunten beschouwen en wellicht idd even langs bij de politie of gemeente.

Pl
door Ploempie Feb 14, 2024 om 11:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie mijn recente reactie hieronder. Het blijkt uiteindelijk tóch om een uitrit te gaan hier.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Nov 20, 2023 om 10:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een parkeerterrein is altijd een uitrit. Zie onderstaande tekst van een politie forum

Verkeer dat vanaf een parkeerterrein komt is afkomstig van een weg met een 'beperkte bestemming' (lees: maakt gebruik van een uitrit om het parkeerterrein te verlaten) en dergelijk verkeer heeft geen recht op voorrang, ook niet als je van rechts komt. Men noemt dit het zogenaamde 'bestemmingscriterium' waardoor art 54 van toepassing wordt geacht. Een parkeerterrein is nu eenmaal geen 'doorgaande weg', maar heeft een beperkte bestemming en daardoor is er sprake van een uitrit. En bestuurders die uit een uitrit komen, hebben nooit voorrang.

Een uitrit (in juridische zin) kan ook afgedwongen worden via een 'constructiecriterium', namelijk door drempels ed, waardoor iemand beseft dat hij/zij geen voorrang heeft ogv art 54, maar dus ook, louter en alleen (!), door de 'beperkte bestemming' en, zoals ik al zei, dat is overduidelijk bij een parkeerterrein het geval.

Samengevat: Komt u via een 'normale doorgaande weg' aanrijden op een kruising dan heeft verkeer van rechts voorrang. Komt u uit een parkeergarage, vanaf een parkeerterrein, uit een uitrit van een woning oid, de kruising oprijden, dan zult u alle verkeer voor moeten laten gaan, zelfs voetgangers.

rj
door rjw Nov 20, 2023 om 16:23
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Als je op google maps de kaart bekijkt dan is dit geen uitrit van een parkeerplaats. Het is een flink stuk straat voordat de daadwerkelijke parkeerplaatsen bereikt worden.

Gr
door Grunn1 Nov 20, 2023 om 16:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als ik op de foto kijk zie ik anders al na een paar meter dat het een parkeerplaats is dankzij het mooie duidelijke blauwe bord. Het is geen doorgaande weg maar een toegang tot een parkeerplaats

sw
door swat1500 - Nov 20, 2023 om 12:49
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is te lezen op de ANWB site in een casus met een aanrijding tussen een voertuig op een "hoofdweg" en een voertuig dat van een parkeerterrein kwam.

U wilt weten wie er voorrang heeft omdat u een aanrijding hebt gehad

Verharde en onverharde wegen

Een asfaltweg en een klinkerweg gelden beide als verharde weg en worden gezien als gelijke wegen. Als een asfaltweg en een klinkerweg kruisen geldt dit als een gelijkwaardige kruising.  Alleen als er sprake is van een onverharde weg (bijvoorbeeld zand) is er een ongelijke verhouding tussen beide wegen en geldt de algemene regel verkeer van rechts heeft voorrang niet,.

Uitrit?

Verkeer wat van een parkeerplaats afkomt moet in sommige gevallen voorrang verlenen aan verkeer op de kruisende weg. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er sprake is van een uitrit. Dit moet dan wel voor alle verkeer duidelijk zijn dat er sprake is van een uitrit.  Een rechter heeft hier onlangs uitspraak over gedaan.

Uitspraak rechter

Rb Rotterdam 6-10-2021
Het gaat hier om de boordeling van de vraag of de uitmonding van de ene weg op een andere weg als uitrit kan worden aangemerkt. Feitelijk gezien gaat het om een parkeerterrein. Eisende partij reed rechtdoor en had aan de automobilist die het parkeerterrein verliet voorrang moeten verlenen, omdat deze van rechts kwam en het hier zou gaan om een gelijkwaardige kruising.

Voor de beoordeling van de vraag is van belang of iedere verkeersdeelnemer ter plaatse mag worden verwacht dat hij die uitmonding op duidelijk herkenbare wijze als uitrit kan herkennen. Daarbij speelt de bestemming van de uitmonding en de constructie van de uitmonding een belangrijke rol. Dit blijkt niet het geval en de kantonrechter oordeelt dat er dus geen sprake is van een uitrit. Zeker omdat er feitelijk sprake is van een groot parkeerterrein en geen sprake is van een parkeerterrein met slechts één ingang en één uitgang. Er was dus sprake van een gelijkwaardige kruising.

Conclusie

Op basis van de door u geschetste informatie kan ik niet met zekerheid zeggen of de bestuurster inderdaad voorrang had of niet. Hiervoor ken ik de situatie ter plekke niet voldoende. Ik raad u aan het geschil voor te leggen aan uw WA-verzekering. Zij zullen alleen tot uitkeren overgaan indien de tegenpartij inderdaad voorrang had.

Reacties

J. Verhoef

Auteur - 10 december 2022

Ik had vandaag een soortgelijke bijna aanrijding bij de kruizing-julianalaan in zwaag N.H
is een parkeerplaats met 2 rijen, er kwam een dame met en golf van rechts vanaf de westfriesen en ik reed op de julianalaan om naar links af te slaan in de wilhelminastaat en ik kon nog net op tijd een noodstop maken, zij reed met een behoorlijke vaart .
mijn vraag is wie heeft er voorrang?

Cathy

ANWB Expert - 12 december 2022

U vraagt wie er voorrang heeft bij de kruising Julianalaan - Westfriesen in Zwaag. Ik heb de situatie bekeken via Google maps. Er is geen sprake van een hele duidelijke uitritconstructie.

Ook hier lijkt mij bovenstaande uitspraak van de kantonrechter daarom van toepassing; Het gaat hier om de boordeling van de vraag of de uitmonding van de ene weg op een andere weg als uitrit kan worden aangemerkt. Feitelijk gezien gaat het om een parkeerterrein. Eisende partij reed rechtdoor en had aan de automobilist die het parkeerterrein verliet voorrang moeten verlenen, omdat deze van rechts kwam en het hier zou gaan om een gelijkwaardige kruising. Voor de beoordeling van de vraag is van belang of iedere verkeersdeelnemer ter plaatse mag worden verwacht dat hij die uitmonding op duidelijk herkenbare wijze als uitrit kan herkennen. Daarbij speelt de bestemming van de uitmonding en de constructie van de uitmonding een belangrijke rol.
Einde citaat ANWB.

Belangrijk is dus kennelijk voor de rechter of de kruising tussen de hoofdweg en de weg van/naar het parkeerterrein qua constructie duidelijk herkenbaar is als een uitrit.

Naar mijn mening is de "uitrit" in dit topic qua constructie niet als uitrit herkenbaar en is de regel verkeer van rechts heeft voorrang onverkort van toepassing.
Neem dus geen risico en voorkom een juridisch geschil met een aanzienlijke kans op verlies en geeft dus in de betreffende situatie gewoon voorrang.
Daarnaast zou je bij de wegbeheerder kunnen aandringen op het plaatsen van voorrangsborden of het aanpassen van de weg als het niet de bedoeling is dat verkeer vanuit het parkeerterrein voorrang heeft.
Besef dat de wegbeheerder opzettelijk voor deze constructie heeft gekozen om de snelheid op de "hoofdrijbaan" te drukken.

Pl
door Ploempie - Feb 14, 2024 om 11:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor wie dit nog naleest en duidelijkheid wil: ik heb uiteindelijk contact gehad met de wegbeheerder hiervan en opheldering gekregen.

Omdat de parkeerterreinen alleen als bestemming hebben om daar te parkeren (in praktijk is dat zo maar het wordt nog extra duidelijk gemaakt door het blauwe bord met de witte P) is dit absoluut een uitrit en dient als zodanig beschouwd te worden. Auto's die dus van het parkeerterrein/flat komen dienen voorrang te verlenen aan al het verkeer op de doorgaande weg.