si
door silvia_1 Sep 21, 2006 om 20:37
Auto & vervoer

Kenteken

ik heb een vraag...mijn vader heeft een motor gekocht. maar het kenteken moest opnieuw aangevraagd worden. de man die de motor aan mijn vader verkochte heeft ervoor getekent dat hij bij me vader aan huis kwam. maar rdw heeft een fout gemaakt en nu heeft de man de kenteken en nu wil hij het kenteken niet afgeven wat nu? m.v.g. Silvia

1012 5 Rapporteer

wvs
door wvs - Sep 22, 2006 om 06:12
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Silvia,

Als een eigenaar van een
kenteken (tenaamgestelde) een nieuw kenteken aanvraagt, krijgt hij dat altijd
op zijn eigen adres toegestuurd. Het is volgens mij onmogelijk dat hij kan tekenen
voor het toezenden naar de nieuwe eigenaar. Wanneer de vorige eigenaar het nieuwe
kenteken kenteken niet af wil geven en je vader niet kan aantonen dat hij die
motor heeft gekocht van de vorige eigenaar, heeft hij echt een probleem. Zelfs wanneer
hij een deel van het oude kenteken in zijn bezit heeft is dit niets waard omdat
dit automatisch is vervallen. Het is nu te hopen dat hij een betalingsbewijs of
iets dergelijks heeft, anders zal hij weinig plezier kunnen beleven aan zijn
motor.

Wil

hutch
door hutch - Sep 22, 2006 om 11:50
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Silvia,

als ik het goed begrijp, is er een nieuw kenteken(bewijs) aangevraagd (om wat voor reden dan ook) en is deze opgestuurd naar de vorige eigenaar.

Ik vermoed dat de RDW geen fout heeft gemaakt, daar die motorfiets (waarschijnlijk) nog niet is overgeschreven op naam van uw vader en (nu) nog op naam staat van die vorige eigenaar.

De situatie is op dit moment dus (zoals ik het zie): de vorige eigenaar is nog de formele 'houder' (tennaamgestelde) en uw vader is de formele eigenaar.

Indien uw vader bewijs (en/of getuigen) heeft, dat hij deze motorfiets gekocht heeft en reeds in zijn bezit heeft, zal die vorige eigenaar genoemde papieren aan uw vader moeten geven.

Rijst bij mij de vraag: wat is hier (in feite) aan de hand en waarom wil die vorige eigenaar dat kentekenbewijs niet afgeven.....? Moet uw vader nog een x-bedrag aan hem betalen (mogelijk i.v.m. de kosten voor de aanvraag van voornoemd kentekenbewijs) en houdt hij daarom dat kentekenbewijs achter?

Zo niet en is er alleen sprake van onwil (wat ik mij haast niet kan voorstellen....), verwijs ik u naar het politiebureau in uw woonplaats, om aldaar te overleggen hoe te handelen. Indien het dus alleen onwil is (!!), kan hier mogelijk sprake zijn van een strafbaar feit: verduistering.......

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om (met bewijsmateriaal) een brief naar de RDW te sturen met het verzoek om die motorfiets alsnog op naam te stellen van uw vader. Hier zitten niet alleen (extra) kosten aan, maar zal ook niet zo gemakkelijk zijn. De RDW zal eisen dat uw vader met bewijs komt. Hier kan mogelijk de politie nog een rol in spelen.

Succes, gr. Hutch

ke
door kefsen - Oct 28, 2006 om 20:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

 bel de politie en doe aangiften want hij is verplicht

ph
door phcritzen - Oct 30, 2006 om 22:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als de man ervoor getekend heeft, is er in principe niks aan de hand, hij is dan immers verplicht om het kenteken alsnog te overhandigen.

Als hij dit weigert, dan zit er niets anders op om een procedure te starten.

sa
door sarabande99 - Jan 17, 2007 om 19:27
13 Antwoorden / 0 Vragen

beste silvia.ik heb daar een hele goede oplossing voor.

je vader belt die man op en zegt dat hij met door door het rode stoplicht gaat rijden  2 keer per dag op een plaats waar een camera staat die werkt, moet je eens kijken hoe snel dat het kentekenbewijs overgeschreven kan zijn .

het werkt echt prima ik neem tenminste aan dat je vader wel de motor heeft ,