ja
door jans8310 Mar 22, 2020 om 21:02
Auto & vervoer

Mijn APK keuring, volgende maand, maar het Corona virus? Auto breng je weg voor , de keuring. Monteur in auto, keuringsrit. Uitstellen van de APK. Mag dat of hoe los je dat op.

Dit is de vraag dus, hoe met het virus voor de verplichte keuring om te gaan. We beiden zijn op leeftijd. Vandaar mijn vraag.

16792 24 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Mar 22, 2020 om 21:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jans,

Vraag even aan een buurman of kennis om je auto naar de APK te brengen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2020 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft toch helemaal niet in de buurt te komen van die monteur? En u zult ongetwijfeld gewoon kunnen pinnen.

ne
door neodutchio - Mar 22, 2020 om 21:37
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Vandaag een afspraak gemaakt voor de bandenwissel, de garage's werken gewoon door. Waarschijnlijk zullen de monteurs handschoenen dragen als ze in uw auto stappen en zo lang ze niet niezen is er niets aan de hand.

ja
door janf43 - Mar 22, 2020 om 21:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg van mij  garage een duidelijke beschrijving hoe ze de auto ontsmetten, om zowel de monteur als mij te beschermen. De monteur zal voor hij in de auto stapt stuurwiel en ande delen die hij aanraakt ontsmetten en dat weer doen a;s de auto klaar is en aan u wordt overgedragen. Verder uit de buurt van mensen blijven.

lo
door lovewinnie - Mar 22, 2020 om 21:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt hem gewoon brengen en dan wordt hij gekeurd. Op afspraak en niks aan de hand is hij zo klaar. Moet er wat gerepareerd worden maakt u daarvoor een nieuwe afspraak . Garages  werken gewoon door . Heeft u geen kind, kleinkind wat even de auto voor u wil wegbrengen?? Als u zelf het risico niet wilt lopen. Zonder keuring is geen optie en uitstel vanwegen corona is er uiteraard niet

me
door mein33 - Mar 22, 2020 om 21:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De APK moet gewoon en op tijd worden uitgevoerd.
De monteur die griep of veroudheidsveschijnselen heeft, zit volgens voorschrift thuis en is niet aan het werk !
Dat de monteur in uw auto zit en er zelfs een stukje mee moet rijden is niet gevaarlijk aangezien het virus niet op die wijze kan worden overgedragen.
Het enige wat u moet doen is de afstand van ten minste anderhalve meter tot uw medemens bewaren, meer hoeft u niet te doen.
Vertrouwd u het nog niet, vraag dan of ze de auto bij u willen ophalen en hem ook weer terug willen brengen.
Een beetje garage biedt die service !
De sleutel geeft u bijv. af aan een stok o.i.d van twee meter lang en opgelost is het APK-probleem.
Bij terugkomst kan de sleutel in de brievenbus !

Geen probleem maken waar die niet is en succes met de APK

yu
door yurin Apr 7, 2020 om 13:57
Antwoorden / Vragen

garagehouder? ik maak liever geen problemen waar ze niet zijn maar dit antwoord is te veel gestuurd vanuit ik weet wel hoe het zit.
aantoonbare onjuistheden. Te simpel

tijger1
door tijger1 Apr 7, 2020 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Yurin

Omdat het simpel is.

me
door mein33 Apr 7, 2020 om 14:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@yurin,

Mijn advies is ook niet voor u bestemd, maar voor de topicstarter @jans8310, of bent u dat soms !    :-((

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2020 om 22:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Een APK keuring kan 2 maanden voor of na de juiste datum uitgevoerd worden. De juiste datum blijft gewoon bestaan. Dus als uw auto de April keuring moet ondergaan kan dat ook in Juni; de exacte datum blijft op April staan. En in de toekomst kan niemand kijken (behalve de mensen die eraan verdienen, glazen bol kijkers ☺) maar denk dat in de situatie waarin bijna de hele wereld zit u niet teveel zorgen moet maken. Net zoals mensen die, net als ik, geen idee hebben wanneer de simpele belastingopgave geholpen kunnen worden, wat niet kan doorgaan.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2020 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel ervoor, maar niet er na.

tenormin
door tenormin Mar 22, 2020 om 22:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wel erna @tijger1, heb het zelf meegemaakt toen ik nog auto had; de datum was altijd 17 April, ik was toen nog in USA en kon 14 Juni nog APK laten keuren. Daarna heb ik het voor de datum gedaan maar maakte niet uit: mag tot 2 maanden voor en 2 maanden erna. Tenzij het na 2018 veranderd is.

Thijs12
door Thijs12 Mar 23, 2020 om 07:20
538 Antwoorden / Vragen

Als je er maar niet meer mee rijdt mag je inderdaad nog 2 maanden wachten. Behalve als we morgen een echte lockdown krijgen zoals in België. Daar zijn ook de keuringsstations dicht. Dan wordt het voor onbepaalde tijd uitgesteld.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2020 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het enige ritje ná 17 april dat u mocht maken, was naar de garage. En die afspraak moest u ook nog kunnen bewijzen.

me
door mein33 Mar 23, 2020 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wil je de auto blijven gebruiken, dan moet die voor de vervaldatum  gekeurd zijn en dat kan vanaf twee maanden voorafgaand aan de vervaldatum.
Anders blijft er na de vervaldatum alleen nog het ritje naar de garage over om hem alsnog te laten keuren.

Er zijn nog  wel enkele uitzonderingen op de regel, maar die zijn hier niet van toepassing !

lo
door lovewinnie Mar 23, 2020 om 11:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Erna mag enkel als u bewijs van afspraak heeft op papier en niet meer rijdt met de auto. Auto is namelijk zonder keuring niet verzekerd dus zou de gok niet wagen. Nadien mag u met bewijs van afspraak enkel naar garage e terug

tenormin
door tenormin Mar 23, 2020 om 12:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De auto stond stil, is was toen in de USA en heb, na terugkomst, op afspraak van RDW en garage de auto erheen gereden, bijna 2 maanden na 17 maart 2018. Ik kon er inderdaad niet in rijden @lovewinnie, gezien de afstand die ik van de auto was. ☺

Ka
door Kassagebruiker - Mar 23, 2020 om 01:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Afgelopen week had de auto een beurt nodig. Afspraak, gebracht, sleutel op de bali, werd gereingd, de monteur maakte het stuur en dashboard schoon en deed dat nog eens voordat ik de auto weer mee kreeg. Betalen was de pin pas.Probleem? Geen probleem. We kregen wel een email van onze uiterst vriendelijke tandenbeul dat hij tot 6-4 dicht is. Logisch. Zelfs onze huisverhuurder heeft zijn kantoor gesloten.

panter22
door panter22 - Mar 23, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je auto naar de garage brengen zal geen probleem zijn. Maar hoe kom je van de garage naar huis?
Op de fiets? Of wordt je gebracht en gehaald.

me
door mein33 Mar 23, 2020 om 10:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een beetje garage heeft een haal- en breng service, ook al is het maar voor de APK !

simon55
door simon55 Mar 23, 2020 om 10:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@Mein33

Moet je niet naar kwikfit gaan , want dat doen ze echt niet. Sterker, daar heeft alleen de keuringsmeester en de filiaalhouder een rijbewijs. De rest zijn leerlingen , die mogen een beetje sleutelen

panter22
door panter22 Mar 23, 2020 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

@Mein33, De officiele dealer misschien. Maar daar is het onderhoud ook duurder.
Met een oude auto kun je prima naar een gewone garage.
Daar is alleen een leenfiets. Ik dacht eerder aan familie om te halen en te brengen.
Als je zo bang bent, dan zit je toch ook niet prettig in zo'n busje.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2020 om 09:55
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Gewoon gaan en zo u in de garage zou moeten wachten, op 1 1/2 meter afstand blijven/ zelf de voorzorgsmaatregelen als geadviseerd in acht nemen. Er is geen verbod om niet te gaan. Zo dat verbod er eventueel nog wel komt, dan wordt het anders en zal ongetwijfeld nadere info van de RDW komen.

di
door digioma - Mar 23, 2020 om 10:11
646 Antwoorden / 29 Vragen

Onze auto is momenteel voor de APK-keuring in de garage. Van de Opel (ons merk) tevoren keurige uitleg via E-mail hoe de werkwijze is ten opzichte van het Corona virus. Ziet er keurig uit. Echtgenoot heeft de auto gebracht en heeft een leenfiets gekregen om naar huis en weer terug naar de garage te gaan.
De oplossing om dan maar een buurman of kind/kleinkind in te schakelen om de auto weg te brengen heeft meer iets van "opofferen ".... Oh ja... wij beiden zijn dichter bij de 80 jaar dan bij de 70 jaar.

Gr
door Grunn1 - Mar 23, 2020 om 12:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Rijden zonder geldig keuringsbewijs is niet toegestaan! Dus vanaf de dag van de vervaldatum mag niet meer worden gereden. Een auto mag wel tot 2 maanden na vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden)

Wil je langer uitstel dan moet je je kenteken laten schorsen en moet de auto op eigen terein komen te staan. Nadien mag je de auto alleen op een aanhanger vervoeren naar een apk keuringsstation.

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 23, 2020 om 13:03
101 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag maaar na aan Koos Spee, je mag niet met een verlopen APK rijden. Dus na de datum keuren kan niet. Al eens gegoogeld

U vraagt hoe lang je mag blijven rijden met een niet meer geldende APK. Rijden zonder geldig APK Rijden zonder geldige APK is niet toegestaan. De RDW kan op basis van kentekenregistercontrole zo'n overtreding van de keuringsplicht vaststellen en een boeteopleggen, meestal 2 maanden ná het verstrijken van de vervaldatum.

ro
door ron503 - Mar 23, 2020 om 13:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uitstellen van de keuring is geen optie want zodra de apk verlopen is dan vervalt de verzekering en bent u ook nog eens strafbaar omdat de auto van een geldige apk voorzien dient te zijn. Het rdw controleert het kentekenregister actief en als blijkt dat de apk verlopen is volgt automatisch een boete die niet mals is. Met alle gegeven antwoorden hoeft u zich geen zorgen te maken maar misschien is de garage bereidt om tegen een meerprijs de auto bij u af te halen en na de keuring weer thuis te brengen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2020 om 15:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar ik mij gierend over verbaas : de diverse tips om de auto door een buurman of de kinderen naar de garage te laten brengen.
Dus die mogen volgens de tipgevers wel risico lopen ?

Gr
door Grunn1 Mar 23, 2020 om 15:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik verbaas mij soms ook gierend over sommige reacties. Maar misschien heb je de vraag niet goed gelezen, of ben je niet op de hoogte dat ouderen extra kwetsbaar zijn, of dat ouderen beter thuis kunnen blijven en door hun kinderen (daarmee bedoel ik natuurlijk volwassenen) geholpen moeten worden in deze tijden. Gierend verbaas ik mij dan ook over uw gierende reactie.

ro
door ron503 Mar 23, 2020 om 15:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Angst is een slechte raadgever want als iemand niet besmet is kan die het virus ook niet overbrengen. Vraagsteller wil weten wat de consequenties zijn als de keuring uitgesteld wordt en de gevolgen daarvan kunnen zijn.

janvink1947
door janvink1947 - Mar 23, 2020 om 15:47
5 Antwoorden / Vragen

daar ga je toch niet serieus op reageren?

mo
door mof - Mar 23, 2020 om 17:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. De keuring heeft wettelijk een geldigheid en afloopdatum. In principe moet uw auto op tijd worden herkeurd. Het enige waar u op mag hopen is coulance en wellicht dat er een mededeling cq richtlijn van het ministerie gaat komen zdd dat mensen wat meer spelimg krijgen. Dit is naar mijn weten nog niet gebeurd.

ma
door mario47 - Mar 23, 2020 om 22:59
56 Antwoorden / 2 Vragen

Als de auto gekeurt is en je stapt daarna in je auto,wis dan met een brillendoekje het stuur de versnellingspook en het portier.De andere onderdelen waar die monteur aan heeft gezeten zijn voor jou niet van toepassing

justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 00:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat doen alle monteurs nu zelf al, zowel bij in ontvangst nemen als bij overhandigen van de auto wordt deze op vitale plaatsen ontsmet.

Ka
door Kassagebruiker Apr 7, 2020 om 14:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er hangt na een garage bezoek hangt er een ding aan je spiegel dat alles gedesinfected is .............

1paul
door 1paul - Mar 24, 2020 om 08:43
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de APK gaat door, zeker zolang de garage bedrijven open zijn, als u het niet vertrouwt vraag een kennis, buur, kind of zelfs de monteur de auto op te halen en weer terug te brengen...

ki
door kieskeurig - Mar 24, 2020 om 16:57
25 Antwoorden / 0 Vragen

APK gaat gewoon door, ben vanmiddag nog geweest.

Mo
door Mobiel houden - Mar 25, 2020 om 09:01
1 Antwoorden / Vragen

Beste allemaal , ik ben zelf een automonteur en werk bij een dealerbedrijf die zijn zaakjes qua hygiene heel goed op orde heeft. Er wordt alles aan gedaan om u als klant optimaal te beschermen ( denk aan stoelhoezen,stuurhoezen,pookhoezen ontsmetten van sleutels enz,enz ). Jullie zouden eens moeten weten wat wij allemaal aantreffen in auto’s ( volgesnotterde zakdoeken , stuurwielen met snotspetters etc,etc ). Ik denk dat een goede hygiene bij u zelf begint ! Lever de auto schoon af aan de garage ! Ook al zal het maar zijn  om ook de monteurs te beschermen , zij houden u nog mobiel in deze rare tijden

ruud.hesterman@tele2.nl
door ruud.hesterman@tele2.nl - Mar 25, 2020 om 15:58
1 Antwoorden / Vragen

Dag tenormin,

Leuk geschreven hoor, maar niet helemaal juist. De APK keuring mag 2 maanden eerder gedaan worden dan de vervaldatum van de APK en dan blijft de vervaldatum gelijk (Je geldigheid wordt dan 14 maanden i.p.v. een jaar. Eén dag (zelfs één nacht) na de vervaldatum nog niet gekeurd? de bon valt automatisch op de mat. Hoe hoog de bon is weet ik niet precies, maar zal bijna zeker boven de € 100.= zijn.

An
door Anders On - Mar 27, 2020 om 13:37
1 Antwoorden / Vragen

Beste Jans8310,

Wij van autobedrijf Anders On in Bunnik halen eventueel de auto bij de klant op. We spreken een tijd af. De klant kan dan de sleutel buiten op de mat leggen als wij voor de deur staan.
Als de klant het prettig vind om te wachten achter de ramen of gesloten deur is dat meer dan begrijpelijk.
Wij werken met handschoenen en nemen de onderdelen netjes af. (Desinfecteren het stuurwiel, pook, enz.)
We zullen netjes telefonisch contact opnemen als er wat aan de auto gedaan moet worden om zo ook de kosten te bespreken.
Uiterraard komen wij de auto weer bij de klant afleveren.

Dit zou een optie voor u en vele andere kunnen zijn.

Bij langs brengen houden wij ons aan de voorschiften van het RIVM.